Zin en onzin van luidsprekers op YouTube

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Zin en onzin van luidsprekers op YouTube

Berichtdoor Geenius » ma 16 okt 2017, 15:21

Hallo samen,

Ik hoop dat ik deze topic op de juiste plek heb gepost. :)

Het gaat om het volgende: ik krijg regelmatig (wereldwijd) verzoeken om filmpjes van mijn luidsprekers te maken terwijl de muziek aan staat en die dan te delen op bijvoorbeeld YouTube. Nu zie ik persoonlijk daar het nut niet zo van in want je hoort niet de luidsprekers die je ziet in het filmpje. Je hoort de luidsprekers + de karakteristiek van de microfoon op de camera (niet alleen de frequentie-karakteristiek, die kun je nog corrigeren, maar ook het patroon en die is altijd anders dan die van een paar oren) + het goedkope voorversterkertje en AD-converter in de camera + de akoestiek van de luisterruimte + de kwaliteit van het MP3-tje van YouTube. Je hoort dus niet wat je ziet! :?

Dus, wat zijn jullie meningen over luidsprekers beoordelen via YouTube? Heb je er wat aan of is het totaal zinloos?

bas focal m180
Contacteer:

Re: Zin en onzin van luidsprekers op YouTube

Berichtdoor bas focal m180 » ma 16 okt 2017, 15:27

Geenius schreef:Hallo samen,

Het gaat om het volgende: ik krijg regelmatig (wereldwijd) verzoeken om filmpjes van mijn luidsprekers te maken terwijl de muziek aan staat en die dan te delen op bijvoorbeeld YouTube. Nu zie ik persoonlijk daar het nut niet zo van in want je hoort niet de luidsprekers die je ziet in het filmpje. Je hoort de luidsprekers + de karakteristiek van de microfoon op de camera (niet alleen de frequentie-karakteristiek, die kun je nog corrigeren, maar ook het patroon en die is altijd anders dan die van een paar oren) + het goedkope voorversterkertje en AD-converter in de camera + de akoestiek van de luisterruimte + de kwaliteit van het MP3-tje van YouTube. Je hoort dus niet wat je ziet! :?

Dus, wat zijn jullie meningen over luidsprekers beoordelen via YouTube? Heb je er wat aan of is het totaal zinloos?

Oordelen zinloos.
Kijken leuk.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Berichtdoor Geenius » ma 16 okt 2017, 15:38

Precies, dacht ik ook. Dus ik kan net zo goed foto's opsturen :wink:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 16 okt 2017, 15:39

Ik denk persoonlijk dat het nuttiger zou zijn als je fimpjes maakt waarin je uitlegt hoe je en waarom je bepaalde kasten bouwt en waarom je voor bepaalde oplossingen of technieken hebt gekozen.
Wat de geluidskwaliteit betreft kan ik niet anders dan je gelijk geven. van veel (amateur)filmpjes op YouTube is het geluid niet om aan te horen.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » ma 16 okt 2017, 15:42

Ik vind het persoonlijk schitterend om gigantische Altec-klonen te horen doodslaan in pietepeuterige Japanse zitkamertjes, maar ieder diertje z'n pleziertje.

John P

Berichtdoor John P » ma 16 okt 2017, 16:37

Het kan wel zinnig zijn om ze te vergelijken met een bekende concurrent zeg B&W. Dat is nog niet overtuigend genoeg om duizenden euro's uit te geven, maar het geeft wel een indicatie. Het is de vraag of B&W daar blij mee is.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » ma 16 okt 2017, 16:44

ray5150 schreef:Ik denk persoonlijk dat het nuttiger zou zijn als je fimpjes maakt waarin je uitlegt hoe je en waarom je bepaalde kasten bouwt en waarom je voor bepaalde oplossingen of technieken hebt gekozen.
Wat de geluidskwaliteit betreft kan ik niet anders dan je gelijk geven. van veel (amateur)filmpjes op YouTube is het geluid niet om aan te horen.

+1

John P schreef:Het kan wel zinnig zijn om ze te vergelijken met een bekende concurrent zeg B&W. Dat is nog niet overtuigend genoeg om duizenden euro's uit te geven, maar het geeft wel een indicatie. Het is de vraag of B&W daar blij mee is.

Dan krijg je de slager die zijn eigen vlees keurt.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 16 okt 2017, 17:53

Statische filmpjes bieden geen enkele meerwaarde t.o.v. een foto, tenzij het doel is om wapperende woofers te tonen. Het merendeel van dergelijke filmpjes lijkt meer bedoeld te zijn om mee te gaan in een opkomende hype, dan dat ze een daadwerkelijk doel dienen. Dat is althans de indruk die het bij mij vaak wekt.

Voor optische beoordeling kan een filmpje wel inspirerend werken, als bijv. de luidspreker in een passende omgeving wordt getoond vanuit meerdere hoeken en afstanden. Dat intussen diezelfde luidspreker de achtergrondmuziek verzorgt, of dat die indruk wordt gewekt, is leuk ter ondersteuning van het beeld... als men maar beseft dat opgenomen geluid over de eigen luidsprekers geen enkele overeenkomt heeft met de werkelijkheid. Het gaat om een sfeerimpressie.

En inderdaad, instructieve of Informatieve filmpjes kunnen ook zinvol zijn.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 16 okt 2017, 17:56

Luidsprekers 'luisteren' via youtube is natuurlijk kansloos. Maar je kan het ook vanuit de marketing-kant bekijken.

Geenius die op Youtube een video van zn luidsprekers laat zien, voor, achter, boven onder etc. Bewegende beelden triggeren de hersens nu eenmaal meer dan stilstaande beelden. Omdat je je (onderbewust) afvraagt wat er komt. Dus blijf je langer kijken. Daar is zeer uitgebreid onderzoek naar gedaan. Sterker nog, bij de muppets, sesamstraat etc hebben ze testpanels van kinderen waar ze precies meten na hoeveel seconden een groep de aandacht verliest. En zo passen ze van alles aan, kleuren, het script, afwisseling van camera-hoeken etc etc etc.

Helemaal top als je dan nog een boeiend verhaal over t ontwerp vertelt. Het gaat erom wat de 'buyer' triggert, niet zozeer of wij dat (technisch) logisch vinden of niet.

architect

Berichtdoor architect » ma 16 okt 2017, 18:13

misschien heeft het een subjectief voordeel; in de praktijk is dat belangrijker dan een objectief voordeel :)

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 16 okt 2017, 19:15

Ik vind het zelf leuk om te zien en dan het liefst met wat bewegende beelden om een indruk te krijgen van het model.
Klankmatig zegt het uiteraard niks maar marketing technisch gezien kan dit heel veel doen (jaren marketeer geweest bij LG).
Een (goede) (promo) film prikkelt mensen veel meer dan een advertentie of foto. Ook het gevoel bij een product/ merk kan hierdoor sterk beinvloed worden. Zelfs kleuren hebben invloed. Mediamarkt is niet voor niks rood en RAF was niet voor niks blauw. Jammer is wel dat de hardste schreeuwer vaak wint omdat de massa daar gevoelig voor is.

Als ik bijv. naar de Accuphase film kijk dan krijg ik er een goedkoop gevoel van.

[ Bekijk op youtube ]

Kijk ik naar de Piega Film dan ben ik zwaar onder de indruk. Die maken iets magisch, iets unieks etc etc.

[ Bekijk op youtube ]

Zegt dus niks over geluid maar het gevoel bepaald veel.
Laatst gewijzigd door Kalimba op ma 16 okt 2017, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 16 okt 2017, 19:17

Bovenal is het een extra kans om gevonden te worden.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 16 okt 2017, 19:20

Luidsprekers beoordelen via een youtube filmpje is niet mogelijk, zoals eerder genoemd is het wel een uitstekend medium om een of meerdere luidsprekers te promoten. Je zou de luidsprekers wel op de achtergrond kunnen laten spelen (krijg je weer dat geneuzel over rechtenvrije muziek) en dan zelf een voice-over waarin zaken over de luidspreker worden uitgelegd. Ja een foto is mooi maar een filmpje is leuker :rock:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 16 okt 2017, 21:34

Als je een filmpje ala onderstaande maakt waarbij dan mogelijk het vakmanschap tot uitdrukking komt,

[ Bekijk op youtube ]

En dan uiteraard de de door jouw ontworpen luidsprekers het item zijn, en dat er hoog kwalitatieve unieke exemplaren worden gefabriceerd.
Ik zou het wel kunnen waarderen.

Dit is ook zo een bekende.
https://www.youtube.com/watch?v=wX65iSZTI7E&t=305s

richard

Berichtdoor richard » ma 16 okt 2017, 21:42

hannesie schreef:Als je een filmpje ala onderstaande maakt waarbij dan mogelijk het vakmanschap tot uitdrukking komt,

[ Bekijk op youtube ]
Ik zou er wel andere muziek bij kiezen.
Die spullen zien er begeerlijk uit.

Ook al is de opname van voortreffelijke kwaliteit, je zit nog steeds naar je eigen computerspeakers te luisteren. Maar het filmpje kan wel je interesse opwekken, zeker als je er al het nodige op fora en websites over hebt gelezen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 16 okt 2017, 21:56

:kwijl: En zo perfectionistisch als bij B & W hoeft ook niet hoor. :mrgreen:

[ Bekijk op youtube ]

Motorfret
Contacteer:

Berichtdoor Motorfret » di 17 okt 2017, 9:35

luidsprekers beluisteren via YT is inderdaad onzin, maar een infotainment film is wel mooi.
Dan zou ik inderdaad denken aan hetzij een voice over, hetzij een Tony die zowel tijdens de bouw als bij een compleet gereed product enkele van zijn keuze's toelicht. Hierbij kun je dan ook enkele sterke en minder sterke kanten toelichten van een bepaald ontwerp. bijvoorbeeld of het ontwerp juist voor een kleine of grote ruimte geschikt danwel ongeschikt is, waar hij volgens jouw het beste geplaatst kan worden in een ruimte, afstanden naar luisteraar, muur. Dat soort dingen.

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » di 17 okt 2017, 10:14

Inderdaad, @Kalimba heeft helemaal gelijk. Voor de merkbinding en de voorpret is het heel erg leuk.

Voorts hoor je natuurlijk vooral de kamer (en de kamereffecten van de speakers), wat natuurlijk op een bepaalde manier ook nuttig is. Neem nou dit onderstaande filmpje waarin een BLH vergeleken wordt met een open baffle: een wereld van verschil.

[ Bekijk op youtube ]
Van de andere kant is je onderscheidende aanpak van de speakerbouw het ontwikkelen en finetunen van crossovers en nuances in speakermateriaal en crossoverspul hoor je natuurlijk helemaal niet als je het eerst nog door een mic, youtube-compressie en de weergevers aan de andere kant van de lijn haalt.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 17 okt 2017, 11:16

Geenius schreef:Hallo samen,

Je hebt je vraag zelf beantwoord :lol: totaal zinloos. Iemand die om zoiets vraagt snapt er dus helemaal niks van.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 17 okt 2017, 11:22

En toch kan het "hebbe hebbe hebbe effect" er wel door worden aangewakkerd. :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 17 okt 2017, 11:51

Een filmpje is altijd wat beperkt qua geluid. Maar ik denk zeker dat je daarmee wel heel goed jouw filosofie en aanpak van speakers ontwerpen en bouwen kunt weergeven Tony. Zeker als je dat op een aanstekelijke enthousiasmerende en eigenzinnige manier weet te brengen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 17 okt 2017, 12:38

Dan is het dus meer een vlog of bedrijfsfilmpje. Trouwens, ik vind het wel een goede indicatie als het op youtube lekker klinkt :hide:
Zat luidsprekers op een beurs die op de gang al goed klinken en ook zat waarbij ik in de deuropening al omgekeerd was ;-)

richard

Berichtdoor richard » di 17 okt 2017, 17:59

wouter schreef:Zat luidsprekers op een beurs die op de gang al goed klinken ...
En je bij binnenkomst laat verwonderen dat juist die luidspreker daarvoor verantwoordelijk is.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 17 okt 2017, 21:41

Nee, zeker niet. Ongekend hoeveel luidsprekers een scherp en opdringere hoogetonenweergave hebben.
Bij de kamer van Raidho dacht ik dat het een grap was, klonk als een 15dB lift vanaf ca 7khz ofzo.
Andere ruimtes klinken op de gang al lekker. Eenmaal binnen wil je niet meer weg.

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 18 okt 2017, 11:14

Die filmpjes hebben objectief gezien helemaal geen zin en ik vind wat mensen er allemaal bij verzinnen in de commentaren vaak bizar. "Wow, fantastically clear sound!" terwijl je vooral geboem en gekraak hoort. Toch heeft het iets fascinerends. En er zitten interessantere en beter uitgevoerde tussen. Bijvoorbeeld met dezelfde microfoon setup verschillende luidsprekersets, er is er eentje waarbij iemand met zn Umik-1 meetmicrofoon eerst links en daarna rechts op heeft genomen. Dat is geeft al wat meer indruk.

Maar dan nog, je beoordeelt niks goed als er my-fi en youtube-algoritmes tussen zit.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”