Ontwerp suggesties voor Peerless XLS 12.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Ontwerp suggesties voor Peerless XLS 12.

Berichtdoor pompebled » ma 08 jan 2018, 21:41

Vandaag mijn nieuwe gebruikte XLS 12 opgehaald, dat zijn forse jongetjes (of meisjes, geen idee of speakers gendergevoelig zijn...).
http://www.subwoofer-builder.com/driver-P-830500.htm
Het betreft de P-830500.

Zodra ik tijd heb wil ik hiermee eens aan de slag in WinISDm, maar ondertussen sta ik natuurlijk open voor suggesties.
Ik heb al even met de formules op de MH site gespeeld, een TL wordt onnoemelijk groot met een lijnlengte van 378 cm en een volume van 241 liter, daarmee moet ik maar even wachten tot ik op mezelf woon...
Een TQWT wordt nog groter, maar dat even terzijde.
Volgens mij moet je deze speaker niet in dit soort behuizingen gebruiken.
Deze pdf 'beperkt' de inzet tot gesloten BR en PR: file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/297-608-peerless--40078(1).pdf

Groeten, Jan.

pompebled

Re: Ontwerp suggesties voor Peerless XLS 12.

Berichtdoor pompebled » di 16 jan 2018, 18:46

Linkwitz maakt in zijn woofer 3 gebruik van twee XLS 12:
http://www.linkwitzlab.com/woofer3.htm

De tekening/maatschets kan ik begrijpen en bouwen, de uitgebreide hoeveelheid 'electronika-praat' met betrekking tot de correctie van het frequentieverloop gaat mij enigszins boven de pet...

Er staan twee versies in de link, de eerste met de woofers dezelfde kant op wijzend, de tweede met de conussen naar elkaar toe, wat zijn de verschillen in geluid?

Kan ik het frequentieverloop met een (mini)DSP op dezelfde manier (lees: met hetzelfde resultaat) 'rechttrekken' als de filters die op de Linkwitz site vermeld worden?
Als dat het geval is, dan denk ik dat ik dit eens ga proberen en beluisteren.

Groeten, Jan.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 16 jan 2018, 18:57

De phoenix heb ik nog compleet staan. :hide:

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 16 jan 2018, 19:04

Misschien kun je nog even vermelden, met welk doel de sub ingezet gaat worden.
Daar is het ontwerp van de sub ook afhankelijk van.

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 16 jan 2018, 23:07

Overwegend muziek en TV geluid, met af en toe een filmpje.
Voor DVD geweld heb ik de Tubular sub in gebruik...

Groeten, Jan.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 25 jan 2018, 15:39

pompebled schreef:Er staan twee versies in de link, de eerste met de woofers dezelfde kant op wijzend, de tweede met de conussen naar elkaar toe, wat zijn de verschillen in geluid?
De bovenste versie is voor als je één doos bouwt, de onderste als je er twee bouwt en één van de dozen achterstevoren zet. In beide gevallen maakt de helft van de woofers een slag naar buiten als de andere helft een slag naar binnen maakt.

Een MiniDSP is voldoende om deze subwoofers vlak te trekken en een beetje kamerEQ te doen.

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 26 jan 2018, 11:54

Ah, ik snap het.
Gezien het feit dat ik 'maar' twee woofers heb, wordt het dus de bovenste versie.

Bedankt.

Gisteravond even wezen testen met de ripool met een Monacor SPA-15200 erin, die ik een aantal jaren geleden in elkaar gefrot heb, klinkt niet gek, ondanks het feit dat de hard opgehangen SPA-15200 niet echt ripool materiaal is en niet vreselijk laag komt.
Zoals verwacht moet er flink wat versterkervermogen in gestopt worden, mijn 200 Watter moest bijna voluit om de bas op het (bescheiden) huiskamer volume van de MTM fronts te krijgen.

De beide Peerless zouden er minder moeite mee moeten hebben en lager gaan.
Gisteravond was de 2,40m lange tubular sub de 'winnaar' qua volume en diepgang.

Iets anders; de speaker in de tubular sub lijkt nu pas, na enkele jaren ingespeeld te zijn; ons valt tenminste op dat er in alles wat wordt afgespeeld (CD, DVD, TV geluid) méér laag zit dan een paar maanden geleden, terwijl de instellingen op de plate amp ongewijzigd zijn.
https://www.pollin.de/p/tieftoener-rock ... 200-640827

Groeten, Jan.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 27 jan 2018, 19:33

pompebled schreef:Deze pdf 'beperkt' de inzet tot gesloten BR en PR: file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/297-608-peerless--40078(1).pdf
https://www.parts-express.com/pedocs/more-info/297-608-peerless--40078.pdf

pompebled schreef:Gisteravond even wezen testen met de ripool met een Monacor SPA-15200 erin, die ik een aantal jaren geleden in elkaar gefrot heb, klinkt niet gek, ondanks het feit dat de hard opgehangen SPA-15200 niet echt ripool materiaal is en niet vreselijk laag komt.
Zoals verwacht moet er flink wat versterkervermogen in gestopt worden, mijn 200 Watter moest bijna voluit om de bas op het (bescheiden) huiskamer volume van de MTM fronts te krijgen.
Klopt, een dipool van normale afmetingen is niet zo efficiënt in het laag. Je hebt namelijk een akoestisch 6 dB / octaaf hoogdoorlaatfilter op een paar honderd Hz en je kan de kamer niet 'onder druk zetten' bij frequenties onder de laagste kamerresonantie.

Misschien vind je dit onderwerp interessant, een kleine basreflexkast wordt vergeleken met een grote dipool: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8672/

pompebled schreef:Iets anders; de speaker in de tubular sub lijkt nu pas, na enkele jaren ingespeeld te zijn; ons valt tenminste op dat er in alles wat wordt afgespeeld (CD, DVD, TV geluid) méér laag zit dan een paar maanden geleden, terwijl de instellingen op de plate amp ongewijzigd zijn.
https://www.pollin.de/p/tieftoener-rock ... 200-640827
Heb je de plaats van de subwoofer of je luisterpositie gewijzigd?

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 27 jan 2018, 21:58

Chocomel schreef:Heb je de plaats van de subwoofer of je luisterpositie gewijzigd?

Nope, de sub staat op dezelfde plaats (uit het zicht achter het gordijn in de vensterbank) en mijn stoel staat nog steeds in de sweet spot.
De toename van het laag hoor je niet alleen daar, maar in de hele kamer.

Het enige dat gewijzigd is, is de positie van de MTM's, op hun nieuwe standers staan ze iets lager dan voorheen (de tweeters nu op oorhoogte i.p.v. de boxen iets voorover getilt), maar die verandering is pas een week of twee oud, de toename in het laag gaat maanden terug.

Door de stand van onze woning krijgt de voorgevel (en daarmee de subwoofer) alleen in de ochtenduren wat zon, dus niet de hele dag volle bak zonlicht, toch zie ik de surround, die ik met een Edding van paars naar zwart heb gebracht, lichtjes verkleuren door het licht.
Kan het licht invloed op het verouderen van de speaker hebben en daarmee op het inspelen?

Of zijn de kabelaars weer aan het klooien geweest met het geluidssignaal?

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » zo 11 feb 2018, 15:13

Naast de optie van een Linkwitz dipool en een gesloten kast ben ik ook aan het kijken naar een versie met twee passieve membranen per XLS 12 in één behuizing.
Peerless maakt ze, voor zover ik kan vinden, niet meer, wat ik vind, zijn deze van Dayton:
https://www.parts-express.com/dayton-au ... r--295-496
Vier stuks zijn, in verhouding tot wat ik voor de woofers betaald heb, dan redelijk aan de prijs met $131.08 exclusief verzendkosten...
Al sneupend kwam ik ook dit tegen:
http://www.speakerworks.com/12_inch_pas ... m?CartID=1
Zou dat een alternatief kunnen zijn?
Verzendkosten zijn hoger dan de prijs van de PR, da's dan weer even een tegenvaller...

Ik moet dan nog wel even informeren wat de maximale excursie van deze PR is, zodat ik geen rare dingen tegenkom in combinatie met de ruim 12 mm van de XLS 12.

Naar Europese leveranciers van zoiets ben ik nog zoekende.
Suggesties?

Groeten, Jan.

FritsK

Berichtdoor FritsK » zo 11 feb 2018, 16:55

http://loudspeakerfreaks.com/Producten_ ... ep_A_ID=77

Volgens mij uit NL. Begreep dat ze hier op het forum er niet zo enthousiast over zijn. Ik heb er bijna al m'n drivers gekocht en ging prima.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 11 feb 2018, 17:12

FritsK schreef:Volgens mij uit NL. Begreep dat ze hier op het forum er niet zo enthousiast over zijn. Ik heb er bijna al m'n drivers gekocht en ging prima.

Dat heeft iets te maken met mensen die voor veel geld spullen bestellen die 'zogenaamd' op voorraad zijn en vervolgens meer als een half jaar op hun spullen moesten wachten, hun spullen nooit gekregen hebben en hun geld pas na lange tijd terug hadden, of zelfs helemaal niet meer terug hebben gezien...zie ook;

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=22&t=19251

FritsK

Berichtdoor FritsK » ma 12 feb 2018, 16:08

Nooit geweten dat dat de achterliggende reden was. Dat is te begrijpen.
Ik kan het topic niet openen omdat ik blijkbaar geen rechten heb om het te lezen, dus ik kan ook niet zien wanneer en hoe het fout is gegaan. Maar misschien (hopelijk) veranderen mensen (en bedrijven).

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 12 feb 2018, 16:35

FritsK schreef:Ik kan het topic niet openen omdat ik blijkbaar geen rechten heb om het te lezen,....
dan moet je de kantine aan zetten:
viewforum.php?f=84

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 16 feb 2018, 12:33

Henkjan schreef:dan moet je de kantine aan zetten:
viewforum.php?f=84

Hoe?
Als ik op de link klik, krijg ik een blanco scherm...

Groeten, Jan.

FritsK

Berichtdoor FritsK » vr 16 feb 2018, 13:24

Ik heb inderdaad hetzelfde.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 16 feb 2018, 13:25

en klik nou eens op viewforum.php?f=22
zie je daar nu de kantine topics?
die andere link zet de zichtbaarheid van de kantine aan en uit (toggle)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 16 feb 2018, 14:33

Die toggle-functie werkt inderdaad niet meer sinds de laatste upgrade. Daarbij was phpBB zo ver dichtgetimmerd dat hier nog een omweg voor moet worden bedacht. Voorlopig kan je dit dus enkel binnen je gebruikerspaneel instellen. Ik vermeld dit straks wel even op die pagina.

Gebruikerspaneel => Tabblad Gebruikersgroepen => "Toegang tot de kantine" aanvinken => Bevestigen met de button "verstuur", rechtsonderin.

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 17 feb 2018, 14:59

Geregeld, bedankt!

Graag weer on topic:

Zou zoiets werken? http://www.speakerworks.com/12_inch_pas ... m?CartID=1

Groeten, Jan.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”