Bouwtekening Auris poison 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bouwtekening Auris poison 3

Berichtdoor wouter » za 25 aug 2018, 14:04

Okee, die 2,5mH spoel... waarvoor?

Seriespoel voor de woofer of parallel voor hoogdoorlaat mid?

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 26 aug 2018, 8:46

Zou de fabrikant weten dat de spoelen zó opgesteld niet doen wat je op grond van hun waarde zou verwachten? Je weet niet of hij het hardhout wel goed heeft laten drogen en of het leer (skai? :lol: ) wel fatsoenlijk gelooid is. Bottom line: kies een behoorlijk ontwerp.

Maar ok, als het niet de seriespoel is filtert de woof niet af. Of we zien niet het complete filter. Ik denk serie.

[Ediit] het ís een Boenicke!
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 26 aug 2018, 12:13

Mark, ik denk dat je de boel een beetje simplistisch voorstelt. En het is geen Boenicke, het is leentje buur. Boenicke is meer een doorgeslagen out of the box denker m.i. en die Poison is een recht toe recht aan kastje, met dure faceplate voor een goedkope breedbander. De SLS woofers zijn totaal ongeschikt voor een diepe afstemming (28Hz-22000Hz) en als je alles vol duwt met Dr. Bailey's longhair heb je wel de afstemmings Q omlaag, maar echt goed wordt het natuurlijk niet. Dat is met de aanname dat de TS niet specifiek OEM zijn, maar met de stock drivers.

Het filter van een Boenicke W5 kom ik niet uit, waardoor het project nog niet verder gekomen is. Dit ondanks dat bekend is hoe de hoogsectie gefilterd is en dat bij de duurdere W5SE versie de Tangband woofer ongefilterd aangesloten is.

Ik denk dat de 2,5mH icm met de 22uF een hoogdoorlaat vormt, al is het ook goed denkbaar dat de 22uF met een LCR zuigkring gecorrigeerd een eerste orde hoogdoorlaat voor de mid geeft. Alleen dan klopt de tekst niet, bij 150Hz en lager is het rap afgelopen met de 3" breedbander.

Kortom, de spoelen staan niet netjes op het filter vinden we, maar het filter is ondanks dat alle waardes afleesbaar zijn niet zo maar goed uit te tekenen. Ik kan wel 5 versies tekenen, wellicht wel 10.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 26 aug 2018, 12:15

Wouter,
Lees de link even door, deze speaker is ontworpen door Boenicke :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 26 aug 2018, 13:20

Shadow schreef:Wouter,
Lees de link even door, deze speaker is ontworpen door Boenicke :lol:

Dat deed ik, duh ;-)

kennern der Szene wird dies Assoziation vermutlich schon gekommen sein: Auris Audio pflegt eine enge Freundschaft mit dem Schweizer Entwickler Sven Boenicke und das Design der Poison 3 darf ruhig als enerkennende Hommage an dessen Massivholzkunstwerke mit ebenfalls schmaler Schallwand und Ambient-Tweeter auf der Ruckseite betrachtet werden

Ik had deze luidsprekers in mijn draadje al lang genoemd en doorgespit. Het Is geen Boenicke, het is alleen exact dezelfde aanpak. Goed, het kan een dochteronderneming zijn, gelet op de prijs. Harkt Sven via een eenvoudigere luidspreker de rest van zijn geld binnen. Zonder dat bij Boenicke kasten weggaan die hij niet zelf gebouwd heeft.

In het artikel staat niet dat Sven de Poison ontworpen heeft. Noch kun je eenvoudig het filter nabouwen met deze info. Maar wie het voor de Boenicke W5 kan krijgt van mij een setje van die breedbanders oid cadeau, ik zou het filter graag weten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 26 aug 2018, 22:51

Ik stel het niet te simplistisch voor. Wat ik stel is dat deze luidsprekers duur zijn voor wat ze technisch gezien kunnen bieden. En dat ze qua onderdelen gezien die prijs niet optimaal zijn áls die standaard off the shelf spullen erin zitten. Maar voor zover ik weet kun je bij veel fabrikanten kleine series (100+) op eigen specificaties laten maken als je de weg weet. Dat zou ik altijd doen als fabrikant.

Dat zo’n opzet wat ‘magie’ kan hebben snap ik best. De meeste mensen realiseren zich niet dat afstraalgedrag van een luidspreker in een huiskamer hét onderscheidende aspect is voor de beleving. Lees Toole, lees Geddes. Dat begreep Amar Bose ook al. Maar die had nog de bescheidenheid om er geen hocus pokus aan te verbinden. En dat staat me zo tegen aan dit soort producten.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 26 aug 2018, 23:05

markbakk schreef:Dat engineeren wordt je wel eenvoudig gemaakt met alle filterwaarden beschikbaar. Maar met wat ik zie aan filter durf ik nu wel te zeggen dat dit niet bepaald optimaal is voor een FAST. Leuk bedacht allemaal, maar neem dit soort merken/fabrikanten aub niet serieus.

Dus dit was niet concreet bedoeld. Of misschien wel, ik heb namelijk ook eerst gedacht dat het met de af te lezen waarden wel uit te vogelen was.
Wat mij het meest verbaasd heeft aan deze luidsprekers is hoe de vakpers dit als juweltjes behandelt en een KEF LS50 op zat fronten niet beter vond dan de Boenicke W5. En die LS50 is toch wel een heel goed ontworpen dingetje, met ca 1200,- euro per paar een heel anders prijssegment.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 27 aug 2018, 20:34

Ik denk dat jij en ik met hooguit drie logische schakelingen wel de juiste voorbij kunnen laten komen. En de vakpers, tsja... zelfs pro-bladen als sound on sound hebben onzin geschreven.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 28 aug 2018, 14:29

Ik ben even begonnen, het leuke is dat L2 en L3 gelijk zijn, en R1 en R2 ook, dus dat maakt het eenvoudiger.

gezond verstand zegt dat 2,5mH op 2 posities waardevol is, als seriespoel voor het laag - maar niet perse noodzakelijk - en als parallelspoel in een 2e orde hoogdoorlaat i.c.m. een 22uF condensator. Die 3" breedbander moet namelijk wel beschermd worden, en 22uF filtert ook te flauw voor een FAST met woofer aan de zijkant. Edit: met alleen de 22uF is de 3" breedbander een watt of 6 belastbaar @ ca 150Hz.

Dan heb je voor het hoog nog 1,5uF en een 0,12mH als 2e orde, maar het kan ook een 3e of 4e orde hoogdoorlaat zijn (met 2,7uF en 0,12mh erbij). Edit: een 4e orde hoogdoorlaat geeft een gigantische opslingering rond 7kHz en is derhalve niet logisch. Een 3e orde hoog met 1,5uF/0,12mH/2,7uF geeft een rustige filtering van de reartweeter, iets gunstiger qua impedantie dan enkel 2,7uF & 0,12mH.

Een 0,12mH in de midsectie om het hoog te temmen zie ik niet direct gebeuren, en als dat zo is dan is een zobel met 2,7uF en 3,3 Ohm voor de mid pure onzin. Wat in het mid wel kan gebeuren is een sper- of zuigkring, bijvoorbeeld een sperkring uit 2,7uF met parallel 0,12mH. Maar zet je de 3,3uF dan in serie met de 2,7uF of parallel met de LC sectie (zodat een LCR ontstaat). Die laatste 3,3ohm zou dan voor de mid kunnen zijn om het geheel om smaak te brengen met de woofer, maar kan ook voor de reartweeter zijn. Edit: epicentrum zit dan op ca 8,5kHz, met 3,3uF in serie met 2,7uF krijg je een lage Q-correctie tussen 4 & 20 kHz van -6dB.

Ik kan wel 10 zinnige schakelingen verzinnen, ondanks dat 2,5mH en 22uF slechts een paar zinvolle posities kennen, en ondanks dat er 2 gelijke spoelen en 2 gelijke weerstanden in zitten.

Nu ik dit schrijf denk ik: seriefilter voor de woofer en de breedbander met 2,5mH en 22uF ,al is die 22uF daarvoor wel erg klein.
Edit: 22uF en 2,5mH seriefilter geeft een prima kans op overlap, maar ook een overnamepunt op 1kHz. Dit verklaart ook waarom de spoel 2,7Ohm weerstand mag hebben. Die peerless woofer zijn 4 Ohm en mogen best zachter, de visaton stella gebruikt ook een spoel met 2,5 Ohm Rdc.

Edit nr zoveel: op basis van een Visaton Stella light (8ohm, i know) heb ik een optimum gevonden met onderstaande topologie, een seriefilter FAST met reartweeter uitbreiding:
poison 3 filter 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op di 28 aug 2018, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 28 aug 2018, 15:33

Kijk, je komt een heel eind. My guess is dat de breedbander inderdaad alleen een zuigkring heeft naast de seriecondensator en dat de tweeter tweede orde wordt gefilterd. Eerste orde filter plus nog een seriespoel voor de breedbander is ook plausibel, daarop ben ik zelf ook wel eens uitgekomen. En de belastbaarheid van de breedbander wordt met 22uF en een serieweerstand voldoende geborgd, verwacht ik.

Overigens blijkt dit filter zowel voor de P1 als voor de P3.... ik neem dit allemaal niet erg serieus, ook al is de baffle van beide speakers even breed, een boekenplankspeaker filter je imho anders dan een vrijstaande.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 28 aug 2018, 15:55

poison 3 filter 2.png
ik heb ook nog even 2,5mH op het laag gezet (why 2,7 ohm Rdc) en 22uF als breedband hoogdoorlaat. Dat gaat elektrisch niet goed, de overgang gaat wel iets naar beneden, maar technisch gezien lijkt het nergens meer op. Al klopt het verhaal (3"onderf 150Hz steil aflopend) weer wat beter, niet dat ik denk dat de auteur heeft zitten meten trouwens.

Het filter voor de ambient tweeter is inderdaad heel uitgebreid, dat is onlogisch want dat kan ook eenvoudiger. Een seriespoel of shelf van 0,12mH en 3,3Ohm kan bij de 3" maar dat is niet logisch omdat dit ding in alle metingen boven 3kHz wat in elkaar dondert qua spl. Een correctie voor de 10kHz piek zou kunnen, al kom ik met de waarden 0,12mH icm 2,7uF op 8,5kHz uit, en icm 1,5uF op 12-13kHz uit.

Kortom, ik gok dat het een soort seriefilter is, met nog een aantal correcties. Alle correcties gebeuren hoog qua frequentie, en waar de weerstanden zitten is nog een gok. Stel dat ik de basis zo goed heb, dan nog is het giswerk om het filter na te maken - zeker nog voldoende vraagtekens om te stellen dat eenvoudig reversed engineren niet gelukt is. Wat mij betreft dan ;-)

Een zuigkring voor de breedbander kan dus alleen boven 8kHz werken, tenzij het een aangepaste parallel LC is (sperkring) met een R in serie met de C.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 28 aug 2018, 21:43

Hm... toch nog even gekeken bij het Boenicke verhaal, komt veel info uit:
Afbeelding
De woofer is 1e orde, ergo 2,5mH is in serie
De mid is 1e orde gefilterd, ergo 22uF

Zie hier de meting axiaal met de dip rond 1,5kHz, zoals ik simuleerde:
Afbeelding

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 28 aug 2018, 23:10

Met alle respect hoor, maar is dit zelfs maar Hi-fi?
Mark Bakker

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 28 aug 2018, 23:17

Kutkarakter is ook karakter zei m’n vader altijd :mrgreen:

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » wo 29 aug 2018, 13:27

markbakk schreef:Met alle respect hoor, maar is dit zelfs maar Hi-fi?

Een warm bad(kuip).

Overigens is er niks mis met het naar smaak optimaliseren.
Zelfs de meest heiligen maken zich daar "vuil" aan. (ondanks dat ze anders zullen beweren)
Je kunt je alleen afvragen of zoiets nog enigszins klinkt, maar hey wie ben ik om iemands smaak te beoordelen?
Ieder z'n ding toch?

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 aug 2018, 20:49

57F328E3-75A0-43D0-836D-EE7F5F3FA520.jpeg

Hifi volgens DIN 45500. Oordeelt u zelf...
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 30 aug 2018, 23:33

LOL: 31,5hz @ -8dB (of -12 in het meest gunstige geval), dan zijn er maar weinig hifi luidsprekers.

En mocht dat interessant zijn, dan is het vreemd om 12,5kHz als bovengrens te handhaven. Dat ga je heus wel horen. Wellicht dat het met een diepgaand fundament zoals die 31,5hz niet opvalt.

Maar denk allemaal gerust mee met TS over het comcept. Twijfels trekken bij of dit kan klinken vind ik onzin, dat je er niet bij kan HOE het kan dat het klinkt is niet vreemd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 aug 2018, 11:54

Nou...
Volgens mij bouw jij zó een speaker die deze norm haalt. De 31,5Hz is overigens facultatief meen ik. En die norm oeroud, van toen de rest van de weergaveketen nog moeite had met iets boven de 12,5k.

Ik geloof trouwens best dat het kan klinken. Onze tieners hier luisteren de hele dag naar de speakers in hun smartphones. Vinden ze prachtig. Over smaak valt niet te twisten (en zo'n speaker in een iPhone is best indrukwekkend als je die eenmaal hebt gedemonteerd). En iedereen mag zelf weten waar zijn of haar geld naartoe gaat.

Wat ik ook goed begrijp is dat je zoiets blijkbaar verkoopt voor die prijs (die upgrades van Sven B. zijn helemaal over de top) en dat de kopers en de would-be's er ook nog mee weglopen. Dat is namelijk puur 'het is zó duur, dan moet het wel goed zijn'. Dat zien we wel meer in de (commerciële) wereld. De (technische) weerslag daarvan stel ik graag ter discussie op dit vrij serieuze forum. Dit vind ik namelijk klatergoud.

[Edit] nee ik ben nog niet klaar. Lees dit en maak mij nou eens duidelijk wat aan deze producten nou bijzonder is, behalve de gebruikelijke mystificaties. C37-harmonischen, kom op zeg.
Mark Bakker

Bryston power

Berichtdoor Bryston power » wo 10 okt 2018, 20:35

Bedankt allen voor reactie. Geloof best dat het een leuk project kan zijn om na te bouwen.
Echter krijg ik net een mail in mijn inbox wat ik niet kan weigeren en wat zeker mijn interesse heeft namelijk Spawn V2 Olson/ Nagaoka manifold Horn. Krijg complete kasten aangeleverd ... aan mij de taak om het spelend te krijgen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 10 okt 2018, 22:24

spelend is niet echt een hoge eis, hahaha. Goed afstemmen is heel wat anders...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”