DIY C1 with a twist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Dynky

Re: DIY C1 with a twist

Berichtdoor Dynky » do 26 apr 2018, 18:48

Ik heb in het recente verleden ook al met OB's gespeeld en toen een parcours van 5 verschillende laag drivers (én vele FR units) doorlopen.
met die ervaring in het achterhoofd ben ik nu maar meteen voor het "best haalbare" passend binnen het gegeven concept (en mijn vooropgesteld budget) gegaan, na overleg met Jeroen btw :wink:

het feit dat Jeroen ze al eerder heeft gebouwd met dergelijke drivers en daar uiterst tevreden over is, hielp wel in de uiteindelijke beslissing.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 26 apr 2018, 18:50

Aha :goedzo:

Walt

Berichtdoor Walt » do 26 apr 2018, 18:58

Hallo Dynky,

Heb je een foto van jouw AT woofers? Weet je of deze ook een zogenaamde sandwich konus hebben?

@Joram: Jeroen speelt al een hele tijd met de F1, een vlakke baffle variant van de W1 met AT 10C77, maar dit model is nooit commercieel uitgebracht. Was de basis voor mijn speakers. Een keer met Dre erbij had Jeroen een setje F1 maar met dubbel laag dus 4 stuks 10C77 per kant. Dat was best indrukwekkend moet ik zeggen.

Het huidige topmodel de S1 gaat nog een stap verder met 2 bizarre 15 inchers per kant, dubbele reuze magneten en een enorm lange spoel.

Groetjes Walter

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 26 apr 2018, 19:29

Wordt de W1 niet meer verkocht dan?
(Ik vind het allemaal prachtig hoor, maar buiten budget)

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » do 26 apr 2018, 20:03

De W1 verkopen we nog steeds. Die heeft trouwens Seas woofers. Maar nu speelt bij mij het prototype van een W1 met speciale AT’s. Laag is dan net weer strakker en met meer detail. Klinkt echt heel bijzonder.
"Uiteindelijk wil iedereen het beste"

Groet Hans

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » do 26 apr 2018, 20:05

Ik ben ook heel benieuwd hoe de C1 met AT woofers gaat klinken. Zal wel heel mooi worden.
"Uiteindelijk wil iedereen het beste"

Groet Hans

Dynky

Berichtdoor Dynky » do 26 apr 2018, 20:23

Ik heb geen foto van de 10" AT's.

drivers en 't filtermateriaal liggen op m'n werk, waar ik in de vrije weekends gebruik maak vh atelier en aanwezig gereedschap om aan dit soort zaken te hobbyen...iets wat hier op mijn appartement niet echt haalbaar/werkbaar is.

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 29 apr 2018, 14:55

vandaag dus de pas gemaakte cirkelgeleider aan het werk gezet...en dat verliep prima.

wel is de opzet mbt de mid en AMT wat gewijzigd, die gaan nu in een apart gemaakte "insert" komen (Jeroen opperde dit al eens eerder in een post, dus nu heb ik z'n voorzet ook maar gevolgd), zo wordt eea naar mijn gevoel wat makkelijker (netter? :oops: ) te fabriceren, iig met mijn beperkte kennis & kunde :mrgreen: .

fwiw; alles is nog steeds (soms zelfs zeer ruim) overmaats gezaagd, zo ook deze plankjes die straks de insert worden waarin mid en tweeter zullen komen te zitten.

de "mainframe" is nu voor 75% klaar, op het gat vd tweeter na (de mal is wel al gemaakt) en het op maat maken van de "insert" zodat deze mooi in het grote gat valt...maar vandaag kwam ik tot de vaststelling dat er handenvol kopieerfrezen in de werkplaats liggen met onderlager, maar niet één met bovenlager, wat wel zo handig is als je de uitsparing voor de tweet wil frezen :-s
deze week dus maar even zo'n exemplaar met bovenlager bestellen, met wat geluk is die er nog tegen volgend weekend.

intussen dan maar aan de 6mm frontbaffle begonnen, waarvoor ik de mainframe als template gebruikte...waarna alles tot slot aan de voorzijde nog even een afronding kreeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 29 apr 2018, 15:09

Mooi werk =D>

Dynky

Berichtdoor Dynky » di 01 mei 2018, 16:36

hier in België is 1 mei een feestdag, dus niet aan het werk...wel op het werk, aan de hobby :)

gaten voor de AMT alvast gemaakt en hun afschuining gegeven.
hier ben ik wat afgeweken vh plan, bij mij is de afschuining aan alle kanten 4mm, dus ook onderaan...leek me niet zo'n probleem, toch?

verder me dan maar met figuurzaag & vijl uitgeleefd op het malletje wat straks moet zorgen voor een juiste AMT-kamer (60x60) op de achterkant.
kreeg vandaag trouwens mail van ecotools dat de frezen met bovenlager onderweg zijn, dus daar kan ik dan dit weekend mee aan de slag.

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 06 mei 2018, 15:13

vanochtend verder gewerkt aan de "mainframe", meer bepaald de achterop verzonken kamer gefreesd voor de AMT tweeter.
de voorplaat van de tweeter ligt bij mij nu zo'n 6,5mm diep tov de baffle...al vraag ik me af of die paar mm werkelijk een probleem zouden vormen (fwiw: in het groupsbuy draadje en op de tekeningen van Jan staat 4mm vermeld)

daarna heb ik de "insert" waarin mid en tweeter komen te zitten op maat gemaakt, zodat die netjes past in de ronde opening...en wat verzonnen om het er in vast te maken.

ik heb de achterzijde van het commerciële model eerlijk gezegd nooit zo in detail bestudeerd, maar ik vraag me af hoe Jeroen & C° de bevestiging vd tweeter netjes hebben onttrokken aan het oog, want dit ga ik iig niet zo laten :)
't eerste wat nu bij me opkomt is een MDF laagje van 3mm om de bedrading en vooral die 4 lelijke "oren" van de tweeter te verbergen...maar wie weet kom ik nog wel op wat anders.

volgende wat nu gepland staat zijn wat experimentjes met magneten, want zo wil ik de 6mm frontbaffle aan het mainframe vastmaken, dan zie je (als het allemaal lukt) nergens meer schroeven of bouten zitten.

dre

Berichtdoor dre » zo 06 mei 2018, 15:18

Dat gaat lekker zo! :goedzo:
потому что он может!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 06 mei 2018, 15:25

Netjes hoor!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 06 mei 2018, 15:32

thanks heren :wink: ik doe m'n best

@Jeroen: is de opgegeven diepte van 4mm (in mijn geval nu dus 6,5) van de tweeter tov de baffle erg kritisch?
en hoe hebben jullie bij het commerciële model de achterkant vd tweeter afgewerkt? heb je daar misschien een foto van?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 06 mei 2018, 15:56

Nee is niet zo kritisch voor fase maar waarom niet 4mm voor een nettere aansluiting? Dit geeft wel extra diffractie.

Wij hebben gewoon zwarte schroefjes zichtbaar gebruikt. Als de midbaffle zwart is valt dit niet op.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 06 mei 2018, 16:05

ok...dan bekijk ik de volgende keer toch even of ik die kamer alsnog een tikje dieper kan/ga maken :goedzo:
vwb de afwerking kijk ik het dan nog even aan, als alles zwart is (wat ik ook van plan ben, zeker voor de achterkant) ga je er idd wslk weinig van zien.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 06 mei 2018, 20:20

Erg netjes, leuke twist met die recht gebogen metalen hoekstukken.

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 06 mei 2018, 20:51

ik had wslk ook 8 van dergelijke metalen plaatjes kunnen kopen, maar 't moet toch wat DIY blijven denk ik dan...en straks zie je er niets meer van, dus waarom ook niet :wink:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 06 mei 2018, 21:09

Ik zou wel die schroeven vastztten met 2 componenten lijm, om loslopen te voorkomen.

Gr. Walter

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 06 mei 2018, 22:21

als ze zo zouden blijven snap ik je opmerking, maar als er straks wat boven/overheen zit (geen zichtbare schroeven, remember) kunnen ze ook niet los.
verder hou ik er niet zo van zaken dusdanig te bevestigen dat ze niet meer "normaal" kunnen gedemonteerd worden, dus daar streef ik iig wel naar.
als het ff kan komt er aan deze C1's geen druppel lijm te pas, zeker niet om schroeven te borgen :wink:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”