Open baffle met Supravox + Faital en K-tube

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833

Open baffle met Supravox + Faital en K-tube

Berichtdoor rdv300b833 » do 10 mei 2018, 19:52

op dit moment kan ik even niet verder met de luchtgelagerde draaitafel.....dus maar een ander project opgepakt: een setje bruikbare demo-speakers. De grote speakers met Feastrex en Fertin (fieldcoils) zijn gewoon niet mee te nemen.
Tot op heden gebruikte ik commerciële setjes maar dat was het toch net niet. De ene was echt te duur (zeker t.o.v. zelfbouw); de andere had een uitstekende prijs/kwaliteits-verhouding maar het was toch best inleveren in geluid.

Dus: zelfbouw.
Aangezien ik best heel tevreden ben met open baffle zou dit mijn richting zijn. En tweewegsystemen hebben een relatief makkelijk wisselfilter; spreekt me aan. Daarnaast ben ik een buizen-gebruiker dus graag ook nog eens een vriendelijk rendement. Dan ZOU ik natuurlijk een exacte kopie van de huidige grote speakers kunnen maken maar da's niet de bedoeling.
Ik heb een iets andere insteek gekozen met een setje Supravox 285GMF. Die laag/mid-units kan je tot 7K inzetten, zijn buisvriendelijk en laten we eerlijk zijn: Supravox bouwt al decennia van dit soort klassieke spul.....met een goede geluidstechnische reden !
Op Ebay kwam ik ze tegen voor een vriendelijk bedrag. Dat was de aftrap
DSCN0242.JPG

DSCN0243.JPG

DSCN0244.JPG

Voor het hoog zijn tegenwoordig legio keuzes. En ik wilde VER weg blijven bij de 1 ~3 KHz....daarin crossen is niet handig; hoor je altijd. Dit zo voor ons oor belangrijke gebied wilde ik door 1 unit uit laten voeren.
Uiteindelijk ben ik bij een compressiedriver van Faital gekomen; deze heeft vanaf 4 kHz een heel netjes verlopende karakteristiek.
Daarmee was dan ook gelijk mijn kantelpunt vastgelegd.
DSCN0348.JPG

De grote vraag was vooral hoe je die hoge tonen netjes verspreid. Een klassieke dometweeter doet dat "uit zichzelf", een compressiedriver heeft vaak een hulpje nodig in de vorm van een hoorn/waveguide/etc. Nou ben ik geen gigagrote fan van een hoorn want daar zit vaak een nasaal bijklankje aan wat ik persoonlijk niet zo fijn vind. Zoekend naar oplossingen kwam ik een oud (en zeker nogal onbekend) systeem tegen: de Karlson-coupler. Karlson is vooral bekend van haar baskasten met haar specifieke vorm opening in het front.
Dit is eigenlijk amaar een onderdeel van Dr Karlson's originele onderzoek dat een pijp met exponentieel verlopende opening een heel bruikbaar afstraalgedrag heeft. Net zoals een pijp een specifieke lengte heeft (1/4 lambda, etc) , een hoorn een specifieke/optimale lengte voor een bepaald frequentiegebied heeft zo'n Karlson-coupler feitelijk heel veel verschillende openingen: en daarmee bruikbaar voor een groot frequentiebereik. Nadeel: dan moet de pijplengte ook groot zijn. Dat werkte met de bekende baskasten in een gevouwen systeem (met de exponentieel verlopende opening ervoor). Maar als je vooral/alleen maar geïnteresseerd bent in hogere frequenties kan je met een simpel pijpje af.
Op www.diyaudio.com wordt er gezellig mee geexperimenteerd met kartonnen pijpjes. Er zijn echter ook commerciele Karlson-couplers; Wolf von Langa maakt een fieldcoil aangedreven geval vanaf 2 kHz....
En enkele decennia geleden kon je bij "The Transylvania Power Company" een gietaluminium exemplaar kopen......lang leve Ebay !
fronts.JPG

Dus de Faital's + K-coupler op een set hoofdsteunbevestigingen van een minder-valide stoel gezet. Zulke constructies zijn niet alleen beresterk maar ook nog eens heel flexibel inzetbaar. Voor transport schuif ik de hoogtoon-unit gewoon er uit......klaar.
DSCN0534.JPG

DSCN0529.JPG

Het wisselfilter is super eenvoudig gehouden. Juist zo'n minimaal opgezet systeem wordt alleen maar blijer van een simpel 1e orde filter (rond 4 kHz dus). Daarmee een enkele condensator op het hoog en een enkele spoel op het laag. Er zit echter nogal wat rendementverschil tussen de Supravox en de Faital (niet raar....pro-spul) maar met een setje autoformers is zo 14 dB afgesnoept zonder dat je energie verbrandt zoals bij een weerstandsnetwerkje.
De wisselfilters heb ik opgemaakt op de uitgezaagde kast"gaten". De kasten zijn uit 40 mm multiplex opgetrokken (front/top en bodem) en 25 mm voor de zijkanten.
DSCN0525.JPG

De boel staat nu in te spelen en de eerste luister-ervaringen zijn heel positief.
Lekker droge bas ! Niet zo diep als mijn 15" van het grote systeem maar heerlijk snel.
Het hoog komt eigenlijk ongestoord in; geen overgangsellende.
Spreiding in hoog is prima. Ik moet nog wat rommelen met de exacte openingshoek maar da's voor als de boel goed is ingespeeld.

Daarmee heb ik een mooi setje demo-speakers gereed.
DSCN0526.JPG

Jammer dat ik 10 juni niet naar Breda kan komen; reeds gemaakte verplichtingen weerhouden me van dat event.

En nu weer verder aan het luchtsysteem van de draaitafel.
Mijn 50 cm Scheu draaitafel staat nu een beetje sneu aan de zijkant maar ik heb er gewoon geen plaats meer voor.
Hop....de verkoop in !

DSCN0535.JPG

Met muzikale groet,
Reinout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Re: Open baffle met Supravox + Faital en K-tube

Berichtdoor Shadow » do 10 mei 2018, 22:32

Wauw :goeie:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”