Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor wouter » di 08 aug 2017, 22:16

Boenicke W5 – fascinerende speaker en het klonen waard!
appel.png

Een luidspreker die ik altijd nog eens zou willen horen is de boenicke W5. Als je de opzet bekijkt van dat aaibare ding dan snap ik best dat het een leuk doosje is. Echter, het is volgens de website en diverse tests/meningen meer dan dat. Het is een serieus muzikaal doosje en doordacht ontwikkeld product.
http://www.6moons.com/industryfeatures/boenicke/2.html
To say that the W5 blew our minds would be putting it criminally mild.

Het lijkt me leuk de info over deze luidspreker in dit topic te bundelen en wat mij betreft zijn alle kloon-achtigen van dit ontwerp ook welkom in dit topic.

rear.png

http://boenicke-audio.ch/w5_c/
“Standard Version
• 5.25″ long throw bass driver, tuned to 65 Hz, 1st order crossover
• 3″ widebander, 1st order high pass filter, unique electromechanical parallel resonator installed.
• Internal wiring orientation-optimised silk-wrapped high-frequency stranded litz
• WBT NextGen binding posts
• Rear ambient tweeter

SE Version
• longer stroke bass driver running without crossover, tuned to 50 hz
• Added electromechanical parallel resonator to bass
• Different crossover layout, added Duelund Silver Foil 0.01 uF bypass capacitor

http://www.6moons.com/audioreviews2/boenicke/1.html
Sven had identified a Tangband flat-cone woofer which, with suitable crossover parts changes, he could offer in the interim. As it turned out with his particular cabinet loading, this very potent long-throw driver with massive roll surround produces 4dB more output at 50Hz. That's significant.

SE+ Version
• Added electromechanical series resonators to both drivers, all parallel and series resonators of STAGE II type
• Added proprietary acoustic phase linearisation network

Hier een vooraankondiging van voor de release : http://www.6moons.com/audioreviews/boenicke5/1.html
"By the way the renderings below are only preliminary even though that's about how they'll look: machined from solid wood stock, suspended on hardly visible height-adjustable springs, with rear-ported loading,30 x 20 x 10.4cm dimensions and an F3 of 58Hz."

Een zeer informatief artikel:
https://i.nextmedia.com.au/Assets/boeni ... w_test.pdf
Hier zien we naast de electromechanical resonator ook het type woofer, TB W5-1138SMF. Geen speciale OEM o.i.d.
resonator 1.png
resonator 1.png (106.88 KiB) 1092 keer bekeken

resonator 2.png

Hier zien de gedetailleerde metingen aan de drivers. De Peerless SLS heeft volgens het kader een 65Hz afstemming, de TB een 50 Hz afstemming. Uit de meting haal ik eerder 56 Hz uit de grafiek als afstemfrequentie (null cone excursion).

Hier een 6moons review waar veel details in staan:
http://www.6moons.com/audioreviews/boenicke5/2.html

Hier een test met metingen – schrik niet:”
https://www.hifitest.de/test/bildergale ... _12447/8#b
spl W5.png

Hoe ze dit op 36Hz specificeren snap ik niet, ook de gevoeligheid lijkt niet te kloppen - 83-86dB geeft Boenicke op de website aan.
Maar in WinISD en met Ajorn kom je in 2.8 liter en 50 Hz afstemming uit op -3dB @ 73 Hz en -6dB @ 57 Hz. Ik denk dat dit de TB W5-1138 versie is, maar dan nog.

Hier een kloon topic: http://www.homebuilthifi.com/project/18401
Nog 1: http://www.audiostereo.pl/malutkie-glos ... e__st__150

En nog 1 hier op ZBA: viewtopic.php?t=23002&start=25
Gek genoeg staat in de openingspost een Fountek FR88EX vermeld, ik meen dat in de Boenicke de FE85 zit.
Op pagina 3 staat het filterschema van het project Perfect Fast:
Weiche.JPG

En hier een kloon variant van onze beste Leonidas: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=20820

Dit bedrijf lijkt ook een graantje mee te willen pikken en heeft een kloon met de 3 identieke drivers: http://aurisaudio.rs/en/products/speakers
De magnetische voetjes op de zijkant maken dat hij ook als center neergelegd kan worden met de woofer omlaag - nice.
auris poison 1.JPG

auris_audio_poison1_4.jpg

Terwijl ik bedacht of ik met de SLS 5.25” of Tangband W5 de kloon zou willen gaan maken kwam ik achter meer dingen. Ik wil een aantal zaken anders aanpakken, om tot hetzelfde doel te komen. Dus geen Boenicke W5 kloon maar een ~ W5 achtige speaker.
Ik las eens dat de side-firing woofer ongefilterd ingezet werd. Dit herken ik niet van de filtering van klonen, met een 1,2mH seriespoel. Ik moet het nog even allemaal uitzoeken. De gevoeligheid van de Tangband W5-1138 is totaal niet vergelijkbaar met de Peerless P830945 lijkt me. Maar dat maakt niet eens zo gek veel uit, want beide drivers kunnen in dat 2.8 liter kastje helemaal niet laag komen. Voor actief is die tangband echt te gek met 9.25mm Xmax one way, maar in dit ontwerp snap ik het niet helemaal.
Ik ben van plan 4 kasten te gaan maken, samen met Toetertje kan ik dan uitzoeken hoe de Boenicke W5 Kloon werkt, en of er nog iets te verbeteren valt.
En daarmee ben ik dan ook maar vast begonnen. Mijn eerste opzet heeft 2 stuks Dayton Audio ND91 3” woofers rug aan rug in de zijwanden. Deze drivers kunnen binnen Xmax ongeveer even luid als de peerless 5,25” woofer, gaan alleen een stuk dieper in 2.8 liter.

Als front-fullrange denk ik na over een andere 3” maar ik wil het niet te kostbaar maken. Ik heb wel een Scan Speak 10F op de plank maar ik denk dat een 2” Scan Speak 5F het ook wel kan bijhouden. En dan zit je meteen op een beter afstraalgedrag. Ik vind een 3” fullrange namelijk echt wel een concessie (qua tophoog), al weet ik zo zonder gehoord te hebben niet hoeveel de rear tweeter kan goedmaken. Ik heb trouwens ook nog een
6moons 1.png
werkeloos paartje Omnes Audio 3” coax units liggen – kortom, tijd voor wat 3” gatenkaas en uitproberen. Oja, de Faital Pro 3F22 is een heel bijzonder dingetje kwam ik achter. Die speelt ook in heel dure hoorns gewoon als fullranger. Gaat alleen een beetje te hard (te hoge gevoeligheid) voor dit concept vrees ik. Ik wil zo min mogelijk filteren (ja, dat schrijf ik echt)/
De rear tweeter kan met de ‘originele’ 13mm Tangband 13-1761s maar doen dacht ik… waarom niet gewoon helemaal symmetrisch: Peerless 2” inverted – P830970 – aan de voor en achterzijde, en de ND91 in elke zijwand. Het lijkt bijna wel een Kii micro ;-)
De kast wordt waarschijnlijk niet volgens de plakjes methode gebouwd maar uit 2 zijwanden en een met inzagen voorbewerkte plaat die gebogen wordt. Als die plaat goed uitgedacht is kan in in de breedte zo 4 stroken (naast elkaar) afzagen voor 4 identieke kastjes.
Voor het houtworm gedeelte is het dus een kwestie van tekenen en daarna uitproberen op welke afstanden en hoe diep de plaat ingezaagd moet gaan worden. Zoiets:
audio-speaker20a-15.gif

bron: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker20a.html

Voor de Boenicke W5 kloon (!) moeten we nog de 5,25” woofers aanschaffen, dus als iemand hierover een goed advies heeft – peerless of tangband – dan lees ik dat graag. Op de website van Boenicke staan verschillende versies, er hangen verschillende prijskaartjes aan. Maar ik acht duurder niet beter in dit geval. De woofers zitten ook in dezelfde prijscategorie.

Edit:
The front-firing full-range driver is made
for Boenicke by Fountek, and appears to be a
derivative of its model FR88EX, except that
instead of using the neodymium magnet
with which this model is usually supplied,
Boenicke has instead specified a large ferrite
magnet instead.

De SE versie heeft een Fountek FR88EX OEM voor Boenicke, als alleen de Neo magneet vervangen is voor een Ferriet valt dit nog te overzien.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 09 aug 2017, 2:00, 10 keer totaal gewijzigd.

Hondasnl

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor Hondasnl » di 08 aug 2017, 22:20

Leuk projectje!
Spreekt me wel aan.
Lekker massief hout.
Wil zoiets nog wel eens bouwen voor de PC.

Deze foto viel me wel op.
Bijlagen
IMG_8304.JPG

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 08 aug 2017, 22:32

Heb je nu stiekem die draaidopjes verwisseld?

Super startpost wouter. Ik heb echt zin in dit project.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 08 aug 2017, 22:39

Ja Hondasnl, dat is een mooie kloon - Perfect F.A.S.T. (Fullrange And Subwoofer Technology).

toetertje schreef:Heb je nu stiekem die draaidopjes verwisseld?

Super startpost wouter. Ik heb echt zin in dit project.

haha, inderdaad ja. Zal wel hersteld zijn.

Hier mijn simulatie van de SLS 5.25 in 2,8 liter (en dan nog ex poort volume) en tegelijk ook mijn impulsgecompenseerde idee met 2x ND91

sls vs nd91.png

Ik ben fan van deze constructie en denk dat het niet eens een overkill hoeft te zijn. Zo'n 5,25" subwoofer zal toch flink de boel laten zwabberen op zo'n dunne stand?! De 3" drivers zullen niet luider spelen dan een 5,25" subwoofer maar in die 95% van de tijd dat het luid genoeg speelt is de ruim 10Hz lagere -3dB frequentie een voordeel lijkt me.

Edit:

Ik heb wat vergelijkingen gedaan. De Tangband W5-1138 speelt ca 4dB minder gevoelig en slingert 2,6 dB op, hierdoor is het verschil ca 3dB, de SLS slingert 1,2 dB op. De 2x ND91-4 komen ideaal samen weg met 2,94 liter en een fb van 72,2Hz. Dit heb ik in de vergelijking even zo laten staan (die kleine neo drivertjes nemen veel minder liters weg dan de 5,25" subwoofers). Die fb 72,2Hz is een mooie in de vergelijking met de Peerless SLS woofer.
Voor de vergelijking met de Tangband woofer heb ik de afstemming in 2.8 liter BR naar 65 Hz gezet. Hiermee komt de fb niet overeen met de TB (toevallig wel met de Peerless) maar op deze manier is er iets meer diepgang zodat de vergelijking met de tangband kan worden gedaan.

Wat opvalt is dat zowel de TB als ook de Peerless niet hun Xmax behalen, ze zijn dan al over hun kortstondige thermische belastbaarheid heen.
80 Watt kunnen alle drivers wel verwerken, dus ik heb een vergelijking gedaan met 80 Watt signaal (helaas niet de Volts gelijk gezet, de TB slokt 16,5V op, de Peerless 14,7V en de 2 stuks ND91's slechts 13,1V).
Dit geeft een leuke vergelijking:

De 2x ND91 speelt met 80 Watt even luid als de andere woofers, in de vergelijking met de SLS 5,25" gaan de twee 3" tot aan de -6dB frequentie aan kop. Maar ook in vergelijking met de W5-1138SMF houden de twee het tot 55 Hz goed bij.

Om de SPL max te halen hebben de twee 3" units 60 Watt nodig, uit ervaring weet ik dat er dan nog voldoende reserve is.

Er zijn 3 dingen die me aanspreken in het 2x 3" concept:

1. Ik wil impuls gecompenseerd eens proberen - mooi rustige kast
2. er is minder versterkervermogen nodig/een hogere gevoeligheid
3. de drivers zitten niet in een te krap kastje gepropt maar in een soort natuurlijke habitat

ploatjes:
(Met de eerste grafiek is iets mis gegaan, post ik later de juiste van. Dit is geen SPL grafiek)
spl max 1.png

spl max 2.png

spl max 3.png

spl max 4.png

spl max 5.png

spl max 6.png

Wat gezegd moet worden, die Peerless SLS gaat redelijk fraai in deze kleine behuizing en heeft een gezonde gevoeligheid. De Tangband W5-1138SMF is minder gevoelig maar slingert op in het gebied waar dat handig is en komt verder nog dieper. Hoe het gaat met poortruis e.d. weet ik niet, de 9,25mm Xmx zal ook nooit behaald worden. Maar het ziet er niet verkeerd uit voor 2,8 liter.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 09 aug 2017, 2:16, 3 keer totaal gewijzigd.

dre

Berichtdoor dre » di 08 aug 2017, 22:49

Een geweldig project!
Ik vind het ook een prachtig merk,visueel en klankmatig!

De W8 vond ik echt heel fraai klinken in ieder geval!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 08 aug 2017, 23:01

dre schreef:Een geweldig project!

Dat is het, een project! Open source en gezamenlijk.
Niet het doel van een kloon op zichzelf, maar een leerzaam topic over het out of the box principe van dit ding.
En als iemand weet wat er bedoeld wordt met die elektro-resonator bijvoorbeeld hoor ik het graag. Beebee's en Quantum Purifiers zijn er volgens mij ook toegepast in die dingen. Het enige waarvan ik weet dat ik niet aan zou willen beginnen is de zoektocht naar welk type massief hout nou zorgt voor de klankmatige bijdrage. In mijn beleving reageert een sub daar amper op en doet de Foutek FE85 het leeuwendeel terwijl die in een klein gesloten kamertje zit.

Het begint bij het goed maken van een kloon, van de W5. Ik heb zoiets ook bij de LS3/5a gedaan en dat was ook heel leuk om te doen.
Daarnaast zou ik willen onderzoeken of het ook anders/beter kan :hide: :mrgreen:

metabaron

Berichtdoor metabaron » di 08 aug 2017, 23:07

En leuk voor op de kinderkamer. :mrgreen:

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » wo 09 aug 2017, 5:58

wouter schreef:Het enige waarvan ik weet dat ik niet aan zou willen beginnen is de zoektocht naar welk type massief hout nou zorgt voor de klankmatige bijdrage. In mijn beleving reageert een sub daar amper op en doet de Foutek FE85 het leeuwendeel terwijl die in een klein gesloten kamertje zit.

Gewoon kiezen wat je mooi vindt en lekker bewerkbaar is.
Dan komt het vast en zeker goed.

Ben zeer benieuwd hoe dit gaat worden, hier ben ik wel in geintresseerd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 09 aug 2017, 9:21

tek1.png

Ik heb een eerste tekening gemaakt, zo zit het redelijk goed. Ik bedacht me dat een R15 frees buigen overbodig maakt. Kan ook met verstekhoeken en een radiusfrees er overheen.

Edit: ik zal de tekening even aanpassen, de rechthoek moet 201mm zijn zodat de diepte 231 wordt.
Ik denk dat Sven B. echt zich aan zijn plan heeft gehouden en een 30x20cm rechthoek gebruikt, ongeveer 7,5 graden hellend. Het zit er zo dichtbij. Kan mooi met die afplatting onder op 1A4 de 1:1 tekening ;-)

En de nieuwe tekening, met 18mm constructie en 8,5cm binnenruimte kom ik op 3,5 liter - zonder aftrek van de midkamer, de woofers en van de baspoort. Wellicht is 18mm een zware overkill, met 15mm plaatmateriaal heb je op de radius verstekverbinding nog 9mm staan in de diagonaal. Met 18mm komt de onderzijde van de voorkant mooi naadloos uit.
tek2.png
Laatst gewijzigd door wouter op wo 09 aug 2017, 11:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 09 aug 2017, 9:25

Leuk Wouter, ik ga dit topic volgen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 aug 2017, 12:21

Leuk project Wouter :rock: Ga ik zeker volgen. Wat ik echter niet uit je uitvoerige inleiding kan halen is waarvoor je deze speakers gaat inzitten. Als desktopspeakers lijken ze mij wat fors en als monitors weer wat krap.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 09 aug 2017, 13:07

Het is inderdaad een mooie luidspreker om te zien. heb er zelf nog nooit een gehoord.
Ik vroeg mij af wat het origineel zou moeten kosten. dus even opgezocht, dat was even schrikken... (+5k/stuk)
Waarop zich de vraag aandient of er zulke bijzondere of kostbare drivers in het origineel gebruikt zijn ?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 09 aug 2017, 13:48

Och, moeten ze ook aan dan? Ik bouw voor de lol, de helft van de tijd staat hier een action blutooth speaker aan ;-)

Ik zou ze op m'n wandkast kunnen plaatsen. Zoiets kleins is bruikbaar al valt het met mijn 2-jarige BamBam peuter in huis denk ik nog te snel om. Ik doe niet aan desktop speakers, dus het gaat om het plezier van het proces. En dit proces is aardig leuk, zeker gelet op de lage kosten.

Ik hou ook nog altijd van de eerste audio physic step en Beolab 3 bijvoorbeeld

Edit: ik heb trouwens een vereenvoudigde schets toegevoegd en ik vul af en toe de startpost ook nog aan.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 09 aug 2017, 14:40

Wat een leuk project! Ik zou ze zo willen nabouwen en bij m'n pc gebruiken. Wat een prachtig ontwerp!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 09 aug 2017, 16:38

ray5150 schreef:Het is inderdaad een mooie luidspreker om te zien. heb er zelf nog nooit een gehoord.
Ik vroeg mij af wat het origineel zou moeten kosten. dus even opgezocht, dat was even schrikken... (+5k/stuk)
Waarop zich de vraag aandient of er zulke bijzondere of kostbare drivers in het origineel gebruikt zijn ?

Ja, ik zie zo in Nederland een prijs van 5020,- euro per paar. In het eerder aangehaalde artikel staat:
Standard Version: $6.564 per pair
SE Version: $8.342 per pair
SE+ Version: $11,881 per pair

En als je dan bedenkt dat alle distributie, handwerk en bouwuren al in het standaard setje zit maak je mij niet wijs dat de meerprijs van de SE+ van $ 5.317 iets te maken heeft met kostprijs. Het zal hem meer zitten in dat ze die prijs willen, durven en kunnen vragen. En met een slordige 5000 euro kun je dan een mooi filter maken voor die units die samen minder dan 100,- euro consumentenprijs hebben.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 09 aug 2017, 16:50

Ik heb begrepen dat die "resonator" bestaat uit een gebogen zilveren draadje dat met één uiteinde aan de + aansluiting van de unit bevestigd is. Het andere uiteinde is niet (althans niet volgens de gebruikelijke fysica) met iets verbonden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 aug 2017, 16:54

Zat ik ook al met verbazing naar te kijken, ook die tweet aan de achterkant trouwens.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 aug 2017, 17:04

pappaleo schreef:Ik heb begrepen dat die "resonator" bestaat uit een gebogen zilveren draadje dat met één uiteinde aan de + aansluiting van de unit bevestigd is. Het andere uiteinde is niet (althans niet volgens de gebruikelijke fysica) met iets verbonden.

[pas op, onzin post] Dat Walt deze tweak over het hoofd heeft gezien. [ einde onzinpost]

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 09 aug 2017, 17:14

Op die prijs, maakt die paar duizend voor dat voodoo sprietje ook niet meer uit.
Hij zit overigens aan de - van de luidspreker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 aug 2017, 18:05

Hoe kom je daarbij? Ach ja, Zwitsers en voodoo... :-& Vrees dat Wouter het geheim nooit gaat ontdekken :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 09 aug 2017, 18:29

[onzinpost] Een koekoeksklok dus. [ einde onzin]

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » wo 09 aug 2017, 18:57

Zou alleen van ze langzalzeleven niet begrijpen waarom men een FAST bouwt met een woofert die pas vanaf 65hz mee gaat spelen... Een beetje 4" full ranger lukt dat ook nog wel, met een basreflexpijpje.

dre

Berichtdoor dre » wo 09 aug 2017, 18:59

Ga er maar eens naar luisteren. :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 09 aug 2017, 19:08

Lohengrimas schreef:Zou alleen van ze langzalzeleven niet begrijpen waarom men een FAST bouwt met een woofert die pas vanaf 65hz mee gaat spelen... Een beetje 4" full ranger lukt dat ook nog wel, met een basreflexpijpje.

Denk dat je hier wel een punt hebt. Een beetje substantiële bas wordt sowieso lastig met een 13cm. Wat je ook doet. Maar voor kleinbehuisden met een niet al te grote kamer, denk ik dat dit concept net wel dat extra beetje "punch" geeft. Anyway Wouter bouwt ze sowieso niet om naar te luisteren begrijp ik... :lol:

Heb jij ze echt in het wild gehoord Dre? En wat was jouw impressie daarbij?

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 09 aug 2017, 19:44

Ik zie nu de maten pas. Dat ding is nog kleiner dan de inimini :shock:

Wat een geld per cm3
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 09 aug 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”