Mivoc SUB??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jirster

Mivoc SUB??

Berichtdoor Jirster » do 26 jul 2018, 11:16

Hallo, ten eerste ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jim, ben 16 jaar en woon in de buurt van Amsterdam. Ik heb ondertussen twee speakers gebouwd en ben bang dat ik het speakerbouwvirus te pakken heb. Ik heb een set speakers gebouwd met de markaudio CHR70 gen3 voor naast mijn pc en een sub met een SB-Acoustics SB23MFCL45-8, ik ben hier zeer tevreden mee maar ik wil meer! Ik heb een Denon PMA 720 versterker voor de Markaudio's en een standaard conrad plaatversterker voor mijn SUB.
Ik kan best goed omgaan met WinISD maar heb echt totaal geen verstand van filters of crossovers. Ik kan goed werken met hout en als ik hulp nodig heb heb ik altijd nog mijn Opa die een timmerman was, dus dat zit wel snor. Waar ik nu mee zit is dat ik de sub eigenlijk te groot vind. Hij is nu ongeveer 54 liter en staat naast mijn bureau, nu zit ik dus met het probleem dat al mijn sub geluid van rechts komt en dat ik dus eigenlijk een sub voor op mijn bureau wil. Ik zat dus te kijken naar een sub van ongeveer 30-35 liter die ik op mijn bureau kan zetten. Ik ben dus gaan kijken naar een Mivoc XAW320HC, uit de simulaties met WinISD kwam ik op een gesloten kast van 36 Liter uit op een F3 van 26 liter, met 157 extra gewicht aan de conus.
Wat mijn vraag dus is: Heeft iemand ervaring met deze sub? En hoe werkt deze extra massa aan de conus precies? Of heeft iemand nog een andere aanbeveling? Ik luister voornamelijk naar eigenlijk alles :wink: maar gebruik hem ook veel voor muziek.
Alvast bedankt en groetjes Jim

Jirster

Re: Mivoc SUB??

Berichtdoor Jirster » do 26 jul 2018, 11:30

Oh nee oops, heb nu al een fout gemaakt. Mivoc geeft ook de aangepaste gegevens voor de driver inc extra gewicht en met die data heeft de sub een f3 van 20Hz

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 26 jul 2018, 13:26

Hallo Jim, welkom hier
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 26 jul 2018, 14:28

Als je iets van een equalizer beschikbaar hebt zou je de woofer expres in een te kleine gesloten kast kunnen stoppen. Met de equalizer trek je de amplituderespons vervolgens weer recht. Als je wilt kan je hem zelfs door laten lopen tot 20 Hz. Een gratis programma om je pc als equalizer te gebruiken is Equalizer APO. In WinISD kan je een equalizer bijvoorbeeld simuleren als een Linkwitz transform.

Je SB Acoustics woofer is hier prima geschikt voor.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 26 jul 2018, 14:59

Hoe worden je mark audio's afgefilterd?
Ik zou die rond 80hz affilteren en je sub ook, of nog iets lager beide. Hoor je ook niet meer het geluid links of rechts. Een sub op het bureau is nadelig voor je laag. Ga je dat compenseren met vermogen dan staat je bureau te dansen. Dan zou ik voor een impuls gecompenseerde sub gaan. Volgens mij staan er nog 2 goede mivoc XAW210 woofers in het 2e hands gedeelte. Daarmee bouw je in elk ca 12 liter een mooie ghp sub (micro sub)
Heb die ook gehad, echt wel strak.

Jirster

Berichtdoor Jirster » do 26 jul 2018, 15:23

Dank voor de snelle reacties! Ik gebruik nog geen equalizer maar zal er zeker even naar kijken!
Ik heb de markaudio's gefilterd met een highpass op ~70HZ, de sub heb ik ook op 70hz via de versterker zelf gefeliterd. Ik zal ook even kijken naar de XAW210 en daar even mee simuleren, die zitten dan in 12 liter gesloten?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 27 jul 2018, 10:16

Ja, icm met een seriecondensator. Heet in Duitsland ghp, geslossen hochpass, en de mivoc micro cube sub van hobby hifi is ca 12 liter ghp. Bij eq mogelijkheden kun je ook boosten zonder die condensator, komt op hetzelfde neer.

Bij een goede integratie op 70 hz hoor je niet rechts onder de sub te horen tenzij je hem bijv veel te luid hebt.

Al eens de sub op je bureau gezet om te kijken wat het oplevert?

Jirster

Berichtdoor Jirster » di 31 jul 2018, 20:26

Ik heb de sub nog niet op me bureau gezet gewoon omdat het simpelweg niet past, maar ik heb een beetje gespeeld met de equalizer en het klinkt een stuk beter, nog bedankt allemaal!!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”