Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Berichtdoor Pjotr » di 19 sep 2017, 17:19

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:Heb je nu al een paartje originele W's bemachtigd?

Wij gingen ervan uit dat jij wel ff een setje zou doneren. :lol:

Aan Wouter? Wil wel helpen maar het niet voor hem doen :rofl: :rofl: :rofl:

Waar waren we gebleven? Oh ja:

ray5150 schreef:Stille boel hier in dit topic, de laatste dagen.
Wil dat zeggen dat iedereen druk bezig is met het frezen van prototype-kastjes, en het doen van metingen ?
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 19 sep 2017, 17:37

Ach, geef maar toe. Jij maakt nu ook ineens een 2 liter BR met een Fountek 3". Kom je met een verhaal dat het voor de TV is ;-)
Ik wilde het bouwen om te kijken hoe iemand het bedenkt een 2,8 liter kastje met een bereik vanaf 36 Hz op te geven en dat de reviewers er mee weg lopen - terwijl het bagger meet. Gewoon te interessant om niet na te bouwen. Kost ook de kop niet. Maar ik sta open voor donaties van originele hoor :-)

mocht het echt wat voorstellen, dan wil ik ze wel eens naast die kleine 3-weg van Henkjan horen. Die zijn erg netjes ontworpen, heel anders dan de W5 in qua aanpak in ieder geval.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 19 sep 2017, 17:56

wouter schreef:Ach, geef maar toe. Jij maakt nu ook ineens een 2 liter BR met een Fountek 3". Kom je met een verhaal dat het voor de TV is ;-)

Dat is flauw om op die manier op de man gaan spelen Wouter. Het oorspronkelijke idee was om die Fountek alleen in een 2L BR kastje te stoppen voor bij idd, de TV. Dat bleek niet haalbaar toen ik het werkelijke ding in huis had en namat. Beetje sportief blijven joh. Het heeft niks met een Boenicke kloon te maken en pretendeer dat ook niet. Maak jij jouw kloon nou maar eerst af, toch niemand die kan controleren of ie klinkt zoals de echte Boenicker :mrgreen:
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 19 sep 2017, 18:18

Inmiddels 11 pagina's verder........

Waar gaat dit eigenlijk nog over? :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 19 sep 2017, 18:32

Pjotr schreef:
wouter schreef:Ach, geef maar toe. Jij maakt nu ook ineens een 2 liter BR met een Fountek 3". Kom je met een verhaal dat het voor de TV is ;-)

Dat is flauw om op die manier op de man gaan spelen Wouter. Het oorspronkelijke idee was om die Fountek alleen in een 2L BR kastje te stoppen voor bij idd, de TV. Dat bleek niet haalbaar toen ik het werkelijke ding in huis had en namat. Beetje sportief blijven joh. Het heeft niks met een Boenicke kloon te maken en pretendeer dat ook niet. Maak jij jouw kloon nou maar eerst af, toch niemand die kan controleren of ie klinkt zoals de echte Boenicker :mrgreen:

Het was echt bedoeld als grapje hoor. Sportief? Ik kaats gewoon ff terug. Of begin je niet in dit topic voor de zoveelste keer te vragen naar de bekende weg?
Ik vind je inhoudelijke bijdragen zeer waardevol. En op de rest reageer ik ook met wat humor. Is niet anders "op de man dan jij doet" dus trek het je niet aan. Of stop met teasen. Mij om het even, ik vind het nog wel gezellig maar ik ga inmiddels liever kaatsen dan opnieuw uitleggen.

Loekie

Berichtdoor Loekie » do 21 sep 2017, 23:55

't Is dat je aan die kloon vast zit, anders zou je wellicht kunnen overwegen je breedbander niet gesloten maar aan de achterkant open in te bouwen.
In een tapstoelopende buis van misschien 3x sd voor en 1x sd achter, gevuld met dempingsmateriaal. Klinkt ie vermoedelijk wat 'vrijer' met een soort cardioide afstraling bovendien.
Kost je wel wat volume.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 sep 2017, 1:35

Zoals in de DreiZwo met omnes audio cx3.0 bijvoorbeeld. Dat zou zeker kunnen, maar de liters zijn nogal kostbaar.
Ik heb die coax liggen en met 2x3" kan ik nog wel wat tienden van liters opofferen. Dat is dan wel iets om naast de kloon te bouwen, maar wat mij betreft ook precies de lol van zo'n kloon. Die als referentie gebruiken en kijken of er nog meer uit te halen is.

Ik weet dat we binnenkort gaan starten, ben eeg benieuwd waar de hype op gebaseerd is. Op muziek of op marketing ;-)

https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... cle&id=372

https://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DI ... ew-Kits/2/

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 22 sep 2017, 10:39

Loekie schreef:'t Is dat je aan die kloon vast zit, anders zou je wellicht kunnen overwegen je breedbander niet gesloten maar aan de achterkant open in te bouwen.
In een tapstoelopende buis van misschien 3x sd voor en 1x sd achter, gevuld met dempingsmateriaal. Klinkt ie vermoedelijk wat 'vrijer' met een soort cardioide afstraling bovendien.
Kost je wel wat volume.

Is een goed idee. De FR88EX heeft voor een CB genoeg aan 0,5L - 0,75L voor een Butterworth afstemming. Maar of hij daarmee nog gezellig klinkt is wel de vraag. In meer ruimte denk ik ook dat ie wat vrijer zal klinken.
Peter de Jong

Loekie

Berichtdoor Loekie » wo 27 sep 2017, 23:12

@ Wouter, ben je inmiddels al begonnen met de nabouw?
Ik weet niet hoe je de boxjes gaat maken, maar als het helemaal zelfbouw moest worden, zou ik vermoedelijk uitgaan van één blok droog hout per box, die in de lengte middendoor laten zagen, de beide helften met sjabloon en kopieerfrees (machine op een grote onderplaat) op de gewenste diepte brengen en vervolgens beide helften verlijmen. Blijft bij een aantal houtsoorten wel het probleem van scheuren in het hout, die ook na bewerking nog kunnen ontstaan; hoe Boenicke daarmee omgaat, weet ik niet. Maar je zou van zulke scheuren ook een positief gebruik kunnen maken door ze te vullen met epoxy, hetzij transparant (wel voldoende UV blocker!) of juist in (afwijkende) kleur. Per slot is het een natuurlijk fenomeen in hout, dus benadrukken ervan kan een fraai resultaat opleveren.

Zelf was ik van plan een kleine speaker te maken met per box twee BMR-en en twee l en r zijdelings geplaatste woofers, maar ik heb nog verschillende 3” breedbanders liggen. Als ik er daarvan maar één in een smalle box zet, zal er met de baffle step nogal hoog gecrossed moeten worden, net als Boenicke dat doet. Zou er niet wat te zeggen zijn voor een steile actieve filtering op een veel lagere frequentie met correctie netwerk? Alsnog vraag ik mij dan af of het de breedbander met 300hz CO niet wat veel wordt bij luid spelen. Hoe dan ook, de prijzen voor best goed klinkende (althans volgens meerdere fora leden) versterkertjes zijn laag:
http://www.ebay.com/itm/50W-2-100W-2-1C ... fresh=true
of:
http://www.ebay.com/itm/TPA3118-60W-30W ... SwceNZS78O

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 27 sep 2017, 23:17

Wouter gaat voor DE verrassing zorgen, straks in Beetsterzwaag :lol:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 28 sep 2017, 22:54

De units zijn volgens mij vandaag op de post gegaan. Heel nice, maar zaterdag speelt dat nog niet... en ik ben helaas niet in de gelegenheid te komen zaterdag.

Maar volgens Sven moet alles ook eerst 200uur inspelen....

Zou het zo lang duren voor je je eigen ref set niet meer kunt herinneren ;-)

Ik heb trouwens gekozen voor de SLS 5,25" versie, maar voor wie meegelezen heeft is dat geen verrassing

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 sep 2017, 23:53

ik krijg toch wel jeuk van dat bij alleen de voornaam noemen van een verkopert, alsof t een guru is :-&
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 29 sep 2017, 6:09

Hij is in ieder geval een guru in het ontwerpen van doolhofjes. Hij heeft vast ook de hand gehad in het ontwerp van de parkeergarage bij het Ziekenhuis van Delft.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 sep 2017, 22:53

Henkjan schreef:ik krijg toch wel jeuk van dat bij alleen de voornaam noemen van een verkopert, alsof t een guru is :-&

hahaha, doe ik precies daarom ;-)

En wat ook niet meewerkt, als ik zeg de W5, lijkt het alsof ik de TB W5 bedoel, maar in de W5 zit de SLS5,25", en in de W5-SE zit de TB W5....
Boenicke dit, Boenicke dat, ik vind Sven dan wel makkelijk. Maar ik kan ook dhr. Boenicke schrijven, of alleen Boenicke ;-)

Ik moet eerst nog even een meting voor een forumlid doen, daarna kan ik hier ook aan beginnen.
Vandaag kwam het pakketje binnen....

Screenshot_2017-09-29-22-53-40.png

Die tweeters waren toch echt flink kleiner dan ik had bedacht, ook de FE85 is eigenlijk heel klein. Die SLS is een snoepje, mooi gebouwd en soepel opgehangen.

Screenshot_2017-09-29-22-53-53.png

Zoek de tweeter, dit lichtgewicht prototype baskast moest ik vanavond meenemen naar de bandrepetitie. Even een tweeter erbij voor de lol van de foto.... mini en maxi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 29 sep 2017, 22:58

Alphen spelend? kunnen we de door Pjotr aangeboden head-to-head met mn wedstrijd 3weg desktop aangaan :mrgreen:

of doen we bv in de volgende Breda een speciale wedstrijd met de kloon en de "betere" versies die we hebben kunnen verzinnen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 sep 2017, 23:01

Leuk leuk, het voordeel van de kloon is dat je geen filter hoeft te verzinnen. Gewoon een rebuild eigenlijk.
Daar vervolgens wat iteraties naast zetten is altijd leuk.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 sep 2017, 23:12

Henkjan schreef:Alphen spelend? kunnen we de door Pjotr aangeboden head-to-head met mn wedstrijd 3weg desktop aangaan :mrgreen:

????????????????????? Gut, jij wordt ook steeds manupulatiever zeg HJ =D> Doe jij eigenlijk zelf nog wel eens wat met audio zelfbouw? Een leuke 3 weg desktop of een China versterkertje? :rofl:
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 29 sep 2017, 23:16

ja hoor, recent nog een 6 kanaals versterker gemaakt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 29 sep 2017, 23:18

Henkjan schreef:ja hoor, recent nog een 6 kanaals versterker gemaakt

Wauw, te gek man! Was ie stuk? :lol:
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 29 sep 2017, 23:23

Pjotr, hier nog ooit mee verder gekomen?
viewtopic.php?f=3&t=13288

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 01 okt 2017, 15:30

Met de FE85 in handen zie ik pas dat her een veel kleinere FR is (27cm2) dan een TG9 of 10F (36cm2). Komt de afstraling natuurlijk ten goede...
52/53mm conusdiameter ipv 62mm scheelt een slok op een borrel onderin.
Screenshot_2017-10-01-15-38-59.png

Rand lijkt een soort linnen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 01 okt 2017, 16:17

Is toch gewoon rubber met patroontje?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 01 okt 2017, 16:23

Volgens mij ook.
Fusion Filterdesign

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » zo 01 okt 2017, 17:07

Als het kleine broertje een beetje lijkt op de FR88EX dan is het een textiel (linnen?) in rubber rolrand.
Het voelt echt anders aan dan een puur rubberen rolrand.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 01 okt 2017, 17:51

Zo ziet het er wel uit. Omdat het niet doorschijnend is wist ik het niet zeker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”