correctie werk voor speaker?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Hennes

correctie werk voor speaker?

Berichtdoor Hennes » vr 11 mei 2018, 16:35

Hoi allemaal,ben weer aan de gang met een zelfbouw project soundbar via mijn receiver de midden speaker, ik wilde er 4 plaatsen en het gaat om de FE85 3inch full rangs speaker van Fountek, maar mijn vraag is moet ik hier nog een correctie netwerk voor zetten en hoe moet ik dat doen? of kan ik de hele handel aan elkaar zetten in 8 ohm ?
alvast mijn dank, O:)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: correctie werk voor speaker?

Berichtdoor Henkjan » vr 11 mei 2018, 18:19

bij breedbanders zie je idd vaak een correctie netwerkje; dit is om de frequentiekarakteristiek vlak te krijgen; of dat bij jouw setup ook nodig is zal je moeten meten/luisteren.

mss kan je de correctie ook via je receiver doen? welke receiver is het?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Hennes

Berichtdoor Hennes » vr 11 mei 2018, 19:12

speakers komen morgen mijn receiver is een sony DA2400ES maar ik zou niet weten hoe ik dat moet of kan meten, zover ben ik nog nooit gekomen, ja ik kan wel de frequentie in stellen maar de vraag of dat goed is weet ik niet speaker heeft een piek op 125 hz dat weet ik wel.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 11 mei 2018, 20:13

ik zie dat die Sony van je "Digital Cinema Auto Calibration for easy speaker setup (microphone included)" heeft. ik zou als eerste gewoon die center aansluiten, dat draaien, en gaan luisteren.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Hennes

Berichtdoor Hennes » vr 11 mei 2018, 21:43

Ja dat zal ik gaan doen, de inhoud is denk niet zo belangrijk, maar ik moet wel een demping gebruiken maar wat kan ik daar het beste indoen?

Hennes

4 gelijke speakers

Berichtdoor Hennes » di 15 mei 2018, 20:25

Als je voor 1 speaker een berekening moet maken, hoe zit het dan als je 4 gelijke speakers heb? en je wil er 1 hoge tonen bij zetten.
Moet je dan het volume van je kast ook 4 keer groter maken? en hoe zit het verder met bv. allerlei getal invullingen als je een berekening gaat maken van een filter?
wie weet hoe het zit?

richard

Berichtdoor richard » wo 16 mei 2018, 0:17

In principe heb je met vier speaker vier keer zo veel volume nodig. Het rendement wordt met vier speakers ook veel groter en ogf de tweeter dat kan bijbenen is de vraag. Meestal kan dat wel, maar ook dat zou je moeten meten en/of berekenen met betrouwbare gegevens en parameters.

In het verleden zou ik je verwijzen naar de bibliotheek voor luidsprekerkookboeken waar allerlei tips, formules en meetmethoden in beschreven staan. In het digitale tijdperk zul je zelf moeten zoeken, net als iedereen.
Genoeg is beter.

Hennes

Berichtdoor Hennes » za 19 mei 2018, 1:07

Ik dacht al van deze uitleg, het is niet zo dat ik te beroerd ben om iets op te zoeken maar jullie weten net als ik als ik alles moet gaan leren over luidsprekers en alles wat daar omheen hang dan ben ik jaren bezig om dat te leren, denk dat hier 2 soorten mensen bezig zijn de echte frieks en de eenvoudige amateur en dat laatste dat ben ik.

John P

Berichtdoor John P » za 19 mei 2018, 1:15

Zoek anders eens naar bestaande ontwerpen om na te bouwen bv: http://www.htguide.com/forum/showthread ... ge-speaker
Waar een weg is is ook een omweg.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 19 mei 2018, 10:08

Hennes schreef:Ik dacht al van deze uitleg, het is niet zo dat ik te beroerd ben om iets op te zoeken maar jullie weten net als ik als ik alles moet gaan leren over luidsprekers en alles wat daar omheen hang dan ben ik jaren bezig om dat te leren, denk dat hier 2 soorten mensen bezig zijn de echte frieks en de eenvoudige amateur en dat laatste dat ben ik.

Het is lastig om de vraag op de juiste manier in te schatten. Is het een aanzet om de materie beter te gaan begrijpen of om een concreet probleem gewoon op te lossen. Vooral omdat je begon met een concrete vraag en daarna naar een wat meer algemene vraag.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”