Satair 2 jarig "pensioen" project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

piet1955

Satair 2 jarig "pensioen" project

Berichtdoor piet1955 » vr 13 apr 2018, 17:25

Nu er door een naderend pensioen meer tijd vrij gaat komen toch maar weer eens aan een nieuw zelf bouwproject gaan denken.
Met het Allegra project erg veel ervaring op gedaan en dat nu maar eens in een paar sublieme weergevers gaan vertalen. Geïnspireerd door div. modellen en gezien het feit dat mijn vrouw de ACR Isostatic RP250 altijd de leukste heeft gevonden van mijn zelfbouwsels daar maar eens verder op gedesigned.

De RP250 heeft een 25cm woofer, een 18cm mid/woofer, een isostatic mid en een isostatic hoog. Isostatic (planar ribbon) is sinds het verdwijnen van B&G (Bohlender Graebener) een moeilijk verhaal voor de zelfbouw markt. Dus AMT zal het wel moeten gaan worden om dezelfde detailrijkdom als de planar ribbons te houden. Voor het hoog zal er dan een redelijk grote AMT moeten komen om ook nog redelijk laag ~1700-1800Hz de overgang naar mid te kunnen maken. Mundorf heeft leuke maar ook prijzige AMT’s die goed te boek staan. Een heel interessante is de 25CM1.1 of de 25CS2.1 met wat lagere vervorming.
Voor de midden tonen zal er ook een unit moeten komen die lage vervorming en een mooi mid ten gehore brengt. Ik heb heel veel goeds gelezen en gehoord over de SB Acoustics Satori MR16P. Dus die lijkt mij een ideale compagnon voor de AMT. Zal ingezet worden aan de lage kant tot iets van 150-200Hz.
Het laag, 25cm is wel mijn favoriete afmeting voor een woofer, maar wil de box ook redelijk smal houden. Om in stijl te blijven zouden dan 2x 20cm ideaal zijn, meer oppervlak dan 1x25cm woofer. De nieuwe SB Acoustics sub woofer SB23MFCL45-8 lijken dan ideaal, 2 dikke magneten en een lange slag. Ook goed voor in wat kleinere volumes, 20-25 liter. Samen kunnen ze wel de 90-92 dB SPL van het mid en hoog bijbenen.

Versterking, tja om het aantal units in de Stereo kast laag te houden is een plate amp met DSP en 3x eindversterkers natuurlijk ideaal, zullen de Groundsound DSP’s en de eindversterkers plaats moeten maken. Hypex komt dit jaar met een nieuwe range van Ncore plate amps. Lijken toch wel erg ideaal. De Fusion Amp FA253 zal het worden. 2x 250W voor laag, mid en een extra tweeter versterker van 100W.
Filter design in de DSP zal dan ook gebeuren m.b.v. Hypex filter design waar ook nog mee te meten is en dan de gemeten curve in het filter design is te bewerken. Filtering zal gezien de ervaring waarschijnlijk 3e orde gaan worden, ik vind oneven orde filtering toch altijd beter klinken.

De kast zal dan gezien het benodigde volume, 2x ~20-25 liter voor het laag, 5-6 liter voor mid iets van 115cm hoog worden, incl voet, ~28cm breed. De diepte iets van in totaal 30cm uitwendig. Om de woofers bij de grond weg te houden de mid boven de tweeter. Midden tweeter op ~0,85 meter hoogte. Dat is aardig op oor hoogte als je op de bank zit.
Knipsel.JPG

Gestart met het hardware design in een CAD tool, wel 2D. Kunnen we straks de boel op maat laten zagen/frezen. Ik mag niet te veel meer stoffen in de tuin. Zoals het er nu naar uitziet gaat het front 30mm dik worden de achterkant zal iets van 36mm worden en de boven/onderkant/tussenschotten ook van 22 mm MDF. Zijkantjes zullen een opbouw van 3 lagen worden omdat ze wat rond zullen zijn, dat buigt makkelijker. Front zal donker gaan worden, zwart kunstleer…….. Achterkant ook zwart, stukje om de hoek ook, achterkant sluit aan op de zijkanten. De zijkanten dan weer in hout, blanke lak, laatste laagje zijkant zal buigtriplex worden.

Satair kort samenvoegsel van Satori en Air motion transformer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Satair 2 jarig "pensioen" project

Berichtdoor ds23man » vr 13 apr 2018, 17:40

Leuk!

Krijg nu een deja vul gevoel. :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 13 apr 2018, 17:42

Wauw, da’s ff binnenvallen op vrijdag :rock:

piet1955

Berichtdoor piet1955 » za 22 sep 2018, 13:39

En dan krijgt dit project een heel andere wending...………
Loop ik tegen een setje Magnepans aan, MGSE's. Klinken best heel lekker.
Advance Acoustic versterkertje er bij, leuk die wapperende VU meters. :-).
Gaat het dus een compleet andere kant op, nu dus een dipool subwoofer bouwen voor het laagste laag wat de Maggies moeten ontberen.
2x Ripol of zo met een DSP en een beer van een versterker er achter...………………………….
De Morel 10" Woofers uit de Allegra's halen en de twee reserve ook inzetten………..

piet1955

Berichtdoor piet1955 » za 22 sep 2018, 14:01

42280357_1711323918994107_3592798408630337536_o_DxO.jpg

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 sep 2018, 15:55

Heb je eerst ons lekker zitten te maken......... :boos: :boos: :boos:
Fusion Filterdesign

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 22 sep 2018, 20:44

Ach, Piet kan toch niet stil zitten, gewoon wachten op een volgend project :wink:

Voorlopig ziet dit er ook goed uit, Piet! En mooie wappers erbij is altijd een pluspunt :D

SARK

Berichtdoor SARK » zo 23 sep 2018, 20:57

Mooie verzameling afstandsbedieningen ook :rofl:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

piet1955

Berichtdoor piet1955 » ma 24 sep 2018, 8:10

Hahaha, ja vind mijn vrouw ook, al die afstandsbedieningen.......... tijd voor een Logitech Harmony oplossing.

Nou, nieuw project? Zoals dit nu klinkt heb ik een hard hoofd in nog verdere verbetering, mis nu alleen wat sub laag.
Dat gaan we dus aanpakken met een ripol of zo of, moet iig dipool zijn om in stijl te blijven en voor dezelfde beleving.
Voor de rest klinkt dit zo geweldig, snel met heel erg veel detail, nooit geloofd dat een dipool zo goed in mijn huiskamer kon klinken.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » di 25 sep 2018, 16:15

piet1955 schreef:Hahaha, ja vind mijn vrouw ook, al die afstandsbedieningen.......... tijd voor een Logitech Harmony oplossing.

Nou, nieuw project? Zoals dit nu klinkt heb ik een hard hoofd in nog verdere verbetering, mis nu alleen wat sub laag.
Dat gaan we dus aanpakken met een ripol of zo of, moet iig dipool zijn om in stijl te blijven en voor dezelfde beleving.
Voor de rest klinkt dit zo geweldig, snel met heel erg veel detail, nooit geloofd dat een dipool zo goed in mijn huiskamer kon klinken.

Hoi Piet,
Geniet zins kort van een aantal SMG-A Magnepan`s, een enkele set heeft inderdaad te weinig laag, maar ook met een subwoofer erbij geeft in mijn luisterruimte toch ook niet wat je wenst.
Tot een mede forumgenoot me op een idee bracht, 2 boven elkaar L/R,de bovenste gedraaid zodat de tweeters boven elkaar zitten, nou dan heb je geen extra laag meer nodig, zeer indrukwekkend.
Groet,
Pim
ScreenShot188.jpg

piet1955

Berichtdoor piet1955 » di 25 sep 2018, 18:01

Hi Pim, ja zo kan het ook.
Maar ik denk dat een dipool sub woofer, met DSP en een beer van een versterker, onder ze best wel goed zal gaan klinken.
Worden ze ook niet zo hoog. Ripol met 2x 10" iets van 37x37x37 cm. Die dan aan iedere kant L+R onder de Maggies.

Groet,
Piet

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 26 sep 2018, 18:28

Woaaah da’s gaaf zo groot :rock:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”