Uiteindelijk ontwerp Dayton RS100 en RS225 tekening

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Sofa

Uiteindelijk ontwerp Dayton RS100 en RS225 tekening

Berichtdoor Sofa » ma 12 mar 2018, 14:26

Hallo allemaal!

Ik kan best mooie dingen bouwen maar tekenen kan ik niet. Zelfs een hond is onherkenbaar. Het meeste zit in mijn hoofd.

Als je dit slechte plaatje kunt visualiseren ..... het is niet belangrijk of je het mooi vindt. Dat spijt me maar ik vind het ontwerp wèl mooi, zeker nadat ik eerst een kartonnen model heb gemaakt.

Enige uitleg over het woord 'NIETS' wat in de tekening staat: de onderste RS225 begint op 25 cm afstand van de grond. Lager is ongewenst maar hoger gaat niet want dan is er geen ruimte genoeg om 9 speakers in te bouwen bij de hoogte van 188 cm. (Tussen de RS100 speakers zit slechts 3 cm ruimte) De onderste beschikbare ruimte is daarmee 19 liter. De ruimte voor nummer 2 (de middelste RS225) en nummer 3 (de bovenste RS225 dus) is ietsje meer maar je moet ze alle 3 gelijk houden qua inhoud natuurlijk vandaar dat er een paar liter 'NIETS' overblijven. Ik kan daar een fles met een briefje in stoppen!

Volgens mij komt de SPL van de 6x RS100 in serie/parallel vrijwel uit op de 3x RS225 welke in serie met 91 DB gelijk blijven. (SPL RS225 is 91 DB en SPL RS100 is 84,6 DB)

Met de geadviseerde Behringer lijkt me dat dit best moet kunnen klinken.

Wat zou kunnen gebeuren natuurlijk is dat de Sony dit niet trekt. Op dit moment staan daar 2 kasten (in parallel) per kanaal op met in totaal 5 speakers (plus 2x passieve woofer) per kast. (Dus 10 aktieve speakers in totaal) Ik weet bijna zeker dat ik 4 Ohm trek en dat is beneden de 6-16 Ohm welke achterop de Sony staat. (never had a problem though) Indien het volume op 12 uur staat rollen de dakpannen naar beneden.

MDF is 22 mm.

Binnen open noppenschuim, geen andere vulling.

Afbeelding

Lucas82

Re: Uiteindelijk ontwerp Dayton RS100 en RS225 tekening

Berichtdoor Lucas82 » ma 12 mar 2018, 18:58

Hmm ben benieuwd! Uitdagend ontwerp =D>

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » ma 12 mar 2018, 20:01

Wat is 'de Behringer' en wat is 'de Sony'?
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 12 mar 2018, 21:02

Behringer: extern aktief filter
Sony: versterker

beijert

Berichtdoor beijert » ma 12 mar 2018, 22:00

En de sony heeft de juiste in en uitgangen? Om de behringer aan te sluiten?
Mark

Sofa

Berichtdoor Sofa » ma 12 mar 2018, 23:43

Oh nee, dat meen je toch niet Beijert?

Ik had begrepen dat de Sony via de luidprekeruitgangen werd aangesloten op het filter en het filter op de luidsprekers. Dat is in 100% van alle gevallen zo. Alleen is de Behringer aktief en zitten er in de meeste luidsprekers passive filters (waar de luidsprekerkabels naartoe lopen).

Ik bedoel, versterker, luidsprekerkabel, filter, speaker. Zo is het toch altijd.

???

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 13 mar 2018, 4:00

Een rookmachine zat toch niet in de planning? :)
Ter voorkoming van vuurwerk...

Passief of actief
  • Een passief scheidingsfilter is . . . . .

. . . . . heeft geen uitwendige voeding nodig. Passieve scheidingsfilters worden meestal geïnstalleerd in luidsprekerboxen.
    Passive_Crossover.svg.png

• Een actief scheidingsfilter is een elektronisch filter dat het signaal splitst in individuele frequentiebereiken voordat ze aan de versterker worden toegevoerd. Dit veronderstelt een versterker voor elk filter.
Active_Crossover.svg.png

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 4:36

Ah, das mooi.

Dat betekent dus niet alleen de aankoop van een scheidingsfilter welke ik VOOR de versterker moet aansluiten maar ook dat mijn Sony bakbeest naar de schroothoop kan.

Wel, dat wordt dus niks zo.

Jammer!

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 13 mar 2018, 9:51

Je kunt de Sony altijd nog gebruiken als versterker voor het mid/hoog en een andere voor het laag.

Als de sony gescheiden ingangen heeft voor de voor- en eindversterker(s), kun je daar het actieve scheidingsfilter tussen hangen.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 mar 2018, 10:14

die Sony heeft geen pre-out.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di 13 mar 2018, 10:16

Ik ging vroeger voor projecten altijd uit van een kostenverdeling tussen drivers (25%) crossovers (25%) versterking (25%) en bouwmaterialen (25%). Natuurlijk wijkt het af van de praktijk, maar laat wel zien dat je met alleen de drivers nog niet op de helft bent.

Tegenwoordig heb ik een 12-kanaals zelfbouw ampje (TDA-gebaseerd), twee maal Beheringer DCX2496 en kan ik voor alle probeersels die kosten in ieder geval uitsluiten, totdat de eindfase nadert.
Als je van plan bent vaker te gaan bouwen is zoiets zeker aan te raden.
Huidige setup:

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 12:55

Tja, ik weet niet beter dan dat een filter tussen de versterker en de speakers zit.

De suggesties op het forum waren: koop een aktief filter, een Behringer bijvoorbeeld zodat je achteraf alles kunt regelen, opkrikken en afzwakken. Zoiets kan, kost niet veel geld en was dus een prima suggestie.

Na vele discussies komt 'Beijert' met de vraag 'Hoe sluit je dat aan?'

Nou gewoon, voor de speakers natuurlijk ...

En dat gaat dus niet en daarmee is mijn hele projekt van de baan want ik voel er niets voor om duizenden meer uit te geven omdat een filter niet ná maar vóór de versterker moet.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 mar 2018, 13:38

begrijpelijk, ik heb ook geen geldboom. jammer wel, want zowel concept als ontwerp zijn de moeite waard en bijzonder.

maar duizenden hoeft t toch niet te kosten?
en passief moet dit ook te doen zijn denk ik hoor.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 14:30

Punt is dat een fabrikant eindeloos kan vogelen met een filterontwerp en beschikt over mensen met kennis welke naast 'vogelen' ook nog goed zijn in rekenen. Uiteindelijk komt daar een filter uitrollen welke standaard geproduceert kan worden.

In mijn geval probeer ik een aantal speakers genaamd 'A' in een kast te plaatsen met een aantal speakers genaamd 'B'. Als er genoeg mensen zijn met kennis en ervaring welke met suggesties komen en ik zelf ook zoveel mogelijk leer dan moet het mogelijk zijn om een bijzondere kast te bouwen met een aantal speakers welke theoretisch erg leuk kunnen zijn. Met een aktief filter erbij (eigenlijk wel noodzaak niet?) is het dan ook mogelijk om het geheel - waarschijnlijk - goed te laten klinken.

Als vervolgens blijkt dat het filter helemaal niet voor de speaker moet worden geplaatst (ballen waren toch altijd rond dacht ik) dan is er wel degelijk een groot probleem. De dure Sony heeft helemaal geen pre-out. Ik heb daar 80 kabels inhangen en dat werkt allemaal prima en nu moet ik die 80 kabels (Videos/CDs/DVDs/Tuner etc) in een andere apparaat (lees: filter) gaan stoppen en deze aansluiten op een versterker met pre-out (welke ik niet heb) en mogelijk meerdere. Dat wordt dus niks! Die speakers en hout gaan al een boel geld kosten en de Sony doet zijn werk al vele, vele jaren 100%.

Ja, een passief filter kan ook. Maar ik heb geen fabriek, geen ervaring met dit soort berekeningen en je kunt met allerlei adviezen wel een fixed filter in elkaar knutselen (kopen) maar er is geen enkele garantie dat dat ook gaat klinken.

Het blijkt al ingewikkeld genoeg om een paar RS100 en RS225 bij elkaar te stoppen waarvan de kenners zeggen 'Dat lijkt wel mooi zo'. Vooralsnog gaan de discussies over SPL, Wattages, serie/parallel, kastinhoud en niets is zeker/duidelijk.

Wat mij wel duidelijk is, is dat een aktief filter heel wat kan recht trekken, ACHTERAF en dat gaat niet met een vast en passief 1000 HZ filtertje in de luidsprekerbehuizing. Die 1000 Hz lijkt mij overigens wel een goede keuze maar het kan zijn dat een groep speakers veel te overheersend is en dan kan je de boel weer uit elkaar slopen. (ga ik zeker niet doen!)

Ik heb vannacht zitten zoeken naar powered passieve filters met regelbare frequenties zodat je het ding uitwendig kunt monteren en dus kunt gaan 'vogelen' en niet teveel verliest doordat er een stekker aan zit maar powered filters schijnen niet te bestaan. Heb uren gezocht op allerlei sites in de US/VK en Nederland en ging pas om 04.30 naar bed. (Nu aan het werk, zucht)

beijert

Berichtdoor beijert » di 13 mar 2018, 14:53

Heb je de units al liggen?
Mark

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 14:59

Nee, nog niet.

Maar ik wil ze wel graag! 'Tons of positive comments worldwide' en ze zijn ook nog heel mooi en niet tè duur. Ik ben begonnen met Visaton breedbanders maar deze zijn gelikter. De rij van 6 in dat hele smalle deel en dan die uitpuilende ogen met 8 inch woofers erin is echt heel gaaf.

Ik ben sinds eergisteren ook op het AVS forum (San Diego) en daar zitten nogal wat wiskundigen. Die vonden het idee van 3x RS 225 in serie (om op 12 Ohm uit te komen zoals de 6x RS 100 dat doen géén goed idee. Eén reden was dat de SPL van de RS 100 standaard al veel hoger is en twee omdat ik met serie daar weliswaar op een gelijk Ohmage uitkom maar de RS 225's veel te veel aan het knijpen ben. (maar dat terzijde) Het ontwerp met de uitpuilende ogen vonden ze geloof ik wel leuk.

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 19:12

Heb de hele dag zitten te denken, en te lezen natuurlijk.

Als ik nou vasthoud aan de 6x RS 100 8 Ohm in serie/parallel (6 Ohm) en maar er 2x RS 225 4 Ohm in serie (8 Ohm) in zet?

Het bovenste oog wil ik niet laten vervallen maar ik kan daar een passieve 8 inch in plaatsen en dan aan de zijkant nog 4 (Kosten slechts € 16 van Dayton) zodat ik 5 passieven heb? Ik denk dat 3 te weinig is want het advies is om de passieve 1 1/2 tot 2x zo groot te maken. 3 kan natuurlijk ook, dan zit je op de minimale 1 1/2 qua oppervlakte. De kastruimte voor 2x 'echte' RS 225 zou daarmee op zo'n 60 liter uitkomen.

Mocht dat een helder idee zijn dan kan ik toch verder MITS iemand voor mij precies kan bereken wat voor een passief filter ik tzt nodig heb.

???

Ja ja, een gek kan meer vragen dan 10 wijze mannen kunnen beantwoorden maar ik weet best wel wat, alleen kan ik me hier niet zo nuttig maken!

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di 13 mar 2018, 19:31

Het ontwerpen van een filter is het moeilijkste van het bouwen van een box.
Daarom word ook aangeraden om met actieve filters te spelen. Het woord 'actief' geeft aan dat het voor de versterking plaats vind, en niet daarna.

Als je voor weinig een speaker wilt bouwen die een goed resultaat geeft, dan ben je het beste af met beproefde ontwerpen, die door mensen gemaakt zijn die daar ontzettend veel tijd aan hebben besteed, in combinatie met de kennis die ze al hebben.
Je kunt bijvoorbeeld eens een kijkje nemen bij de volgende namen:
-ZaphAudio
-TroelsGravesen
-Jeff Bagby

Anderen weten er waarschijnlijk nog wel meer op te noemen.

Wil je je echt vastbijten in je ontwerp, dan zul je je moeten verdiepen in filtering, kastenbouw, acoustiek, versterking, noem het allemaal maar op. Het resultaat is dat je dan je eigen inzichten kunt toepassen, er waarschijnlijk achter komt dat wat je nu hebt bedacht toch niet helemaal is wat je wilt, wat anders ontwerpt, dan nog een keer nieuwe inzichten krijgt, een hoop geld uitgeeft, nooit meer tevreden bent en er altijd nog wel iets te verbeteren valt. Dan zit je ongeveer in het zelfde schuitje als ik, en ik denk met mij vele anderen op dit forum. Het is een virus, dat zelfbouwen, en als je er eenmaal aan begint dan stopt het nooit meer! :yeah: :yeah:

Mocht je dat allemaal niet aanstaan, kies dan gewoon een bestaand ontwerp, en je zult dik tevreden zijn!
Huidige setup:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 13 mar 2018, 19:32

Het idee van het actief filteren is leuk, maar je hebt echt een voorversterker nodig en een eindversterker per filterband (voor een simpele tweeweg dus één eindversterkerkanaal per unit)

Passief filteren is niet te doen met rekenen zoals jij voorstelt. Je moet de units in de uiteindelijke behuizing opmeten en met een filterdesignprogramma aan de slag gaan.

Alleen dat zal niet zo goed gaan met die onmogelijke parallel/serieschakeling van een oneven aantal speakers en de invloed die die units op elkaar hebben. Dat is gedoemd te mislukken.

Als jij om optische redenen toch persė voor deze unitbezetting gaat, dan moet je actief filteren. Dat betekent dus een andere versterkeropzet dan je Sony.

Overigens zul je voor een goede afstelling van het actieve filter toch niet ontkomen aan (controle)metingen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 mar 2018, 19:45

Met analoog actief filteren gaat dit hem ook niet worden..........

Project hopeloos.
Fusion Filterdesign

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 20:10

Heren, mijn dank voor jullie commentaar.

Ik ga niet voor een bestaand ontwerp. Ik maak alles zelf, als iets heel goed lukt ben ik erg trots en als het niet goed lukt kan ik alleen mijzelf de schuld geven. Zo zit ik in elkaar.

Oneven: niet meer want in mijn voorgaande post had ik het over 6 en 2. Dat moet te doen zijn.

In elk geval, ik begrijp van jullie dat ik achteraf, ook niet met professionele hulp, een filter in deze constructie kan plaatsen en het geheel goed kan laten werken.

Dan houdt het inderdaad voorlopig op want ik ga mijn Sony niet omruilen voor een veel te grote doos met allerlei nieuwe versterkers alleen vanwege een stom filter.

'Voorlopig' want opgeven is natuurlijk geen optie. Ik ga me de komende tijd vermaken door veel te lezen en te leren!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 13 mar 2018, 20:46

Begin nou eerst eens met een simpel tweewegje met passieve filtering voordat je een raket naar Mars wil schieten....
Fusion Filterdesign

Thomox

Berichtdoor Thomox » di 13 mar 2018, 20:57

+1

Sofa

Berichtdoor Sofa » di 13 mar 2018, 21:18

Ik heb al leuke speakers en een bestaand simpel ontwerp bouwen (ds23man) betekent alleen maar meer troep in de garage. Als ik iets ga bouwen wat het doet dan ben ik bezig met iets waarvan ik de uitkomst al weet. Een leuk speakertje waar ik gewoon niks aan heb.

Ik zal dit onderwerp hierbij afsluiten want ik neem jullie advies aan en dat is om niet door te gaan op deze manier omdat het niet de juiste manier is.

Tzt kom je Sofa natuurlijk wel weer tegen want vergeten doe ik het niet. Maar eerst zelf wat meer leren.

Dus, bedankt voor jullie hulp en tijd en met vriendelijke groet!

Fotohuis

Berichtdoor Fotohuis » wo 11 apr 2018, 17:44

Als je voor weinig een speaker wilt bouwen die een goed resultaat geeft, dan ben je het beste af met beproefde ontwerpen, die door mensen gemaakt zijn die daar ontzettend veel tijd aan hebben besteed, in combinatie met de kennis die ze al hebben.
Je kunt bijvoorbeeld eens een kijkje nemen bij de volgende namen:
-ZaphAudio
-TroelsGravesen
-Jeff Bagby

Je noemt er al een paar. Je kunt ook een aantal van deze speakers beluisteren bij o.a. Speakerland in Oss. Die biedt dan ook de pakketten aan. Over het algemeen zit je dan in het hogere marktsegment omdat eigen boxenbouw in een ondersegment niet loont. Dwz. een fabrikant als Teufel maakt voor minder iets veel beters wat ze in de markt zetten door rechtstreeks aan een eindgebruiker te leveren. Je kunt al hun systemen ook nog 8 weken op proef hebben dus er zit natuurlijk concurrentie zat in deze markt.

Je kunt nog kijken op de website van Visaton, die hebben relatief goedkope drivers en ook mooie ontwerpen. Stop je dat in hun simmulatie programma Boxsim dan kun je ook zien wat er gebeurd als er dingen veranderd gaan worden. De Visaton parameters van de drivers kun je met een click van de muis zo overnemen en de ontwerpen en dingen die je nodig hebt kun je zo compleet bij o.a. Reichelt bestellen. In Duitsland zitten diversen bedrijven die een compleet Visaton houtpakket leveren.

Dus afhankelijk van wat je wilt uitgeven kun je alle kanten heen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”