SB-Acoustics Bureauspeakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jirster

SB-Acoustics Bureauspeakers

Berichtdoor Jirster » zo 07 okt 2018, 17:33

Hoi allemaal,
Ik heb vorige week een setje SB-Acoustics SB17NRXC35-4 gekocht hier op het forum (nog bedankt Piet :D ). Nu wil ik samen met die woofertjes een budget set bureauspeakers maken, ik heb nu 2 sets speakers gemaakt, deze waren echter fullrange, met de markaudio CHR-70 en Alpair7. Dit zal dat dus mijn eerste multiway set speakers worden.
Ik heb helaas geen toegang tot meetspullen, wat best onhandig is bij het maken mat een multiway speaker set.

Ik wil de woofers waarschijnlijk gaan gebruiken met de SB-Acoustics SB19ST-C000-4 tweeters. De kastinhoud en het maken van de kast lukt mij allemaal wel, mijn opa is timmerman dus het maken van de kasten moet wel goed komen. Waar ik eigenlijk mee zit is dat ik moeite heb met het ontwerpen van een filter. Ik ben een beetje aan het rommelen in Xsim, en heb ook wel een soort van een filter denk ik, maar ik wet niet of dit heel goed zal zijn. De speakers zullen aangestuurd worden door een Denon PMA-720 die 4 tot 16 ohm speakers aankan.
Crossover1.JPG
.

Hierbij dus een plaatje van mijn crossover tot nu toe, alle hulp wordt gewaardeerd!

Groetjes Jim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Berichtdoor Henkjan » zo 07 okt 2018, 19:28

tja, zonder meten is het [understaement] erg lastig [/understatement] om een filter te ontwerpen.
want hoe het filter er uit komt te zien wordt bepaald door de combi drivers en kast immers
btw: wat heb je als invoer gebruikt voor die sim die je laat zien?

de 2 makkelijke opties zijn:
- zoek een bestaand ontwerp met je drivers en bouw dat na
- zoek een zelfbouwer in de buurt die kan en wil meten

verplicht leesvoer :mrgreen:
viewtopic.php?f=6&t=6265
viewtopic.php?f=6&t=14216
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Jirster

Berichtdoor Jirster » zo 07 okt 2018, 19:41

Allereerst dank je voor de reactie.
Ik heb in ieder geval wat leesvoer voor vanavond :D . Ik heb de frequencyresponse voor de drivers van de site van SB-Acoustics gehaald. Ik heb nog niet echt ontwerpen gezien van speakers met deze drivers, dus dat wordt hem niet denk ik, tenzij iemand op dit forum ervaring heeft met beide van deze drivers?

Als er iemand in de buurt van Amstelveen woont die kan meten, zou ik dat in ieder geval heel graag horen!
Nog even een vraagje van de crossover die ik eerder had laten zien; Bij de lagere frequenties(20Hz) gaat de weerstand erg omlaag, zou mijn versterker dat aankunnen of moet ik dat dan nog veranderen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 07 okt 2018, 20:22

2ohm gaat je Denon niet leuk vinden denk ik....
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Rudy_h
Ook commercieel actief

Berichtdoor Rudy_h » zo 07 okt 2018, 21:30

Jirster schreef: Ik heb nog niet echt ontwerpen gezien van speakers met deze drivers

http://www.sbacoustics.com/index.php/sb ... -kits/eka/

Jirster

Berichtdoor Jirster » zo 07 okt 2018, 22:13

Dat is ook wel een heel interessante kit, is wel een stukje duurder dan de SB-ST19, maar dan heb je ook wel een betere tweeter, ik zal nog even wat meer info zoeken over die EKA kit

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 07 okt 2018, 22:40

Die EKA kit heeft een redelijk kast ontwerp en de drivers (SB-Acoustics SB17NRXC35-4 woofer en de SB26STC-C000-4 tweeter) zijn echt super maar het filter ontwerp van die kit laat echt veel te wensen over en dat is uit ervaring want ik heb die luidsprekers ooit al gebouwd. Ik heb vervolgens een set vloerstaanders gebouwd met dezelfde drivers en een behoorlijk afwijkend ontwerp, link:
viewtopic.php?f=6&t=24140&start=100

deze klinken naar mijn mening vele malen beter omdat de overname tussen de woofer en tweeter veel mooier is en het crossover punt lager ligt. De woofer komt naar mijn mening het beste tot zijn recht in een iet wat grote kast rond de 30liter. Ik kon daarmee een f3 behalen van 28Hz wat zeer indrukwekkend is. Het crossover punt wil je in verband met de 6inch woofer echt niet voorbij de 2kHz gaan leggen omdat daarmee het geluidsbeeld drastisch minder wordt. De grote conus wordt aardig directioneel boven de 2kHz.
Pascal van Baardwijk

Jirster

Berichtdoor Jirster » ma 08 okt 2018, 11:49

Ze gaan op mijn bureau komen dus een vloerstaander gaat helaas niet passen, ik had gehoopt om een iets minder complex filter te kunnen gebruiken.
Ik heb net deze tweeter gevonden: http://www.audioexcite.com/?page_id=4084
Met metingen op een baffle van een goede grootte voor op een bureau. Lijkt mij ook een mooie tweeter en is ook niet heel duur, heeft iemand ervaring met die tweeter?

Was trouwens een zeer interessant topic om te lezen! Ik vind de vorm van de speakers eigenlijk ook wel wat hebben, maar zoiets complex is voor nu denk ik nog net uit mijn bereik...

aspie3

Berichtdoor aspie3 » ma 08 okt 2018, 20:28

Hey Jirster,

Wat misschien een idee voor je kan zijn is om gebruik te maken van een simpele DSP. Hiermee kun je het filter actief maken en aanpassen via je laptop.

Uiteraard is meten nog steeds erg belangrijk daar het zonder meten praktisch onmogelijk is om een goed resultaat neer te zetten, je zou kunnen kijken naar een UMIK-1 van MiniDSP. Is gewoon een usb microfoon, dus redelijk Plug & play. Heeft als enige nadeeltje dat je geen looptijd verschillen tussen de woofer en tweeter kan meten,(zijn hier vast genoeg mensen die dit hier uit willen leggen mocht je dat willen weten) het voordeel is dat je kan meten wat er gebeurt is nadat je je DSP filter hebt ingesteld.

MiniDSP 2x4 kost ergens rond de €100,- en kan later altijd nog voor nieuwe projectjes dienst doen!( let erop dat deze dsp processoren wel actief filteren, maar dat het fase gedrag "identiek" is aan een passief filter, meten en simuleren IS dus nog steeds belangrijk)

Het nadeel je hebt wel een 4 kanaals versterker nodig. (Wat makkelijk opgelost kan worden , want menig oude kwaliteits receiver heeft 5 of 7 kanalen die voor 100 a 200 euro via marktplaats verkocht worden.)

Wil toch nog 1 keer het voordeel benoemen
-Flexibiliteit. Je kan in een kortectijd heel veel verschillende filters/notches/baffle step etc. Aanpassingen doen en direct horen wat het met je geluidsbeeld doet

Haha Uiteraard kun je ook nog steeds de passieve route bewandelen, deze is echter wel een stuk lastiger! Weet ook dat je altijd nog ,nadat je ervaring op hebt gedaan op de actieve route, alsnog het passieve filter kan gaan creeëren met je nieuw vergaarde kennis

P.S let niet op de spelling. Het typen op een telefoontje in de trein komt de leesbaarheid niet altijd ten goede

Jirster

Berichtdoor Jirster » ma 08 okt 2018, 22:45

Ik heb inderdaad ook al gekeken naar een miniDSP, maar dan moet ik dus ook een nieuwe versterker aanschaffen en de miniDSP zelf, en dat is helaas net buiten mijn budget. Ik wil eigenlijk de kosten voor de drivers en crossover onder de 200 houden. De woofers heb ik hier op het forum gekocht voor 50 euro, dus ik heb nog maximaal 150 over voor de tweeters en crossovers. Misschien weet er iemand anders nog een leuke tweeter? Ik ben in eerste instantie op zoek naar een SB-Acoustics tweeter omdat het mij lijkt dat drivers van hetzelfde merk goed samenwerken(weet niet of dit daadwerkelijk zo is).

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”