Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Boemeltje

Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor Boemeltje » zo 05 mar 2017, 14:53

Ola!

Na me een aantal weken geleden eens geïntroduceerd te hebben wordt het volgens mij tijd om de ideeën in mijn hoofd eens op 'papier' te zetten :lol:

Een maandje terug was ik bezig met afwerking van mijn derde setje speakers: Pensil R70.3's (TL met Markaudio CHR70.3 fullrange drivertjes). Speakers gebouwd omdat ik de CHR70's toch had liggen en ik eens wilde oefenen met het volledig zelf fabriceren van kasten dmv m'n invalzaag en frees. An sich prima gelukt, dus ze mogen even spelen in de woonkamer :D

Omdat dit in mijn bescheiden mening best lelijke grote kasten zijn met een belachelijk klein drivertje :lol: moesten er frontjes voor, dus reed ik even langs bij Speakerland in Oss (20 minuutjes rijden, dus veel leuker dan internetbestellingen!).

Los van de nippies die ik daar mee nam had ik natuurlijk ook even geluisterd naar de vloerstaanders die ze daar hadden staan. Mijn eerste setje speakers (PL105's) kwam ook daar vandaan, maar voldoet eigenlijk niet echt aan de eisen (te weinig laag). Na een half uurtje luisteren tot de conclusie gekomen dat de Column MKII's wel erg fijn klonken. Thuis de WAF alvast wat opgekrikt (ze zijn niet zo breed, en maar een klein beetje hoger dan de PL105's! :^o ) en de volgende week nogmaals langs Speakerland gereden met een voorbereide luisterlijst.

Conclusie: deze jongens geven een veel gebalanceerder geluidsbeeld met vooral een stuk strakker en voller laag. Ook nog even los geluisterd in de surround ruimte (en ja, met sub klinken ze nóg beter natuurlijk) en de keuze gemaakt dat dit prima vervangers zouden zijn voor de PL105's. Optisch ben ik echter niet zo gecharmeerd van de standaard rechthoekige kasten, dus hier op het forum aan het zoeken gegaan. Initieel had ik het idee om met plakken MDF te gaan werken (pun intended), maar daar zag ik vlot van af nadat ik hier een aantal desastreuze bouwrapporten zag (oa http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=12576) 8-[

Snel kwam ik echter viewtopic.php?f=3&t=18525. Vormmatig precies wat ik gedachten had en een helder bouwverslag =D>

Plaatjes als dit helpen mij in de keuze om dus te gaan buigen om een bestaand frame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dus de uitdaging om dit:

Afbeelding

Om te smurfen in een design waarin de inhoud hetzelfde blijft, baffle vrijwel gelijk blijft en de boel wel mooi stevig te bouwen is. Twijfel nog een beetje tussen volledig elliptisch (dus ook achterzijde) of een afgeplatte achterkant voor connectoren. Idee in bovenstaand topic voor connector aan onderzijde is eigenlijk ook wel prima :-k

Huidige status: Speakerland tekeningen nagemaakt in Autodesk Inventor (nog geen ervaring mee, kost dus nogal wat tijd :think: ), volgende stapje: ellipsvorm proberen te maken in Inventor op basis van zelfde inhoud etc van de originele tekeningen.

Last but not least: doel is om de kasten met fineer af te werken.
Vragen aan jullie:

- Budgetwise: zouden jullie voor de +/- 600 euro per speaker zonder kastmateriaal ook voor de Columns gaan, of zijn er briljante alternatieven (die ik ook ergens kan beluisteren!)
- In bovenstaand ontwerp: wat voor materiaal zouden jullie gebruiken? Heb nu eerder met berken multiplex en MDF gewerkt. Buigmateriaal zal sowieso multiplex worden, heeft ook mijn voorkeur qua verwerking (stoft niet zo extreem als MDF).

Ouwebok

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor Ouwebok » zo 05 mar 2017, 22:51

De Column is een heel goed ontwerp. Als het je aanstaat zou ik niet dralen....

rodi

Berichtdoor rodi » zo 26 mar 2017, 4:56

Altijd leuk om inspiratie te zijn voor anderen! 8)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 15 apr 2017, 17:20

Ha, is al even stil hier, maar heeft vooral te maken met het feit dat ik nog aan het worstelen ben met Inventor. Geen simpel programma, maar wil wel een goed doordacht en kloppend ontwerp hebben straks...

Maar eens wat avonden investeren in tutorials kijken dus :D

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 apr 2017, 18:30

Boemeltje schreef:Ha, is al even stil hier, maar heeft vooral te maken met het feit dat ik nog aan het worstelen ben met Inventor.

Soort van Autocad in het kwadraad :twisted: Maar als je het eenmaal beheerst....

Leuk project, ziet er goed uit maar had Speakerland niet de complete tekeningen voor je?

[Edit]
Snap hem al, die van Speukerland ontbeert WAF (rechthoekig). Mooi is wel dat als je hem eenmaal in Inventor hebt staan, je hem zo CNC kan laten frezen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 15 apr 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » za 15 apr 2017, 19:53

Pjotr schreef:Soort van Autocad in het kwadraad :twisted: Maar als je het eenmaal beheerst....

Autocad in het kwaad? :twisted: :twisted:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 16 apr 2017, 17:33

Pjotr schreef:
Boemeltje schreef:Ha, is al even stil hier, maar heeft vooral te maken met het feit dat ik nog aan het worstelen ben met Inventor.

Soort van Autocad in het kwadraad :twisted: Maar als je het eenmaal beheerst....

Leuk project, ziet er goed uit maar had Speakerland niet de complete tekeningen voor je?

[Edit]
Snap hem al, die van Speukerland ontbeert WAF (rechthoekig). Mooi is wel dat als je hem eenmaal in Inventor hebt staan, je hem zo CNC kan laten frezen.

Exact dat dus! :) En een beetje uitdaging voor het bouwen mag er natuurlijk best zijn, maar ik moet wel even kijken tot welke hoogte ik nou eigenlijk wil fröbelen in zo'n applicatie... Nu maar eens even wat tutorials kijken om te zien of ik verder kom dus!

Dat CAD en CNC frezen deel is waar natuurlijk, maar ik plan eigenlijk zelf al het freeswerk te doen door een (set) mal(len) te maken waarmee ik met een kopieerring dan alles zo uit kan frezen. Het zelf doen is toch wel deel van de uitdaging \:D/

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 17 apr 2017, 19:35

Zo, na een aantal uur investering heb ik in ieder geval de basis Column in het systeem staan. Was toch wel even wat leerwerk :relax:

Nu eens kijken hoe ik rondere vormen kan maken van het geheel :lol:

Column front volledig.jpg

Column front volledig wireframe.jpg

FluxuxUnda

Berichtdoor FluxuxUnda » di 18 apr 2017, 20:37

Leuk om te zien dat er nog een liefhebber is van de Column MKII en Inventor. Goed bezig :)

Dit is mijn idee geworden maar dan als een centerspeaker
1.PNG
2.PNG

Moet zeggen dat de realiteit ook al aardig wordt :D
WP_20170409_015.jpg

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 18 apr 2017, 20:40

Wauw :kwijl: :kwijl:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » di 18 apr 2017, 21:59

FluxuxUnda schreef:Leuk om te zien dat er nog een liefhebber is van de Column MKII en Inventor. Goed bezig :)

Dit is mijn idee geworden maar dan als een centerspeaker1.PNG2.PNG

Moet zeggen dat de realiteit ook al aardig wordt :D
WP_20170409_015.jpg

Da's een beste center :D Mooi werk hoor!

Je hebt het ontwerp nog wel iets drastischer aangepakt zie ik. Zijn de verhoudingen nou niet heel anders?

FluxuxUnda

Berichtdoor FluxuxUnda » di 18 apr 2017, 22:06

Dankjewel.
Qua inhoud is hij exact het zelfde en de bassreflex pijpen zijn het zelfde als 1.
Ben wel heel benieuwd of hij ook nog goed klinkt, heb de standaard Column mkII ook voor een vriend gebouwd dus weet hoe hij moet klinken :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 19 apr 2017, 13:47

Cool!

Hoe heb je de ronding in de achterkant gemaakt? Zie dat de voorkant iets pragmatischer afgeschuind is :D

FluxuxUnda

Berichtdoor FluxuxUnda » wo 19 apr 2017, 22:00

De achterkant is gewoon plat.
WP_20170402_017.jpg
WP_20170326_013.jpg

Alleen de zijkanten (voor mij boven- en onderkant) zijn gebogen met buig MDF.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 23 apr 2017, 15:16

Na gisteren een halve dag worstelen en er maar niet uit komen qua inhoud nog eens gaan kijken naar wat inspiratie plaatjes die ik vooraf met de W(AF ) had doorgenomen.

Een van de meest treffende (die mag je gewoon zo van me kopen! :lol: ) was de Davone Tulip:

Afbeelding

Bij nader beschouwen van het ontwerp bedacht ik me opeens dat dit resultaat ook gewoon haalbaar is door de standaard vorm van de Column te gebruiken en hier (als nodig) de baffle en achterkant aan te passen om de ronding te maken. Bij Davone lijken ze namelijk ook gewoon de zichtbare zijwanden later geplaatst te hebben (ze zijn bijvoorbeeld helemaal niet sluitend aan de onderzijde):

Afbeelding

Ook de zijkant kan qua vorm aan voor en achterzijde op deze manier makkelijk aangepast worden, zoals ook blijkt bij het origineel. De gebogen plaat steekt daar gewoon over:

Afbeelding

Bij nader lezen op de site blijkt het apparaat daar iets complexer in elkaar te zitten, met een 24mm geperste baffle met ruimte voor vlakke deuvels:

Afbeelding

Desalniettemin voldoende inspiratie om eens verder te gaan met de originele behuizing van de Column MKII om te zien of ik er ongeveer deze vorm in kan krijgen met extra gebogen zijpanelen:
Afbeelding

Idee is om met extra steunribben te werken op de zijkant, en even te kijken of baffle en achterplaat zelf in vorm gemaakt worden of dat dit ook gewoon steunribben zullen worden. Wellicht (indien nuttig) is de ruimte tussen zijpaneel en oorspronkelijke kast ook te verzwaren door vol te storten met zand oid. Heeft dit, naast het toevoegen van gewicht, ook nut voor dempen/tegengaan trillingen?

Daarbij, kan ik zomaar die baffle verbreden, al is het maar weinig (verwacht boven minder dan onder) zonder impact op het geluid te hebben? Daarbij zal de zijwand ongeveer een halve centimeter (minstens) oversteken om de grille te integreren. Levert dat nog problemen op?

Oorspronkelijke Column is wel wat groter (20 cm hoger zonder voet, 10 cm dieper, wel 4 cm smaller), dus ben benieuwd hoe die verhoudingen er straks uit gaan zien :| Lost in ieder geval wel het probleem met de shitload aan drivers op die ik toch al wilde 'verbergen' achter een volledige grille :lol:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 23 apr 2017, 18:24

Zo, de handigheid met Inventor komt er langzaamaan een beetje. Hieronder wat eerste uitwerkingen van het idee:

Column front.jpg

Colum zij.jpg

En hier te zien hoe de basisvorm uitgebreid is met steunribben (baffle zou natuurlijk ook uit één stuk kunnen). Verwachten jullie dat dit een effect heeft op de klank?

Column zij kleuren.jpg

dre

Berichtdoor dre » zo 23 apr 2017, 18:28

De bovenzijde klopt niet.....
Misschien de onderzijde ook plat maken.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 23 apr 2017, 18:35

Ik snap wat je bedoelt, hij is boven nu veel te sterk afgeplat. Zie ook dat deel van de kracht van die Tulip in de afronding van de hoek boven aan aan de zijkant zit. Los daarvan is de voor- en achterkant van die zijplaat ook nog iets rond. Nog even verder klussen dus, maar ben niet ontevreden met de eerste resultaten.

Wat denk je van impact op de geluidsafstraling? Geen probleem of een issue?

dre

Berichtdoor dre » zo 23 apr 2017, 18:37

Ik verwacht geen absurde verschillen.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 23 apr 2017, 18:39

Mooi!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 23 apr 2017, 19:04

Voordeel van deze opbouw is natuurlijk ook dat je hem al spelend kunt hebben terwijl je de rest van je materiaal verder voorbereid :D

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 28 apr 2017, 16:29

Deze dagen weer wat kunnen knutselen aan het ontwerp. Wordt al meer zoals ik in gedachten heb, maar twijfel wel sterk over de uitstekende zijplaat langs de baffle.

Neem aan dat dit (op het breedste punt +/- 2,5 cm) toch wel wat met het geluid gaat doen?

Frontzij.jpg

Zijkant.jpg

Zijpaneel uitsteken.jpg

Achterzij.jpg

Zo maar eens verder met het frontje wat over de gehele voor en bovenkant moet komen :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 28 apr 2017, 16:48

Tweetal vraagjes dus:

- Gaan die uitstulpingen bij de baffle impact hebben op het geluid? If so, dan moet ik daar weer ff meet aan de slag :D
- Heeft het toegevoegde waarde de 'holte' tussen de basiskast en de gebogen panelen vol te storten met bijvoorbeeld zand om de hele kast wat 'doodser' te maken?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 28 apr 2017, 20:02

Het zal zeker een storing geven, die randen. Met een frontje op luidsprekers is dit ook vaak het geval. Een geval van optiek vs optimale afstraling.

Met zand of loodkorrels die wanden vullen heeft zeker zin. Half vol werkt ook flink denk ik, staat de boel wat veiliger dan volledig gevuld.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 28 apr 2017, 20:13

Thanks! Dan ga ik weer verder met het ontwerp en kijken of ik de ronding aan de voorzijde tot het minimum kan beperken :)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”