Blanda 2-weg idee

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

mischamol

Blanda 2-weg idee

Berichtdoor mischamol » di 28 aug 2018, 20:34

Dag allemaal,
Ik ben compleet nieuw op het forum maar lees al enige jaren met regelmaat mee. Ik kom regelmatig bij de Ikea en sta steeds weer bij de Blanda schalen te kijken. Nu zijn er al enorm veel topics hierover voorbij gekomen, maar voor zover ik kan zien gaan die allemaal over full range drivers (chr70 of alpair 7). Nu heb ik een klein beetje ervaring met zelfbouw van fullrange (Fostex FE166en. Kon niet in dezelfde kamer zijn door de een zeer irritante hoge toon; Monacor SP155x beter maar wel heel beperkt bereik), maar uiteindelijk eindigen deze toch op de stort (zonder drive :-p) omdat ze niet geschikt zijn voor mijn nogal brede muzieksmaak (van singer songwriter tot death metal).

Nu zat ik te denken om in de 28cm Blanda's een 4 inch driver te schroeven in combi met een (niet al te grote) tweeter die ik iets hoger plaats en doormiddel van een extra stukje rondhout (deegroller?) rechtop zet. Aangezien ik geen ervaring heb met filterontwerp e.d. zat ik te denken om een bestaand bouwpakket voor 8 a 9 L of kleiner basreflex box te bestellen en deze hierin te monteren. Niet helemaal bedoeld voor een 9L box maar bijv een overnight sensation https://www.rumoh.eu/nl/bouwpakketten/o ... -sensation of iets dergelijks. Als ik kijk naar WiniSD zou dit met een tuning van rond de 50hz volgens mij redelijk moeten werken.

Zie ik nou iets over het hoofd? Zijn er redenen waarom dit niet goed zou werken? Is er bijvoorbeeld een andere combi van drivers (liefst als bouwpakket) die hierbij beter uit de verf zou komen?

markbakk

Re: Blanda 2-weg idee

Berichtdoor markbakk » di 28 aug 2018, 21:00

Tsja, het komt altijd weer erop neer dat je ook een scheidingsfilter zult moeten ontwerpen. En ondanks alle knappe koppen hier ontkom je niet aan het maken van elektrische en akoestische metingen wil dat ontwerp een beetje lukken.
Mark Bakker

mischamol

Berichtdoor mischamol » di 28 aug 2018, 21:38

Dat begrijp ik, maar ik dacht dit enigszins te kunnen voorkomen door een bestaand bouwpakket inclusief filters te nemen, waarbij dat in principe al gedaan is (ervan uitgaande dat de boxinhoud redelijk gelijk is. Daarmee is het pakket van hierboven misschien niet het meest geschikt). Maar waarschijnlijk denk ik weer te simpel.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 28 aug 2018, 22:03

welkom!

het punt in dit geval is, dat je een andere vorm baffle wil gebruiken dan waar het filter voor is ontworpen. dat kan goed gaan, maar ook niet.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 28 aug 2018, 22:06

Dat uitgangspunt is helemaal zo gek niet hoor. Je zult een iets andere overgang m.b.t. tot de bafflestep krijgen maar dat is het dan ook. Als je het filter neemt wat bij de speaker hoort, zul je er ook niet echt naast zitten. Is i.i.g. een goed uitgangspunt als je toch naar smaak wilt veranderen.

[edit]

Zie dat Henkjan die baffelstep ook al noemt. Daarvoor echt compenseren kost je tussen de 3dB a 6dB. Heb niet echt het idee dat dat bij zulke kleine speakers als hier het geval is, gedaan is. Denk dat dat wel mee gaat vallen. Ander punt is wel dat je de midbas niet midden in de ronde baffle moet gaan zetten. Want dan krijg je een vrij heftige frontinterferentie omdat de afstand tot de rand van de kast overal gelijk is. De midbas beslist flink uit het midden.
Peter de Jong

mischamol

Berichtdoor mischamol » di 28 aug 2018, 23:40

Dank voor het meedenken. Bafflestepcorrectie is inderdaad nog wel een puntje waar ik niet aan gedacht heb. Er staat me bij dat bij een bol daar ook wat dingen redelijk anders zijn. Morgen als de kids in bed liggen maar eens in verdiepen.

Staande golven is toch juist niet zo’n ding bij een bolvorm. Mijn middelbare school natuurkunde is wel even geleden, maar het staat me bij me dat je in een bolvorm juist alles mooi verspreid, en het juist een cilinder is die die problemen levert. Nu zijn die schalen niet helemaal perfect bolvormig, maar goed ik kan indien nodig altijd nog iets van bracing toevoegen.

Weet iemand trouwens nog een mooi bouwpakket wat dichter bij de 9L zit?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 11:22

Het gaat ook niet om de staande golven in de kast of in het paneel. Dat zit hier wel goed en is bracing helemaal niet nodig. Het gaat om een acoustische golf die langs het front loopt en weerkaatst op de rand. Bij een cirkelvormige baffle krijg je een maximale versterking van die golf als je de speaker in het midden zet. In het geval met de tweeter combo zul je hem wel als vanzelf uit het midden gaan zetten denk ik zo :wink:
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 29 aug 2018, 12:00

Een nieuwe toepassing met de Blanda schalen, altijd leuk. :lol:

viewtopic.php?f=17&t=13178&start=100#p1528558

Afbeelding
Hans

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 aug 2018, 12:42

Staande (geluid)golven treden ook op in een bolvormige behuizing. Dat is hier al eerder toegelicht, Tom M. heeft zelfs de theoretische onderbouwing ervan nog eens aangehaald. Dé reden voor een bolvorm is (inderdaad) het afstraalgedrag (aan de buitenkant dus). Helaas werkt dat alleen voor een volledige bolvorm echt goed, dus voor twee Blanda-schalen tegen elkaar gezet.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 12:54

markbakk schreef:Staande (geluid)golven treden ook op in een bolvormige behuizing. Dat is hier al eerder toegelicht, Tom M. heeft zelfs de theoretische onderbouwing ervan nog eens aangehaald. Dé reden voor een bolvorm is (inderdaad) het afstraalgedrag (aan de buitenkant dus). Helaas werkt dat alleen voor een volledige bolvorm echt goed, dus voor twee Blanda-schalen tegen elkaar gezet.

En daarom stop je er ook demping in :roll: Maar bracing lijkt mij echt niet nodig. Nogmaals mijn opmerking ging over de golf langs het front die op de randen weerkaatst. Laten we er nou niet nog eens van alles bij gaan halen over wat het niet is (het is geen bolvorm).
Peter de Jong

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » wo 29 aug 2018, 13:04

markbakk schreef:Tsja, het komt altijd weer erop neer dat je ook een scheidingsfilter zult moeten ontwerpen. En ondanks alle knappe koppen hier ontkom je niet aan het maken van elektrische en akoestische metingen wil dat ontwerp een beetje lukken.

In theorie kun je ook de freq resp nemen van de fabrikant op een IEC baffle.
Die vervolgens in Boxsim of VituixCAD gooien.
Je zou dan zelfs een freq resp kunnen tracen van de fabrikant.
Je kunt zelfs ook freq resp overnemen van een bestaande kast en die corrigeren.

Heeft iemand daar weleens onderzoek naar gedaan hoe goed dat overeenkomt?
Wel interessant, scheelt een hoop gedoe.

mischamol

Berichtdoor mischamol » wo 29 aug 2018, 14:09

Oh wacht even, blijkbaar ben ik niet duidelijk in mijn OP. Het idee is om 2 schalen tegenelkaar aan te blaatsen, en dus op die manier een bol van ca 9 liter te creëren. Mijn vraag is dus on hoeverre het haalbaar en zinvol is om een componenten voor een ca 9 liter rechthoekige box te plaatsen in deze bijna perfecte bol, en wat dan de te verwachten gevolgen zijn.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 29 aug 2018, 14:13

an sich interessant genoeg denk ik dat er vast wel iemand is die indien nodig daar wat aan zou willen meten

bij welke Ikea in de buurt woon je ergens?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

mischamol

Berichtdoor mischamol » wo 29 aug 2018, 15:00

Zwolle

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 15:48

Ah zo, dacht dat je er gewoon een ronde plank in wilde frezen met daarin de midbas (zoals op de foto van Hans). Het lijk mij anders nogal ingewikkeld worden met de plaatsing van de tweeter.
Peter de Jong

mischamol

Berichtdoor mischamol » wo 29 aug 2018, 16:07

Mijn idee is om boven de woofer recht van boven (dus evenwijdig) met de woofer een gat te boren en hier een rond stuk hout in te plaatsen (denk bijv aan een deegroller) waar de tweeter dan weer aan het einde opkomt. Hiermee voorkom ik dat de tweeter achterover gaat leunen tov de woofer. Ben ik nog te volgen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 16:17

mischamol schreef: Ben ik nog te volgen?

Ja helemaal :D Neem ook aan dat je die RVS schalen bedoelt. Bedenk wel dat als je gaten in die schalen gaat boren dat de stijfheid voor een deel verloren gaat. Het is ook vrij dunne plaat, boor je niet echt makkelijk een gat in zo halverwege de bolling. Daarvoor heb je dan toch wel een stevige (professionele) kolomboor/freesbank nodig en iets van een mantelfrees. In die zin kun je er beter een mooi passend rond klosje op schroeven.
Peter de Jong

mischamol

Berichtdoor mischamol » wo 29 aug 2018, 16:24

Zat aan de houten te denken eigenlijk. Maar ook daarbij is een kolomboor wel nodig verwacht ik.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 16:51

Nou ja met een Dremel o.z.i. kom je ook een eind als je daar een beetje handig mee bent.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 aug 2018, 20:55

Ik zou die tweeter (klein type uitzoeken) gewoon in het boloppervlak plaatsen. Zeker kleine domes stralen breed genoeg en je hebt meteen een beetje driver offset om de akoestische centra dichter bij elkaar te brengen. Zo’n deegroller geeft alleen maar akoestische ellende.
Mark Bakker

SARK

Berichtdoor SARK » wo 29 aug 2018, 21:55

markbakk schreef:Ik zou die tweeter (klein type uitzoeken) gewoon in het boloppervlak plaatsen. Zeker kleine domes stralen breed genoeg en je hebt meteen een beetje driver offset om de akoestische centra dichter bij elkaar te brengen.

Zoiets?
Visaton CP 13
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 22:04

Gaan we wel een beetje voorbij aan de vraag van TS. Die zou het graag overzichtelijk willen houden:

mischamol schreef:Dag allemaal,

................. Aangezien ik geen ervaring heb met filterontwerp e.d. zat ik te denken om een bestaand bouwpakket voor 8 a 9 L of kleiner basreflex box te bestellen en deze hierin te monteren. Niet helemaal bedoeld voor een 9L box maar bijv een overnight sensation https://www.rumoh.eu/nl/bouwpakketten/o ... -sensation of iets dergelijks. Als ik kijk naar WiniSD zou dit met een tuning van rond de 50hz volgens mij redelijk moeten werken.

Zie ik nou iets over het hoofd? Zijn er redenen waarom dit niet goed zou werken? Is er bijvoorbeeld een andere combi van drivers (liefst als bouwpakket) die hierbij beter uit de verf zou komen?
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 aug 2018, 22:35

Mark Bakker

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 29 aug 2018, 23:17

Is er niet ergens een leuk ontwerp met een coaxiale unit? Dat lijkt me wel handig in zo'n bol?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 aug 2018, 23:38

Ja kom je bij Seas uit b.v.: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=241 Maar dan zit je wel ver boven het budget waar TS in eerste instantie mee kwam. Met dat setje van Speakerland wat Mark gaf ook trouwens. Al heb je dan wel Ruud bij de hand voor extra advies.
Peter de Jong

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”