Lange termijn hybrid

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Thomas

Lange termijn hybrid

Berichtdoor Thomas » vr 06 apr 2018, 22:24

Hallo,

Enige tijd terug heb ik een mooi setje vloerstaanders gemaakt. zeer trots op hoe ze staan en ook hoe ze klinken.
ook maar even een fototje van de opstelling
Afbeelding

Nou kijk ik er vooral films mee, en ik zat te denken over een sub. ze gaan laag zoals ze er nu bij staan maar voor film niet echt laag genoeg.

maar nu had ik een ideetje om het eens even helemaal anders te doen. namelijk het volgende.
2x een eindversterker stereo. 1 voor het laag 1 voor het mid en hoog (mijn surround versterker heeft Pre Out namelijk :rock: )

tussen de surround versterker en de 2 eindversterkers een minidsp. deze wou ik dan gebruiken om 1 deel van het crossover op zich te nemen namelijk het crossover punt tussen de woofer en mid, het crossover tussen het mid en de tweeter wou ik dan passief doen.

Voor de 2 eindversterkers was mijn oog gevallen op de behringer a500, schijnt een leuke poweramp te zijn. en 2e hands relatief goedkoop te krijgen.
en een minidsp Non hd denk dat de HD versie niet veel meer waarde heeft voor mijn setup??

de kasten zelf wou ik gaan upgraden (en een leuk excuus bedacht om weer iets te bouwen :yeah: )

de bezetting in de kast momenteel is een volledig visaton waarvan voorop 1x de sc10 2x de ws17e en een w250s op de zijkant.

de ws17e gaan vervangen worden door de veel mooi uitziende w170s, en ik zat te spelen met het idee om een dubbele w250s per kast te doen. ik heb al wat gesimuleerd dus die zal ik hier ook even plaatsen.
Eerst de oude situatie maar even. Dit was het oude filter.
Afbeelding

dat is zoals het nu staat het nieuwe filter had ik als eerste opzet als volgt:

Afbeelding

dat geeft de volgende simulatie. de stippellijn is de huidige setup. de cross frequentie is veel lager en de voorkant loopt dus verder door naar beneden. de w170s zitten in pakweg 5 liter zoals de simulatie nu is.

Afbeelding

de kast bestaat dan uit links en rechts een w250s in +/- 80 liter. de kast word iets breder zodat ze tegen over elkaar kunnen, dan zit er op 26cm breed tussen beide magneten 2cm als alles verzonken zit.
voorop zoals eerder geschreven zitten er 2 w170s en 1 sc10 in een mtm opstelling.

Afbeelding

klopt dit allemaal zo of sla ik de plank volledig mis... :hide:

Ik wil de w250s zo laag mogelijk crossen. en hem meer als "subwoofer" behandelen dan als laagwoofer. (zo laag als een sub komt hij niet) maar hij komt, zoals ik hem hier nu simuleer, laag genoeg om niet perse een sub nodig te hebben.
de vraag die ik nog wel had is als ik in boxsim 2 woofers zij het de 170 zij het de 250 simuleer moet ik het kastvolume dan delen in het programma heb ze nu beide gesimuleerd met 80 liter namelijk.

ik mis bij mijn opstelling zoals hij nu is wel plaatsing er is een heel mooi stereo beeld en het klinkt ook heel groots, en er is ook zeker een middenbeeld. maar de sweetspot is zeer klein. ben dagen bezig geweest met plaatsing maar krijg het niet echt naar mijn smaak. dus mijn gedachte gang was ook misschien zou een wavequide werken voor de sc10. de standaard bij Rumoh visaton waveguide de rechthoekige variant lijkt mij mooier visueel.

uhm ja dit is het eerst wel een beetje. hoop op wat leuke ideeën en tips. de boxsim file is bijgevoegd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Re: Lange termijn hybrid

Berichtdoor Shadow » za 07 apr 2018, 0:19

Visaton heeft dat model toch ook met de TIW Subwoofer chassis’ ?

Thomas

Berichtdoor Thomas » za 07 apr 2018, 11:27

Klopt de tiw250 in de vox behuizingen. daar heb ik hem ook losjes op gebaseerd, heel losjes haha.

Thomas

Berichtdoor Thomas » di 17 apr 2018, 12:43

even wat verder zitten prutsen maar ik ga het eerst met de bestaande kasten proberen. en 1 enkele 250s
dan zit ik wel dat het front luider zal spelen maar dat is in de minidsp wel te levelen, er komt ook een umik1 meet mic. voor mijn doeleinden zou die denk ik perfect zijn.

John P

Berichtdoor John P » di 17 apr 2018, 17:13

Als je dit ontwerp echt gaat omtoveren in een box die vreselijk hard gaat, dan kom je er niet met een SC 10N die onder de 2 Khz is gefilterd. Je moet dan of het filter hoger leggen naar minimaal 3 Khz of een sterkere tweet pakken als de G25FFL. Ik vraag mij af of een 250 er als extra woofer veel zin heeft als je al 2x170 (=200) hebt. Ik heb zelf een box met twee w170s en een sc10N en die kan ik nog niet half opendraaien zonder ruzie te hebben met de buren.
Waar een weg is is ook een omweg.

Thomas

Berichtdoor Thomas » di 17 apr 2018, 17:49

het hoeft ook juist niet hard, moeiteloos zou dan een betere omschrijving zijn wat betreft het laag. ik wil een lager crossover punt van het laag naar het mid, dit is mij niet gelukt tot op heden om dit passief te doen.

en ik heb gelukkig heel goed contact met mijn buren die graag een filmpje meekijken zo nu en dan dus burenruzie zal hier gelukkig wel mee vallen ;)

het word ook 1x een 250 die extra heeft weinig zin om lager te gaan alleen om meer volume te halen. en het het hoger crossen van de sc10 is misschien wel verstandig. al had ik hier wat problemen mee omdat de w170 moeilijk te filteren zijn (voor een beginner) in het hoog. dus als iemand mij daar mee kan helpen. of zou het verstandiger zijn (retorische vraag) om als alles er is eens te meten met de umik 1 om zo een filter verder te bedenken en eerst dit filter zoals het bovenstaand is te gebruiken.

Thomas

Berichtdoor Thomas » di 01 mei 2018, 0:45

is er een reden dat er zo weinig reacties zijn?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 01 mei 2018, 8:00

nee je gaat imho een standaard Visaton ontwerp nabouwen, daar is weinig op aan te merken meestal...
Je ontwerp gaat richting de Vox 200 light of Vox 253, allemaal ontwerpen die door Visaton met de keuzes die gemaakt zijn, behoorlijk uitontwikkeld zijn. Niet echt materiaal om lang over te dicussiëren lijkt me. Gewoon bouwen dus :rock:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 01 mei 2018, 11:33

Als ik het nog eens goed door lees, heb je toch gewoon een subwoofer nodig voor je films?
Nou doe Henkjan eens een mail, die heeft vast nog wel een SDX12 liggen, bouw je een sub mee om de kalk van de muren te strippen...gaat in een BR moeiteloos onder de 25Hz...

Thomas

Berichtdoor Thomas » wo 25 jul 2018, 23:57

Ik ben maar gewoon gaan bouwen :rock: haha ;)
heb de mini dsp en 2x een behringer a500 en een umik-1 gekocht alles stukje bij beetje en de umik-1 op mijn verjaardag gekregen.
ook maar wat gemeten en wat kamercorrecties gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
het front is dus passief gefilterd, en de woofers actief. dit werkt prachtig met een minidsp. enige nadeel was dat ik door de rca en alle kabels en stroom puntjes een brom had. na veel zoeken en lezen heb ik 2x tulp naar XLR kabels gekocht en dus de gebalanceerde input van de behringers gebruikt.

het nadeel van deze setup is dat de minidsp een uitgangs voltage heeft van 0.9v
en de XLR ingangen +4dBu en de rca -10dBv

als ik een beetje volume wil tijdens films dan zit ik heel dicht tegen de max input en ook output van de minidsp. is er een manier om het signaal na de minidsp te boosten dat ik minder signaal de dsp in hoef te sturen om hetzelfde aantal db's uit mijn front te krijgen? het hoeft namelijk niet luider maar ik zit zo tegen de max input en output aan dat ik dat vooral omlaag wil brengen.

ik heb wel wat zitten googlen maar nog niet echt tot veel nuttigs gekomen.

dus misschien is hier een oplossing te vinden :)

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 26 jul 2018, 10:24

Als je geen bezwaar hebt om in je versterkers te solderen (garantie), zou je een paar weerstanden kunnen vervangen om de ingangsgevoeligheid te verhogen.

Verder zou je in REW de verticale schaal op iets van 40 dB kunnen zetten, dan zie je een stuk meer dan op 290 dB. :) Het deel van de grafiek dat je wilt bekijken mag een zo groot mogelijk deel van je scherm innemen.

Thomas

Berichtdoor Thomas » do 26 jul 2018, 15:35

over REW is een goeie idd! nog weinig ervaring met meten.

en over het solderen, garantie heb ik al niet meer (2e hands) dus dat zou misschien een optie zijn. maar zou iets als een phono voorversterker of iets in die geest niet iets zijn. dan zit je alleen met nog meer apparaten en mogelijke problemen die daarbij komen.

zal eens kijken of ik een schema van het versterker en voornamelijk het ingang deel van de behringers kan vinden. heb alleen weinig ervaring met op een print solderen.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 26 jul 2018, 16:17

Het schema is hier te vinden: http://music-electronics-forum.com/show ... hp?t=44309
Linksboven en linksmidden op pagina twee staat de ingangssectie. De versterking wordt bepaald door de verhouding tussen R82 (R55) en R87 (R53). Standaard zijn ze 12k en 6k8, wat een versterking van 1+12/6,8 = 2,8 oplevert. Zie deze link voor uitleg van dit deel van de schakeling: https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_3.html Weet je hoeveel extra versterking je nodig hebt?

Een losse voorversterker zonder RIAA-correctie kan natuurlijk ook. Of een ground loop isolator, zodat je de rca-ingangen kan gebruiken.

Thomas

Berichtdoor Thomas » do 26 jul 2018, 17:28

groundloop isolator heb ik geprobeerd, (verschillende) en dan mis ik laag. of in elk geval rond de 50hz alles.

en met een rca naar xlr was alles muis stil geen ruis of interferentie van mijn pc (videokaart heeft coilwhine)

en hoeveel versterking pfoe, ik mis aardig wat input hoeveel db het is ik denk dat het wel 12dB is. ik zit op mijn onkyo op -10 te draaien voor fatsoenlijk volume bij films, voorheen was -23 ergens voor een mooi film volume en -15 was echt zeer zeer luid. en daarbij kreeg ik de amps ook op hun max output of dicht erbij (zonder de minidsp te clippen of de amps.

wil gewoon meer headroom voor de minidsp creeeren eigenlijk. maar hoeveel versterking ik nodig heb na de dsp.. geen flauw idee dat deel van electronica gaat mijn spreekwoordelijke pet te boven.

de rca ingangen waren goed dat is het enige dat ik weet. daarbij kon ik ook alles uit te amps halen.
maar een phono preamp zonder riaa correctie zou dus kunnen werken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 27 jul 2018, 0:17

Zoiets of zoiets geeft je minidsp meer output én een symmetrische uitgang. Alleen nog een kastje en een standaard voeding toevoegen.
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”