Ontwerpen dubbele subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

winterwhise

Ontwerpen dubbele subwoofer

Berichtdoor winterwhise » di 05 jun 2018, 22:38

Ha mensen!

Een tijdje terug heb ik mn hi-fi setje weer eens uitgebreid. Op het moment staat er (om vinyl te luisteren)

Sony str-940 amp
2x b&w 602
1x b&w cc6
4mm speaker draad
En een cheap semi automatische sony platenspeler.

Nu heb ik weer wat ruimte onder mijn kast over en ik had zoiets van... goh, laat ik de sub uitgang op mn versterker eens misbruiken en wat leuks gaan bouwen.

Omdat de versterker niet heel zwaar is (5x110w) zit ik er aan te denken om een actieve sub te bouwen welke ook rond de 100w zit.

Na even rond gespeurd te hebben zullen we waarschijnlijk een inbouwsysteem uit de mardaunt short ms308 gebruiken. Deze levert een peak vermogen van 250watt... das netjes voor bij de versterker.

Ik wil weer eens wat anders doen dan iedereen en inplaats van dat ik 1PA/sub driver van 12-15" gebruik wil ik er twee van 8-10" gebruiken welke om en nabij haaks van elkaar staan (een hoek van +-45 graden)

Ik weet nog niet of ik de sub ook "downfired" ga maken, daar moet ik nog even over na denken.

Dan komen we bij het volgende probleem, de drivers... ik heb voorheen een systeempje gemaakt met eminence PA speakers, voor de basgitaar.. heerlijke speakers, maar met oog op de bruikbare ruimte, niet echt bruikbaar.

Nog even rond gesnuffeld op internet, maar ik kan qua speakers niet echt iets leuks vinden. Heeft iemand misschien een goeie suggestie voor een leuke driver van rond de 75 euro?

De schetsen voor het houtwerk komen er aan, moet nog even wat ontwerpjes op papier zetten.

Groetjes,

John P

Re: Ontwerpen dubbele subwoofer

Berichtdoor John P » di 05 jun 2018, 23:12

PA speakers zijn niet geschikt voor een kleine sub, ze zijn gemaakt voor zo veel mogelijk herrie zonder diepe bas. Een leuke kleine sub is de Mivoc AWM 104. http://loudmagnet.com/html/mivoc.htm . Normaal wordt voor deze situaties een plaatversterker gebruikt van bv hypex of mivoc.
Waar een weg is is ook een omweg.

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » wo 06 jun 2018, 7:48

Mivoc had ik inderdaad al eerder voorbij zien komen, echter zit ik dan met "het probleem" dat de drivers 4ohm zijn.

Ik wil 2 drivers aansluiten op 1 versterker, als dit serieel gaat heb ik een gecombineerde weerstand van 8ohm waarbij de versterker fictief half zijn output kan leveren

Als ik dit parralel doe heb ik een gecombineerde weerstand van 2ohm, wat naar mijn idee te ligt is voor een standaard versterker.

Don't shoot me if I'm wrong.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 06 jun 2018, 20:49

Je bent akoestisch gezien beter af wanneer je twee losse subs bouwt en die verspreid (zie Floyd Toole) door de kamer opstelt. Zelfs wanneer je geen looptijdverschillen zou gaan compenseren.
Dayton bouwt ook goede en betaalbare drivers, de DCS205 bv. Wel 4 Ohm ook.
Mark Bakker

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 08 jun 2018, 11:19

Als je er vier van 4 ohm bouwt kan je alsnog de versterker maximaal benutten. ;) Maar zonder gekkigheid, de gevoeligheid en de plaatsing van de subwoofers zijn belangrijker voor hoe hard het kan dan of je de laatste 3 dB vermogen uit de versterker trekt. Ik zou me er niet druk om maken dat je op 8 ohm uitkomt.

Heb je eisen aan hoe groot de kast mag worden en hoe diep hij moet gaan? Heb je iets van filtering of een equalizer beschikbaar?

winterwhise schreef:Ik weet nog niet of ik de sub ook "downfired" ga maken, daar moet ik nog even over na denken.
Qua geluid maakt dat niet echt uit. Het verschil met de woofer aan de voorkant is dat je nu de woofer niet kan zien en dat je meer trillingen aan de vloer (buren) doorgeeft.

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 08 jun 2018, 20:01

markbakk schreef:Je bent akoestisch gezien beter af wanneer je twee losse subs bouwt en die verspreid (zie Floyd Toole) door de kamer opstelt. Zelfs wanneer je geen looptijdverschillen zou gaan compenseren.
Dayton bouwt ook goede en betaalbare drivers, de DCS205 bv. Wel 4 Ohm ook.

+1.
Er is op dit forum veel geschreven over het voordeel van meerdere subs en ik kan dat na t installeren van een tweede sub volledig onderschrijven (met dank aan de forumgenoten-auteurs). Ook als je enkel op je vaste luisterplek de weergave wilt optimaliseren.

Dat is inclusief het punt dat het gezamenlijke rendement van twee subs zo veel hoger is dat 2 x 4 ohm subs in serie meer rendement hebben @ 8 ohm dan 1 x eenzelfde sub @ 4 ohm sub aan je ene versterker (...als je rendement dan toch nog belangrijk zou vinden...). Ik moest mijn versterking met zo’n 10dB terugschroeven na het plaatsen van de tweede sub (in dit geval dan wel met ieder zijn eigen versterker).

Tweedens is dsp’en eigenlijk wel een must imo.

Veel succes met t project!

daniel

Berichtdoor daniel » za 09 jun 2018, 23:49

Even pluggen: ik heb nog twee leuke Mivoc drivers in de aanbieding...

vincneus1

Berichtdoor vincneus1 » wo 25 jul 2018, 0:11

Omnes audio heeft een kopie van een erg succesvolle tamgband woofer gemaakt. Ik heb er helaas (NOG) geen ervaring mee. Forse Xmax, goeie prestaties in kleine behuizingem en de 8" is nog relatief efficiënt ook!

https://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DI ... -6-01.html

https://www.oaudio.de/en/Loudspeaker-DI ... -670Z.html
mijn buren haten me... :/

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » wo 25 jul 2018, 15:57

vincneus1 schreef:Omnes audio heeft een kopie van een erg succesvolle tamgband woofer gemaakt. Ik heb er helaas (NOG) geen ervaring mee. Forse Xmax, goeie prestaties in kleine behuizingem en de 8" is nog relatief efficiënt ook!

Even een notitie, maar de xmax van Omnes Audio is iets minder rooskleurig dan het lijkt.

vincneus1

Berichtdoor vincneus1 » wo 25 jul 2018, 20:22

One World Concepts schreef:
vincneus1 schreef:Omnes audio heeft een kopie van een erg succesvolle tamgband woofer gemaakt. Ik heb er helaas (NOG) geen ervaring mee. Forse Xmax, goeie prestaties in kleine behuizingem en de 8" is nog relatief efficiënt ook!

Even een notitie, maar de xmax van Omnes Audio is iets minder rooskleurig dan het lijkt.

Oh, da's wel minder dan.... Is het misschien als peak to peak opgegeven?
mijn buren haten me... :/

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”