Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 12 feb 2018, 13:30

hartstikke leuk je vorderingen zo te zien zeg!

die poten voor 100 euro is een lachertje zeg, mooie deal :D

dat gaan echt hele mooie speakers worden zo :goeie:
BMW R1150GS Adventure

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 25 feb 2018, 18:19

Ondertussen staat de eerste kast er zo bij, eerste plamuurwerk is al weg geschuurd. Moet vooral nog de laatste rib (linksachter) verlijmen en de bovenkanten (waar nu extra stukjes verlijmd zijn omdat de mal te dun werd om fatsoenlijk de ronding tot bovenaan de kast af te maken) bij schuren. Daarna even met de kopieerfrees een frontje maken voordat de buigplex er om gaat.

uxdngvZ.jpg

Ondertussen een leuke avond bij m'n broer gehad waar we mijn NAD C368 vergeleken met zijn Marantz SR6004 en een Chinees ampje van €20.

Verschil tussen de Chinees en de Marantz was kleiner dan ik verwacht had maar al best duidelijk. Verschil tussen de Marantz en de NAD nog ver heel fors (gelukkig! Kneep hem wel een beetje van tevoren :P ). Veel meer detail, strakker laag en sterker hoog en mid. Mijn broer ontdekte details in de muziek die hij nog nooit gehoord had, dus gaat toch ook maar een versterker zoeken die zijn Dynaudio Focus 220 MKII's wat beter aan kan sturen.

Fijne luidsprekers trrouwens, mistte vooral luchtdruk in het laag in vergelijking met mijn Columns (die ik al een maand niet gehoord heb...). Afgesproken na afronding van de columns de luidsprekers eens naast elkaar te zetten :)

Ook wel overtuigd van het gebruiksgemak van zijn streamer, dus vroeg me af wat jullie zouden aanraden? Gebruik nu de Philips Smart TV met Toslink op de NAD, waar dan Spotify op speelt. Zou liever een netwerk en HDD streamer maken waarmee ik ook lossless content kan streamen.

Wat is dan een goede optie? RPI of zo?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marp op do 05 apr 2018, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » za 03 mar 2018, 1:09

Hey leuk die foto uit je eerste post.

Ik dacht ze al te herkennen...
Es ff gezocht op de pc en Ja kan bijna niet anders dan dat ik die destijds voor hem gemaakt heb.
DSC_0010.JPG

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 07 mar 2018, 11:52

Om niet het hoofdstuk te veranderen is de bespreking van mogelijke streamers hierheen:
viewtopic.php?f=66&t=26217

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 18 mar 2018, 21:18

Ha, in mijn zoektocht naar materiaal om de holle ruimte tussen basiskast en buigplex vol te storten kwam ik dit tegen: https://ballast-producten.nl/producten/ ... ppen-fijn/. Een restmateriaal van ponswerk, iets lichter dan lood maar veel betaalbaarder :)

Zal eens berekenen hoeveel inhoud het ongeveer is om te zien wat dat met het soortelijk gewicht doet van die ponsen en hoeveel ik ongeveer nodig zou hebben :)

De maat is wel prima, want verwacht wel wat ruimte tussen de poten en het buigplex over te houden. Dat moet natuurlijk om de poten heen gebogen worden en zal daarmee iets van ruimte rondom nodig hebben (zeg max een mm rondom).

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 26 mar 2018, 16:25

Vandaag weer aan het schuren geweest, de eerste baffle is nou bijna klaar om gegrond te worden, de achterkant staat nu in de plamuur :)

Even zitten tekenen, maar er gaat ongeveer 15-17 liter in de holle ruimtes. Veel te veel dus om lood of ijzerponsels in te storten, want dat gaat dan zo'n 75-80 kilo gewicht toevoegen :D

Zand zou wel kunnen (soortelijk gewicht maar 1500 ipv 4600 kg/M3), maar dat moet ik dan maar even kijken als de zijwanden er tegen aan gaan: dat is veel kleiner en loopt dus makkelijker weg...

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 26 mar 2018, 17:54

Boemeltje schreef:Zand zou wel kunnen (soortelijk gewicht maar 1500 ipv 4600 kg/M3), maar dat moet ik dan maar even kijken als de zijwanden er tegen aan gaan: dat is veel kleiner en loopt dus makkelijker weg...

Ik heb net de (Ikea tafel)poten van m'n nieuwe speakerstanders gevuld met zand (geen vogelzand, maar z.g.n.ophoogzand met een korrelgrootte van <1 mm), zo'n 11 Kg per stander.
Bij de bouwmarkt vandaan gehaald en toch eerst maar even het meeste vocht eruit gedroogd (in platte bakken op de verwarming) en gezeefd; met wat er aan grit groter dan 1 mm nog uit kwam kun je een hele modelspoorbaan van ballastgrind voorzien...

Eenmaal gedroogd en gezeefd is het vullen een fluitje van een cent (stuift wel als de pest), maar je moet wel blijven kloppen om het zand te verdichten, na een paar weken kon er nog steeds een beetje zand bij.

Nu zal het me voor de standers worst zijn dat de poten niet 100% gevuld zijn, maar bij een luidsprekerbehuizing is dit wel iets om rekening mee te houden, want daar zal het zand tijdens gebruik nog een hele poos blijven verdichten.
Zorg dat je dus toegang houdt tot de te vullen ruimtes om te kunnen bijvullen.

En inderdaad er voor zorgen dat de te vullen ruimtes dicht zijn, op de (afsluitbare) vulopening na....

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 26 mar 2018, 17:56

Dank voor de tips!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 04 apr 2018, 21:03

Zo, ondertussen een bak schuur en plamuurwerk verder, het frontje gefreesd, de eerste grondlagen er op en net de eerste laag matzwart aangebracht. Baal ondertussen een beetje van het feit dat ik besloten heb per speaker te werken en straks dus nog een volledige unit moet, maar aan de andere kant kan ik er goed de lessen van deze op toepassen én is het wat afwisselender, wat het voor mij wel leuker houdt.

Plaatjes zeggen meer dan woorden natuurlijk :D

Plamuur en schuurwerk klaar:
iFsvAFk.jpg

Bijgewerkte hoeken die met frezen niet gelukt waren:

6pwTY7W.jpg

TbikeSH.jpg

Frontje frezen nu de zijplaten er nog niet op zitten:

O2G31Dp.jpg

89UfpBx.jpg

Gronden:

nSQcehM.jpg

9gZezOg.jpg

En eerste laag matzwart (maar nog nat, dus daarom glanst hij :) )

OXujgWW.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op do 05 apr 2018, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 05 apr 2018, 8:44

mooie vorderingen weer, die worden zo echt supergaaf :)
BMW R1150GS Adventure

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 apr 2018, 8:56

heerlijke fase van t bouwen is dat toch dat afwerken.

btw: kan je de foto's ajb uploaden naar t forum? dan blijven ze zichtbaar ook als die img host wat aanpast
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 05 apr 2018, 10:09

Eens, zijn lekker zichtbare en eervolle stappen! :)

Vwb de foto's: die discussie hebben we al eens eerder gehad. Als ik alles eerst moet resizen gaat voor mij het plezier van even een update plaatsen er wel af, en weet ik dat ik het gewoon niet meer zal doen. Is een beetje een punt van gebruiksgemak vs hoeveel tijd wil ik investeren. Als ik het hier kan doen is het prima, maar ga niet eerst resizen, dan uploaden en dan de tekst schrijven. Nu kan het in 5 minuten op mijn mobiel.

Ik zal eind van het verhaal wel kijken of ik er een showcase van maak of zo.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 apr 2018, 16:07

Vanochtend laatste laag aan de voorzijde aangebracht. Helaas wel te zien (met schuren viel het me niet op) dat er wat hoogteverschil in de baffle zit als gevolg van het schuurwerk. Niet helemaal 100% strak dus, en ook de naadjes zijn her en der nog wat zichtbaar.

Aangezien er toch een frame met doek over de volledige voorkant komt voldoet het voor mij prima, schilderwerk is best strak geworden voor gewoon een rollertje :) Prima spul, die verf van de Action: dik maar vloeit mooi.

WPwJaZf.jpg

MI3oc9u.jpg

Zo eens kijken of ik een eerste zijplaat inclusief ronding kan frezen, zodat die als mal kan dienen.
Laatst gewijzigd door Marp op za 07 apr 2018, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » za 07 apr 2018, 16:48

Inderdaad een erg mooi resultaat met een roller!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 apr 2018, 17:48

En de mal voor de zijkanten net gemaakt. Kreeg het met lijmklemmen niet voor elkaar dit op de volledige eerste zijkant te maken, dus maar even een malletje gemaakt.

Die kopieer ik op de eerste zijkant die ik daarna zo nog 7x kan overnemen :)

40VNNnl.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op za 07 apr 2018, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » za 07 apr 2018, 19:49

En de eerste plaat is gemaakt :) Helaas net een hapje aan het einde uit de plaat gehaald, dus even kijken hoe ik dat herstel. Volgens mij heb ik voldoende, dus anders gebruik ik hem wel als volledige mal na herstellen.

Hier staat hij naast de speaker, natuurlijk moet hij er veel verder omheen vallen maar dan moeten er eerst gaten in voor de poten :D Denk dat ik hem ook vochtig moet maken voor de ronding onderaan, die kon ik uit de droge volledige plaat niet maken (scheurde dan wat aan de buitenkant).

uRzYiLq.jpg

Ronding achteraan is goed gelukt, onderaan wordt hij gewoon recht om hem aan de binnenkant van de kast gewoon vlak te houden:

CFLn6fD.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op zo 08 apr 2018, 2:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 08 apr 2018, 20:08

Ha, iemand zit mijn afbeeldingen aan te passen :) Dank Marp!

Vandaag naast de eerste fatsoenlijke wielrentocht van het seizoen ook lekker aan het knutselen geweest. Eerst de zijplaten voor zover mogelijk op maat gemaakt:

04WLwSk.jpg

Helaas kwam ik er na vier stuks achter dat de overige delen van de buigplex (waren platen van 240*120) niet bruikbaar zijn, ik heb een lengte van 127,5 nodig :( Nog twee platen halen dus :( :(

Gelukkig wel de eerste vier kunnen maken:

lWYFRMs.jpg

Aangezien ik meteen wilde weten hoe het zou staan de eerste maar gaan inmeten:

E56BJb3.jpg

TgrVL5W.jpg

RLdH4Sd.jpg

Wel een fout gemaakt, dus de gaten zijn nu sleuven. Komt toch wel heel nauw. Volgende pak ik wel 2mm overmaat rondom...

Plaat even tot de gaten in een bak water gezet voor een minuut of 5, gaf genoeg flexibiliteit om de ronding te kunnen maken. Driftig aan de slag gegaan met voorboren , randje lijm gelegd en tadaaa:

e16wQEs.jpg

abRgzsE.jpg

H4tQqqs.jpg

5NOHdSw.jpg

Plaat is heel iets verschoven dus de rand aan de voorkant is onderaan nu net zo dik als het frontje. Op zich geen probleem, maar ging voor overmaat om bij te kunnen werken. Even voorzichtig de volgende keer dus. De bovenkant heeft wel mooi overmaat, en in hindsight had ik de ronding achter misschien beter maar in alleen de binnenste platen kunnen maken, dan had ik de buitenste perfect op maat kunnen frezen. Aan de andere kant zie ik dat ook niet lukken met die bollingen, dus maar even kijken hoe dat uit komt straks :D

Al met al wel heel tevreden: het ziet er uit zoals in gedachten! Enige minpuntje vind ik de balans tussen poten en achterkant, die is iets vernaggeld door de bolling daar. En natuurlijk de forse sleuf die ik nog dicht moet zien te krijgen rondom de poten, anders kan de holte nooit gevuld...
Laatst gewijzigd door Marp op zo 08 apr 2018, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 11 apr 2018, 15:41

Die beginnen mooi te worden zeg!

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 12 apr 2018, 21:00

Nu nog foto’s leren uploaden...

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 13 apr 2018, 9:26

Shadow schreef:Nu nog foto’s leren uploaden...

huh? ik zie hier gewoon foto's hoor :think:
BMW R1150GS Adventure

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 13 apr 2018, 9:27

Shadow schreef:Nu nog foto’s leren uploaden...

Jij weet mensen wel te motiveren zeg =D> [-(

Ik ga het nog één keer zeggen dan: ik vind het leuk een topic bij te houden op een forum als dit. Als er dan vanuit het forum aanvullende vragen/eisen zijn om bijvoorbeeld de foto's te uploaden, zorg dan dat dit fatsoenlijk gefaciliteerd wordt.

Dat is nu niet het geval en het is mij teveel moeite om mobiel foto's te resizen etc etc. Wil het best als showcase aan het eind een keer in één keer doen maar ga het niet gedurende de bouw doen.

Tot die tijd krijg je ze dus vanuit een betrouwbare image host of plaats ik niets. Your call :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 13 apr 2018, 9:41

Via Picresize kun je ook mobiel in no time alles resizen, doe ik ook en werkt prima (eerst smartphone, nu tablet).
Over een paar maanden veranderd de url van je foto dropbox en zien we hier niks meer, terwijl er juist na jaren nog veel geleerd kan worden door iets terug te lezen oid. dan kun je leren waarom je iets wel of niet moet doen.

Boemeltje schreef:Ik ga het nog één keer zeggen dan: ik vind het leuk een topic bij te houden op een forum als dit. Als er dan vanuit het forum aanvullende vragen/eisen zijn om bijvoorbeeld de foto's te uploaden, zorg dan dat dit fatsoenlijk gefaciliteerd wordt.

Dat is nu niet het geval en het is mij teveel moeite om mobiel foto's te resizen etc etc. Wil het best als showcase aan het eind een keer in één keer doen maar ga het niet gedurende de bouw doen.

Tot die tijd krijg je ze dus vanuit een betrouwbare image host of plaats ik niets. Your call :)

De foto uploader hier zou idd een autoresize functie mogen krijgen, maar als dit je al te veel moeite is hou ik m'n hart vast als er straks in je bouw iets tegenzit, gooi je je speakers dan ook de bak in en koop je een setje van de Media Markt?

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 13 apr 2018, 9:45

Shadow schreef:Via Picresize kun je ook mobiel in no time alles resizen, doe ik ook en werkt prima (eerst smartphone, nu tablet).
Over een paar maanden veranderd de url van je foto dropbox en zien we hier niks meer, terwijl er juist na jaren nog veel geleerd kan worden door iets terug te lezen oid. dan kun je leren waarom je iets wel of niet moet doen.

Boemeltje schreef:Ik ga het nog één keer zeggen dan: ik vind het leuk een topic bij te houden op een forum als dit. Als er dan vanuit het forum aanvullende vragen/eisen zijn om bijvoorbeeld de foto's te uploaden, zorg dan dat dit fatsoenlijk gefaciliteerd wordt.

De foto uploader hier zou idd een autoresize functie mogen krijgen, maar als dit je al te veel moeite is hou ik m'n hart vast als er straks in je bouw iets tegenzit, gooi je je speakers dan ook de bak in en koop je een setje van de Media Markt?

Zoveel mensen, zoveel meningen. Volgens mij is mijn boodschap helder: ik ga geen additionele stappen nemen voor het uploaden van mijn foto's hier tijdens bouw.

Geen idee hoe je dat dan relateert aan de bouw zelf, maar volgens mij zit je gewoon te vissen naar een relletje :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 13 apr 2018, 10:44

Welnee, doe lekker je ding, jammer dat het over een paar maanden een leeg topic is zonder foto's.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 13 apr 2018, 10:51

Shadow schreef:Welnee, doe lekker je ding, jammer dat het over een paar maanden een leeg topic is zonder foto's.

Als je het eerste deel van de zin gemeend had, had je het tweede niet moeten plaatsen.

'Ik ben klaar met de discussie maar wil wel lekker het laatste woord hebben'. Beetje kinderachtig.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”