Nieuw project: 3D Sound met 3D printer en de Seas DXT/U16

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Nieuw project: 3D Sound met 3D printer en de Seas DXT/U16

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 18:06

De laatste maanden heb ik zitten malen op een nieuw projectje. 3D staat centraal in dit project.

Een jaar of 2 terug ben ik in aanraking gekomen met 3D printen, en sindsdien loop ik te spelen met de gedachte om een luidsprekerkast te printen. Niet gehinderd door enige kennis loop ik hier al een tijd over na te denken. Een week of wat terug kon ik voor weinig een 3D printer kopen die een redelijk bouwvolume aan kan. 33cm x 33cm bij 40 cm hoog. Hier zou je dus in theorie een monitor mee moeten kunnen printen.

De afgelopen weken ben ik me dus serieus aan het verdiepen in, en aan het experimenteren met 3D ontwerpen in FreeCAD en wat ervaring aan het op doen met de printer. Dit valt allemaal niet mee, het gaat met vallen en opstaan, maar er worden wel stappen vooruit gemaakt. Genoeg in ieder geval om de hersenspinsels en experimenten te delen op dit forum.

Het uitgangspunt voor dit project qua driver-keuze staat vast. De combi van de Seas DXT en U16 bevalt erg goed en kreeg goede feedback op de luisterdagen in Capelle en in Hengelo. Deze neem ik als uitgangspunt (evenals het 2e orde filter). Mede omdat ik alles al in huis heb.

Als eerste dacht ik om 'gewoon' even een kast van 12 liter te printen. Dit is qua ontwerp wel te doen, echter het printen duurt dan een dag of 4 of zo. Er kan van alles fout gaan onderweg, ik heb nog niet genoeg ervaring met de printer om dit gelijk te gaan doen. Wellicht later.

Dus, eerst maar eens iets maken om ervaring op te doen. Het word denk ik iets met een soort van open-baffle opstelling, maar met een korte cilinder aan de achterkant. Het doel is om te kijken of het allemaal te doen is, en wat er vervolgens voor geluid overeind blijft.

Kortom, het eerste ontwerpje ziet er zo uit:
Screen Shot 2018-03-18 at 17.59.45.png

Tijdens het printen zo:
IMG_4255.jpg

En als ie eindelijk klaar is (na 11 uur printen) zo:
IMG_4252.jpg

Ik print nu op een redelijk lage kwaliteit met een .6mm (ipv de standaard 0.4) nozzle. Dat gaat wat sneller, maar ziet er niet heel netjes uit. Dat ligt deels aan mijn kunde met het apparaat en aan de grotere nozzle dus. Als ik eea beter onder de knie heb ga ik me wat meer op de kwaliteit concentreren. Het gaat met nu met name om haalbaarheid, en bovenal, dingen leren en wat lol eraan beleven!

Ik zal mn vorderingen, wanhoop, euforie en alles daartussenin hier posten :lagge:

Satefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door satefan op ma 19 mar 2018, 15:38, 6 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

satefan

Re: Nieuw project: 3D Sound

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 18:07

Nog wat plaatjes voor de liefhebber:

IMG_4254.jpg

IMG_4253.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 18 mar 2018, 18:09

dit ga ik zeker volgen.
wat voor 3D printer is dat?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 19:25

Henkjan schreef:dit ga ik zeker volgen.
wat voor 3D printer is dat?

Het is een Tronxy X3S. Chinese bouwpakket. Vooralsnog doet ie t heel aardig.

Grtn

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 19:28

Ik heb het ontwerp alvast aangepast. Dit is de 'slim line' versie. Ziet er denk ik veel eleganter uit en scheelt print-tijd en materiaal.

Screen Shot 2018-03-18 at 19.27.06.png

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 18 mar 2018, 19:32

Cool project! Ben benieuwd naar de voortgang :)

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 19:35

Boemeltje schreef:Cool project! Ben benieuwd naar de voortgang :)

Het tweede exemplaar is met een paar uurtjes klaar. Filtertjes heb ik al liggen dus van de week eens een eerste indruk op doen.

architect

Berichtdoor architect » zo 18 mar 2018, 19:56

leuk zeg Satefan

lijkt ook geschikt voor ene open baffle baffle; scheelt je ook veel printtijd :D
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 20:20

architect schreef:leuk zeg Satefan

lijkt ook geschikt voor ene open baffle baffle; scheelt je ook veel printtijd :D

We shall see (of hear eigenlijk). Ik ga denk ik ook een cilinder ga printen die ik achter de U16 kan schroeven en dan met een passive radiator erin oid. Gewoon omdat het kan. Of een cilinder met een baspoortje. Leuk om daar wat mee te experimenteren...
Laatst gewijzigd door satefan op ma 19 mar 2018, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 20:27

Gaaf Stefan! 3D printen heeft ook mijn interesse, heb onlangs een behuizing laten 3D printen, zit nog even te dubben of ik zelf een printer aanschaf. Doosje in SketchUp getekend, Freecad kan ook, ook redelijk bekend mee, ook zijn er (gratis) afgeleiden van Solidworks waar het goed in schijnt te gaan, niet bekend mee. Ik ga je volgen!

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 20:28

Barry2001 schreef:Gaaf Stefan! 3D printen heeft ook mijn interesse, heb onlangs een behuizing laten 3D printen, zit nog even te dubben of ik zelf een printer aanschaf. Doosje in SketchUp getekend, Freecad kan ook, ook redelijk bekend mee, ook zijn er (gratis) afgeleiden van Solidworks waar het goed in schijnt te gaan, niet bekend mee. Ik ga je volgen!

Behuizing voor mijn AFDAC-LB printen staat ook nog op mn lijstje 8)

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 20:51

Ik denk erover de constructie zo te maken dat ik achterop een cilinder kan plaatsen van 18cm in diameter en een cm of 10 diep. Daar moet dan weer een aparte deksel op komen, waarmee ik kan variëren. Helemaal open, gesloten, met een PR of met een BR. Een modulaire aanpak dus.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 18 mar 2018, 23:07

Na wat gereken, komt het er op neer dat ik ongeveer 7.5 liter nodig heb om aan een -3 DB van 65hz te komen. Dat gaat natuurlijk geen aardbevingen geven (die verwacht ik natuurlijk ook niet met deze mid-woofer). Doel is om een prettige muziekweergave te geven met nog iets van waarneembaar laag.

7.5 liter betekend dat de cilinder achter de midwoofer ongeveer 20cm in diameter moet worden en 25cm diep. Vanuit esthetisch oogpunt houd ik de cilinder liever minder diep dan de diameter, maar ik ga daar niet mee wegkomen. Ik heb geen verstand van PR's, maar ik ga er maar vanuit dat het principe op hetzelfde neerkomt. Andere oplossing is uiteraard actief gaan...

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 18 mar 2018, 23:30

Geinig, dit is smullen.

Je kunt dan ook bijvoorbeeld dan een baffle maken met facetten of een tweeter in een aangepaste DXT achtig waveguide effect.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 19 mar 2018, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 18 mar 2018, 23:54

Welk materiaal heb je gebruikt om te printen, PLA, of ABS, of wat anders?

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 8:41

Barry2001 schreef:Welk materiaal heb je gebruikt om te printen, PLA, of ABS, of wat anders?

Ik print nu met PLA, maar dat wordt denk ik PETG. Dat is sterker, maar nog steeds op relatief lage temperatuur (in vergelijking met ABS) te printen. Het zit dus eigenlijk tussen PLA en ABS in. Maar, ik wil ook graag eens aan de slag met PLA met houtvezel. Vooral het zwarte hout lijkt me cool.

Screen Shot 2018-03-19 at 10.37.05.png

Dan komt het er bijvoorbeeld zo uit te zien (voorbeeld van internet):

Screen Shot 2018-03-19 at 10.38.44.png

Er staat dus nog genoeg op t lijstje :D
Laatst gewijzigd door satefan op ma 19 mar 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 8:43

hannesie schreef:Je kunt dan ook bijvoorbeeld dan een baffle maken met facetten of een tweeter in een aangepaste DXT achtig waveguide effect.

Het idee is eigenlijk om zo min mogelijk baffle over te houden. De waveguide op de DXT is specifiek ontworpen in relatie met de frequentie-karakteristiek (neem ik aan). Om daar dan zelf weer een waveguide omheen te bakken...wellicht voor later weer leuk. Mn ontwerpskills moeten dan nog wel wat aangescherpt worden.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 8:54

IMG_4260.jpg

Exemplaar twee was gisteravond laat ook klaar. Met wat geluk vandaag (en anders morgen) de units erin monteren...

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 19 mar 2018, 11:25

satefan schreef:
hannesie schreef:Je kunt dan ook bijvoorbeeld dan een baffle maken met facetten of een tweeter in een aangepaste DXT achtig waveguide effect.

Het idee is eigenlijk om zo min mogelijk baffle over te houden. De waveguide op de DXT is specifiek ontworpen in relatie met de frequentie-karakteristiek (neem ik aan). Om daar dan zelf weer een waveguide omheen te bakken...wellicht voor later weer leuk. Mn ontwerpskills moeten dan nog wel wat aangescherpt worden.

Als je een nieuw ontwerp zou willen maken op basis van andere componenten/drivers, dan is de optie wel aanwezig om een waveguide toe te passen.
Dat het voor jou nu niet geld snap ik, maar met de techniek is het wel mogelijk, en dat dacht ik, toen ik je experimenten bekeek. :mrgreen:
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 11:32

hannesie schreef:
satefan schreef:

Als je een nieuw ontwerp zou willen maken op basis van andere componenten/drivers, dan is de optie wel aanwezig om een waveguide toe te passen.
Dat het voor jou nu niet geld snap ik, maar met de techniek is het wel mogelijk, en dat dacht ik, toen ik je experimenten bekeek. :mrgreen:

Aha op die manier, ja dat is natuurlijk te doen, technisch gesproken! Ik neem aan dat het ontwerpen van een wave-guide weer een heel andere dimensie is, maar wel een hele toffe!

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 19 mar 2018, 11:41

dutchdutch-speaker-studio-8c.png

Dutch en Dutch is een mooi voorbeeld.

Dit is wel een heel mooi voorbeeld hoe het dan kan zijn met die technieken binnen het bereik.
Alleen zo mooi en glad afwerken, dat is dan weer geen sinecure. :roll:
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 11:50

hannesie schreef:dutchdutch-speaker-studio-8c.png
Dutch en Dutch is een mooi voorbeeld.

Dit is wel een heel mooi voorbeeld hoe het dan kan zijn met die technieken binnen het bereik.
Alleen zo mooi en glad afwerken, dat is dan weer geen sinecure. :roll:

Erg mooi inderdaad. En afwerken lukt wel, mijn broer is quality/assurance manager bij een fabriek voor auto-lakken. Hij heeft een zeer knappe spuitstraat tot zn beschikking :yeah:
Laatst gewijzigd door satefan op ma 19 mar 2018, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Re: Nieuw project: 3D Sound met 3D printer en de Seas DXT/U16

Berichtdoor Wowly » ma 19 mar 2018, 12:05

Kijk dat soort hulptroepen wil iedereen wel! Mooi dat dat 3d-printen nu binnen handbereik komt van de hobby-ist!!! Ik volg dit draadje!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 19 mar 2018, 13:12

ik heb voor algemene vragen over 3D printen en printers een paar sticky's gemaakt in het gereedschappen subforum
printers: viewtopic.php?f=72&t=26270
print technieken: viewtopic.php?f=5&t=26269

dan kan het hier over Satefan's project blijven gaan
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

satefan

Berichtdoor satefan » ma 19 mar 2018, 14:53

Henkjan schreef:dan kan het hier over Satefan's project blijven gaan

in dat kader...ik zou graag wat met PR's willen experimenteren. Nu begrijp ik dat de voordelen zich met name bevinden in het feit dat je logischerwijs geen pootruis hebt, maar dat een PR wel sneller afvalt...iemand ervaringen met PR's? Moet een PR altijd dezelfde afmeting hebben als de actieve driver? of zijn hier ook weer varianten (met mogelijke voor/nadelen) mogelijk?

En...zijn er (grote) kwaliteitsverschillen?

Satefan

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”