Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Boemeltje

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor Boemeltje » za 23 sep 2017, 20:41

Bovenstaande tip ter harte genomen, want de naad waar ik gisteren montagekit op gesmeerd had was nog helemaal los. Kit afgestoken en even wat houtlijm in een potje. Iets verdund met water:

Afbeelding

Daarna ging het prima in de spuit die ik bij de apotheek had gehaald. Een whopping €0,19 voor betaald, dus het kon maar beter werken :D De 0,4mm naald paste vrij goed tussen de naad en doordat de lijm wat verdund was liep hij mooi tussen de rest. Aanklemmen en drogen maar!

Afbeelding

Afbeelding

Na drogen blijkt het nu stevig in elkaar te zitten. Wel binnenin nog even een rupsje gelegd voor luchtdichtheid.

Terwijl de ene speaker lag te drogen aan de slag gegaan met de binnen gekomen inschroefmoeren. Helaas past de kast niet meer onder de tafelboor, dus met een boorhulpje de gaten redelijk recht ingeboord:

Afbeelding

Afbeelding

De moeren eerst ingedraaid met een drupje constructielijm. Blijft zooi, dus vanaf de tweede driver montagekit in de schroefdraad gesmeerd als een soort loctite. Hopelijk blijven ze daarmee ook mooi vast zitten.

Afbeelding

De tweetergaten had ik net iets te ruim gefreesd, dus dat bood redelijk uitdaging met de gaten voorboren en de moeren zetten. Deze wel met bruislijm gedaan, ze lijken goed vast te zitten:

Afbeelding

Na het eten ook speaker twee geboord en geschroefd, dus alle inschroefmoeren zijn gemonteerd. Weer een stapje verder!

Afbeelding

Morgen de kabels even voormonteren en de randen verder bij frezen. Misschien ook de achterplaten verlijmen :)

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 24 sep 2017, 9:32

Boemeltje schreef:Ook een idee. Wel niet vergeten, zijn je foto's opeens allemaal low res :P

Daarom heb ik een tweede camera app op de telefoon.
Deze heb ik gewoon ingesteld op een lagere resolutie.
Ik gebruik hem speciaal voor het forum. hij krijgt ook
in de gallery gelijk een ander mapje.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 24 sep 2017, 12:43

toetertje schreef:
Daarom heb ik een tweede camera app op de telefoon.
Deze heb ik gewoon ingesteld op een lagere resolutie.
Ik gebruik hem speciaal voor het forum. hij krijgt ook
in de gallery gelijk een ander mapje.

Geniaal! Ga ik ook doen :bakkie:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 28 sep 2017, 20:03

Zo. Hier is sinds zondag ook het een en ander gedaan :D

Na het monteren van de inschroefmoeren bedacht ik me dat de units dan wel gemakkelijk gemonteerd konden worden, zodat ik toch ook al kon genieten van het geluid voordat alles helemaal afgewerkt was :D Deel van het idee is natuurlijk dat een en ander nog beter wordt, maar de zijkanten (ribben, buigplex) kan ik prima voorbereiden terwijl de luidsprekers inspelen: win-win toch?

Daarnaast kun je dan eens checken hoe de luidspreker klinkt in je eigen omgeving: toch heel anders dan bij Speakerland :)

Kortom: bekabeling aangebracht, laatste deuvels geboord, de achterkanten verlijmd en frees langs alle randen gehaald om ze strak te maken:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog maar eens gewogen. Beetje zwaarder dan ik dacht. Zonder drivers en terminals toch al 20,5 kilo schoon aan de haak :o

Afbeelding

Rustig aan op dinsdag begonnen met de eerste luidspreker: terminals solderen met mijn net opgepikte Ayoua soldeerstation. Toch wel even wennen aan hoe alles netjes te verhitten, zeker om 2*2,5mm kabels (parallel gemonteerde woofers) goed aan één terminal te krijgen die je daarna ook nog door een 8mm gat moet duwen. Veel gevloek dus (tot tien keer losgelaten verbindingen :( ) maar het wel gemonteerd gekregen. Eindresultaat na 2,5 uur zwoegen:

Afbeelding

Afbeelding

Had gehoopt in één avond twee speakers te doen, maar niets van dat al. Woensdagmiddag vrij genomen en rustig verder gegaan met nummer twee. Solderen ging al veel beter (meer geduld, goed laten vloeien) en geen loslatende kabels meer :)

Na afmontage van de luidspreker goed kunnen oefenen met terminals solderen, want ik moest een tijdelijk filterboxje knutselen. Veel meer doos dan dit wordt het niet :D 20 stuks terminals leert me nu hoe het wel moet qua solderen, zullen we maar zeggen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als kabels zit er nu in het filter ELRO prut luidsprekerkabel tussen die ik nog had liggen,je hebt stiekem best wat lengte nodig. Voor het aansluiten dezelfde rommel tussen versterker en filter, vanaf het filter naar de luidsprekers zelfs gewoon 1,5mm schakeldraad :mrgreen: Werkt natuurlijk wel, maar biedt ruimte voor verbetering :D

Bij plaatsing en aansluiten merkte ik dat de terminals (handvast in de speakers) niet allemaal goed vast zitten, dus een en ander is niet helemaal luchtdicht. Toch lekker gaan spelen:

Afbeelding

Eerste indruk: wow! Heel natuurlijk, maar een wereld van verschil. Initieel wel wat schel en iets ongebalanceerd, maar dat trekt al wel bij. Veel ruimtelijker en zo veel meer laag, echt een heel verschil!

Tijd om lekker te laten spelen dus, en ondertussen verder met de freesmal voor de zijribben :)

Afbeelding

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 04 okt 2017, 18:00

Ondertussen staan de speakers al een weekje te spelen, en kan me best verbazen over wat inspelen dan toch voor effect heeft: veel beter gebalanceerd geluid. Het laag komt meer los en het midden/hoog is veel genuanceerder en minder schel.

Echt heel tevreden met hoe het klinkt en kan me blijven verbazen over hoe laag het geheel gaat: echt een gigantische wereld van verschil.

Los daarvan wel bezig geweest met de freesmal voor de ribben, maar het wilde allemaal niet meezitten. Vanavond nog maar eens mee verder :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 04 okt 2017, 18:28

Mooi hoor! :rock:

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 05 okt 2017, 14:10

Mooi aan het worden! Die "prut" kabel is toch prima?
Heul lang geleden toen ik 15/16 was en mijn eerste serieuze versterker en speakers kocht (Denon PMA1500R met Reference 3a) wilde ik er ook goede kabels bij. De winkel/verkoper (Pol Audio) gaf mij het advies ga eerst maar eens een tijd naar deze set luisteren. Daarna kun je eens met kabels gaan experimenteren. Een mooi en eerlijk advies die ik hier ook wel van toepassing vind :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 05 okt 2017, 14:18

Helemaal eens hoor, had nu gevlochten Cat5 als luidsprekerkabel voor de oude speakers. Die Elro kabel is wel echt gewoon kut: dun en slechte kwaliteit materiaal. Dat vervang ik in het filter liever voor dezelfde materialen als binnen in de luidspreker (zilver met teflon coating voor hoog, 1,5mm voor mid en 2mm voor laag) en voor die €15 of €20 ga ik daar ook niet moeilijk om doen.

Wat daar dan tussen komt te liggen (versterker naar filter, filter naar speaker) kan ik zo wisselen.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 05 okt 2017, 15:21

Boemeltje schreef:Helemaal eens hoor, had nu gevlochten Cat5 als luidsprekerkabel voor de oude speakers. Die Elro kabel is wel echt gewoon kut: dun en slechte kwaliteit materiaal. Dat vervang ik in het filter liever voor dezelfde materialen als binnen in de luidspreker (zilver met teflon coating voor hoog, 1,5mm voor mid en 2mm voor laag) en voor die €15 of €20 ga ik daar ook niet moeilijk om doen.

Wat daar dan tussen komt te liggen (versterker naar filter, filter naar speaker) kan ik zo wisselen.

De zilver teflon kabel is daadwerkelijk al jaren mijn favoriete kabel. Wel belangrijk om ze ook te twisten.
Ik heb daar ook nog een stukje (offtopic) geschiedenis over. Ik gebruikte lang Audiolab 4mm en ten tijde van de Thesis 6mm koper.
Jaap de Jong en Onno Scholtze (O.a. Philips Recordings/ Checkpoint Audio/ Glas CD) zag ik regelmatig bij Pol Audio. Beide heren (Onno is helaas overleden) waren/ zijn beroemde opname techneuten en Onno word door velen gezien als beste opname techneut ter wereld. Beide deden ook dingen bij Pol Audio (Onno werkte o.a. mee aan de Audiolab Axis) en Jaap modificeerde soms apparatuur naar een ongekend niveau. Ik kwam er wekelijks over de vloer aangezien ik in dezelfde straat woonde en luisterde als broekkie naar de vele mooie verhalen en adviezen. Op een dag waren er Jaap de Jong kabels te koop (zie foto). Dat moesten dus kabels zijn die daadwerkelijk iets positiefs deden anders zou Jaap zoiets niet aanbieden. Ik en vele andere trouwe klanten kochten deze kabels dan ook aangezien het verschil daadwerkelijk positief was met een opvallende rust maar ook directheid/ sprankeling. Belangrijk was volgens Jaap, die Hans Pol soms leuk op de vingers tikte dat de kabels zover mogelijk getwist moesten worden want daar werden ze lekker vel van. Hans twiste de uitstekende eindes niet altijd :lol:
Ik kwam er bij Speaker en Co achter dat dit de E-1419 zilver / teflon kabelwas.

Ontopic. Ik gebruik deze kabels tot op de dag van vandaag in mijn luidsprekers (getwist uiteraard).
De E-1219 heeft veel invloed op het laag. Bij m'n vroegere Audiolab Kalimba's maakte ik E1219 luidsprekerkabels maar er verdween teveel laag. Bij de Vertigo's werkt het heel goed op het laag. Het word zo mooi strak en droog. Op de Reference Monitor gebruik ik de E1419 van Jaap de Jong nog steeds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 okt 2017, 15:11

Vandaag bezig met de freesmal voor de ribben. Eerste grove werk is gedaan, ronding onder moet ik sowieso nog bijwerken en ik twijfel of het breedste punt niet wat mooier is als hij wat verder naar beneden ligt. Dat kan er natuurlijk ook al veel beter uitzien als die lompe overgang onderaan weggewerkt is, dus dat ga ik eerst even doen.

Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 07 okt 2017, 17:13

:-& ik was in de veronderstelling dat je van voor naar achter ging elipsen, niet van onder naar boven...

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 okt 2017, 17:23

Haha, subtiel :rofl: Maar nee, heel oorspronkelijk wel, maar vrij vlot aangepast en meer in de richting van de Davone Tulip gaan denken.

Ben nog steeds overtuigd van het feit dat het eindresultaat mooi wordt 8)

SARK

Berichtdoor SARK » za 07 okt 2017, 18:23

Shadow schreef::-& ik was in de veronderstelling dat je van voor naar achter ging elipsen, niet van onder naar boven...

Idd .. ik ook :-s
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 okt 2017, 18:30

Heb nog gekeken hoe ik de TT kon aanpassen, maar niet kunnen vinden :P Nog even plaatjes van het idee dan:

Afbeelding
Afbeelding

In donkerder fineer en met front (wil ik aan bovenzijde ook boller maken):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Archie

Berichtdoor Archie » zo 08 okt 2017, 15:49

Het filter zou ik zo laten -:)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 08 okt 2017, 15:50

:lol:

Jag

Berichtdoor Jag » zo 08 okt 2017, 19:32

Alhoewel ik ellips van voor naar achter ook mooi vind, lijkt me dit ook fraai worden. Sowieso eens wat anders. Ik zou het alleen niet te plomp maken denk ik.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 08 okt 2017, 19:36

Eens, ik heb een en ander zo smal mogelijk gehouden. Je komt alleen wel op een centimeter of 2,5-3 extra per kant op het breedste punt, anders krijg je nooit een zichtbaar verloop over de 110 cm hoogte :lol:

Ben nog niet verder met de mal, maar die onderkant bij het verloop moet veel smaller om het mooi te maken. Voordeel is dat als hij eenmaal af is ik zo alle 16 ribben kan frezen :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 12 nov 2017, 17:37

Zo, ruim een maand later eindelijk weer tijd gehad voor wat kluswerk. Vrijdag extra kabelmateriaal gehaald voor de filter doosjes en naar de versterker. Vandaag de eerste twee ribben gefreesd met de freesmal. Heb deze vastgeschroefd en dan rondom uitgefreesd:

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat was best netjes, alhoewel ik nog even moet kijken hoe ik alles netjes op de kast ga laten aansluiten. En de dunne bovenrand moet ik bij frezen ook nog wat op vinden...

Desalniettemin zal het werkbaar zijn, en met de buigplex kan een en ander mooi strak getrokken worden.

Twee ribben grof tegen de kast aan getaped:

Afbeelding

Afbeelding

Archie

Berichtdoor Archie » zo 12 nov 2017, 18:14

Netjes..!! Veel bekabeling vanbinnen zo met 5 joenits -:)

Hoe ga je de voorkant afwerken? Vorm is mooi zo!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 12 nov 2017, 18:21

Haha, ja die filterdoos is ook wel een kunststukje :D

Wil de voorkant matzwart lakken, daar gaat tussen de straks overstekende rand van de buigplex (ongeveer een halve tot een hele cm denk ik) een front komen met zwart doek. Front loopt dan helemaal door over de bovenkant, zodat vanaf de voorkant er een mooie doorlopende scheiding is tussen notenhout (fineer op buigplex) en zwart doek :)

Archie

Berichtdoor Archie » zo 12 nov 2017, 18:42

Aha, je hebt het plaatje van het eindresultaat al goed int hoofd, dan ben je al ver :mrgreen:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 12 nov 2017, 18:49

:D

Zitten nog wel een aantal uitdagingen in: dat front moet bovenop ook afgerond worden. Moet ik dus een soort CNC mal voor maken.

En de pootjes moet ik ook nog iets op verzinnen...

Archie

Berichtdoor Archie » di 14 nov 2017, 9:11

Wanneer ik van iets 2 stuks maak, dan lukt de tweede altijd het beste...

Als dat bij jou ook zo is, dan zou ik als ik jou was beginnen met de tweede..!!!

:sure:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 14 nov 2017, 9:59

Ik heb 2 kinderen, en ik herken dat ;-)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”