advies DIY soundbar en welke passieve crossover

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Evert1982

advies DIY soundbar en welke passieve crossover

Berichtdoor Evert1982 » wo 18 jul 2018, 14:02

Beste heren en dames

Binnenkort wil ik starten met het bouwen van mijn eigen Bluetooth soundbar met ingebouwde subwoofer.
Mijn HIFI kennis is vrij beperkt vandaar dat ik jullie deze mail schrijf in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen bij mijn keuzes.
Het idee dat ik heb is het bouwen van een Bluetooth speaker voor in de woonkamer de speaker wordt ongeveer 15cm hoog, 50cm breed, en 40cm diep uit hout.
Als versterker zat ik te denken aan een TPA3116 4.1 board met ingebouwde bluetooth.
Aan de voorkant 2x Dayton Audio RS100-8 4" Reference Full-Range Driver met 2x bijpassende tweeter (Dayton Audio ND20FB-4 Rear-Mount 3/4" Neodymium Dome Tweeter). Aan de onderkant wil ik een subwoofer inbouwen (Dayton Audio DCS165-4 6-1/2" Classic Subwoofer).
Om een soort van surround effect te creeeren wil ik achteraan aan de zijkanten een Dayton Audio PS95-8 3-1/2" Point Source Full Range Driver monteren links en rechts.
Ik vind het niet belangrijk dat alles hard gaat maar het moet vooral een mooi vol en warm geluid geven.
Van crossovers, die ik wil gebruiken voor de speakers aan de voorkant samen met de tweeters, heb ik niet zo veel verstand. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke crossover ik nodig heb en hopelijk is er een standaard crossover die ik zo kan aansluiten.
Daarnaast ben ik benieuwd naar tips, en of commentaar van mijn DIY speaker project van mensen die er wel echt verstand van hebben!!

Alvast bedankt voor alle info!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: advies DIY soundbar en welke passieve crossover

Berichtdoor Henkjan » wo 18 jul 2018, 14:20

Hallo Evert, welkom hier!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Evert1982

Berichtdoor Evert1982 » wo 18 jul 2018, 20:16

Hallo Henkjan
Dank je!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 18 jul 2018, 20:27

Dat is een mooi plan. Zelf ben ik bezig met de Sure JAB3 bordjes, in samenwerking met SoundImports om wat te testen en te ontwikkelen. Dat spul bevalt me goed. Op youtube zijn er ook DIY soundbars te vinden maar ik betwijfel of er maatwerk filters ontworpen zijn. Dat moet eigenlijk wel om optimaal te klinken. Hobby hifi of Klang+Ton heeft een paar kleine ontwerpjes. Visaton ook.

Je kunt ook een goed pc 2.1 set ombouwen tot soundbar.

Soundblab, kirby meets audio en nog een paar op youtube maken optisch leuke dingen.

Ik richt me meer op compacte actieve BT luidsprekers zoals Sonos, Bose en JBL.
De JAB3 heeft een DSP en multiband compressor. Daarmee kun je de klank regelen, maar ook anders regelen wanneer je luider speelt. Zo hoop ik met kleine basluidspekers weg te komen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”