P. Atkinson State of the Art

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: P. Atkinson State of the Art

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 12:51

markbakk schreef:Man met jou móet ik gewoon blijven redetwisten ;)

Ik wimpel ze niet weg (al zou ik het wel moeten doen, gezien de gevoeligheidscurve van ons gehoor). Ik zeg dat resonanties in kastwanden doorgaans op veel hogere frequenties optreden én daar ook vele malen beter waarneembaar zijn.

Je opmerking over niet-lineaire vervormingen in het medium begrijp ik niet.
Ik weet wel dat de gemiddelde gevouwen TL-pijp flink wat deelresonanties vertoont op vaak redelijk hoorbare frequenties. Dat laten metingen en simulaties netjes zien. En die resonanties komen allemaal netjes uit die pijp zetten. Aan beide kanten.

Ja, dat is duidelijk :D Ik heb het over de vervorming die ontstaat t.g.v. de niet-lineariteit van lucht bij compressie en expansie. Bij grotere drukwisselingen neemt die vervorming toe. En in een BR zijn die drukvariaties veel groter dan in een TL. Met resonanties heeft dat niet van doen.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 06 nov 2018, 13:31

OK, laten we het er voor het gemak over eens zijn, dat het minder comprimeren van lucht voordelen biedt bij een TL. (Als in : die compressie gedraagt zich meer lineair, en resulteert dus in minder niet-lineare akoestische vervorming).

In geval van een BR : op precies het moment dat dat type vervorming maximaal is, is de vervorming van de driver/motor zelf juist minimaal.
Die wordt immers quasi helemaal stilgezet. Ook geen negeerbaar voordeel aan de zijde van basreflex, lijkt me...

Waarheen slaat die balans dan ? Mijn boerenl*llenverstand zegt : driver-vervormingen zijn factoren groter dan die door drukverschillen, en dus ook veel zinniger om aan te pakken.

Maar ja, ik weet ook wel hoe dat zit met dat soort verstand...het zit er opmerkelijk vaak naast :).
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 13:58

Hmm, dat stil staan van de conus a la een BR heb je ook met een TL... :-" En verder, als je een BR vergelijkbaar tam maakt/afstemt als een TL staat de conus ook niet meer echt stil. En dan alleen nog over een tamelijk klein frequentie bereik. Die verminderde vervorming t.g.v. de motor van de speaker maakt m.i. niet het verschil: TL en BR zijn beide resonantie systemen, alleen wàt er resoneert verschilt. Bij een BR is het een massa-veer systeem en bij een TL een transmissielijn. Wauw, what's in a name....? :D :rock:
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 06 nov 2018, 15:11

Heren, als de stralingsimpedantie aan de achterzijde gelijk is, lijkt me dat de drukvariatie navenant is. Maar geloof me, vervormingen in dat frequentiebereik als gevolg van niet-lineair gedrag van de lucht is niet iets waarover je je zorgen hoeft te maken. Onze oren zijn niet goed genoeg.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 nov 2018, 15:35

[-o< Amen!
Peter de Jong

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”