SB-Acoustics Bureauspeakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Jirster

Re: SB-Acoustics Bureauspeakers

Berichtdoor Jirster » za 03 nov 2018, 9:20

Ik ben ook van plan om luchtspoelen te gebruiken. Voor de RLC kringen kan ik toch ook de minder dure spoelen gebruiken? Dus dan wel luchtspoelen maar dan iets van 0,50mm, dan moet ik alleen de weerstand iets veranderen die voor de spoel zit. Voor de andere spoelen gebruik dan denk ik 1mm luchtspoelen.
Voor alle caps dacht ik aan Audyn Cross caps 400v, het zijn zeker niet de duurste maar ik denk dat ze het wel goed zullen doen.
Weerstanden vind ik alleen nog een beetje vaag, welke soort weerstand moet ik gebruiken?

Wijziging **Oh oops zijn niet audyn maar jantzen audio cross caps**

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » za 03 nov 2018, 16:38

Voor een budget optie zijn cross caps wel redelijk. Voor het tweeter filter zou je voor de twee serie condensatoren voor iets betere kunnen gaan maar naar mijn ervaring loopt het al snel uit de klauwen. Voor die 1.2mH zou ik wel voor een luchtspoel gaan met 1.4mm draad. Voor de weerstanden die in de RLC kringen zitten zou ik voor 5W MOX weerstanden gaan. De 4.7 ohm weerstand kan beter een 10W variant zijn omdat die in serie verbonden is met de tweeter. En je hebt inderdaad gelijk dat je de serie weerstand van de spoel kunt aftrekken van de gekozen weerstand in simulatie. Een spoel met dunner draad is dan ook acceptabel.
Pascal van Baardwijk

Jirster

Berichtdoor Jirster » ma 12 nov 2018, 14:09

Na een week hard werken zijn ze nu af!! Ze zien er goed uit, het spuiten is best goed gelukt!
Ze klinken echt geweldig, ik ben er super blij mee, ik heb uiteindelijk het filter van Pascal gebruikt en het lijkt allemaal perfect te werken. Soms zijn ze wat bass-heavy maar dat is allemaal makkelijk in te stellen met mijn versterker. Het hoog loopt lekker mooi door en alles klinkt naar mijn oren in evenwicht. Ik moet nu alleen nog wat spikes ofzo halen want mijn bureau trilt best veel mee.
In ieder geval bedankt voor al jullie tips en in het speciaal wil ik ook wel even Pascal bedanken voor het maken van de metingen en en voor alle hulp! Zonder jullie hulp waren ze nooit zo goed geworden!

Groetjes Jim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

piet1955

Berichtdoor piet1955 » ma 12 nov 2018, 15:34

Zien er leuk uit en klinken dus ook best wel lekker. Top.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 12 nov 2018, 15:51

Ziet er goed uit!

Zwarte schroefjes zou ze af maken :hide:

Jirster

Berichtdoor Jirster » ma 12 nov 2018, 16:24

Ja inderdaad, ik was gewoon zo nieuwsgierig om ze te horen dat ik geen zin meer had om naar de bouwmarkt te gaan voor zwarte schroefjes :lol: Ik ga er binnenkort misschien wel even zwarte schroefjes in zetten.
Nu wil ik er gewoon even naar luisteren en mijn schuur moet toch weer opgeruimd worden, is nu zo'n troep dat ik er geeneens nieuwe schroefjes in kan draaien :hide:

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 12 nov 2018, 19:12

Ziet er mooi uit, ik vroeg me al af hoe het met dit project ging. Goed om te horen dat ze je wel bevallen. Dat ze bass heavy zijn kan liggen aan de plaatsing doordat ze met de bas reflex poort dichtbij de muur zitten, maar op een bureau is het niet anders.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 13 nov 2018, 7:30

Mooi hoor!
Spikes maakt het niet beter, een foam pad eronder wel.
En eigenlijk heb je nu links en rechts verwisselt. Maar gelet op de smalle stereo driehoek kan het zijn dat dit beter klinkt.

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » di 13 nov 2018, 8:15

Mooi! Mijn tip: maak een H vormige luidspreker-voet / mini-stand, met ‘tilt’ zodat de speaker beter richt naar de luisteraar. Helpt ook veel om de bas-lift oiv bureaublad en achterwand-insluiting te verminderen.

Jirster

Berichtdoor Jirster » di 13 nov 2018, 19:36

Dank jullie voor al jullie leuke reacties!! Spikes werken dus niet? Dan zal ik idd moeten kijken naar foam, weet iemand waar je dat kan krijgen en zou bijvoorbeeld gewoon goedkoop foam van de bouwmarkt werken?

Die stand ziet er ook wel mooi uit, ik zit er misschien ook nog aan te denken om wat stands voor de speakers te maken, dat zou ik ook wel leuk vinden en dan kan ik ze dus ook naar mij toe richten. Waarom zou je dan voor een H vorm gaan? Heeft dat dan nog effect op de werking van de stand, of maakt het eigenlijk niet zo veel uit hoe de stands gevormd zijn?

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 13 nov 2018, 21:39

Je hebt ook van die anti trillings matten, in verschillende kwaliteiten/hard/zachtheid..
424180.jpg

https://www.coolblue.nl/product-reviews ... gsmat.html

Als je daar met een scherp mes een paar vlakken uitsnijdt met dezelfde maat als de onderzijde van je luidspreker, kun je ook ook trimmen, meer of minder.
Hans

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » di 13 nov 2018, 22:44

De vorm van de stands maakt niet uit: de mijne zijn toevallig H vormig, dat leek me t gemakkelijkst te maken met t hout dat ik had.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”