P. Atkinson State of the Art

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Aswin

P. Atkinson State of the Art

Berichtdoor Aswin » di 10 okt 2017, 21:10

Ongeveer 20 jaar geleden samen met een vriend dit huzarenstukje gebouwd.
Dat was een fantastisch project en het resultaat loog er niet om.

Heeft nog iemand het complete bouwplan in zijn archief?

Die zou ik graag nog eens willen inzien. :D

Groeten Aswin.

PS: Diezelfde vriend overweegt nu de SOTA's te koop aan te bieden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jan Geert

Re: P. Atkinson State of the Art

Berichtdoor Jan Geert » di 10 okt 2017, 21:41

Ik denk dat Remo in Voorburg het nog wel heeft liggen. Dit is een kopie uit hun catalogus. Die heb ik zelf hier nog wel liggen, maar daar staat ook geen compleet plan in.
http://remo.nl/
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 10 okt 2017, 21:43

Kijk eens bij Remo, die verkoopt de Rogers Monitor nog. Ik denk wel dat je met minder houtwerk en moderne drivers een vergelijkbaar resultaat kan neerzetten...speakerland, speakerkits, speaker & co, tony gee, rumoh, troels gravesen affijn...

Jan Geert schreef:Ik denk dat Remo in Voorburg het nog wel heeft liggen. Dit is een kopie uit hun catalogus. Die heb ik zelf hier nog wel liggen, maar daar staat ook geen compleet plan in.
http://remo.nl/

Die dus :goeie:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 okt 2017, 22:12

Remo in Voorburg? Die bestaat al 15 jaar niet meer. Ik moet ze nog wel ergens hebben denk ik. Ook ooit afkomstig van Remo, nog uit Rotterdam. Zal even zoeken van de week. Als de forumbeheerder dan even kan zorgen dat ik PDF'jes van meer dan een Mb kan uploaden/attachen?

Persoonlijk zou ik hier nooit meer aan beginnen. W.d.b. is er heden ten dage wel voortschrijdend inzicht te bespeuren :D
Peter de Jong

Jan Geert

Berichtdoor Jan Geert » di 10 okt 2017, 22:19

Hmm, ik ben er toch minder dan 10 jaar geleden nog geweest..... :D Op het Forepark dan wel.

Op streetview van vorig jaar (mei 2016) is de zaak ook gewoon nog te zien hoor
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers: 10 11 12 13 14 15 16
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 10 okt 2017, 22:21

Het Forepark ligt dan ook officiëel in Den Haag...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 okt 2017, 22:28

Ja smoesjes, jullie hadden het over Voorburg. Lekker belangrijk. Moet ik het nou nog opzoeken of gaan jullie naar Remo?
Peter de Jong

Aswin

Berichtdoor Aswin » di 10 okt 2017, 22:58

De REMO catalogus, destijds gevestigd in Rotterdam, met de daarin de afgebeelde SOTA vormde de prikkel om deze luidspreker te bouwen.

Maar REMO raadde het af om de SOTA te bouwen. Veel te moeilijk. REMO had toen al Rogers Monitor omarmt en adviseerde deze TL te bouwen.
Met Roger Monitor heb ik een tijd gespeeld maar deze heeft mij nooit kunnen boeien. Rogers Monitor heeft een aantal karakteristieke kenmerken die ik ook in de modernere varianten hoor.

De SOTA heeft met dezelfde luidsprekers een heel ander karakter.

Peter heeft een pm gekregen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 10 okt 2017, 23:15

Leo kom d'r maar in!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 okt 2017, 23:23

Klopt v.w.b. de Rogers. Zitten ook een aantal vervelende kreukels in. Maar die zijn wel goed glad te strijken. O.a. met een dubbeldik front. Daar zaten een aantal vervelende resonanties in, die het middengebied nogal kleurden. Heeft Remo nooit naar willen luisteren. Hij was ten slotte speakerverkoper en geen ontwerper. Wat in zijn winkel stond wat knutselwerk van klanten.

Maar goed, heden ten dage zou ik noch iemand de RM, noch de SOA aan willen doen :D
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 okt 2017, 8:02

Pjotr schreef:Klopt v.w.b. de Rogers. Zitten ook een aantal vervelende kreukels in. Maar die zijn wel goed glad te strijken. O.a. met een dubbeldik front. Daar zaten een aantal vervelende resonanties in, die het middengebied nogal kleurden. Heeft Remo nooit naar willen luisteren. Hij was ten slotte speakerverkoper en geen ontwerper. Wat in zijn winkel stond wat knutselwerk van klanten.

Maar goed, heden ten dage zou ik noch iemand de RM, noch de SOA aan willen doen :D

SOA? :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 11 okt 2017, 9:53

SotA bedoeltie hoop ik :lol:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 11 okt 2017, 10:11

Nee nee, Peter wil ook geen SOA's overdragen =;

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 11 okt 2017, 10:35

Hap, hap, hap. Zo vroeg op de morgen al zo verveeld? Waar het hart al niet vol van is... Jongens, ga een eens gewoon doen voor de verandering.
Peter de Jong

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 11 okt 2017, 16:52

Shadow schreef:Leo kom d'r maar in!

Nou vooruit dan :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb vroeger de Rogers Monitor MkI gemaakt, zie mijn introductietopic.

Die klonken niet heel geweldig. Problemen tussen 150 en 250Hz. Een nogal vierkant middencompartiment en de uitgang van de pijp tussen midrange en tweeter. Het filter was ook suboptimaal. Maar dat heb ik me allemaal achteraf gerealiseerd, het was mijn eerste grote project meer dan 35 jaar geleden.

De SotA is niet veel beter. Ik heb hem nooit gehoord, maar de lijn is erg lang, bevat veel knikken, de oppervlakte is kleiner dan de konusoppervlakte van de woofer en hij zit volgepropt met wol. Wat dat laatste met een transmissielijn doet kan je lezen in mijn Mission Impossible topic.Als de SotA beter klinkt dan de Rogers Monitor, dan is dat te wijten aan betere filtering en de vorm van de behuizing van de middentoner.

Maar waarom zou je iets willen maken met dergelijke antieke units? Ik heb het onlangs met de isobarix gedaan, maar dat was in het kader van een wedstrijd. Het is een hele klus om nog aan die units te komen (in goede staat althans).

Ik heb de isobarix gefilterd aan de hand van eigen metingen en in de sectie voor het laag zitten net zoveel componenten als in het hele Rogers Monitor filter. Het resultaat klinkt heel aardig, maar het is een hell of a job.

Ik zou naar een moderner ontwerp op zoek gaan. Er kan tegenwoordig echt véél beter gebouwd worden.

gerdageert

Berichtdoor gerdageert » vr 23 mar 2018, 21:13

Ben je nog o zoek naar het bouwplan? Ik heb het nog compleet, met zaagtekeningen erbij.
Heb 4 SOTA's staan, nu 4-weg actief gefilterd met B&O IcePower versterkermodules.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 23 mar 2018, 23:41

Da’s een hoop luidspreker & versterker 8-[

peterjki

Berichtdoor peterjki » di 23 okt 2018, 10:20

Hoi Leo,

Zelf heb ik de State of the art (Sota) van Remo in mijn bezit gehad en toen waren ze nog van spaanplaat.
Ik heb ze (op het labyrint na) volledig MDF gemaakt. Omdat de bouw van de Sota's zeer complex was en tot op de milimeter nauwkeurig moest worden uitgevoerd, heb ik ze nooit gebouwd, maar kon aan een set komen, die iemand jaren in een droge schuur had staat. De prijs was maar 400 euro (ergens in 2008 gekocht). Maar . . . toen ik ze thuis aansloot, waren die 5-weg kasten zo lek als een mandje, vandaar dat ik ze volledig MDF heb gemaakt met een prachtig resultaat en zeker qua laag. Deze jongens gingen vanaf 18 hz en dat krijg je niet zo gauw voor elkaar met een speaker. Afijn, ik had toch nog zoveel werk daaraan, dat ik verder geen tijd meer heb genomen om ze te spuiten en heb er iemand heel erg blij mee gemaakt voor 225 euro per twee omdat die persoon al jaren aasde op Sota's, maar er niet aan kon komen en ik ze hem gunde. Uiteraard ging zijn grootste belangstelling uit naar het laag en toen ik die liet horen, was hij helemaal in zijn nopjes en zei wouw, wat een lage beats niet normaal. Einde Sota's, hoewel zeer interessant concept.

In 1984 kocht ik midi Kef van 40 kg van Remo (3-weg systeem) met B139B, B110B en voor het hoog had ik er een Philips hoogwaardige tweeter in. Vele jaren later kocht ik van een meubelmaker die Vele pakketten bij Remo heeft weggesleept, de Rogers 6.0 met Davis Scalow basspeakers erin. Mijn broer bouwde een aparte versterker om de basspeakers actief te maken in de Rogers 6 en dat was een beleving die ik nooit meer vergeet. Stel je eens voor, actieve bas in de Rogers Monitor 6. Ik ben de eerste die de basspeakers actief had en ja, als je dan de andere Rogers hoorde t/m 8.0, dan was ik qua bas niet erg onder de indruk, ook al waren het nieuwe basspeakers. Het wordt pas interessant als je ze actief hebt. Einde Rogers Monitor 6

Eind 2009 moest ik KPN verlaten ivm boventalligheid, maar kreeg een flink bedrag mee ivm 25 jaar dienst.
Dus ben ik met mijn vrouw naar Alex van Remo gegaan. Ik zei: Alex, ik wil graag dat jij voor mij de allernieuwste Rogers Monitor bouwt, maar ik wil een ander woofer erin ofwel de beste 10 inch woofer die er bestaan en betreft de Engels Volt B2500.1, waarop Alex zei: Peter, mijn woofer is net zo goed qua specs en ik Alex weer aangaf, dat de B2500.1 de beste 10 inch woofer is, die er bestaat en dat hij de Rogers voor mij mag bouwen, mits die Volt B2500.1 (van bijna 9 kg per stuk) erin gaan. Toen schrok Alex wel even, maar zei: OK, maar ik moet wel de kosten doorberekenen voor een nieuw front omdat de speaker een heel ander model heeft dan die hij levert, waarop ik zei doe maar. En ik wil het laag actief en afgesproken dat elke Volt speaker aangestuurd zou worden door een Hypex DS 4.0 module van 210 watt rms middels de gevlochten Kimber Kabel 8tx omdat die kabel heel goed voor het laag is en Alex daar niet mee eens was omdat het maar een kabel is. Afijn omdat de Volt B2500.1 alleen in Amerika te bestellen waren, heeft Alex ze daar vandaan gehaald en alleen verzendkosten al bijna 400 dollar. Maar goed na 3,5 maanden kreeg ik een telefoontje van Alex met: Peter, de Rogers zijn klaar en ik moet je eerlijk bekennen, dat je helemaal gelijk hebt wat betreft de Volt speakers, ze zijn echt veel beter dan die van mij en wat een plaatsing en wat een prachtige bas en ik vind het heel dapper dat je dit hebt aangedurfd omdat ik dit zelf niet had durven doen omdat het een flop had kunnen worden, maar een succes gebleken. Tevens gaf Alex aan, dat hij niet blij was met die Kimber kabel 8tc omdat het een stugge kabel is en moeilijk te monteren. Ik had 2 Kimberkabels 8tc van 2 meter per stuk en heb 1 kabel doorgeknipt zodat beide Volts direct aangesloten zijn via de Kimber 8tc met de Hypex DS 4.0. De Verastarr interlinks gaan vanaf de DS4.0 naar de 2 pre-out ingangen op mijn Denon PMA 2010ae versterker van 24 kg. Voor het midlaag t/m superhoog heb ik gevlochten kabels van Verastarr. Het geluid mag er wezen. De Rogers die ik heb Remo heb aangeschaft kosten mij toen 4500 euro, maar zijn iedere euro in 3-voud waard. Als ik vrienden op bezoek krijg, dan zeggen ze, dit is geen muziek beluisteren, maar beleven.

Ik heb deze set Rogers Monitor 8.1 nog steeds en doe ze dus ook niet meer weg.
Dit geluid is zo mooi en ben dit nog niet tegengekomen in welke huiskamer dan ook.

Er is een enorm verschil wat betreft klank kwaliteit tussen de Rogers 7.0 en alles wat daarvoor ligt t.o.v. de 81. Afijn, mocht je het een keer willen beluisteren, dan hoor ik het graag en zul je versteld van staan.

Met vriendelijke groet,
Peter Kingma

pappaleo schreef:
Shadow schreef:Leo kom d'r maar in!

Nou vooruit dan :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb vroeger de Rogers Monitor MkI gemaakt, zie mijn introductietopic.

Die klonken niet heel geweldig. Problemen tussen 150 en 250Hz. Een nogal vierkant middencompartiment en de uitgang van de pijp tussen midrange en tweeter. Het filter was ook suboptimaal. Maar dat heb ik me allemaal achteraf gerealiseerd, het was mijn eerste grote project meer dan 35 jaar geleden.

De SotA is niet veel beter. Ik heb hem nooit gehoord, maar de lijn is erg lang, bevat veel knikken, de oppervlakte is kleiner dan de konusoppervlakte van de woofer en hij zit volgepropt met wol. Wat dat laatste met een transmissielijn doet kan je lezen in mijn Mission Impossible topic.Als de SotA beter klinkt dan de Rogers Monitor, dan is dat te wijten aan betere filtering en de vorm van de behuizing van de middentoner.

Maar waarom zou je iets willen maken met dergelijke antieke units? Ik heb het onlangs met de isobarix gedaan, maar dat was in het kader van een wedstrijd. Het is een hele klus om nog aan die units te komen (in goede staat althans).

Ik heb de isobarix gefilterd aan de hand van eigen metingen en in de sectie voor het laag zitten net zoveel componenten als in het hele Rogers Monitor filter. Het resultaat klinkt heel aardig, maar het is een hell of a job.

Ik zou naar een moderner ontwerp op zoek gaan. Er kan tegenwoordig echt véél beter gebouwd worden.
Laatst gewijzigd door Marp op di 23 okt 2018, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: verdwaalde quote-tag weggehaald :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 23 okt 2018, 10:25

:think: :think:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 23 okt 2018, 10:34

Helder verhaal, toch ?
Er is alleen iets mis gegaan met quoten. is makkelijk aan te passen.
Welkom, bij deze Peter.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 23 okt 2018, 12:37

Toch mooi, hoe passie en nostalgie maakt dat je volledig tevreden kunt zijn. Hoe je het ook wendt of keert, een box klinkt niet zo maar goed in een kamer.
Ik heb 2 jaar geleden nog moderne TL's ontworpen met super mooie woofers en direct merk je weer wat een ellende een bereik vanaf 20hz geeft als je niet met multisub en dsp (of zware maatregelen met passieve demping) je krijgt in een normale woonkamer.

Een goede TL klinkt wel lekker makkelijk, maar even een plate amp er tussen zodat het actief heet is geen enkele garantie voor een optimale integratie. Sterker nog, ik denk dat je de rest mag vertragen t.o.v. het laag, anders blijft het sub-optimaal (lees: sub niet optimaal) ;-)

Volt drivers zijn mooie stukken techniek, net als ATC mis dames. Maar tegen elke prijs... Wel mooi dat je met een zak geld iets unieks hebt laten maken naar jouw wensen.

Voor nu zou je waarschijnlijk uitkomen op 10" Audiotechnology, flex units naar eigen specs

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 23 okt 2018, 12:46

Welkom Peter
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » di 23 okt 2018, 14:58

peterjki schreef:Deze jongens gingen vanaf 18 hz en dat krijg je niet zo gauw voor elkaar met een speaker.

Dat ben ik niet met je eens. Een ietwat konisch uitlopende pijp met een kwart golflengte doet dat al. Dat was al lang bekend. 6 planken en wat dempingsmateriaal. Of zelfs een simpele gesloten kast met q=0,5. Dat was ook al lang bekend.

De genoemde klassieke TL ontwerpen zijn wel spannender om te bouwen.
We want to be happy, bold and free

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 23 okt 2018, 17:13

Heck, elk 4e orde systeem is wel op 18Hz te krijgen met de juiste spullen. Ook een ordinaire basreflex. Maar probeer het eens passief in 40 liter (past goed in de huiskamer) met een rendement van 83-84dB/Wm. Dan eindig je meestal zo'n 6-10Hz erboven. Voor de meeste huiskamers is dat natuurlijk prima. Voor vrijwel alle muziek ook. En een 32-voeter zit nog altijd op 16Hz. Bij zulke frequenties worden de meeste huiskamers drukkamers: de golven passen er niet meer in.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 24 okt 2018, 0:36

markbakk schreef:Heck, elk 4e orde systeem is wel op 18Hz te krijgen met de juiste spullen. Ook een ordinaire basreflex. Maar probeer het eens passief in 40 liter (past goed in de huiskamer) met een rendement van 83-84dB/Wm. Dan eindig je meestal zo'n 6-10Hz erboven. Voor de meeste huiskamers is dat natuurlijk prima. Voor vrijwel alle muziek ook. En een 32-voeter zit nog altijd op 16Hz. Bij zulke frequenties worden de meeste huiskamers drukkamers: de golven passen er niet meer in.

viewtopic.php?f=3&t=25215

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”