Fane 15" breedbandspeaker in backloaded hoorn

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Ivo

Fane 15" breedbandspeaker in backloaded hoorn

Berichtdoor Ivo » di 05 jun 2018, 13:18

Vanuit verloskamer 3, goedenmiddag. Toch even weinig om handen, dus tijd om even bij te kletsen over mijn huidige project.

Fane heeft sinds relatief kort een 15 inch breedbandluidspreker. Het leek absurd, maar toch interessant. Het was toch tijd om te bouwen en in simulaties kon ik er wel wat mee "in mijn straatje", dus tja.

Formaat en niche (supergroot bereik voor een supergrote breedbander) deden me denken aan de RCA LC1A unit. Hij simt goed in ontwerpen die voor deze klassieker bedoeld waren (oa Olson Corner Horn en een basreflex/MLTL), dus dat is wellicht/waarschijnlijk geen toeval. Ik wilde in eerste instantie graag iets in de trant van een een BIB maar kreeg dat op de vuistregels niet afgestemd. De Olson Corner Horn is een slag ingewikkelder om te maken en past niet in de beschikbare ruimte. Is wel intrigerend.

Ik heb het sketchup model van Sark gebruikt om te analyseren en parameters voor hornresp mee te deduceren. Er waren kleine verbeteringen mogelijk, oa verwijderen van de filterkamer, de driver off-set in de hoorn plaatsen (ipv aan het begin bij de hoornkeel), afstemmen van de demping. Verschil tussen exponentieel verloop (origineel) en parabolisch verloop (BIB) is in de simulaties verwaarloosbaar, dus omgezet naar parabolisch (eenvoudiger constructie). Er valt verder niet veel te ontwerpen, hoornmond moest achter en zo strak mogelijk in de hoek, dus dan zit je snel op een gevouwen pijp, als een BIB ondersteboven, een gevouwen TQWT enz.

Olsonlurpopen.jpg

Binnenbreedte 40cm
Hoogte 120cm
Diepte 60cm.

Ah=430cm^2
Am=1754cm^2
L=240cm.

Hoekplaatsing.
Technische benaming zou off-set driver parabolic backloaded horn kunnen zijn.
Een ander zou positive taper TL kunnen zijn.

Onderstaand de Olson in rood, mijn doorontwikkeling in grijs.

olsonvslurpsim.jpg.jpg

Ik heb met de afstemming gemikt op aansluiting op roomgain:
lurproomgain.jpg

Eén speaker in een hoek, gemeten op 1m afstand en op de luisterpositie (met elkaar in het hoog gematcht om ruimte-effect te kunnen onderscheiden.

Olsonlurpcornerhotseat.jpg

De bank staat tegen de achterwand, dat verklaar waarschijnlijk de overmaat aan laag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ivo op di 05 jun 2018, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
We want to be happy, bold and free

Ivo

Re: Fane 15" breedbandspeaker in backloaded hoorn

Berichtdoor Ivo » di 05 jun 2018, 13:33

Ik heb ook een serie metingen 0-10-20-30-40 graden (speaker midden in de kamer) en van een aantal luisterplaatsen in de kamer. Niet op mn smartphone helaas. Die plaats ik later en dan stel ik veel prijs op adviezen en ideeën voor filtering. Ik heb wat experimentjes gedaan, maar ik neig duidelijk naar overcorrectie. Of gebruik de verkeerde opnames ter evaluatie. Het resultaat klinkt mooi met één liedje...

Nu draait het met Audyssey multiEQ, wat ondanks beperkingen toch altijd redelijk zn ding doet. Veelbelovend zal ik maar zeggen.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » di 05 jun 2018, 18:09

Hoi Ivo,
Is dat deze luidspreker?.
Groet,
Pim
FANE-FC-152F01TC-DS141117 5 juni 2018.pdf

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 05 jun 2018, 18:13

Hoi Pim, ja, dat is 'm. Duh, ik had het typenummer wel even mogen noemen, ja... Bedankt.

beijert

Berichtdoor beijert » di 05 jun 2018, 18:29

Mooi ding, ben benieuwd.
Mark

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 05 jun 2018, 22:58

Leuk, hoe groter hoe beter.
FOCAL

Ivo

Berichtdoor Ivo » di 05 jun 2018, 23:01

bas focal m180 schreef:Leuk, hoe groter hoe beter.

Hahaha, precies. Maar uiteindelijk is de kast (voor mijn begrippen) niet eens zo groot.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 05 aug 2018, 15:08

De dubbele kegel doet zijn werk goed er komen zelfs hoge tonen uit deze 15 inch, er zijn weinig breedbamders van dit formaat te vinden, geen ekele zover ik weet.
Alleen is het erg jammer dat Qts 0,7 is , helaas geen bassreflex mogelijk. TL dan maar maatje koelkast.

Jouw formaat lijkt me acceptabel, voor een 15 inch.

12416337_800.jpg

Olsonlurpcornerhotseat.jpg

Zijn er nog ontwikkelingen voor deze speaker?
Plaatjes?
FOCAL

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » zo 05 aug 2018, 15:21

bas focal m180 schreef:De dubbele kegel doet zijn werk goed er komen zelfs hoge tonen uit deze 15 inch, er zijn weinig breedbamders van dit formaat te vinden, geen ekele zover ik weet.
Alleen is het erg jammer dat Qts 0,7 is , helaas geen bassreflex mogelijk. TL dan maar maatje koelkast.

Dat kan zeer zeker wel, zul je enkel wel elektrisch moeten gaan corrigeren met een 2e order shelving (of parametrische EQ, maar minder fraai)

Ivo

Berichtdoor Ivo » ma 06 aug 2018, 23:32

Ik ben net opnieuw vader geworden, dus ik kom vooral slaap tekort. Ik denk wel over eea na.

Qua parameters klopt het ontwerp denk ik, maar de constructie van de kast (materiaal, verlijming) kan veel beter.

Verder zouden andere verhoudingen van de kasten (iets breder en iets minder diep) praktisch gezien wel uitkomen. Ik vind de Jensen Corner Imperial zelf een mooie vintage luidspreker en ik overweeg om de parameters van mijn ontwerp te "hervouwen" in een kast met vergelijkbare verhoudingen en afschuiningen.

En ik ben dan ook benieuwd wat de brede baffle voor hoorbaar verschil oplevert.

Filtering geschiedt nu door auto-EQ van de receiver. Handig, best goed, makkelijker/realistischer dan passief gezien wat er in het laag allemaal gecorrigeerd moest worden.We hebben inmiddels een ander bankstel en de luisterpositie is veranderd. Het laag lijkt daarmee zover opgeklaard, dat passief filteren van mid/hoog misschien toch interessant wordt.

Maar, eerlijk gezegd, deze luidsprekers zijn nu in principe goed genoeg voor een zeer plezierige luistersessie of het kijken van een goede film. Aangezien ik nu toch even weinig tijd heb, staat het praktisch gezien even stil.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 07 aug 2018, 15:04

5 juni was je ook al in de verloskamer? :lol:
Gefeliciteerd in ieder geval, alles goed met moeder en kind?

Leuk project, hoop dat het beter klinkt als mijn breedbandhoorns :rofl:

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 14 dec 2018, 11:39

bas focal m180 schreef:Zijn er nog ontwikkelingen voor deze speaker?
Plaatjes?

Ik ben vanaf heden aan het broeden op een doorontwikkeling. Enerzijds klinkt het erg goed, anderzijds zijn er juist daarom dingen die ik nog even wil fijn slijpen. Het krijgt al wat vorm.

Ik denk dat het hogere laag beter kan. Ik zit met zowel floor bounce als ceiling bounce (betonnen vloer en plafond, hoogte 2.6 meter, driver op 1.05 meter. Er zit een vrij brede en diepe dip boven 100 Hz. Ik denk dat ik wat impuls win als ik dat oplos. Met een stapel kussens is dat al een stuk minder, dus ik wil kijken naar een voorzet-baffle of grill met dempingsmateriaal er in.

Verder wil ik kijken wat ik bereik qua baffle step en aansluiting op het laag, door de baffle breder te maken (kast minder diep). Van pakweg 40 naar pakweg 65 cm. De baffle wordt niet alleen breder, maar komt ook dichter bij de zijmuren.

Goede gelegenheid om het kastontwerp nog eens te overpeinzen. Ik denk dat ik de pijp dan splits, één punt in het midden en twee hoornmonden aan weerszijden. Méér interne panelen tegen de baffle, meer stijfheid. En dan overstappen van het makkelijke meubelspaanplaat naar multiplex of OSB.

En dan wordt het wellicht eens tijd voor passieve filtering. En met één budget PA-driver per kast, OSB en een paar notch filters is het dan wellicht binnen budget voor de wedstrijd?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 14 dec 2018, 13:37

Tsja, kan natuurlijk :D zowel driver als filter kun je op bezuinigen om binnen het wedstrijdbudget te blijven, en later upgraden. Lijkt me sterk dat je dat niet onder de EUR 350 in elkaar kunt zetten.. en behuizing is vrij he, doet niet mee in het budget. Geen idee of er al meer breedband plannen zijn bij de andere deelnemers trouwens!

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 14 dec 2018, 14:03

Nou ja, driver staat vast, 15" tricone van Fane, 138 euro bij Thomann. Er vallen een aantal dingen heel bijzonder op zn plek met dit ontwerp (in mijn huis), dus er zal aan de basis niet veel meer veranderen. Ik weet ook niet of het ontwerp "in het wild" hoge ogen zal gooien, want ik stem het echt af op mijn betonnen woonkamer. Veel room gain, toch wel veel reflecties en dus ook bewust een driver met minder afstraling. Wat daar in een buurthuis op een luisterdag van over blijft, in een meer gedempte ruimte, is natuurlijk interessant. Misschien klinkt het dan wel als een keukenradio. Te weinig laag en hoog.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 14 dec 2018, 15:42

Ik had hetzelfde met mijn Beyma backloaded hoorns, klonk thuis redelijk icm een hoorntweeter, op een luisterdag was het drama, zo erg zelfs dat ik de drivers eruit gehaald heb en de kasten zó de aanhanger in geslingerd heb.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 14 dec 2018, 16:47

Ik zeg een 31 bands equalizer er tussen, vies woord ''equalizer'' voor velen maar een equalizer doet minimaal hetzelfde als een zuig of sper filter (notch).
Echter een 31 bands equalizer heeft veel meer mogelijkheden om van hoog tot laag een breedbander fijn te tunen, en een dip die je noemt bij 100hz kan je ook aanpakken evenals te veel roomgain in het laag.

De allerlaagste banden gooi je helemaal omlaag om konus uitslag onder F3 te verminder, de allerhoogste banden omhoog voor wat extra frisheid.
En dan heb je nog ruim 20 banden over om te tunen.

Sommige roepen neem dan een DSP ( = een digitale equalizer :-# ), kan ook maar een echte equalizer + breedbander is nostalgischer.

Nieuwe stereo 2x 31 bands equalizers heb je tussen de 100 en 150 euro.

Ik zou het overwegen dan een nieuwe behuizingen bouwen.
FOCAL

Ivo

Berichtdoor Ivo » vr 14 dec 2018, 16:58

Ik snap je suggestie Bas, maar zo'n grafische EQ zit a) vast aan vaste frequentiebanden, b) hebben meer effect dan alleen zo'n band iets harder of zachter maken en c) lossen uitdovingen zoals die floor bounce niet op.

Vroeger had ik geloof ik een 12-bands, dat was al heel fijn, dus ik ben er niet principieel tegen overigens. Maar nu heb ik heel specifiek die floor bounce in het vizier en die los je toch het beste akoestisch op.

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 15 dec 2018, 2:05

IMG_20181215_020213_104.jpg

Een snelle schets, bovenaanzicht. Het grijs gearceerde deel is de kussen-baffle. Eh... Floor bounce killer? ;-)

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 15 dec 2018, 2:17

IMG_20181215_020726_320.jpg

En een zij-aanzicht van de "floor bounce smoordenaar extension feature." Aan de naamgeving moet nog gewerkt worden.

Ivo

Berichtdoor Ivo » za 15 dec 2018, 2:47

De W-split. Geel is mogelijke bracing. De openingen van de gesplitste hoornmond komen dan weer aan de achterkant van de kast.

IMG_20181215_023605_550.jpg

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”