Goede kast voor 18 inch subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

VAAUDIO

Goede kast voor 18 inch subwoofer?

Berichtdoor VAAUDIO » ma 12 mar 2018, 9:29

Beste mensen,

Graag wil ik mijn Devine BA118 woofer 18-inch inbouwen in een ported kast.

Daarvoor ben ik opzoek naar een goed ontwerp.

Zelf heb ik deze gevonden: http://www.lean-business.co.uk/SPEAKER_PLANS/CIARE%2018.75W%2018.00%20W3%20BASS%20REFLEX.pdf

Het is voor thuisbioscoop gebruik.

Jullie weten meer over of zo'n kast goed zal zijn voor de woofer.
Ik heb ook gezocht naar kant en klaar kasten maar voor 18 inch kan ik ze niet vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Alvast bedankt!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Goede kast voor 18 inch subwoofer?

Berichtdoor Henkjan » ma 12 mar 2018, 9:42

zomaar een woofer in een kast stoppen op basis van is ook een 18" is geen recept voor succes... je zal ofwel de maten van de kast van de Devine Sub118A moeten uitzoeken, ofwel de parameters van deze woofer moeten weten om zo een kast uit te rekenen.

lukt dat niet, dan is er nog wel een mogelijkheid: stop m in een gesloten kast en corrigeer actief (met een dsp) tot je vindt dat t goed klinkt.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » ma 12 mar 2018, 10:13

Hoi Henkjan,

Bedankt voor je feedback naast Sub118A, is er ook een goedkopere versie wat makkelijker na te maken is (denk ik) dat is:
Devine-B118-MKII
https://www.bax-shop.nl/passieve-subwoofer/devine-b118-mkii-passieve-subwoofer

Specificatie met afmetingen: https://www.bax-shop.nl/index3.php?option=com_download_files&product_id=127397&download_id=6272

B118 MKII details:
- dimensions: 705 x 565 x 505 mm
- weight: 43 kg
- 18 inch woofer with 4 inch voice coil and 100oz magnet
- sensitivity: 98 dB (+/- 2 dB)
- power capacity: 600W RMS, 900W program, 1200W peak

Ik vind het ook makkelijker om twee van deze bass tubes te gebruiken i.p.v. met hout:
https://www.bax-shop.nl/bass-reflex-poort/jb-systems-14-bass-tube

Wat is een DSP een meet instrument?
Via google op dsp zoeken kwam ik noise canceling luidsprekers tegen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 mar 2018, 12:41

je moet dan nog wel de maten van de poort weten, die bepalen de afstemming. doe je dat verkeerd, dan klinkt t uien

DSP: https://nl.wikipedia.org/wiki/Digitale_signaalprocessor
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 12 mar 2018, 14:38

Hallo Alvast bedankt! (een voornaam noemen mag wel hoor),

Zoals Henkjan al zei, heb je wel data nodig om een goedklinkende kast te bouwen.

Een kant en klare kast is er wel, bij Bax, alleen zit er dan al precies zo'n speaker in...

Ik betwijfel of je de Devine-B118-MKII zult kunnen bouwen voor het prijsverschil tussen een kale speaker (€80,00) en een complete kast bij Bax vandaan (€129,00).
Tel alles wat je nodig hebt maar eens bij elkaar op: hout, verf, kabel, terminal, desgewenst speakergrill met klemmen, handgrepen en hoeken, dan zit je rap richting €49,00 en moet je de boel ook nog in elkaar zetten, waarbij je niet weet welke maat en lengte de basreflexpoorten moeten hebben.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » di 13 mar 2018, 7:23

Dag Jan,

Daar heb je gelijk in, het zal dan niet heel leerzaam zijn maar wel makkelijker en goedkoper.

Ik zou dan mijn huidige woofer nog erbij kunnen monteren maar dan klopt het qua berekeningen weer niet natuurlijk :-)

Groet, V. Peters

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 13 mar 2018, 9:40

VAAUDIO schreef:Ik zou dan mijn huidige woofer nog erbij kunnen monteren maar dan klopt het qua berekeningen weer niet natuurlijk :-)

Hallo V. Peters,

De Bax sub is berekend op één (1) luidspreker, eentje erbij zetten gaat 'm inderdaad niet worden.
Ik dacht meer in de richting van een complete (gekochte) sub gebruiken als richtlijn voor het bouwen van een nieuwe kast voor de speaker die je al hebt liggen.
Twee subs werkt over het algemeen ook beter om kamerresonanties onder controle te krijgen.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 13 mar 2018, 9:44

Je kan zelf de T/S parameters meten als je de woofer hebt. Dat kan bijvoorbeeld met het programma LIMP (demoversie). Verder heb je een versterker en een doosje met wat weerstanden en schakelaars nodig:
http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP_Tu ... nglish.pdf
http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mea ... ev4Eng.pdf

Aan de hand van die parameters kan je een basreflexkast ontwerpen met bijvoorbeeld WinISD. Als je de parameters hier straks neerzet krijg je daar vast hulp bij.

Deze Devine woofer is niet ontworpen voor gebruik in een thuisbioscoop. Je kan hem daar eventueel toch voor gebruiken*, maar in een normaal formaat kast gaat hij denk ik niet zo diep. Hij is meer ontworpen om hard te gaan.

*Later toegevoegd: met dat hij niet diep gaat bedoel ik dat hij misschien maar 45 Hz haalt, wat vergelijkbaar is met een surroundsetje uit de Mediamarkt. Mocht je toch op een of andere manier diepgang weten te krijgen, dan vraagt dat meer luchtverplaatsing van de woofer en gaat het minder hard. Een 18" woofer is dan wel weer zo groot dat hij, zelfs als hij maar een korte slag heeft, alsnog genoeg lucht kan verplaatsen voor een acceptabele geluidsdruk binnenshuis.

Je zit uiteindelijk met een grote kast die minder goed presteert dan wat mogelijk zou zijn.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 15 mar 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 14 mar 2018, 11:08

Helemaal mee eens chocomel, dit soort woofers heeft een hoge resonantiefrequentie vaak en lage Xmax.

Je kunt verder komen met deze woofer door hem in een soort tappered horn in te bouwen, een fors stuk groter dan de Bax kast.

Maar zo te zien heeft TS nog niet veel kaas gegeten van speakerdesign, dus ik zou het niet aanraden. Er zijn gewoon geen gegevens beschikbaar van die cheap-ass woofer.

michelp

Berichtdoor michelp » wo 14 mar 2018, 18:10

Ik weet niet waar je vandaan komt. Maar ik wil best de parameters meten en een behuizing berekenen.
Zelf heb ik er ook wel eens over nagedacht om zon woofer te gebruiken, maar wegens gebrek aan parameters niet besteld

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 14 mar 2018, 20:14

Wellicht een The Box 18-500?

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » do 15 mar 2018, 17:34

michelp schreef:Ik weet niet waar je vandaan komt.

Hoi Michelp,
Ik woon in Overijssel.

Als ik m naar je zou opsturen zou het 6,95 kosten denk ik?

Groet, V. Peters
Laatst gewijzigd door VAAUDIO op di 20 mar 2018, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

michelp

Berichtdoor michelp » do 15 mar 2018, 17:47

Ligt er aan of die net boven of onder de 10kg blijft. Bij bax op de site zie ik een gewicht van 10kg staan. En dat is net de grens waar het meer gaat kosten :P
Misschien dat er iemand in de buurt zit die ze voor je wil meten?

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » do 15 mar 2018, 19:00

Ik heb m net gewogen 11,1 kg. Dat wordt dan € 13,25 retour € 26,5 is idd duur.

De woofer is trouwens 4 Ohm.
Terwijl de passieve kast versie 8 Ohm is: https://www.bax-shop.nl/passieve-subwoofer/devine-b118-mkii-passieve-subwoofer

Maar de losse woofer is oorspronkelijk gemaakt voor de actieve versie:
https://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofer/devine-sub-118a-750-watt-actieve-subwoofer

Als er niet anders dan mijn losse woofer in zo'n passieve kast zit zou het toch ook 4 ohm moeten zijn.
Laatst gewijzigd door VAAUDIO op do 15 mar 2018, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » do 15 mar 2018, 19:56

Ik heb de passieve kast besteld https://www.bax-shop.nl/passieve-subwoofer/devine-b118-mkii-passieve-subwoofer.
Zodra ik m heb zal ik alle maten opmeten en hier posten.
Dan zal ik ook checken of beide woofers zelfde zijn.

Review Devine B118 MKII passieve subwoofer
https://www.youtube.com/watch?v=7X9uabjVuhw

Groet, V. Peters
Laatst gewijzigd door VAAUDIO op zo 18 mar 2018, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » zo 18 mar 2018, 15:37

Ok mensen,

De passieve kast B118 MKII is binnen, ik heb het open gemaakt en alles gemeten.
Het ziet er netjes uit en ik heb de indruk dat het goed gebouwd is.

Wel heb ik een paar vragen om eventueel zijn prestatie te verbeteren (zie foto's hieronder).

De kast is nog steeds open en ik kan verandering aanbrengen.

1. Demping/isolatie verbeteren.
Vraag: Zal ik piramide demping plaat aan alle andere kanten aanbrengen (waar nog geen demping is)?
En hoe dik moet dat zijn, 1 laag genoeg? Moet de 'canceling' noppen/piramides van de isolatie materiaal naar binnen toe gericht?
Of toch dikkere laag van isofix gebruiken?
Vroeger heb ik glaswol gebruikt voor een sub, maar dat is geen fijn spul, misschien ook gevaarlijk voor de longen e.d.

In de kast is alleen de achterkant licht gedempt door isloatiemateriaal. Links/rechts/boven en onder niet.
Toen ik de sub had getest klonk het alsof het wel wat meer demping kan gebruiken.

Karwei heeft twee soorten geluidsisolatie materiaal.
Isofix en die Piramide plaat.
https://www.karwei.nl/assortiment/l/bouwmaterialen/isolatie/geluidsisolatie

Ik heb die piramide plaat gekocht van 11,95, isofix hadden ze maar voor 30,-

2. Interne draad is dun, vervangen?
Zoals bij vele luidsprekers wordt hier intern dun draad gebruikt van ca 1mm.
Vraag: Ik heb 2.5 mm draad liggen, zal ik het daarmee vervangen? Woofer werkt met 500 watt + vermogen.

Kast maten totaal in cm (buitenkant)
50.5 diep (inclusief 4 cm inham van voorkant)
56 breed
69 hoog
Vooraan is er een 4 cm inham naar binnen voor de grill.

Hout dikte is: ca. 18-20 mm

Baspijp /poort:
12 lang, 10 cm diameter.

Foto's:

Met grill, zonder grill, woofer eruit.

1.JPG

Links en rechts binnen, alleen demping materiaal aan achterkant.

Achterkant kast binnen.

4.JPG

Mijn oorspronkelijke woofer naast die van de kast zelf.

5.JPG

Volgens mij is mijn losse woofer indentiek aan die van de kast.
Alleen is de losse woofer 4 Ohm en die van de kast 8 Ohm. (Gemeten zijn ze eerder 3.6 ohm en 7.x ohm)
Dus dan zou er bijvoorbeeld een spoel in 4 Ohm in serie moeten om de losse woofer gelijk te maken denk ik?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VAAUDIO op di 20 mar 2018, 12:28, 6 keer totaal gewijzigd.

p_vervoort

Berichtdoor p_vervoort » zo 18 mar 2018, 18:46

Ik snap niet dat ze dat kunnen maken voor zo weinig geld !!! :yeah: :think: :yeah:

PV

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 18 mar 2018, 18:47

Kinderarbeid? :think: :think:
Fusion Filterdesign

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » zo 18 mar 2018, 19:28

p_vervoort schreef:Ik snap niet dat ze dat kunnen maken voor zo weinig geld !!!
PV

Inderdaad, ben er blij mee, het weegt bijna 50 kg. Dus in je eentje tillen doe je niet snel.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 19 mar 2018, 11:15

Uit de afmetingen die je opgeeft volgt dat de kast ~140 L is en de poorten op ~42 Hz zijn afgestemd.

Er zit genoeg dempingsmateriaal in de sub voor zijn beoogde toepassing, het is alleen aanwezig om resonanties in de middentonen te onderdrukken. Een subwoofer krijgt die niet zoveel dus meer erin stoppen voegt niet zoveel toe. Te veel is ook niet goed, dan worden de poorten gedempt en kunnen ze niet meer efficiënt werken.

Voor hi-fi is het onbreken van resonanties belangrijker dan het hebben van een hoog rendement, dus dan zou meer toevoegen wel kunnen helpen.

Als je wilt weten of de dunne kabel genoeg is, kan je de weerstand ervan uitrekenen. Vergelijk met de impedantie van de woofer. Welk deel van het totale vermogen raak je kwijt in de kabel? Verder heeft deze kabelweerstand ook invloed op de frequentierespons, maar daar zal de ontwerper al rekening mee hebben gehouden.

VAAUDIO

Berichtdoor VAAUDIO » ma 19 mar 2018, 11:47

Chocomel schreef:Uit de afmetingen die je opgeeft volgt dat de kast ~140 L is en de poorten op ~42 Hz zijn afgestemd.

Bedankt voor je feedback Chocomel! Dat is heel goed om te weten.

Groet, V. Peters

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”