Speaker kast volume - hoe veel afwijking ten opzichte van het berekende / ontworpen volume is acceptabel?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Led

Speaker kast volume - hoe veel afwijking ten opzichte van het berekende / ontworpen volume is acceptabel?

Berichtdoor Led » zo 05 aug 2018, 22:50

Ik vraag me af hoeveel je kunt afwijken van het berekende interne volume voordat het geluid nadelig beïnvloed wordt..?
Ik zie mensen bv bestaande ontwerpen bouwen, en vervolgens veel bracing toevoegen, en/of bitumen en whatever. Stop nog een flinke cross-over erbij, en er verdwijnt uiteindelijk toch een bepaald percentage kast volume.

Hoe wordt het uiteindelijke geluid beïnvloed als het interne volume met X procent verkleind wordt? Hoe ver kun je gaan voordat het geluid merkbaar of meetbaar verandert?

Shadow

Re: Speaker kast volume - hoe veel afwijking ten opzichte van het berekende / ontworpen volume is acceptabel?

Berichtdoor Shadow » zo 05 aug 2018, 23:09

wouter
Ook commercieel actief

Re: Speaker kast volume - hoe veel afwijking ten opzichte van het berekende / ontworpen volume is acceptabel?

Berichtdoor wouter » zo 05 aug 2018, 23:21

Dat lijkt me niet het antwoord dat TS zoekt. Ik denk dat je max 15% kunt verkleinen, daarvoor doet kamerpositie en asymmetrie in inrichting meer dan het exacte volume.

Verder is volume inleveren voor bracing niet verkeerd, wellicht zelfs goed. Maar dan alleen wanneer de afstemming niet al aan de hoge kant zit. Door volume afname wordt de gelijke br poort lengte namelijk een hogere poortafstemming dan oorspronkelijk. Zat die al vrij hoog dan kan het zijn dat je de poortafstemming moet corrigeren en je poort wat moet verlengen. Goede demping kan echter ook ongeveer dit resultaat hebben, zoals staat in het topic waarnaar shadow verwijst

Led

Berichtdoor Led » ma 06 aug 2018, 0:02

15% vind ik best behoorlijk. Dan zou je bij een kast die je net wat te diep vindt zelfs wel een centimetertje eraf kunnen halen! :-)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 06 aug 2018, 9:14

Het is mijn persoonlijke mening maar uiteraard kan een centimetertje eraf wel. Bij 10% verschil liggen de simulatielijnen nog eeg dicht bij elkaar. 15% is grofweg waar je verschil begint te zien

richard

Berichtdoor richard » ma 06 aug 2018, 10:54

Met demping kun je het volumeverlies (deels) compenseren. Optimale demping geeft tot 20% virtuele volumevergroting.
Genoeg is beter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”