Flute Sat Horst Möller

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Flute Sat Horst Möller

Berichtdoor pompebled » zo 28 jan 2018, 12:48

Afgelopen vrijdag bij PontMeyer in Sneek een plaat 12 mm populieren multiplex laten zagen, zodat ik een begin kan maken met het bouwen van de Flute Sat, een ontwerp van Horst Möller uit Hamburg: http://www.hm-moreart.de/12.htm

Als luidsprekers heb ik de 3"breedbanders uit dit topic:
viewtopic.php?f=4&t=25677

De binnenzijde van de rear loaded hoorn wordt deels bekleed met 13 mm zachtboard, daarvan heb ik aanzienlijk minder nodig dan een volledige plaat van 122 x 244, alleen vind ik lokaal alleen óf volledige platen van 12 mm dik, of plaatjes van 120 x 60 van 8,5 mm dik (Gamma).
Omdat de binnenmaten van de hoorn gelijk moeten blijven ga ik het eerste deel aan één kant de zachtboard dikte verdubbelen, volgens Horst komt het niet op een millimeter aan...

Eigenaardig genoeg is 13 mm in Duitsland een standaard maat, maar hier niet, dus ik begin gelijk al met licht af te wijken van de maten i.v.m. die millimeter verschil, het zal wel loslopen.

Eerdere bouwers zijn er achter gekomen dat de relatief grote vlakken van de zijwanden in trilling komen bij 13 mm materiaaldikte, dus ik heb de zijden dubbel laten uitzagen zodat ik op 24 mm uit kom.

Momenteel heb ik alleen nog een kleiner Bretterhaufen in huis...

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Ivo Tichelaar

Re: Flute Sat Horst Möller

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 31 jan 2018, 2:42

Leuk, ben benieuwd!
We want to be happy, bold and free

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 31 jan 2018, 12:30

Ivo Tichelaar schreef:Leuk, ben benieuwd!

Ik eigenlijk ook; omdat we kleiner zijn gaan wonen passen er geen forse frontloaded hoorns in de woonkamer (Smacks met losse mid/hoog) en ik nog steeds een fan van hoorns ben zijn deze rearloaded exemplaren van HM wel het grootste waar ik mee weg kan komen...

Moet ik ze wel twee keer bouwen, want deze gaan straks naar m'n zoon.

Gisteren zachtboard gehaald (nooit mee gewerkt, wat een stofzooi geeft dat spul...), dus zodra het weer het toelaat begin ik met het frezen van de frontjes.

Groeten, Jan.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 31 jan 2018, 12:38

Ik snij dat met een hobby mes. Zagen is een stoffig gedoe idd. Cirkel voor de speaker zaag ik met de figuurzaag, met de hand. Mijn vrouw vindt dat er heel koddig uitzien.
We want to be happy, bold and free

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 01 feb 2018, 9:40

Hallo Ivo,

Voor deze kleine speakertjes zou dat inderdaad gemakkelijk kunnen, populieren multiplex is ook maar licht spul.
Ik heb een nieuwe frees, die moet aan de bak, ook om eenvoudiger de ademruimte aan de achterzijde van het frontje te realiseren.

Wat je vrouw betreft, afhankelijk vanuit welke hoek je een figuurzager bekijkt; 'a dirty mind is a joy forever...'

Groeten, Jan.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”