Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

flamingbeatz

Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Berichtdoor flamingbeatz » zo 07 okt 2018, 16:03

Het idee achter deze speaker is grotendeels afgekeken van de Kii Three, maar als hobbyist ga ik natuurlijk nooit precies kunnen doen wat Kii heeft gedaan.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of jullie eventuele verbeteringen zien. Misschien dat er ook goede ideeën zijn over hoe het gebied vanaf 400Hz nog actief cardioide gemaakt zou kunnen worden. Vadaar ook bewust niet geplaatst in Showcases.

Tweeter: Seas 27TBFC/G H1212 - Visaton WG148 waveguide
Mid: SB Acoustics SB15NBAC30-4 - in ongeveer 3,5 liter, gesloten kast
Woofers: Reckhorn D165 - per 2 in 8 liter en per 2 aangedreven, gesloten kast
Amps: Hypex UcD400HG HxR 8ch zelfbouw amp
DSP: Chinees Analog Devices ADAU1452 DSP bordje met AD1938 codec
Maat kast: 40x40x20 cm
Materiaal kast: kaal zwart MDF
XO's: 400Hz, 1600Hz (verschoven naar 350 en 1800 door EQ werk)
FR: +/- 1 dB tussen 25Hz-20kHz op 3m hoogte gemeten (en het laag nearfield op deze hoogte).
FR: +/- 1,5 dB tussen 25Hz-20kHz in het midden van de ruimte met de achterkant naar de vloer, 15cm van de vloer af.

Op deze foto zijn de twee gebouwde kasten te zien. Ze zijn identiek aan elkaar, een van de twee staat omgedraaid. Per speaker worden er 4 woofers gebruikt, 1 mid, en een hoog driver.
IMG_20180805_181602.jpg

Tussen de (sub)woofers haal ik hetzelfde geintje uit (denk ik), in plaats van een kwart golflengte delay en een polariteits-flip, allpass filters om het sub omnidirectioneel te houden en het cardioide gedrag tot hoger door te laten lopen. Achteraf gezien had ik de allpass filters lager kunnen plaatsen om zo al vanaf 80Hz uitgedoofd te zijn aan de achterkant. Tussen het mid en de woofers doe ik dit niet, ik was er nog niet helemaal achter hoe ik dit mooi kan doen. Ik heb wel een aantal ideeën, maar die vind ik niet chique genoeg. Ook lijkt het niet heel nodig doordat ik de woofers tot 400Hz door laat lopen. Deze meting is gedaan vanaf achter de speaker, de voorste en achterste woofers los gemeten. Over de FR 1/12 smoothing. Deze meting is nog van voor alle tweaks, meer een proof of concept.
TF - LF van achteren.JPG

Meet opstelling.
42215369_1909176272500258_2159192252834906112_o.jpg

De crossovers. Gemeten op 3m hoogte, 1m van de speaker af, 1/12 smoothing over de FR.
XO -HFMF FF - LF CL.JPG

Resultaat 1 van de metingen op hooogte, geen smoothing.
FR - voor tweaks.JPG

Resultaat 2 van de metingen op hoogte na verder tweaken. Met REW, gated.
FR - 0DEG - 3m.JPG

Daarna geoptimaliseerd voor gebruik met de acherkant naar een wand. Ik heb hiervoor in het midden van de ruimte blokjes op de vloer gelegd, en hierop de speaker gezet met de achterkant naar de vloer. Ook weer gated.
FR - Final achterkant naar grond.JPG

Vervorming, Gemeten met 85dB SPL op 1m afstand.
Dist - 85 dB SPL.JPG

Directivity in stappen van 30 graden.
DIRECTIVITY - 0DEG - 3m.JPG

Directivity in stappen van 90 graden.
DIRECTIVITY RUFF - 0DEG - 3m.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door flamingbeatz op vr 26 okt 2018, 20:11, 5 keer totaal gewijzigd.

Mtraxx
Ook commercieel actief

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Berichtdoor Mtraxx » zo 07 okt 2018, 16:23

Je bent welkom a.s. zaterdag ZBA vh Noorden :sure: :mrgreen: :mrgreen:

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 07 okt 2018, 17:46

Ik ben benieuwd wat je van die reckhorns vind. Ik heb er daar ook nog een aantal van liggen.
Je hebt het over 8 liter voor beiden, maar je kast is toch groter?

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » zo 07 okt 2018, 18:09

Mtraxx schreef:Je bent welkom a.s. zaterdag ZBA vh Noorden :sure: :mrgreen: :mrgreen:

Haha, voor mij net iets te ver weg! Misschien dat ik wel een keer een wat dichterbij gelegen editie bezoek.

toetertje schreef:Ik ben benieuwd wat je van die reckhorns vind. Ik heb er daar ook nog een aantal van liggen.
Je hebt het over 8 liter voor beiden, maar je kast is toch groter?

Klopt! Ik bedoel dat ze per paar 8 liter delen. Vooraan op de zijkanten heb ik een paar en achterop, totaal ben ik dus 16 liter kwijt. Ik vind het mooie drivertjes, ik moest het laag redelijk ophalen om ze diep door te laten lopen en had daarom best wat vervorming verwacht, maar dat vind ik mee vallen.

Reckhorn, 1cm van de stofkap, zonder EQ.
Reckhorn kaal.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 07 okt 2018, 18:20

Gebruik je dan 1 kast met 4 woofers, of 2 kasten met 4 woofers, voor je setup?

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » zo 07 okt 2018, 18:25

Ik gebruik 2 kasten met 8 woofers, hetzelfde als de Three's. ik zal het ook even in de start post zetten.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 11 okt 2018, 10:50

Leuk! Welke ideeën had je om de middentonen ook cardioïde te maken?

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » do 11 okt 2018, 19:45

Dank! Als eerste optie zou ik de achterste woofers tot 300 Hz laten lopen, de voorste woofers tot ca. 700 Hz. Vanaf 40-80 Hz zou ik allpass filters toepassen op de achterste woofers, zodat het sub omni blijft en alleen optelt om efficient te blijven, en om het uitdoven aan de achterkant tussen deze twee tot 300 Hz door te laten lopen (zoals ik nu ongeveer al doe). Dit door te zorgen dat het gebied waar het verschil tussen de twee vanaf achteren gezien 180 graden is groter wordt. De midwoofer zou ik laten spelen vanaf 300 Hz zodat deze tussen 300 en 700 Hz overlapt met de woofers aan de zijkanten. Ook in dit overlappende gebied moet gezorgd worden dat de fase tussen de zijwoofers en midwoofer vanaf achteren gezien 180 graden verschilt. Dit zou ik doen door op/vanaf 300 Hz allpass filters toe te passen op de zijwoofers. Wat hier minder mooi aan is, is dat er een amplitude bump zal zijn aan de achterkant/rondom, omdat de allpass filter een helling heeft. De relatieve fase tussen de achterste en voorste woofers van achteren is rond de 300 Hz geen -180 meer doordat deze mee getrokken wordt, en de allpass filter zorgt niet direct vanaf 300 Hz dat het verschil tussen de zijwoofers en midwoofer 180 graden is, maar pas wat hoger.

Twee andere variaties hiervan zijn:
-Heel stijl filteren om de nadelige effecten te verkleinen.
-In plaats van allpass filters op de zijwoofers op/vanaf 300 Hz: Het gebied vanaf 300 Hz opsplitsen, los behandelen en weer inmixen. Dan wel op zo'n manier dat de banden elkaar niet overlappen en deze kamfilteren door het fase/tijd verschil. Denk dan aan steil filteren en dus een gat overlaten waar geen overlap is.

Hiernaast is natuurlijk wat detail/corrigeer werk nodig wat ik even weg laat. Even enkel het idee.

Ik ben geen pro akoestiecus, dus laat t maar even weten als ik wat dingen mis heb!

matjans

Berichtdoor matjans » do 18 okt 2018, 10:54

Gaaf! welk chinees dsp bordje gebruik je hiervoor?
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

MIMO, WC1D, WC2ND - planning, DOTCH - in progress

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » do 18 okt 2018, 20:18

matjans schreef:Gaaf! welk chinees dsp bordje gebruik je hiervoor?

Ik gebruik deze DSP, mooi spul voor €62,50!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”