Aankoopadvies gevraagd (Reference Plus)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Vennet

Aankoopadvies gevraagd (Reference Plus)

Berichtdoor Vennet » di 17 jul 2018, 14:11

Beste zelfbouwers,

Een goede vriend van mij is op zoek naar een degelijke muziekinstallatie. Hij heeft zijn ogen laten vallen op de Monitor Audio Silver 500 aan de hand van reviews op het internet.
Ikzelf heb een paar jaar geleden zelf mijn speakers gebouwd vanuit een onbestaand ontwerp en ben hier nog steeds uiterst tevreden over, dus gaf ik hem de raad om ook eens te kijken naar 2de hands zelfbouw luidsprekers. De tijd en de zin om zelf speakers te bouwen is er niet.
Mijn oog viel op de Scan-speak Reference plus die te koop staat op Marktplaats voor 900 euro. Kunnen deze (oudere) speakers nog mee met de hedendaagse modellen (en hoe zou die staan tegenover de Monitor Audio?). Wat zijn de minpunten van dit ontwerp? Is 900 euro een correcte prijs? Kortom... zou dit een goede koop zijn?

Uiteraard gaan we geen speakers kopen zonder ze te beluisteren, maar ik wou hier toch eerst al eens naar jullie ervaringen luisteren voordat ik een trip van 3u (enkel) doe...

Alvast bedankt!

ray5150

Re: Aankoopadvies gevraagd (Reference Plus)

Berichtdoor ray5150 » di 17 jul 2018, 15:13

Kun je er ook foto's van laten zien ?
Het uiterlijk zegt natuurlijk al het een en ander met welke zorg ze opgebouwd zijn.

Vennet

Berichtdoor Vennet » di 17 jul 2018, 15:35

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 17 jul 2018, 15:53

Op zich een mooie speaker, echter zijn de mid en laag units naar mijn weten niet meer te verkrijgen. Dit kan dus een probleem zijn als er één defect gaat.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 17 jul 2018, 16:35

Mwah, ik denk dat AC en de zelfbouwzaken anders daarin staan. En áls iets stuk gaat moet je bij fabrieksspeakers ook altijd afwachten of er nog units op de plank liggen.
Mark Bakker

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » di 17 jul 2018, 18:01

Ik heb deze nog steeds naar alle tevredenheid staan.
Alleen een paar opmerkingen; rendement is zeker geen 90dB, denk dat het 86 of 88 dB was; frequentieweergave vanaf 20 Hz, tja is eerder 36 à 40 Hz.
En dan de bouwtekening die ik nog steeds heb en als ik die bekijk en vergelijk met deze op marktplaats zie ik één groot verschil, de zijkanten moeten afgerond worden met een frees diameter 20 en dat zie ik niet met deze op marktplaats.
Ik weet nog dat Speakerland daar indertijd erg op aandrong voor het afstraalgedrag van de Revelator tweeter.
Mvg, Ronny

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 17 jul 2018, 19:32

Ik vind het laag van die dingen echt nergens op lijken hoor, net als de Vertigo, niet mooi.

ronnydepony

Berichtdoor ronnydepony » di 17 jul 2018, 19:41

Laag kan zeker beter, daarom zal ik ze ooit nog eens verbouwen met een 25 of 30 cm woofer erbij
Mvg, Ronny

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 18 jul 2018, 8:32

En Monitor audio is een sterk merk, kun je prima oud mee worden denk ik

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » wo 18 jul 2018, 14:10

Hallo Vennet,

De Reference Plus is op zich een uitstekend ontwerp, gebaseerd op de Reference Monitor uitgebreid met laagaanvulling. Ondanks het ontbreken van de afrondingen aan de zijkant kan de kast is dit wel een erg mooi gebouwde set, en mooi afgewerkt. De Monitor Audio heeft overigens ook geen afgeronde zijkanten, ook voor dat systeem eigenlijk nodig om diffractie te vermijden.
De laagweergave van de ref plus is uitstekend van kwaliteit zolang je aan de randvoorwaarden voldoet om een goede versterker te gebruiken en ze goed op te stellen. Dat geldt overigens voor alle serieuze luidsprekers. De Monitor Audio is een drieweg systeem en heeft een ander karakter. Je moet echt luisteren om dat te beoordelen.
Er bestaat overigens ook een filter aanpassing om de laagweergave wat in de dammen en versterker vriendelijker te maken.
Indertijd was de Ref Plus hier aangesloten op de Aaron 1 met een Aaron 3 eindtrap (Bi-Amping) en die set speelde op een zeer hoog niveau. Voor die 900 euro heb je echt een top luidspreker maar daar moet je dan dus ook echt een goede versterker op zetten. Anders heeft het weinig zin.
Maar ga in ieder geval luisteren, ook al is dat op verschillende plekken. Zorg dan bijvoorbeeld voor eigen bron materiaal.
Overigens gaan de Scan Speak woofers echt niet zomaar kapot en er spelen nog genoeg systemen met dezelfde woofers die 10 jaar ouder zijn.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 18 jul 2018, 20:45

Als iemand open staat voor zelfbouw is 2e hands zelfbouw een sterke optie. Maar te vaak heb ik gezien dat er andere motieven zijn om ergens €1000,-+ op stuk te slaan en is iemand heel blij met zijn aankoop omdat het bijv nieuw gekocht is en een vergelijkingswaarde heeft die voor de eigenaar belangrijk is.

https://www.stereophile.com/content/mon ... asurements

Hier zie je wat metingen bij het stereophile verslag van de kleinere MA silver 300. Lijkt me een redelijk idee geven van het ontwerp en eventuele kastkleuring:
Screenshot_2018-07-18-20-38-57.png

Netjes hoor.

Maar alle waar naar z'n geld natuurlijk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

richard

Berichtdoor richard » wo 18 jul 2018, 20:56

wouter schreef:En Monitor audio is een sterk merk, kun je prima oud mee worden denk ik
Daar zijn dan wat mij betreft de meningen over verdeeld.
Vennet schreef:...Uiteraard gaan we geen speakers kopen zonder ze te beluisteren,
Dat zou ik dan zeker eerst gaan doen.

Voor een kant-en-klaar product zou je ook eens de Dynaudio Excite serie in overweging kunnen nemen, naar mijn mening koop je hiermee veel klankkwaliteit voor het geld.
Genoeg is beter.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 19 jul 2018, 18:23

Ik ben ook geen fan van Monitor Audio, heb Bronze en Silver geluisterd dus misschien ligt het daar aan. Als ik geld te besteden had kocht ik Dali’s :goeie: m’n schoonvader heeft een setje Rubicon 6 speakers op een PM8005 staan, dat maakt wel mooi muziek hoor :rock:

Vennet

Berichtdoor Vennet » vr 20 jul 2018, 11:18

Bedankt iedereen voor de reacties!

Het is duidelijk: over smaken en kleuren valt er niet te twisten ;) Dus er zit niets anders op dan een road tripje bij onze noorderburen te doen, en zelf luisteren wat ons het meest bevalt :)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » vr 20 jul 2018, 11:24

Bij aanschaf gelijk die AR maar meenemen... Oftewel, neem je eigen versterker(s) mee om een juiste indruk te krijgen.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 20 jul 2018, 18:04

Leeuwarden schreef:Bij aanschaf gelijk die AR maar meenemen... Oftewel, neem je eigen versterker(s) mee om een juiste indruk te krijgen.

Zeer goede tip!
(Vergeet ook niet dat de ruimte waarin je de speakers straks zet ook invloed heeft)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”