Blanda 2-weg idee

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

SARK

Re: Blanda 2-weg idee

Berichtdoor SARK » do 30 aug 2018, 6:11

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » do 30 aug 2018, 14:29

SB Acoustics en Dayton hebben betaalbare coaxjes.

Voordeel van Dayton is dat ze de meetdata meeleveren.
Ik weet alleen niet of je dat ook in een bol kunt simuleren.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 31 aug 2018, 10:25

mischamol schreef:Zwolle

Ik woon in Nijkerk, dus je bent welkom als je met een kolomboor iets wilt proberen.

ik heb geen knetterdure Creusen of Contimac maar een kleine ferm, maar allicht voldoende voor je.

foto''s : viewtopic.php?f=3&t=11595&start=575#p1536022

Een paar boren heb ik ook in een paar maten, weet zo niet uit mijn hoofd welke.
BMW R1150GS Adventure

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 aug 2018, 10:42

MechanicalAnimal schreef:........

Voor die houten Blanda's heb je toch een gatzaag nodig. En dan niet zo'n goedkoop blikken ding. En echt goed vastzetten! Dat zal met zo'n halve bol nog wel een uitdaging worden. Zoiets dus:

Gatzaag.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 aug 2018, 11:39

Volgens mij ben je er met een gemodificeerde cirkelgeleider (opstand ter hoogte van de schaal aan de buitenkant van de geleider), een vlakke ondergrond en een bovenfrees zó.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 aug 2018, 11:47

Mag je wel op zoek gaan naar een hèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèle lange frees :D
Peter de Jong

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 31 aug 2018, 12:12

Pjotr schreef:
MechanicalAnimal schreef:........

Voor die houten Blanda's heb je toch een gatzaag nodig. En dan niet zo'n goedkoop blikken ding. En echt goed vastzetten! Dat zal met zo'n halve bol nog wel een uitdaging worden. Zoiets dus:

Gatzaag.jpg

sorrie, met boren bedoel ik dus de gatenzagen. Ik weet alleen niet welke maten ik heb liggen.
BMW R1150GS Adventure

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 aug 2018, 12:22

IMG_3792.JPG

Excuus voor het schetsmatige... Je moet wel een redelijk lange frees hebben vanwege de bolling van de schaal. Maar heel lang? Nee hoor.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 aug 2018, 12:57

Teken het maar uit! die schalen zijn ong 25 cm. Gaat er 12 - 14 af voor de midwoef. Hou je 5 - 6 over aan weerszijden. Zit je al bijna op de rand van de bol met het gat. Met jouw constructie wordt het dan wel een frees met een snijlengte van 12 cm. Dat gaat nog een hele, en gevaarlijke, toer worden met de freesmachine uit de hand. Dat trilt en jammert alle kanten op.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 aug 2018, 13:12

Nou, dat doe ik natuurlijk graag.

Stel dat het een (halve) bol is met R=14cm. Dan moet je bij een gatdiameter van 7cm ongeveer 2 cm dieper dan normaal (standaard bolvergelijking in dit geval x2+y2=196). Dat lukt best, zeker met zo'n frees.

Schreef ik nou 'bolvergelijking'? Lol. Goed: cirkelvergelijking dus. En o ja, ik zou de schaal draaien, niet de freesopstelling. Die zou ik goed vast zetten.

[Edit] die gatenzaag is wel leuk, maar bij een bol wil ik graag ook een verzonken flens. En ik heb toevallig van die gatenzagen, maar eentje van 140mm gebruiken op zo'n schaaltje is vragen om problemen. Die zaag slaat dat kommetje tot moes.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 aug 2018, 13:53

Voor de speaker kun je dat natuurlijk wel doen. Dacht ook niet dat dat een probleem vormt. Maar voor de deegroller zie ik het nog niet gebeuren. Dat wordt toch echt de gatenzaag O:) B.t.w. mag TS zelf ook nog wat verzinnen :mrgreen:
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 31 aug 2018, 16:11

Ja straks ga ik zelf nog wat Blanda's halen zeg het gaat wel jeuken trouwens....

Die deegroller, hmmm. Zal ik nog eens wat metingen van een tweeter in free air posten? Dat is akoestisch wel vergelijkbaar hiermee. Soort bafflestep in het kwadraat en niet te filteren, volgens mij. Bouw dan gewoon een vierkante doos.
Mark Bakker

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 31 aug 2018, 16:14

Of toch een mooie coax...

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 31 aug 2018, 18:35

Tangband W6-1530 :rock:

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 31 aug 2018, 21:36

Kan veel simpeler dan met een gatenzaag of (te) lange frees......

En dat is met een lintzaag

Even een L maken met 2 planken en dan de Blanda op zijn zijkant tegen de L zetten en klaar ben je.

........(L........*

*heel schematisch ;)
BMW R1150GS Adventure

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 01 sep 2018, 0:22

dre

Berichtdoor dre » za 01 sep 2018, 6:26

Dat is heel fraai!
потому что он может!

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 01 sep 2018, 12:00

Mark Bakker

mischamol

Berichtdoor mischamol » zo 02 sep 2018, 8:20

Dank voor het aanbod mechanica animal, maar een kolomboor kan ik nog wel regelen verwacht ik. Puntje blijft wel een beetje de plaatsing vd tweeter. Als ik deze in de bol plaats dan ligt hij wel heel erg achterover en ook nog eens een stuk maar achteren. Volgens mij krijg ik dan problemen omdat ik wel heel erg off-axis zit en allerlei faseproblemen doordat de tweeter een paar cm achter de woofer zit. Vandaar de ‘deegroller’. Deze kan ik misschien nog wel wat uitboren, maar dit gaat dan vermoedelijk wel een redelijk free-air effect hebben. Was in de veronderstelling dat dit bij een tweeter weinig uitmaakte.

Begin nu toch wat mijn vraagtekens te krijgen bij mijn idee. Misschien een paar full rangers heroverwegen.

Nb mbt het gat voor de woofer was ik van plan de boel ‘af te zagen’ (zie de vele voorbeelden overal) en de driver er tegenaan te schroeven i.p.v. te fresen. Het mooiste is natuurlijk als de driver helemaal in de bal valt, maar daar is het hout weer te dun voor. Natuurlijk Kun je daar ook wel weer wat aan doen, maar volgens mij kan ik dan bijna net zo goed een blok hout onder een CNC bank gaan leggen. Kortom dat schiet m.i. het blanda idee een beetje voorbij

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 02 sep 2018, 11:21

Dat die tweeter wat naar achteren ligt is geen probleem, is juist beter: de akoestische centra liggen beter op een lijn. Zie ook speakers met getrapte of achterover hellende baffles. 20mm-domes stralen tot dik boven 20kHz vrij breed dus ook daar zit het probleem niet. Juist zo’n ‘opzetstuk’ met een deegroller zorgt voor een heel vervelend interferentieverschijnsel in de weergavekarakteristiek van de tweeter. Maar ik snap het als je uit esthetische redenen ervoor kiest. Zou gewoon de deegroller onder verstek afzagen en een overeenkomstig deel van de schaal vlak zagen/schuren, geen tweede gat in de schaal zagen.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 02 sep 2018, 12:11

markbakk schreef:................ Juist zo’n ‘opzetstuk’ met een deegroller zorgt voor een heel vervelend interferentieverschijnsel in de weergavekarakteristiek van de tweeter.

Op welk heel vervelend verschijnsel doel je dan Mark? Akoestisch neem dan neem ik aan?
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 02 sep 2018, 12:20

een 20mm gaatje boren, tang band 13-1761s erin. Bij Rumoh wel te verkrijgen. Of inderdaad gaan voor een coax of fullrange.
Edit: tweeter iets naar achteren is trouwens vaak een voordeel. Schuin achterop plaatsen, als ambient tweeter is ook een mooie icm een fullrange.
Arjank heeft er een leuk voorbeeld van: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 4&start=25

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 02 sep 2018, 15:55

@Peter, uiteraard. Je krijgt een heel vervelende bafflestep net in het begin van het werkingsgebied. Het hele nut van die bol breng je om zeep
Mark Bakker

mischamol

Berichtdoor mischamol » ma 03 sep 2018, 9:25

Een coax-driver zou inderdaad misschien ook nog wel een idee zijn. Heb me daar nog nooit zo in verdiept eigenlijk, maar als ik bijv de Dayton Audio CX120-8 pak (betaalbaar en niet al te groot), dan lijkt dat in zo'n 9l box getuned op een 60hz zo op het 1e gezicht best aardig. Iemand ervaringen met deze specifieke driver? Kan er namelijk weinig over vinden.

De eerder gesuggereerde SEAS drivers zijn inderdaad wel aan de prijs. Ik ben wel benieuwd naar waarom deze zoveel duurder zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 03 sep 2018, 9:37

markbakk schreef:@Peter, uiteraard. Je krijgt een heel vervelende bafflestep net in het begin van het werkingsgebied. Het hele nut van die bol breng je om zeep

Ok, dat zou kunnen, heb mij niet zo verdiept in deze aanpak. De diverse varianten van deze opzet die ik gehoord heb, vond ik niet echt lekker klinken naar mijn smaak. Dat gold trouwens ook voor een losse tweeter bovenop een gewone kast. De sweetspot waarbij het geluid los kwam van de kast vond ik erg smal.
Peter de Jong

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”