Kattenkrabpaal: 2e orde cardioïde

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Kattenkrabpaal: 2e orde cardioïde

Berichtdoor Chocomel » zo 23 jul 2017, 20:29

Na van alles te hebben gelezen over hoge, constante richtwerking wilde ik eens uitproberen hoe dat klinkt. Om richtwerking te krijgen tot (ver) onder 1 kHz met hoorns zit je helaas vast behoorlijke afmetingen, dus daar is een andere manier voor nodig. Tweede orde cardioïde, zoals beschreven door Ronkel in dit topic, ziet er veelbelovend uit. Een prototype was snel gebouwd:

prototype.jpg

Het blijkt verrassend goed te werken. Het ziet er alleen niet uit. :lol: Daar moet een mooiere kast omheen. Een luchtig frame, zodat de woofers kunnen blijven ´ademen´.

Gebruikte componenten:
2x 18Sound XT1086 hoorn met 34 mm titanium HF driver
4x goedkope 10" PA woofer
3x TA2024 versterker
Externe 7.1 geluidskaart; filteren gebeurt op de pc met EqualizerAPO

De HF drivers hebben een condensator in serie ter bescherming en een -10 dB L-pad om ruis afkomstig van de versterker en geluidskaart te verminderen.

1 hout.JPG

2 lijmen.JPG

3 kast.JPG

Frame voor de woofers...
4 woofers jpg.jpg

... en voor de hoorns
5 hoorns jpg.jpg

Om het af te werken komt er blauw doek omheen (links/voor/rechts). Op de boven- en onderkant komen vierkante platen MDF met zwarte lak. Inspiratie voor het blauwe komt van de JBL L100, die ik er erg gaaf uit vind zien:
JBL L100 blauw.jpg

Het geheel moet op oorhoogte, dus er hoort een standaard bij deze luidspreker:
6 krabpaal-sophie-bruin.jpg

:sure:

6 standaard licht.JPG

80 cm hoog, gemaakt van 100 mm dia regenpijp met een 18 mm dik plankje aan de boven- en onderkant. De bekabeling gaat binnendoor, zodat die zoveel mogelijk uit het zicht blijft.

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

VintageHarry

Re: Kattenkrabpaal: 2e orde cardioïde

Berichtdoor VintageHarry » zo 23 jul 2017, 21:33

Leuke opzet zo! Vanaf welke frequentie wordt de hoorn ingezet?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 24 jul 2017, 20:45

Dankje! Dat staat nog niet helemaal vast, maar zal ergens rond de 1 kHz worden. Iets boven die frequentie straalt de hoorn af in een hoek van 100 graden horizontaal, wat aan zou moeten sluiten bij de woofers. Het hangt er een beetje van af of het afstraalgedrag van de woofers bij die frequentie ook nog netjes blijft.

Voor het laag/midden zijn er twee woofers. Als je een woofer als een monopool beschouwt (ja dat klopt niet, komt straks goed) kan je alles maken tussen monopool/cardioïde/dipool, door de vertraging van de achterste woofer aan te passen. De afstraling kan je schrijven als:

p = a + (1-a)*cos(theta)

met p de geluidsdruk, theta de hoek t.o.v. 'recht vooruit' en a een parameter waar je mee kan spelen, tussen 0 en 1. De eerste term is van een monopool, de tweede van een dipool. Met a bepaal je in welke verhouding je die wilt. Voor een monopool is a=1, voor cardioïde 0,5 en voor dipool 0. Die parameter is gelinkt aan de vertraging op de achterste woofer. Hoe groter a, hoe meer rendement je overhoudt in het laag. Nou is een woofer geen monopool maar een dipool, met afstraling cos(theta). De totale afstraling wordt dus:

p = cos(theta) * (a + (1-a)*cos(theta))

In een plotje ziet dat er zo uit:
plot van SPL.png

Of als polarplot (de absolute waarde van p is geplot):
polar plot van p.png

Er is geplot voor drie verschillende waarden van a.
a = 0,375 Maximale directivity index; DI = 9,0 dB
a = 0,45 Vermogen van side lobes t.o.v. hoofdbundel geminimaliseerd; DI = 8,9 dB
a = 0,5 Tweede orde cardioïde, dus een nul op 180 graden; DI = 8,8 dB

De afstraling is bij deze gevallen +-50 ... +-52 graden tussen de -6 dB punten.

Ik heb dit bekeken omdat ik niet zo goed wist welke waarde van a ik moest kiezen, maar het lijkt allemaal niet zoveel uit te maken voor de hoofdbundel of directivity index (DI). Alleen wat er voorbij +- 90 graden gebeurt wordt anders. Ik wil graag zo min mogelijk geluid buiten de hoofdbundel, dus ik ga voor a = 0,45. Die heeft een nul op +- 90 graden vanwege de dipoolbronnen en een nul op +- 145 graden vanwege de vertraging op de achterste woofer en dat beide woofers enige afstand uit elkaar staan. In de praktijk komt het erop neer dat je onder een hoek van 145 graden wilt dat beide woofers dezelfde amplitude- en faserespons hebben, m.u.v. dat de achterste woofer een geïnverteerde fase heeft. De woofers staan 128 mm uit elkaar, dus daar is een vertraging van 105 mm (0,31 ms) voor nodig voor de achterste woofer. Omdat de vertraging kleiner is dan bij een gewone tweede orde cardioïde, lever je wel wat rendement in, namelijk 0,8 dB als ik het goed heb uitgerekend. Ik weet nog niet of ik het iets mooiere afstraalgedrag dat waard vind.

Onder de pakweg 200 Hz is het rendement door de 12 dB / oct. afval zo laag geworden dat dit niet meer werkt. De achterste woofer werkt de voorste dan bijna volledig tegen. Om dat op te lossen krijgt de achterste woofer een FIR-filter dat de fase omkeert bij lage frequenties. Samen met dat hij al geïnverteerd was, maakt dat dat hij weer in fase is met de voorste woofer. In het laag werken dan vier stuks 10" samen, wat hopelijk voldoende is om 50 Hz te halen.

De boel speelt nu met snel ingestelde filters, binnen gemeten met veel reflecties. Als het droog is zal ik een keer gaan meten en de filters goed instellen.
Laatst gewijzigd door Chocomel op wo 26 jul 2017, 0:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jag

Berichtdoor Jag » di 25 jul 2017, 12:46

He gaaf project, verrijking voor ZBA! Eens een keer buiten de reeds uitgebreid bewandelde paden. Mooie analyse ook. Heb je al een polar vervaardigd? En overwogen het sublaag / onder schroder met meerdere monopolen te doen. Het voordeel van cardioide / egale power response lijkt me niet werken in het deel waar de weergave door staande golven wordt gekenmerkt.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 25 jul 2017, 20:21

Heel gaaf! Ik heb ook aan een dergelijke opzet lopen denken, leuk om te zien dat iemand er nu mee aan de gang is.

Mvg reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 26 jul 2017, 18:30

Goed bezig! Wij hebben ook katten, dus volgmodus aan!
Mark Bakker

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 26 jul 2017, 19:46

Jag schreef:Heb je al een polar vervaardigd? En overwogen het sublaag / onder schroder met meerdere monopolen te doen. Het voordeel van cardioide / egale power response lijkt me niet werken in het deel waar de weergave door staande golven wordt gekenmerkt.
Nog niet, de filters zijn namelijk nog niet goed ingesteld. Verder heb ik eerlijk gezegd vrij weinig verstand van meten. :lol: Met welk programma kan je handig een polar meten? Meerdere monopolen in het laag is een mooie optie, al ga ik eerst proberen of dit zonder extra kasten een acceptabel laag oplevert. Ik ben het met je eens dat het niet zo zinvol is om dezelfde richtwerking te krijgen in het laag als in het midden / hoog. Dat dit ding in daar een dipool is volgt meer uit de opzet dan dat het de bedoeling is. :)

Vanochtend wat metingen gedaan:
IMG_4939 resized.jpg

Als je goed kijkt zie je een satéprikker met electretcapsule op het pad liggen, a.k.a. microfoon. Het was een poging om een ground plane meting te doen, met de luidspreker onder een hoek van 145 graden. Eerst zonder gate, helemaal vergeten dat dat kan met Room EQ Wizard. Op de woofer zit een hoogdoorlaatfilter op 50 Hz om de woofer binnen z'n Xnax te houden. Dat bleek een beetje laag te zijn, dus dat werd later 100 Hz. Het doel van de metingen is om in eerste instantie de respons beide woofers gelijk aan elkaar te krijgen als je schuin achter de luidspreker staat, op enige afstand. Zowel de amplitude als de fase moeten overeenkomen. Als je vervolgens de fase van één woofer inverteert, zouden ze elkaars geluid om moeten heffen. Als dit is gelukt is het afstraalgedrag in orde en kan je aan de voorkant van de luidspreker meten om de respons vlak te trekken.

Eerst maar eens meten hoeveel ruis er eigenlijk is buiten. Als de versterker uit staat meet je over het grootste deel van het bereik 5 dB (willekeurige referentie). De metingen met de luidspreker aan zitten daar 25 à 30 dB boven, dus dat zit wel goed. Ook als je twee keer dezelfde meting doet krijg je mooi overlappende grafiekjes.

Meting van de voorste woofer. Meting 1, rood is de kale woofer, bij 2, groen zit er een beetje EQ op om de respons een beetje vlak te krijgen tussen 200 en 3000 Hz. Zo heb je een goede signaal-ruisverhouding over je hele bereik, zonder onnodige geluidsoverlast te veroorzaken.
overlay1-2.png

Daarna de achterste woofer gemeten (4, roze), met dezelfde EQ. Vergelijk met de voorste woofer (2, groen):
overlay2-4.png

Bij lage frequenties volgen ze elkaar, boven de 400 Hz beginnen ze uit elkaar te lopen. Wat verder opvalt is dat de voorste woofer harder speelt dan de achterste, terwijl de voorste verder van de microfoon af staat. Wellicht een indicatie dat er iets niet goed is aan de meting. Om de respons van de achterste woofer gelijk te krijgen aan die van de voorste woofer, trek je ze eerst van elkaar af (want de geluidsdruk wordt in dB gemeten, een logaritmische eenheid). Dat kan in Room EQ Wizard bijvoorbeeld door de ene als kalibratiebestand op te slaan en in te laden voor de andere meting. Het is niet zo'n nette methode, want het resultaat hangt af van de mate van smoothing die je toepast. Zonder smoothing krijg je extreme pieken in de plot van het verschil. Voor de achterste woofer krijg je dan dit:
overlay5.png

... wat je vervolgens met filters glad kan strijken tot een rechte lijn. De filters die je daarvoor nodig hebt maken dat de achterste woofer zich hetzelfde gedraagt als de voorste.

Met dat zootje filters op de achterste woofer, het kalibratiebestand weer gewist verhouden de voorste (2, groen) en achterste (6, geel) woofer zich zo tot elkaar:
overlay2-6.png

Ze matchen voor een groot deel binnen 1 à 2 dB, lijkt me prima. Dan de vraag, werkt het? Hiervoor heeft de achterste woofer een vertraging van 0,31 ms gekregen en is zijn fase geïnverteerd. Voorste woofer alleen (2, groen) versus beide woofers (7, blauw):
overlay2-7.png

Onder de 700 Hz is er 15 dB demping, tussen 700 en 1000 Hz wordt het slechter en daarboven werkt het voor geen meter. Het lijkt er dus op dat het werkt tot een bepaalde frequentie, in ieder geval op de plek van de microfoon. Houd hierbij in gedachten dat het gewenste geluid aan de voorkant ook zwakker wordt, met name bij lagere frequenties. De winst in richtwerking die je overhoudt is dus kleiner dan het lijkt.

Als je nu ruis met een banddoorlaatfilter van 50 - 900 Hz door de luidspreker speelt en eromheen loopt, hoor je duidelijk dat het aan de achterkant en zijkant zachter is dan recht ervoor. De ruis klinkt achter de luidspreker wat 'dun' t.o.v. er recht voor, wat aangeeft dat de richtwerking afneemt bij hogere frequenties. Verder is het bij de microfoon stiller dan op plekken er net naast. Het kan zijn dat dat is omdat je naast de microfoon in een secundaire bundel terecht komt, dat de microfoon precies in een nul staat. Als dat zo is is het prima. Maar het kan ook aangeven dat het gras en de planten de metingen verstoren, zodat ik nu voor één plekje ben wezen optimaliseren die niet representatief is voor een groter gebied achter de luidspreker.

Later heb ik geprobeerd te meten met een gate en de opstelling nog verplaatst, maar het werd er niet beter van. Heeft iemand tips hoe je zoiets handig kan meten? :bakkie:

Jag

Berichtdoor Jag » do 27 jul 2017, 12:51

Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen voorste en achterste woofer ook erg hoek afhankelijk is. De schaduw van de achterste woofer zsl op 180graden nog wel groter zijn. Dus dan ga je dat met EQ just kunnen oplossen. Maar in het midhoog, waar je het meeste last hebt van die schaduw, heb je al de normale richting werking van je woofer, of al overname door je midhoorn. In het midlaag kan je het verschil maken.

Polars maken gaat met Arta. Je hebt daar wel de betaalde versie voor nodig. Arta is in veel opzichten een veel prettiger programma dan REW, wat meer gericht is op room acoustics (het meten daarvan is wmb sowieso shady business).

Iets anders is dat je nu in half space meet. Bij mijn 1e orde cardioide, werd het in full space nog anders (beter met name overigens).

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 02 aug 2017, 22:51

Cool dat je m'n experimentje afmaakt :mrgreen: . Ik was aan het rekenen geslagen en kwam tot de conclusie dat ik wel idioot grote drivers nodig zou hebben om > 100 Hz een fatsoenlijke geluidsdruk te kunnen produceren en daarnaast, tja, chronisch tijdgebrek...

Ben benieuwd of je het mid een beetje goed krijgt en hoe de polar er in het middengebied uit gaat zien.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 29 sep 2017, 20:48

Dit project staat een beetje stil. Ik denk dat ik er later weer mee bezig ga. De luidsprekers zitten in elkaar en spelen inmiddels al wel, elk 45 graden ingedraaid. Wat me tot nu toe opvalt aan het geluid is dat het erg gefocust en helder is. Bij het luisteren naar stemmen is dat fijn, je kan ze goed verstaan. De sweetspot is ook behoorlijk groot. Bij muziek mis ik alleen ruimtelijkheid. Met de luidsprekers parallel aan de achterwand vind ik het beter klinken, terwijl dat juist niet het idee is van luidsprekers met een smalle afstraling. Ik denk dat je dus beter een bredere afstraling kunt hebben dan 80 à 100 graden.

Ronkel schreef:Cool dat je m'n experimentje afmaakt :mrgreen: . Ik was aan het rekenen geslagen en kwam tot de conclusie dat ik wel idioot grote drivers nodig zou hebben om > 100 Hz een fatsoenlijke geluidsdruk te kunnen produceren en daarnaast, tja, chronisch tijdgebrek...
Klopt ja, de afval van 12 dB / oct. onder pakweg 1 kHz slorpt inderdaad wel erg veel geluid op. Ik had gehoopt dat de afval met een korte luisterafstand (1 à 2 meter) na een tijdje wel op zou houden omdat je dan niet meer in het verre veld zit, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Jag schreef:Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen voorste en achterste woofer ook erg hoek afhankelijk is. De schaduw van de achterste woofer zsl op 180graden nog wel groter zijn. Dus dan ga je dat met EQ just kunnen oplossen. Maar in het midhoog, waar je het meeste last hebt van die schaduw, heb je al de normale richting werking van je woofer, of al overname door je midhoorn. In het midlaag kan je het verschil maken.
Haha, het wordt zo een stuk lastiger dan de puntbronnen waar ik mee begon. Het lijkt er inderdaad op dat de woofer voor een schaduw zorgt in het midhoog.

Jag schreef:Polars maken gaat met Arta. Je hebt daar wel de betaalde versie voor nodig. Arta is in veel opzichten een veel prettiger programma dan REW, wat meer gericht is op room acoustics (het meten daarvan is wmb sowieso shady business).
Dankje, ga ik eens proberen. :)

Ronkel schreef:Ben benieuwd of je het mid een beetje goed krijgt en hoe de polar er in het middengebied uit gaat zien.
Als je de luidspreker buiten zet en er een rondje omheen loopt hoor je dat er inderdaad een smalle bundel is en daarbuiten is het zachter, al is het verschil daartussen nog niet zo heel groot (10 dB?). Met de luidspreker binnen hoor je dat de woofers aan de bovenkant van hun bereik breder afstralen dan de hoorn.

Voor het eerst geprobeerd om polar te meten. Hij is binnen gemeten met 5 ms gate, met de microfoon op 1 meter afstand.

Woofers:
genormaliseerd.png

niet genormaliseerd.png

De woofers gedragen zich netjes tot 700 Hz, of tot 1000 Hz als je kan leven met secundaire bundels op -10 dB. Bij de polar van de complete luidspreker zag het er een beetje raar uit tussen 1 en 5 kHz, bleek dat er geen laagdoorlaatfilter op de woofers zat. :P

De laatste dagen speelt er een variant op deze kast door m'n hoofd. Als je bij de Kii Three de aansturing van de woofers op een bepaalde manier kiest, kan je daar ook een tweede orde cardioïde van maken. Misschien werkt zoiets beter dan wat ik nu heb en daarnaast kan je de woofers in het laag als monopool laten werken. Bij wat ik nu heb werken ze als dipool en dat gaat niet hard genoeg op 50 Hz. Deze aanpak kost dan wel drie DSP-/versterkerkanalen.
Afbeelding
Idee:
V = woofer voorkant
Z = woofers zijkant
A = woofer achterkant

• Meet op 90 graden de respons V. Meet Z en geef die de filtering 'eq1', die zodanig is dat V en Z elkaar opheffen. Je hebt nu een soort dipool, noem die [V + Z].
  • Meet op 90 graden de respons A. Meet Z en geef die de filtering 'eq2', die zodanig is dat A en Z elkaar opheffen. Je hebt nu een soort dipool, noem die [A + Z].
  • Meet op 180 graden de respons [V + Z]. Meet [A + Z] en geef die de filtering 'eq3', die zodanig is dat [V + Z] en [A + Z] elkaar opheffen.
  • Samenvatting van wat je nu hebt:
    V heeft geen filtering, hij krijgt direct het ingangssignaal.
    Z heeft de som van [ingangssignaal bewerkt met 'eq1'] en [ingangssignaal bewerkt met 'eq2' en daarna 'eq3'].
    A heeft het ingangssignaal bewerkt met 'eq3'.
  • Meet op 0 graden de respons van alle woofers incl. alle filtering en EQ het vlak.
  • Voeg trucjes toe om in het laag over te gaan op gewone cardioïde of monopool.
Eventueel kan je voor een iets smallere tot veel bredere afstraling gaan door bij de eerste twee stappen onder een andere hoek dan 90 graden te meten.

Een alternatieve manier om de filtering te bepalen is om de transfer function (incl. absolute fase) te meten van alle woofers afzonderlijk, onder verschillende hoeken. Dat is voldoende informatie om de polar te berekenen voor gegeven filtering. Stop het in een optimizer en voilà, resultaat. :sure:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 14 okt 2017, 17:06

Nog een polar van de hele luidspreker. Binnen gemeten, gate 4 ms. Filter tussen woofers en hoorn op 1 kHz. ARTA liep halverwege het meten vast en moest opnieuw opgestart worden, wat zou kunnen verklaren waarom de polar er zo vreemd uitziet bij hoeken > 100 graden.

In het laag is de bundel 100 graden zoals verwacht. Tussen 1 - 2 kHz wordt hij wat breder, omdat de hoorn te klein is om het geluid goed te richten. Bij 3 kHz versmalt hij iets, ik denk doordat de het hoornprofiel tamelijk abrupt ophoudt bij de mond. Van 4 - 10 kHz is hij 80 graden. Bij nog hogere frequenties wordt hij weer smaller. Maakt denk ik niet zoveel uit, de meeste materialen absorberen toch al een groot deel van het geluid bij die frequenties, dus ze zitten sowieso niet zo sterk in gereflecteerd (indirect) geluid.

De bevindingen van de hoorn komen overeen met wat iemand anders heeft gemeten: http://redspade-audio.blogspot.nl/2011/ ... otout.html

Hele polar:
ARTA liep halverwege vast.png

0-90 graden met meer smoothing:
ARTA liep halverwege vast3.png

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 14 okt 2017, 18:09

Mooi project, volgmodus aan!

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 28 okt 2017, 9:56

Dankje!

Zojuist wat vervormingsmetingen gedaan. Microfoon op ongeveer een meter:
vervorming hoog volume.png

Tussen 50...60 Hz pieken alle harmonischen. De woofer klappert daar tegen het frame aan, de slag is dan 3 à 4 mm. Nog maar een keer meten, nu 4 dB zachter. Het is geen raar volume om op te luisteren, de woofers zijn erg inefficiënt bij lage tonen dus je luistert al gauw op maximaal volume.

vervorming redelijk volume.png

Hmm, niet zo'n beste signaal-ruisverhouding :lol: Tussen 100...200 Hz is -30 dB vervorming (3%). Dat komt overeen met flinke boost met de equalizer in dat gebied. Op 60 Hz is er 20% vervorming en daaronder neemt het nog verder toe. Dat komt overeen met dat de woofers daar ver moeten uitslaan. Vandaar dat bassen een beetje vervormd klinken. :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 28 okt 2017, 11:46

Die goedkope woofers gaan je ook niet verder helpen hier. Meer Vd en goedgekeurd in de klippeltest.
Mark Bakker

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 28 jan 2018, 16:31

Nog een plaatje van het geheel:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 28 jan 2018, 17:14

Hengelo?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 28 jan 2018, 17:59

Ik denk dat dat 'm helaas niet wordt. Vervoer wordt wat moeilijk en één van de vier woofers is beschadigd geraakt.

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » wo 17 okt 2018, 23:19

Vandaag ook maar eens een poging gedaan om te kijken of dit wat is. Achteraf gezien veel te gehaast gedaan, maar alsnog vind ik de resultaten wel mooi.

Ik ben helemaal vergeten met de delay te spelen nadat ik de achterste driver uit fase gooide en het er eigenlijk al best mooi uit zag. Er is nergens een losse delay toegepast. De fase is niet overal mooi 180 graden en de amplitude is ook niet overal mooi gelijk, dat zou uiteraard beter kunnen. Ook heb ik een allpass toegepast, welke als het goed is niet nodig was geweest met de delay. Mogelijk had ik de allpass dan wel hoger kunnen plaatsen om tot hoger uit te doven aan de achterkant. (als het niet al voldoende zonder was geweest).

Het lijkt mij wel geinig om hier iets mee te gaan bouuwen, met geschikte drivers. Op dit moment denk ik aan de Oberton 8MB201 PA drivers.

De drivers. (het meten heb ik op de grond gedaan)
IMG_20181017_205514.jpg

Voor en achter los gemeten van achteren, met een allpass op 900 hz en een +3db bell op een van de drivers. Nog geen EQ om het laag op te halen.
Voor vs achter van achteren - met allpass - bell 450hz plus 3db (1).JPG

Voor en acher los gemeten van achteren, alles erop en eraan, maar zonder allpass.
Voor en achter vn achteren - zonder allpass.JPG

Voor en achter los gemeten van achteren, vs beiden van achteren.
Voor en achter van achteren vs beiden van achteren (1).JPG

Resultaat van voren.
Voor en achter van voren - met cardio processing (1).JPG

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”