2 gelijke luidsprekers 2 keer zo grote kast of apart?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Sofa

2 gelijke luidsprekers 2 keer zo grote kast of apart?

Berichtdoor Sofa » ma 01 jan 2018, 3:10

Hallo!

We hebben een breedband speaker en de fabrikant daarvan adviseert deze in een gesloten behuizing te plaatsen van 1,5 liter.

Nou, prima.

Stel ik heb er nu 4.

Maak ik dan 4 aparte kastjes in de luidsprekerbehuizing van elk 1,5 liter of gewoon eentje van 6 liter waar ze allemaal inpassen?

Dat laatste is makkelijker en sneller en ik kan niks bedenken waarom dat niet 100% gelijk werkt.

Hondasnl

Re: 2 gelijke luidsprekers 2 keer zo grote kast of apart?

Berichtdoor Hondasnl » ma 01 jan 2018, 8:03

Hallo Sofa, volgens mij ieder zijn eigen bijbehorende optimale volume.
Zeker weten doe ik het niet op dit gebied, wellicht dat de meer kundige leden dit kunnen bevestigen.
Je kan zowiezo 1 kast maken met scheidingschotten erin wat dan ook relatief eenvoudig blijft.
Kast wordt er ook stijver van.

dre

Berichtdoor dre » ma 01 jan 2018, 9:10

Ik heb wel een test gelezen dat het niet veel uit maakt.(de test kan ik nergens meer vinden helaas....)
Maar zelf zou ik liever 2 aparte kamers maken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 9:40

Voor breedbanders die 1,5 liter nodig hebben kun je er makkelijk 4 in een 6 liter kast plaatsen zonder dat je met verliezen of staande golven te maken hebt.

Op zaph audio stond een onderzoek naar de nadelen van 2 woofers in 1 behuizing, dat bleek bijna verwaarloosbaar.

Een kleine breedbander doet met de kast waarschijnlijk vrijwel niets en een 6 liter midbehuizing zou niemand perse willen bracen bij nornaal gebruik.

Kortom, ga je gang!
Welke units zijn het?

dre

Berichtdoor dre » ma 01 jan 2018, 9:42

Op Zaph kon ik het niet vinden....
Mijn geheugen is dus nog prima! :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 10:22

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 jan 2018, 12:02

Of je nu vier identieke speakers in vier 1,5L losse kastjes stopt of vier identieke daarvan in één kast van 6L, dat maakt theoretisch niet uit. Echter om de "kastklank" weg te werken moet er ook nog wat dempingsmateriaal op de wanden en als vulling in de kast komen. In 1,5L hou je daar weinig ruimte voor over en is die demping niet erg effectief. Dat gaat in een 6L kast een stuk makkelijker en is een stuk praktischer en effectiever.

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 01 jan 2018, 12:54

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor jullie - nuttige - reakties!

Eh, ik ben nieuw hier en heb een posting met de titel 'breedbanders in smalle doch hoge kast'. In die kast zitten een hele reeks ovale Visatons onder elkaar. Ik vind deze kast mooi maar de Visatons net niet mooi genoeg mede vanwege de zichtbare bedrading in de papieren conusjes!

Ik heb zojuist een kartonnen model gemaakt en ben uiteindelijk op iets anders uitgekomen. Het onderste deel is rechthoekig, smal (14 cm inklusief 2 cm MDF ), redelijk diep (38 cm) en ongeveer een meter hoog. Bovenin komt deze speaker http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... ct_ID=7658

Onder deze breedband wil ik een ovaal 'oog' in de kast bouwen, de kast wordt daar dan zo'n 24 cm breed. In dat 'oog' wil ik onder elkaar 2 bas units. (ik denk aan 2x 8 inch Daytons maar ben aan het leren over impedanties/SPL effecten bij meerdere speakers en deze moeten passen bij uiteindelijk 4 breedbanders in serie/parallel en dus niet meer noch minder herrie maken dan de 4 breedbanders) Mijn voorlopige keuze is deze http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... ct_ID=7670 (2 in serie dus om de hele kast op 8 ohm te houden)

Op deze kast wil ik een tweede deel plaatsen welke gebogen wordt. De basis is gelijk aan 14 cm bij 38 cm maar loopt aan de voorkant dus in een ZEILvorm naar achteren. Hierin komen nog een 3 Daytons. De onderste van de 3 staat vanwege de gebogen vorm dus ietsiepietsie naar boven gericht. De middelste ietsje meer en de bovenste dus nog meer.

In de onderste kast zit dus ook een breedbander en deze staat natuurlijk absoluut recht naar voren. Deze zou in een eigen kastje komen van net over een liter en de 3 in de gebogen kast in een gezamelijke behuizing.

Het 'zeil' gedeelte wil ik op de onderste rechthoekige kast plaatsen dmv 4 RVS pijpjes van plm 15 cm lang, gepoetst RVS óf rood RVS. Deze worden verankert in de behuizing dus geen schroeven en afdekplaatjes. Je krijgt dus inderdaad een beetje een 'grootzeil' en 'fok' idee. De 4 breedbanders, 2 serie/2 parallel. De bedrading kan door een van de pijpjes naar boven. Zwarte speakers, speelse vormen en een lichte kleur fineer.

Mijn idee is dat de 4 breedbanders per luidspreker voldoende geluid produceren en met een (extern) aktief scheidingsfilter kunnen de 2 bas units per luidspreker nèt effe dat onderste gat aanvullen. Een 'oog' in de rechthoekige doch smalle kast ziet er ook heel gaaf uit.

De onderste kast is ondanks het heel smalle front (meer dan) voldoende groot qua volume om 2 bas units te plaatsen. (volgens het door Dayton aanbevolen volume)

Sorry maar ik ben heel slecht in het tekenen van gebogen vormen, het zit voornamelijk in mijn hoofd! (vandaar dus de beschrijving)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”