Home-studio project met MarkAudio CHR-70(A)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Home-studio project met MarkAudio CHR-70(A)

Berichtdoor arjank » zo 08 jul 2018, 16:17

Tijd voor een paar near-field monitors (80hz -20khz) voor mijn home-studio setup.
Naar een tijdje gezocht te hebben voor een geschikte full-range driver heb ik besloten eens een paartje CHR-70's aan te schaffen (zie ook oud paasproject van Henkjan). Als sub gebruik ik mijn kleine GHP sub met de Philips AD12100, die mag het werk doen onder de 80hz.

Het wordt een gesloten behuizing en waarschijnlijk ook GHP, een kastje heb ik voor te testen al gemaakt 8)
Zo juist heb ik de eerste meting gedaan zonder dat de drivers zijn ingespeeld. Gezien iedereen roept dat ze een tijdje nodig hebben om in te spelen neem ik de proef op de som en ga ze natuurlijk opnieuw meten nadat ze een uur of 5 hebben gespeeld, eens kijken of de metingen verschillen. Meestal is de grootste verandering merkbaar na de eerste paar uur dus ik ben benieuwd.

36687815_1928410533850123_2657703381690220544_o.jpg

36813544_1928422373848939_4863985140562395136_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Walt

Re: Home-studio project met MarkAudio CHR-70(A)

Berichtdoor Walt » zo 08 jul 2018, 16:21

5 uur lijkt me erg kort, dan moet je het zeer luid zetten.

Gr. Walter

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 08 jul 2018, 16:28

Om hierop even in te haken, ik kan Walt bevestigen. Mijn gebouwde C1 kloon begint zelfs na een paar weken nog anders te klinken... Het meeste verschil zat na pak m beet een ruime twee weken, 50+ uur.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jul 2018, 16:29

Ja precies, dat is mijn ervaring ook, kost wel een paar weken. Het gaat denk ik ook om subtiele verschillen qua resonantie gedrag van de spider etc, dat zal in metingen vast geen groot verschil zijn.

arjank

Berichtdoor arjank » zo 08 jul 2018, 17:25

Na goed, ik heb zelf een behoorlijk verschil gehoord met een W4 van tangband, (bamboo membraan) en die klonk na 4 uur behoorlijk anders. Ik had destijd de 2e speaker pas gebouwd nadat die 1e reeds klaar was en al een aantal uren had gespeeld. Toen ik de 2e speaker aansloot was het stereobeeld bagger, het geluid trok echt naar een zijde. Na een uur of 4 was het stereobeeld gelijk. Dit verschil zou duidelijk in de metingen naar voren moeten komen, ik ben dus benieuwd naar die CHR-70's.
To be continued

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 09 jul 2018, 12:14

Het is een beetje laat.. maar heb je nog de mogelijkheid om de rand van de baffle verder af te ronden? De afronding die er nu op zit is niet groot genoeg om diffractie uit te smeren over een groter frequentiegebied.

Ik ben benieuwd of de breedbanders anders meten na meer dan 5 uur gebruik.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 09 jul 2018, 15:05

Chocomel schreef:Het is een beetje laat.. maar heb je nog de mogelijkheid om de rand van de baffle verder af te ronden? De afronding die er nu op zit is niet groot genoeg om diffractie uit te smeren over een groter frequentiegebied.

Die afronding is meer voor het oog, ten tweede diffractie is niet echt een issue gezien de bundeling van de breedbander in het hoog. Het enige wat gecompseerd moet worden is de bafflestep en die is prachtig in de metingen terug te zien (afbeelding volgt).

Chocomel schreef:Ik ben benieuwd of de breedbanders anders meten na meer dan 5 uur gebruik.

Ook hier volgen nog afbeeldingen, tot nu toe zag ik na 5 uur spelen 1dB meer putput boven de ca. 1khz. Maar goed, ik ga vandaag de meting nog eens overdoen, de setup heb ik niet gewijzigt, de microfoon en speaker staan nog op dezelfde positie alsmede de settings van de aangesloten apparatuur.

arjank

Berichtdoor arjank » za 14 jul 2018, 13:40

Tot op heden (na ca. 25 uur spelen) kan ik niet echt een verandering constateren mbt frequentieverloop.
Wel ben ik verder gegaan met het filter, uiteindelijk ben ik uitgekomen op twee LCR netwerkjes.
LCR 1 = 1mh, 8,2uf en 22ohm
LCR 2 = 0.05mh en 3,3uf

De 2e LCR is om de piek in het hoog te dempen, ik moet zeggen deze haalt netjes het scherpe randje weg dat af en toe hoorbaar is bij hihats en bekkens. De werking van deze LCR is zichtbaar in de afbeelding die ik heb toegevoegd.

LCR 2_CHR-70.jpg

LCR 2, 0.05mh + 3,3uf

Dat ik maar met één LCR heb gewerkt voor de bafflestep en geen twee zoals bij het ontwerp van Henkjan is omdat de (destructieve) resonantie bij 1.7khz duidelijk terugkomt in het waterval diagram. Met twee LCR's is de buts bij 1.7khz minder diep maar is deze wel nadrukkelijker in het watervaldiagram zichtbaar.

Zie onderstaande plaatjes van de metingen.

LCR_1_en_ 2_CHR-70.jpg

Deze meting is axiaal met beide LCR's actief

Decay_LCR_1_en_ 2_CHR-70.jpg

Ook in het watervaldiagram ziet het hoog er netjes uit, normaliter is er een graad te zien bij 13khz.

arjank

Berichtdoor arjank » ma 16 jul 2018, 10:45

2e behuizing is ook gereed om in de grondverf te zetten 8)

Monitor_01.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 16 jul 2018, 11:08

hoe heb je die trommels eigenlijk gemaakt?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

arjank

Berichtdoor arjank » ma 16 jul 2018, 11:23

Henkjan schreef:hoe heb je die trommels eigenlijk gemaakt?

Dat zijn dik kartonnen kokers die ik toevallig ergens tegen kwam en toen kreeg ik het idee ze als behuizing te gebruiken.
De voor en achterzijde heb ik met MDF dicht gemaakt.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 20 jul 2018, 23:57

arjank schreef:Na goed, ik heb zelf een behoorlijk verschil gehoord met een W4 van tangband, (bamboo membraan) en die klonk na 4 uur behoorlijk anders. Ik had destijd de 2e speaker pas gebouwd nadat die 1e reeds klaar was en al een aantal uren had gespeeld. Toen ik de 2e speaker aansloot was het stereobeeld bagger, het geluid trok echt naar een zijde. Na een uur of 4 was het stereobeeld gelijk. Dit verschil zou duidelijk in de metingen naar voren moeten komen, ik ben dus benieuwd naar die CHR-70's.
To be continued

Mijn ervaring is dat dit nogal afhangt van de speakerunit. Kleine breedbandluidsprekertjes veranderen binnen enkele uren van karakter en ook al als je behoorlijk zacht speelt. 12" PA woofers doen er weken over op huiskamerniveau. Is blijkbaar (ook wel logisch) maar net op welk gebruik de unit ontworpen is.

Ik heb nu 15" PA-breedbanders in hoorns, al anderhalf á twee maanden, dat verandert nog steeds bij dagelijks gebruik. Ik doe om de pakweg twee weken opnieuw auto-EQ en dat is zeer merkbaar. Ik heb nu geen vergelijkende metingen, bij een eerder bouwsel zag ik ook meetbare (maar kleine) verschillen.
We want to be happy, bold and free

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”