Orban's BiB

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Ivo Tichelaar

Orban's BiB

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 15 jun 2017, 0:26

Deze is in fysieke zin eigenlijk al af, maar er staat nog eea te gebeuren vwb driver swapping. Vandaar geen showcase maar toch een actief topic.

Ik heb wat meer tijd en wat vaste ruimte in de woonkamer bedongen, dus ik ben wat oude, nooit gerealiseerde, fascinaties uit het verleden aan het inhalen. Ik had al eerder mijn Bigger is Better/More is Better hier gepresenteerd, waarbij ik een BiB-variatie gebruikte om zoveel mogelijk laag en belastbaarheid uit kleine arrays van breedbandspeakertjes te krijgen. Daarna heb ik daar een relatief kleine BiB subwoofer bij gemaakt. Werkte erg goed voor dat afmetingen in grote mate bepaald werden door de afmetingen van het resthout dat ik ervoor gebruikte. Twee pogingen, twee keer succes, dat maakte toch we nieuwsgierig naar een wat zorgvuldiger en groter ontwerp, met een wat potentere driver.

Dus ik ontwierp dit:
BassBiBbracing.jpg

BassBiBexterior.jpg

Bouwfoto's:
CameraZOOM-20170408191423620.jpg

IMG_20170409_140510.jpg

IMG_20170409_140521.jpg

En dat doet dit op de luisterplek, zonder smoothing en gating:
Rawhotseat.jpg

En met smoothing op drie verschillende luisterplekken:
threeseats.jpg

Kast is 216 cm hoog, 60 cm diep, 43,6 cm breed. Witte materiaal is spaanplaat/meubelpaneel met melamine (dat hele goedkope spul van de bouwmarkt) en de zijpanelen is spaanplaat met ABS, eiken-knoest. Dit is een hele snelle manier om iets te bouwen. Het binnenwerk is 40cm breed, dus gewoon een kwestie van een aantal strekkende meters meubelplaat scoren en op lengte afzagen. Geen last van ongelijk zaagwerk etc. En je hoeft niet te schilderen na afloop. Het is niet bepaald bookmarked zebrano high-gloss fineer, maar qua WAF is het absoluut acceptabel.

Hoe klinkt het? Subjectieve bende natuurlijk, maar ik vind wel lekker. :hide:

Nee, ff serieus, heel erg hoog rendement. Ik heb een aantal verschillende versterkers uit moeten proberen, de meeste hadden hoorbare ruis of brom terwijl ik dat bij een sub met Tangband W69-1042 totaal niet hoorde. Heel erg dynamisch en hoge powerhandling. Daarvan merk je op zich niets, behalve dat geluid heel erg doortekend is en blijft, hoe laag en hoe hard het ook is.

Deze kast simuleert ook leuk met twee TB W69-1042's, dus dat wil ik ook eens uitproberen. Ik heb ook wat 15" woofers gezien die mooi simuleren, dat lijkt me ook wat. De metingen zijn inmiddels ook al wat ouder, terwijl ik merk dat de woofer ingespeeld raakt en wat anders klinkt. Komende tijd dus op z'n minst meer metingen en een nieuwe baffle zagen voor de twee Tangbands. Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
We want to be happy, bold and free

Ivo Tichelaar

Re: Orban's BiB

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 15 jun 2017, 0:31

Ach, fuck, de naamgeving. Ik vind het wel leuk om objecten en projecten een naam mee te geven. Ik dacht aan iets van Red October, of Komsomolets, omdat ik van duikbotenfilms hou. Uiteindelijk is de sub te subtiel geworden om hem alleen naar filmeffecten te vernoemen, dus dat heb ik laten varen. Bij hoorns denk je vaak aan kanonnen etc., wat ook wel grappig was. Toevallig heb ik net een trilogie over de geschiedenis van Byzantium gelezen en lees nu een boek over de fatale belegering waarbij de stad viel voor de Ottomanen. Dit was de eerste inzet van grootschalige artillerie, met een superkanon (Basilica) dat was ontwikkeld door ene Orban. Nu vind ik mijn BiB helemaal niet zo ultiem en super, maar het idee van iemand die steeds grotere kanonnen maakt vind ik wel passend. Daarom dus niet de Basilica BiB, maar Orban's BiB.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 15 jun 2017, 6:12

Is dit zo'n Voigt tapered pipe?
Waar zit(ten) je driver(s)?

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 31 jul 2017, 12:17

Zo, na enige drukte hier ook eens mee verder. (Sorry voor de uitblijvende reactie, Leo.)

Het is inderdaad net zoiets als een Voigt pipe, alleen is een Voigt op een kwart golflengte berekend en een bigger is better op een halve. Hij gaat een octaaf lager. Je stemt in principe af op ongeveer Fs, vandaar dat het zo populair was voor wat kleinere breedbandluidsprekertjes. Je perst er uiteindelijk toch nog een aardig compleet bereik uit. Het volume is ook behoorlijk groot gekozen, met het idee dat het extra efficiëntie en een extra dempende luchtmassa oplevert. Een voigt pipe is meestal een redelijk slank pijpje, dit is altijd een redelijk lompe bedoening in relatie tot afmeting van de luidsprekerunit. Daarnaast is het de bedoeling dat ze altijd in een hoek geplaatst worden, met de uitgang dicht bij het plafond of vloer. De wanden en het plafond vormen dan nog een verlenging van de hoorn. Het is meer alleen room gain, je ziet het in simulaties en real-world terug in metingen.

De driver zit achter het zwarte vlak in de 3D tekening. In de foto van de bracing kun je in de spitse kant van de pijp ook een gat in de baffle zien.

We zijn nu een tijdje verder en de woofer raakt duidelijk steeds meer los gewapperd. Die lag ook al misschien wel 8 of 9 jaar stil. Ik laat nu de AV receiver volautomatisch even Audyssey opnieuw instellen (de BiB tot 250 Hz en daarboven satellietjes waar niet veel aan te EQ-en valt, al doet Audyssey wel eea aan ruimte-invloeden). Ik blijf het heerlijk vinden hoe afwezig het ding eigenlijk is. En precies en anoniem. Deze speaker trekt het soort transparantie en resolutie wat je gewend bent van midhoog door naar het laag. Ik kan het niet zo goed omschrijven.

Een contrabas is zeg maar een grote cello, wat zeg maar een grote altviool is, wat zeg maar een grote viool is. Ik mis vaak die continuïteit bij andermans systemen, en vaak ook bij mijn eerdere bouwsels. Het gaat meestal redelijk goed tot de hoge registers van een cello, maar daarna wordt het wat te rond, te loeiend. Je mist dan het gekras van de stok over de snaren, het spectrum van boventonen. Dat is nu wel goed.

Het is een lomp ding, maar de stapel hout kostte niet veel, de woofer is niet duur (ik had 'm al en zo'n 15 jaar terug al tweedehands gekocht), hij heeft niet veel vermogen nodig. Alleen wit gemelamineerd spaanplaat zou zo'n 100 euro kosten, de woofer is nieuw 111 euro, wat lijm en wat dempingsmateriaal. Zeg 300 euro in totaal. Het is ontzettend bang for buck.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » di 01 aug 2017, 11:51

Ik had al vreemde Hongaarse taferelen met hekkenbouwende Brusselhaters in mijn hoofd... Zal wel beroepsdeformatie zijn :)

Maar nice en goed idee om twee soorten bouwmarkthout te gebruiken.
"Weniger, aber besser"

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 02 aug 2017, 10:52

Inderdaad zeg, toen ik de naam koos was ik niet zo met actualiteit bezig.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 20 mei 2018, 0:49

IMG-20180519-WA0005.jpeg

Sip moment... Maar af en toe is het tijd voor iets nieuws.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 20 mei 2018, 9:18

Dat, plus je betaalt dan tenminste niet voor niets afvalstoffen heffing! :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 20 mei 2018, 9:37

Dacht eerst even dat je je kledingkast de deur had uitgegooid :lol: :lol: :lol:
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » zo 20 mei 2018, 9:44

Welke woofers heb je er nu uiteindelijk erin getest? Welke was de beste?

Gr. Walter

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 20 mei 2018, 17:32

Als Mechanical Animal z’n Galactica’s nog eens opruimt komen ze met een dieplader dat mdf oppikken :rofl:

richard

Berichtdoor richard » ma 21 mei 2018, 3:01

Knap kanon heeft die Orban gegoten;
Afbeelding
Blijkbaar heeft dat stuk geschut zo'n 350 jaar dienst gedaan.
Genoeg is beter.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 21 mei 2018, 10:06

Walt schreef:Welke woofers heb je er nu uiteindelijk erin getest? Welke was de beste?

Gr. Walter

Ik heb een "afleidende factor" waardoor ik dat niet meer planmatig heb aangepakt. De gebruikte unit is de Eminence Kappa 12, parameters gelijk aan de huidige Kappa 12A (denk ik gewoon andere productiebatch, geen nieuw ontwerp).

Het klonk het beste als ik zo rond 150Hz crosste, door een flinke dip daarboven. Ik kon die niet helder reproduceren in hornresp, ik denk dat daar sprake was van een ruimte-artefact (vloer-bounce, muur-bounce, plafond-bounce, het is vast wel ergens raak met met zo'n BIB in een hoek). In feite kon ik de sub dan niet meer horen, ik hoorde dan het klankkarakter van de midhoog units, maar dan ineens wél met diep laag.

Met 10" midhoog breedbandspeakers was 150Hz wel prima, maar met kleiner vond ik het wat geknepen. (Visaton mini-arrays en Omnes Audio L8 geprobeerd.)

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 21 mei 2018, 10:08

richard schreef:Knap kanon heeft die Orban gegoten;

Met bracing rond de hoorn-mond... ;-)

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 21 mei 2018, 10:37

Walt schreef:Welke woofers heb je er nu uiteindelijk erin getest? Welke was de beste?

Gr. Walter

In een voorgaande heb ik overigens eerst een Tangband W69-1042 ingezet en daarna de Eminence Kappa 12 die ik hier heb gebruikt. Na inregelen was het verschil vrij klein. Als je de simulaties vergelijkt tussen een unit in een gesloten kast en een BIB, dan zie je dat zowel SPL output omhoog gaat, als excursie omlaag. Vervorming zal dus ook afnemen. Zeker als je laag genoeg crosst kom je kennelijk op een punt dat vervorming irrelevant laag is kennelijk. Of in ieder geval vergeleken met andere tekortkomingen van het systeem. :-"

Vanwege plaatsing in een hoek is het rendement hoog, zeker in het laag. Met enkele watts bloeden je oren en beweegt de conus nauwelijks. Het heeft dus weinig toegevoegde waarde om giga Xmax of enorm gewapende/verstevigde membranen te hebben enz. Het zijn grote lompe kasten, maar je haalt denk ik wel veel resultaat met een bescheiden budget. Niet voor niets populair bij liefhebbers van breedbandluidsprekers.

Ik heb nu een ander ontwerp gemaakt, de eerste kast speelt al. Met de 15" Fane breedbander. (Geen giga Xmax, geen versterkt membraan, wel Sd=855cm^2 en rendement 101dB/watt/m.) Het is net geen BIB, een soort afgeleide, door zowel driver als kastontwerp een gunstiger laagafval die beter past bij mijn roomgain. Daardoor is de hoorn/pijp korter en gaat hij toch net zo laag, 20Hz is -1dB tov 1kHz.

En ook hier geldt, hoe beter ingeregeld, hoe meer het laag klinkt als van Orban's BIB.

Dat topic komt nog.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”