impedantiecurve TQWT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

marcus

impedantiecurve TQWT

Berichtdoor marcus » di 13 mar 2018, 19:47

hallo zelfbouwers,

ik heb de ML TQWT Pipe4U SIX gebouwd met de Tangband W6 1530.
Bij het opmeten van de impedantiecurve kom ik tot een ( in mijn ogen ) eigenaardige vaststelling;
bij het plaatsen van de basreflexpijp wordt de rechtse imp.piek groter, terwijl ik verwacht dat de linkse imp.piek vergroot. :think:

De bovenste curve is zonder basreflex pijp , dus alleen de opening in de wand van diameter 10cm.
De onderste curve is met een pijp van diameter 7cm en 10cm lengte...lijkt meer op een gesloten box???.

Ontgaat er mij iets? (Mijn theoretische kennis is eerder beperkt....)
Dank om dit even te willen bekijken.

Schermopname (2).png
Schermopname (3).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Re: impedantiecurve TQWT

Berichtdoor wouter » wo 14 mar 2018, 20:38

Ik zie de afstemming van 52 naar 37 hz gaan, echter het systeem heeft inderdaad veel verliezen. Bij de 52hz zie nog redelijk een open systeem, dus als dat minder wordt door de lagere afstemming lijkt het gesloten. Heb ik ook bij een TL van me gemeten.

Is he systeem wel gecalibreerd voor de meting? Het dal tussen de pieken komt normaal gesproken redelijk goed overeen met waar de elektrische fase (lichtgrijs) door nul gaat.

marcus

Berichtdoor marcus » do 15 mar 2018, 11:21

Ik ben al blij dat het "normaal" is ...ik moet me dringend verdiepen in de info die af te lezen valt van een impedantie curve!
Maar wat bedoel je met "veel verliezen"?

Calibrering; ik heb de serieweerstand van 33 Ohm ingebracht in Limp en ook de inputlevel test gedaan en dit was ok.

marcus

Berichtdoor marcus » do 15 mar 2018, 11:32

Ik heb ondertussen ook een reactie ontvangen van Rumoh , waar ik het pakket gekocht heb;

Hallo Marc

Wat je ziet is de verschuiving van de resonantie frequentie van de poort (opening) richting de resonantie frequentie van de kast. Met de poort erin vallen deze samen met een verhoging van de impedantie als gevolg. Niks eigenaardigs aan eerlijk gezegd.

Mvg

Rudy Holtrop

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”