Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Ekta MkII volgens Troels Gravesen

Berichtdoor Henkjan » do 07 jun 2018, 8:51

Netjes zeg
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 07 jun 2018, 12:29

Vilt? En BAF (Acoustilux)? Doe jezelf een lol en kijk eens wat het watervalspectrum is van de middentoner eenmaal in z'n kastje gemonteerd. En meet de impdeantiecurves van de bas en mids eens heel nauwkeurig. Ik vermoed dat deze manier van dempen nog heel wat resonanties in de kast ongemoeid laat.
Mark Bakker

hunter17

Berichtdoor hunter17 » do 07 jun 2018, 16:30

Goede middag,

@Henkjan: bedankt voor het compliment. Geduld (dat ik van nature niet heb) en dankzij de truc van Troels vwb de parketlak, klaart de klus... Ik heb ervaren dat ik met de Bosch GOF1250 en een schuifmaat +/- 0,1 in de diepte kant frezen. De diameter is een ander verhaal door het ontbreken van een fijnafstelling van de freesstraal en het gokken van de tolerantie voor de dikte van de laklaag op de zijkanten van de uitsparingen.

@Mark: daar ik absoluut niet ervaren ben in de LS-zelfbouw is een ontwerp het uitgangspunt. Ik mag ervan uitgaan dat een ontwerper met de status van Troels weet wat hij doet. En zeker zijn er voor- en tegenstanders. Nobody is perfect anders zouden wij de holy grail al hebben gevonden... Daarnaast gaat het er mij om hoe de luidspreker klinkt. Ik ben van mening dat overdaad ook KAN schaden. Je brengt mij wel op het idee om wat te experimenteren met Twaron of wol.

Anyway, wordt vervolgd. Ik wil nog even melden dat mijn opmerking over te weinig vilt en bitumen een geweldige reactie heeft opgeleverd van Jantzen Audio en van TG. Beide beaamden dat ik gelijk heb en krijg zowel vilt als bitumen nagestuurd ondanks dat ik heb aangegeven dat ik dat wel in Nederland koop. Hulde!

Tot de volgende gelegenheid.

Eric

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 jun 2018, 17:52

Grappig, twee kitjes van Jantzen gebouwd en 2x te weinig vilt.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Walt

Berichtdoor Walt » do 07 jun 2018, 17:59

Heb je express de zelfklevende kant van het bitumen niet gebruikt?

hunter17

Berichtdoor hunter17 » do 07 jun 2018, 18:47

Ja, express de zelfklevende kant boven. Ik durf er niet op te vertrouwen dat de zelfklevende kant het blijft houden op het hout. Er zit een dikke laag montagekit onder zodat eventuele onregelmatigheden uitgevuld zijn. Onder het vilt zitten trouwens ook wat strepen montagekit. Zekerheid voor alles... Wellicht beter niet moeten doen. Ontbreekt het excuus om iets nieuws te bouwen door loslatend bitumen...

hunter17

Berichtdoor hunter17 » do 07 jun 2018, 18:48

En de zeer dunne folie op het bitumen moet er toch af.

Walt

Berichtdoor Walt » do 07 jun 2018, 20:11

Dat zelfklevende werkte bij mij altijd perfect, wel het bitumen goed heet maken met de verfafbrander en dan pas aandrukken, pas op dat je je handen niet verbrand.

Gr. Walter

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 jun 2018, 21:03

En als extra na het opwarmen een paar nietjes erin...
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 08 jun 2018, 10:48

hunter17 schreef: Ik mag ervan uitgaan dat een ontwerper met de status van Troels weet wat hij doet.

Troels Gravesen weet zeker wat hij doet. Juist op het gebied van de effectiviteit van het dempen van paneelresonanties (kastwand) en qua dempen van de staande golven in de behuizing heeft hij weinig gepubliceerd. Omdat de man verder zo'n beetje alles op het WWW smijt én vasthoudt aan (bewezen) weinig effectieve dempingsmethoden vermoed ik dat hij bewust om die hete brij heen draait. Twaron, minerale wol en akoestisch schuim zijn vele malen effectiever dan vilt en BAF. Vrij simpele metingen tonen dat aan. Bitumenplaten eenzijdig op hout plakken werkt maar matig. Sandwiches van dempingsplaten ingeklemd tussen hout zijn veel effectiever. Ook dat is al bewezen.

Overigens snap ik prima dat je vasthoudt aan het originele ontwerp. Daartegen is helemaal niets in te brengen. De lol van zelfbouw is dat je altijd nog verbeteropties hebt en de tijd om commercieel totaal onhaalbare concepten te realiseren. En ik denk dat de meeste zelfbouwers in hun carrière beginnen met beproefde ontwerpen, dan met luisteren en uiteindelijk eindigen met een combinatie van luisteren, kennis opbouwen en meten.
Mark Bakker

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 08 jun 2018, 11:05

:sure: Het is ook wel 'een stap verder' om dan te constateren dat het met Twaron toch wel een heel stuk scheelt. :sure:
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 10 jun 2018, 12:08

hunter17 schreef:Ja, express de zelfklevende kant boven. Ik durf er niet op te vertrouwen dat de zelfklevende kant het blijft houden op het hout. Er zit een dikke laag montagekit onder zodat eventuele onregelmatigheden uitgevuld zijn. Onder het vilt zitten trouwens ook wat strepen montagekit. Zekerheid voor alles... Wellicht beter niet moeten doen. Ontbreekt het excuus om iets nieuws te bouwen door loslatend bitumen...

Ik doe altijd een aantal dotjes Bisonkit aan de plakzijde. licht opwarmen met de fohn, en dan goed aandrukken tegen het hout.
Komt never nooit meer los.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”