Fullrange back loaded horn speaker project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Zelfbouwert80

Fullrange back loaded horn speaker project.

Berichtdoor Zelfbouwert80 » di 10 jul 2018, 23:01

Het doel is eigenlijk heel simpel, een paar fullrange back loaded horn speakers bouwen om weer lekker bezig te kunnen zijn. Omdat ik geen zin heb om alles zelf te ontwerpen ben ik op zoek gegaan naar een ontwerp. Omdat ik gecharmeerd geraakt ben van de drivers van Fostex (esthetisch oogpunt), heb ik hierin een knoop doorgehakt.
Omdat ik al een set 4 weg zelfbouw speakers van 55kg en een behoorlijke omvang heb staan moeten het deze keer een paar minder grote kasten worden.

Mijn oog is gevallen op dit ontwerp met als drivers de Fostex FE 126En, al het houtwerk zal ik zelf gaan doen:

http://diyaudioprojects.blogspot.com/2011/09/bk-12m-folded-horn-kit-fostex-fe126en.html?m=1

http://www.madisound.com/pdf/bk12m-cab.pdf

Deze compacte behuizing past nog mooi naast de andere speakers (stereo opstelling) zonder dat ik er ruzie over ga krijgen met mijn wederheflt. :wink: Ook de prijs van de drivers en het benodigde materiaal gaan binnen budget passen. Daarnaast wil ik graag eens gaan ervaren hoe een set mooie fullrange speakers kunnen klinken. Mijn versterker is een Advance Acoustic MAP308 met als enige bron een Bluesound Node 2.

Wat ik alleen in dit ontwerp niet tegenkom is een filter/baffle step compensatie, nu is elektronica en filterontwerp niet mijn sterkste skill en hierin kan ik dus wel wat hulp gebruiken. Is dit nodig of niet? Ook plaatsing en materiaalkeuze van demping is nog even iets om over na te denken...

Graag jullie menig of eventueel een ander alternatief voor kast en/of driver.

MickRS

Re: Fullrange back loaded horn speaker project.

Berichtdoor MickRS » di 10 jul 2018, 23:30

In de bouwplannen staat dat ze acousta-stuf gebruiken: ‘2/ driver chamber damped with 1.5 oz (42 g) evenly distributed Acousta-Stuf’ is iig ook te koop bij madisound.
The earth has music for those who listen

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » di 10 jul 2018, 23:35

MickRS schreef:In de bouwplannen staat dat ze acousta-stuf gebruiken: ‘2/ driver chamber damped with 1.5 oz (42 g) evenly distributed Acousta-Stuf’ is iig ook te koop bij madisound.

Klopt ik zie het nu ook... :oops: Valt dat ook nog te tweaken?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 11 jul 2018, 1:16

Ja hoor, acousta stuf is een dure naam voor BAF wadding, gewoon te koop bij Rumoh...

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 11 jul 2018, 9:34

Deze heeft ook in de HobbyHifi gestaan, daar staat ook eea in over demping en evtl een filter. Weet niet uit het hoofd welk nummer vh tijdschrift.

Een alternatief zou de frugelhorn mk3 kunnen zijn. Zelfde ontwerper, maar ingewikkelder.
We want to be happy, bold and free

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 10:25

Ivo Tichelaar schreef:Deze heeft ook in de HobbyHifi gestaan, daar staat ook eea in over demping en evtl een filter. Weet niet uit het hoofd welk nummer vh tijdschrift.

Een alternatief zou de frugelhorn mk3 kunnen zijn. Zelfde ontwerper, maar ingewikkelder.

Ik ga eens even zoeken naar het artikel in HobbyHifi...

Nu ik iets meer lees over het gekozen ontwerp twijfel ik of vooral het laag voldoende zal zijn voor mijn wensen. Is er op het gebied van laag een beter ontwerp mogelijk zonder te hoeven werken met filters (of een extra subwoofer uiteraard)
Een grotere kast of een transmissielijn ipv back loaded?

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 11 jul 2018, 11:07

http://www.frugal-horn.com/FH3.html

Gaat niet zo heel diep (60-70 Hz staat me bij) maar wel relatief veel laag.

Bij deze (Kongo) denk ik wel wat lager (40-45 Hz), maar die is een stuk groter.
http://www.frugal-horn.com/spawn-plans.html

Bij backloaded hoorns betekent groter en langer vrijwel altijd beter, maar dat betekent dus ook een grotere kast. Verder is een hoornmond die naar achter gericht is vaak ook beter. Dat dempt hogere frequenties, waardoor je minder kleuring krijgt.

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 11:39

Ivo Tichelaar schreef:http://www.frugal-horn.com/FH3.html

Gaat niet zo heel diep (60-70 Hz staat me bij) maar wel relatief veel laag.

Bij deze (Kongo) denk ik wel wat lager (40-45 Hz), maar die is een stuk groter.
http://www.frugal-horn.com/spawn-plans.html

Bij backloaded hoorns betekent groter en langer vrijwel altijd beter, maar dat betekent dus ook een grotere kast. Verder is een hoornmond die naar achter gericht is vaak ook beter. Dat dempt hogere frequenties, waardoor je minder kleuring krijgt.

Goeie info Ivo :goedzo:

Groter leek mij ook al beter, ik wil de kasten wel relatief bescheiden houden (denk ik). Ook al maak ik ze het liefst lekker groot. Het bouwen en dus het houtwerk op zich is namelijk de reden voor een nieuw project. Ik krijg alleen ruzie hier als ik nog meer grote speakers in de huiskamer ga zetten... "anders heeft de kat namelijk geen plekje meer..." Die ligt momenteel met zijn mandje op de plek waar die nieuwe kasten moeten komen te staan :lol:

Dit kwam ik ook nog tegen, hierin worden de Fostex FE206En gebruikt:

http://diyaudioprojects.blogspot.com/2014/09/fostex-fe206en-rear-loaded-horn-speakers.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+diyaudioprojects+(DIY+Audio+Projects+-+Hi-Fi+Blog+for+Audiophiles)
Hiermee wordt het ontwerp wel weer een stukje duurder maar het plezier van het bouwen gaat hiermee wel vergroot worden.

Over je opmerking over de hoornmond naar achter gericht... De keuze voor fullrange speakers met Fostex drivers in een BLH kast is voornamelijk gekozen voor het oog. Ik wil juist eens iets anders en niet zo strak en klinisch.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » wo 11 jul 2018, 12:02

Mijn vorige subwoofer was 240 cm hoog, een van de katten gebruikte die als klimrek. Mijn huidige backloaded hoorns hebben de mond naar achter, daar ligt ook regelmatig een kat lekker rustig te slapen. Je moet geen rekening houden met katten, doen zij ook niet met jou...

Als je met de Fostex FE206en aan de slag gaat, kijk dan ook even naar de hoorn voor de FE208EZ. Daar kan de FE206en ook in en die is beter (dieper laag, vlakkere respons).

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 13:54

Ivo Tichelaar schreef:Mijn vorige subwoofer was 240 cm hoog, een van de katten gebruikte die als klimrek. Mijn huidige backloaded hoorns hebben de mond naar achter, daar ligt ook regelmatig een kat lekker rustig te slapen. Je moet geen rekening houden met katten, doen zij ook niet met jou...

Als je met de Fostex FE206en aan de slag gaat, kijk dan ook even naar de hoorn voor de FE208EZ. Daar kan de FE206en ook in en die is beter (dieper laag, vlakkere respons).

Gelukkig heeft onze kat nog nooit van z'n leven aan mijn speakers gezeten en ik heb er nooit fronts (gaas/metaal) voor gemaakt of gehad. Ben dan ook nog wat huiverig om een eventueel andere kat in huis te halen.

terug naar het onderwerp...

Die hoorn voor de 208EZ ziet er eigenlijk nog iets mooier uit en hier kan ik aan het einde van de hoorn ook nog wat dempen zonder het aanzicht te verpesten i.v.m. het omhoog staande deel aan de onderzijde.

Deze bedoel je toch?:

http://www.madisound.com/pdf/fostexcabs/208ez_enclrev.pdf
111-1161_IMGsmall.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 11 jul 2018, 17:06

Zelfbouwert80 schreef:....
Wat ik alleen in dit ontwerp niet tegenkom is een filter/baffle step compensatie ...... Is dit nodig of niet? ....
ik denk wel dat dit wenselijk zal zijn voor een ongekleurd geluid, zie bv de ontwerpen in de HobbyHifi met Fostex. Met een breedbander is dat vrij eenvoudig over t algemeen, maar kunnen (laten) meten is dan wel handig.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

richard

Berichtdoor richard » wo 11 jul 2018, 18:26

Zelfbouwert80 schreef:Nu ik iets meer lees over het gekozen ontwerp twijfel ik of vooral het laag voldoende zal zijn voor mijn wensen. Is er op het gebied van laag een beter ontwerp mogelijk zonder te hoeven werken met filters (of een extra subwoofer uiteraard)
Natuurlijk:
kleinhorn1.png
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » wo 11 jul 2018, 18:29

Ivo Tichelaar schreef:... Verder is een hoornmond die naar achter gericht is vaak ook beter. Dat dempt hogere frequenties, waardoor je minder kleuring krijgt.
En je vergroot de virtuele hoornmond als je de openingen naar de hoeken van de kamer richt.

Ivo Tichelaar schreef:Als je met de Fostex FE206en aan de slag gaat, kijk dan ook even naar de hoorn voor de FE208EZ. Daar kan de FE206en ook in en die is beter (dieper laag, vlakkere respons).
De 'Jericho' is ook een bekend en veelgebouwd ontwerp voor die 20 cm Fostex breedbanders. Die moet vast ook nog wel ergens te vinden zijn.
Genoeg is beter.

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 18:43

Henkjan schreef:
Zelfbouwert80 schreef:....
Wat ik alleen in dit ontwerp niet tegenkom is een filter/baffle step compensatie ...... Is dit nodig of niet? ....
ik denk wel dat dit wenselijk zal zijn voor een ongekleurd geluid, zie bv de ontwerpen in de HobbyHifi met Fostex. Met een breedbander is dat vrij eenvoudig over t algemeen, maar kunnen (laten) meten is dan wel handig.

Als ze klaar zijn dan moet er eerst maar eens geluisterd worden. Het meten kan ik helaas niet zelf... Wellicht vind ik hiervoor nog wel hulp. Eerst maar eens bouwen.

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 18:46

richard schreef:
Zelfbouwert80 schreef:Nu ik iets meer lees over het gekozen ontwerp twijfel ik of vooral het laag voldoende zal zijn voor mijn wensen. Is er op het gebied van laag een beter ontwerp mogelijk zonder te hoeven werken met filters (of een extra subwoofer uiteraard)
Natuurlijk:
Afbeelding

Die kwam ik ook tegen ja :yeah:

Ik kreeg trouwens net wel “toestemming” hier...
In eerste instantie dacht ik het kleiner aan te moeten pakken maar toen ik een aantal kleine en grote kasten liet zien zei ze zelf: “als je het dan doet moet je het ook goed doen...” :yeah:

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 18:55

richard schreef:De 'Jericho' is ook een bekend en veelgebouwd ontwerp voor die 20 cm Fostex breedbanders. Die moet vast ook nog wel ergens te vinden zijn.

Heb ik gevonden ja, ik vind het ontwerp zoals ik hierboven (met de Fostex FE206En) zelf poste het mooist. Mede door de mogelijkheid het einde van de hoorn uit het zicht te kunnen dempen. Ook kan de kat hier minder makkelijk in EN zij vindt die ook het meest mooi. Voor de kleur ben ik er zelfs ook al bijna uit... Hoogglans zwart en de binnenzijde dezelfde tint banaan geel als de conus.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 11 jul 2018, 19:01

Deze zien er ook erg lekker uit:
viewtopic.php?f=3&t=19538

Of van de zelfde bouwer
viewtopic.php?f=3&t=19204
Laatst gewijzigd door FR_Aad op wo 11 jul 2018, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » wo 11 jul 2018, 19:03

Heb je de ontwerpen van Lowther al gevonden? Die zijn ook aardig slank. Daar kan ook een Fostex in als de Qts maar laag genoeg is.

Wat betreft de correctienetwerken; dat moet je beoordelen als de kast klaar is. Met dergelijke luidsprekers moet je niet streven naar een lineaalrechte weergavekarakteristiek maar naar een evenwichtige weergave met de juiste balans tussen hoog, midden en laag.

Als je met de zwakke punten kan leven krijg je er ook sterke punten voor terug die bij een conventioneel, meerweg weergavesysteem zeldzaam zijn.
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » wo 11 jul 2018, 19:05

FR_Aad schreef:Deze zien er ook erg lekker uit:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=19538
Een echt Japans ontwerp, erg Zen.
Genoeg is beter.

MickRS

Berichtdoor MickRS » wo 11 jul 2018, 20:55

Die jongens van de frugelhorn hebben sowieso leuke ontwerpen. Deze Lotus bijvoorbeeld. Geen fostex, maar markaudio. Niet klein natuurlijk, maar wel mooi smal.

433D5F42-E89F-4B15-8FD0-415DFFAC73B7.jpeg

7D307FE1-71C3-4A45-96DB-C7ECB73AC79B.png
The earth has music for those who listen

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 11 jul 2018, 21:34

Of iets met een Sonido speaker?

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » wo 11 jul 2018, 22:08

richard schreef:Heb je de ontwerpen van Lowther al gevonden? Die zijn ook aardig slank. Daar kan ook een Fostex in als de Qts maar laag genoeg is.

Wat betreft de correctienetwerken; dat moet je beoordelen als de kast klaar is. Met dergelijke luidsprekers moet je niet streven naar een lineaalrechte weergavekarakteristiek maar naar een evenwichtige weergave met de juiste balans tussen hoog, midden en laag.

Als je met de zwakke punten kan leven krijg je er ook sterke punten voor terug die bij een conventioneel, meerweg weergavesysteem zeldzaam zijn.

Thnx voor de tip, kom een hele set tekeningen tegen die ik eens even ga bekijken.

http://www.mh-audio.nl/plans/

Het dempen doe ik inderdaad pas achteraf, laat ze eerst wel meten. Dan zie ik wel hoe ver ik ernaast zit.

Ik wil graag horen hoe het gaat klinken, ik houd heel erg van de eenvoud van dit soort luidsprekers.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 12 jul 2018, 10:44

Die website heeft grotendeels achterhaalde ontwerpen, uit een tijd waarin er weinig gemeten en niets gesimuleerd werd. Ik zou dan wel eerst goed googlen of iemand zo'n ontwerp gemeten en/of gesimuleerd heeft, zodat je een beetje weet waar sterke en zwakke kanten van zo'n ontwerp liggen.

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » do 12 jul 2018, 12:41

@Ivo

Ik zag alleen een set bouwtekeningen. Ik heb er een paar gekeken die zelfs gewoon nog met de hand getekend leken. Het ontwerp wordt denk ik die van Madisound. Deze heeft een goede bouwtekening en is berekend en getest.

Zelfbouwert80

Berichtdoor Zelfbouwert80 » do 12 jul 2018, 12:45

Iemand nog ideeën voor hout en waar dit te kopen? Ik ga denk ik voor Berken multiplex omdat deze een mooie finish heeft die gebeitst of geverfd kan worden. Mijn go-to-place is eigenlijk altijd de Hornbach maar wellicht zijn er goedkopere oplossingen? Mdf vind ik te zacht, al is hdf wel een mooi alternatief en makkelijk te bewerken. Geen idee hoe die prijs zich verhoud ten opzichte van berken multiplex?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”