Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Berichtdoor AatV » vr 04 mei 2018, 23:06

hunter17 schreef:Sigaren zijn van Hajenius en de witte wijn is een Sauvignon Blanc van Yealands.

Altijd lekker, een NZ "sav". Een beetje "in your face", maar daar hou ik wel van.. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

hunter17

Berichtdoor hunter17 » ma 28 mei 2018, 21:18

Goede avond allemaal.
Tijd voor een kleine update. Gezien het feit dat ik in de buitenlucht moet klussen en het weer niet zo meewerkt, zijn er geen grote vorderingen. Kast een is dicht en ik ben aan kast twee begonnen. Waar ik iets of wat van baal, is dat de naden van het verstek open staan. De hoeken zijn allemaal haaks (zowel van binnen als ook aan de buitenkant) dus de enige conclusie is dat het verstek te arm is.

Ik heb het idee de naden te vullen met gietepoxy. Beetje bij beetje aanmaken en vullen met wegwerppipetten. Houtlijm zou veiliger zijn echter vult niet. Heeft iemand ervaring met gietepoxy en zou ik de naden dan eerst vol moeten stoppen met vezels of iets dergelijks? Na het uitharden worden de hoeken met r=2 of r=3 afgerond.

Alvast dank voor eventuele reacties en veel bouwplezier!

Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 28 mei 2018, 21:25

Het weer werkt niet mee? Hier lijkt het wel spanje de laatste dagen...

Walt

Berichtdoor Walt » ma 28 mei 2018, 21:26

Vestek is niet goed! Kun je ze het niet opnieuw laten zagen? Dit hoort zo niet. Anders zelf oplossen maar wel je geld terugvragen.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » ma 28 mei 2018, 21:56

Walt,

Ik bedoel met het weer dat het of buien betreft of dat het zo crisisheet is in de zon dat het geen pretje is om te fröbelen...
Ik heb het hout zelf ingekocht omdat de zagerij niet kon leveren... Ik heb al gereclameerd, meerdere malen, echter zonder resultaat. Men krijgt een laatste kans en anders adviseer ik de lezers op dit forum zeker NIET naar een bepaald bedrijf te gaan voor hun zaagwerk.

Ik vrees dat het reparatiewerk gaat worden dus tips zijn welkom!

Eric

Walt

Berichtdoor Walt » ma 28 mei 2018, 22:04

Ik heb dit bedrijf al op mijn zwarte lijst gezet!

richard

Berichtdoor richard » di 29 mei 2018, 3:54

Hoe wil je de kast afwerken? Als het schilderen wordt zou je een sponning op de hoeken kunnen frezen en daar een hardhouten lat in lijmen.
Genoeg is beter.

hunter17

Berichtdoor hunter17 » di 29 mei 2018, 6:31

Afwerking wordt zijdeglans spuitwerk. Mijn eerste gedachte is om de naden vol proberen te gieten met dunne epoxy echter heb er nog nooit mee gewerkt en heb wat angst voor de knoeiboel.... Een veer erin fresen is een goed idee echter hoe geleid ik de frees stabiel? Dat betekent dus een mal maken van 2 balken welke op precies 45 graden over de lengte zijn doorgezaagd? Een freesje van 3 mm en dan een cm diep.... Hard hout weet ik niet: heb de ervaring dat het grofvezelig is (wellicht niet zo handig voor een strakke afwerking. Komt tijd, komt raad. Het voordeel van een probleem is dat er een oplossing voor is...

dre

Berichtdoor dre » di 29 mei 2018, 7:14

Maar het hele 'probleem' gaat om dat kiertje rechts onderop?
Dat is toch niet heel spannend.....
Gewoon dicht smeren met Bison Kombi Snel bijvoorbeeld,of een 2k setje in zo'n pistool.
Dan kun je zelfs direct in het materiaal injecteren.
Zo iets: https://shop.berner.eu/nl-nl/p/14986285 ... _id=244379
потому что он может!

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 29 mei 2018, 17:15

Klein beetje Woodfill doet het ook wel als je toch gaat spuiten.
Maar is inderdaad gevalletje slordig zagen (zaag instellen eigenlijk). Er valt iets te zeggen voor verstek frezen.
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » di 29 mei 2018, 18:02

markbakk schreef:Maar is inderdaad gevalletje slordig zagen (zaag instellen eigenlijk).
Ja, je moet eigenlijk altijd iets arm zagen. Als je toch een veer wil infrezen kun je gewoon een sponning op de hoek frezen en hier een hardhouten lat in lijmen. Is ook wat sterker dan een laagje fineer of houtvuller op zo'n hoek.

Volgieten met epoxy zou ik niet aan beginnen, dat is net water loopt weg en wordt een knoeiboel.
Genoeg is beter.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 mei 2018, 20:06

Bruislijm ?

hunter17

Berichtdoor hunter17 » di 29 mei 2018, 20:54

Allemaal bedankt voor de tips. Wat wijsheid is: ik weet het nog niet. Houtvullers zijn allemaal pasteus en die krijg ik niet in de groeven daar deze maximaal 1 mm breed is. Het betreft overigens alle verstekhoeken dus alle zichtbare hoeken behalve de onderkant. Niet alleen de kier op de foto.

De zagerij heeft overigens gereageerd en mij uitgenodigd om met de bouwsels ter beoordeling langs te komen. Is fair, het is woord/wederwoord. Wellicht is er nog wat uit te halen. Ik verwacht in ieder geval niet dat hij mij nieuw hout, bitumen en vilt gaat geven; kan het alleen maar meevallen.

Wordt vervolgd!

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di 29 mei 2018, 21:08

Als je een reststukje hout hebt dan kun je daar even de freesmachine doorheen jakkeren.
Het zaagsel is een zeer fijn stof, die kun je mengen met houtlijm (Gewoon D2 van Bison, volgens mij gebruik je dat al?) Resultaat is een opvulling met zelfgemaakt MDF :D
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 29 mei 2018, 21:48

Spul is netjes arm gezaagd, alleen de verkeerde kant op...........
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 30 mei 2018, 18:56

Ja idd, eerder 44,5 dan 45,5 :roll:

dre

Berichtdoor dre » do 31 mei 2018, 7:17

Ik ben benieuwd hoe dat af gaat lopen!
потому что он может!

hunter17

Berichtdoor hunter17 » vr 01 jun 2018, 14:42

Goede middag,

De afloop is duidelijk.
Allereerst wil ik duidelijk aangeven dat het niet reageren van de zagerij een misverstand mijnerzijds was. Ik heb hun reacties per ongeluk weg gegooid. Ik ben vanmorgen met q,t kast naar Van Straalen in Utrecht geweest. Alle hulde voor deze mensen. Mijn verhaal gedaan, verstekken nagemeten en: 45,1 graden over de hele linie. Proefstukje gezaagd en dat sloot naadloos aan, ook in de hoek. Conclusie: door de hardheid van het berkenmultiplex is er geen ruimte voor fouten (panelen in elkaar drukken als bv met mdf). Ik heb blijkbaar niet nauwkeurig genoeg gewerkt.

Hoe op te lossen: met afrondfrees over de scherpe hoeken, kijken wat er overblijft, afplakken en dan vullen (2 componenten plamuur), schuren en dan moet het klaar zijn.

Wordt vervolgd!

hunter17

Berichtdoor hunter17 » vr 01 jun 2018, 14:43

Ik bedoel dus 1,5 kast.... Heb je met een Ipad.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 01 jun 2018, 14:45

kan je niet mbt klemmen die openingen dicht drukken?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hunter17

Berichtdoor hunter17 » vr 01 jun 2018, 15:03

De kast is nu perfect haaks dus persen ga ik niet doen. En her en der zijn nog facetten voorzien. Eerst kast 2 afmaken en dan afwerken.

Eric

Walt

Berichtdoor Walt » vr 01 jun 2018, 17:38

Dus de zagerij heeft wel goed gezaagd? Je zei eerder toch dat alle hoeken exact haaks waren? Ik snap niet hoe er dan een kier zou kunnen ontstaan...

Gr. Walter

beijert

Berichtdoor beijert » vr 01 jun 2018, 17:58

Gewoon standaard epoxy plamuur van Den Braven krijg ik met een plamuurmes prima in zulke smalle kieren gedrukt. Zeker met dit warme weer.

Dat vind ik fijner dan bruislijm waarbij er toch aardig wat lucht in de verbinding zit.

Vervolgens steek ik daar indien nodig mooie krulletjes vanaf alsof het echt hout is.
Mark

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 01 jun 2018, 18:12

beijert schreef:Gewoon standaard epoxy plamuur van Den Braven krijg ik met een plamuurmes prima in zulke smalle kieren gedrukt. Zeker met dit warme weer.

Dat vind ik fijner dan bruislijm waarbij er toch aardig wat lucht in de verbinding zit.

Vervolgens steek ik daar indien nodig mooie krulletjes vanaf alsof het echt hout is.

Is denk ik ook veel mooier af te werken: ik heb een en ander met bruislijm gevuld en bij het schuren kom je dan weer belletjes tegen :( Kun je alsnog weer plamuren :(

hunter17

Berichtdoor hunter17 » wo 06 jun 2018, 22:18

Goede avond,

Even een kleine update.
De bouw van de tweede kast volgt gestaag enik ben erg blij met het freeswerk voor de drivers. De baffle op de noodzakelijke plaatsen behandeld met twee lagen Glitsa en vervolgens met tweetienden per keer door de eerste fineerlaag heen. Vervolgens de buitenranden met een mm per keer en niet een splinter.

Helaas blijkt dat er te weinig vilt is geleverd en ook het bitumen is krap aan. Naja, ik moet toch nog iets bestellen bij Rumoh; o.a. wat stekkers om de drivers tijdelijk aan te sluiten. Ik hoop de kasten klaar te hebben voor mijn visvacance op IJsland begin juli. Als ik terug ben maar eens op zoek naar een spuiterij.

Wordt vervolgd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”