Visaton Atlas Ribbon, maar niet helemaal....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Vincent156

Visaton Atlas Ribbon, maar niet helemaal....

Berichtdoor Vincent156 » vr 12 okt 2018, 11:31

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort lid van dit forum geworden.

Nu heb ik het volgende zelfbouw project dat ik hier eens wil bespreken om de diverse meningen en opties te peilen.

Het Topic betreft de 'Visaton Atlas Ribbon', ergens uit de begin jaren 90' meen ik te weten.
(ergens anders in dit forum is hier overigens tevens gediscuseerd) door XXXXXXX.
Deze 'set' heb ik voor vrij schappelijk bedrag van Euro 150 bij iemand kunnen aanschaffen, vlak bij mij in de buurt
Het leek me leuk om dit, na vele jaren, als project op me te nemen. Maar....

Eerst nog even dit:

Het is jaren geleden dat ik een paar speakers heb gebouwd. ik was toen 18 jaar oud, als werkstuk op de M.T.S.
Het betrof een 3-weg systeem met een akoestisch gescheiden laag (2 platen hout van 18 mm dik met daartussen zilverzand) met
tevens het midden 'akoestisch gescheiden' middels een apart berekende afgesloten box (gemaakt van dikwandige rioleringsbuis met
gelijmde afdek kap, gevuld met akoestisch 'dood' materiaal.
Over het hoog had ik tevens nog een correctie netwerkje om de spreekspoelimpedantie over het gehele frequentie gebied constant te krijgen
daarbij had ik tevens nog een basreflexpoort en de exact beoogde lengte uitgerekend.
Ja, ja ik had me goed ingelezen en alles helemaal zelf uigedacht met behulp van de theorie, tekeningen gemaakt voor benodgde houtwerk, gezaagd
en de filtering berekend (3-weg, 2e orde parallel filter) helemaal exact volgens het theorie-boekje.
De speakers die erin zaten waren het goedkoopste v.h. goedkoopste, want meer kon ik simpelweg als'arme's student immers niet betalen.
Maar na hard zwoegen was het eindresultaat er dan ook naar :). Dus ik vol trots die speakers aansluiten. Het klonk geweldig, wat een mooi
geluid!........ nou ja, dat wil zeggen, dat vond ik toen tenminste..... Tot dat ik een 7 jaar later 'kunde' kreeg met een inmiddels goede
audio kennis. Die wilde wel eens langskomen om die geweldig Speakers van mij te beluisteren! Deze audio kennis had zich al jaren helemaal
toegelegd op zelfbouw (dipool, omnidirectionaal, actief-, passief, Transmissielijn, buizenversterkers, etc. etc.), maar dat wist ik toen nog niet.

Ik kan je vertellen dat die mij even van 'die roze wolk' heeft afgehaald en ff goed 'wakker' heeft geschud => geen strak laag, geen homogeen klankbeeld,
totaal geen definitie etc. etc. etc. Het enigewaar hij wel tevreden over was is de bouw van de luidspreker kasten, maar dat was dan ook het enige....
Kortom, hij heeft mij geholpen een nieuw filter te berekenen en voorgesteld om maar nieuwe speakers aan te schaffen [(Visaton W200S (8 Ohm),
Visaton 2x W130S (8 Ohm), Visaton 2x G25FFL (8 Ohm)] Niet de beste drivers, maar enigzins binnen mijn budget.
Het filter alleen heeft me in totaal toendertijd omgerekend naar Euro's, 140 gekost [Audyn-cap MKP QS, de nodige lucht spoelen van o.a. Intertechniek (hoewel Corobar voor het laag wellicht wenselijker was geweest) etc.], waarbij ik tevens nog een gedeelte van de componenten van 'die vriend' had gekregen met daarna nog de het nodige 'tweak werk' natuurlijk.
Daarbij de zijwanden van de LS-kast geheel bekleed met noppenschuim (bouwmarkt kwaliteit en vergaat overigens na een jaar of 15) en toen dat klaar was, gaan luisteren.
Maar toen gebeurde er ook wat, klonk echt fantastisch! Kortom, de les vor mij hieruit ( want ik draaf weer wat door) is dat er een enorm verschil zit in theorie en praktijk maar vooral dat je 'geluidsblind' wordt en het altijd verstandig is een ander mede te laten luisteren naar wat je gemaakt hebt.

Enfin, om terug te komen op de Topic die ik wilde aansnijden; Ik heb dus onlangs die Visaton Atlas Ribbon aangeschaft, maar.... zonder de speakers
die er oorspronkelijk in horen te zitten en zonder de door Visaton voorgeschreven 3 weg filter (zie foto)
Er hoort volgens Visaton in te ziten:
- voor het laag -> Visaton TIW 250,
- midden -> Visaton CBM 130 AW;
- Hoog -> Visaton RHT 12 S

Maar wat ik gekocht heb zijn dus 2 stuks ongelakte Atlas Ribbon Speaker Cabinets (met echt schapen wol) met de volgende configuratie:
*) DTW 95 FFL 8 Ohm High Power Hifi Dome Tweeter 60/90 Watt
*) WS 13/MRS 13NG 8 Ohm High Power Midrange Woofer 40/60 Watt
*) W 250S 8Ohm Woofer 100/150 Watt
Heel wat anders dan door Visaton van origine voorgeschreven werd (ik wist dit voordat ik de set kocht overigens).
Het aparte laag gedeelte is simpelweg gevuld met gewassen schapen wol, maar de binnenzijde is totaal niet bekleed, waardoor je ongewenste reflecties krijgt. Iets wat sowieso nog moet gebeuren.

En verder, een filter met een standaard Visaton printplaat met de volgende componenten (het schema heb ik verder nog niet uitgetekend):
Weerstanden: 2,2 Ohm/11W - 2x 10 Ohm/10W - 3,3 Ohm/11W,
Condensatoren: van MKP (SCR) => 33uF / 3,3uF / 10uF / 100uF (Visaton Elko Glatt).
Spoelen: Intertechnik 6,8mH/0.95mm - Visaton 0.3mH/0.6mm - Intertechnik 4,7mH/1,15mm + nog een spoel waar niets op staat (zou ik dan nog moeten nameten).
Op zich geen hele slechte componenten, toch?

Welnu, dit 'zaakje' eerst maar eens thuis aangesloten op m'n eigen set om te kijken wat het doet. Nou, ik kan jullie vertellen, dat was niet al te best kan ik jullie melden, zeg maar ronduit BAR en BAR slecht !
Nagenoeg geen laag, het midden was ergens in ver-weg-istan , het hoog schreeuwerig. Totaal geen enkele homogene definitie, ik wist niet wat ik hoorde, zo slecht was het...

Nu heb ik het bestaande filter in deze Visaton Atlas Ribbon er uit gehaald en omgewisseld met een 3-weg filter dat ik jaren geleden ontworpen had met die audio-maat van me (ik weet het, je kan niet zomaar een filter 1-op-1 gaan omwisselen voor een ander stel speakers met ander Small Thiele parameters, impedantie etc. maar in dit geval had ik al uitgezocht dat het kon en daarbij, veel slechter dan dit kon het niet klinken en ik was toch aan het experimenteren....).

Weer gaan luisteren. Het hele bar-slechte geluid dat ik eerst had, was nu zeg maar 'iets' minder slecht geworden, maw -> nog steeds niet om aan te horen.

De LS-kasten van Visaton moet ik zeggen zijn zeer goed gemaakt van dik MDF (standaard af fabriek als pakket) maar dient van binnen akoestisch te worden verbeterd, o.a. wil ik de dome-tweeter in een 'bedje' van zilverzand leggen en de de bas-kast van binnen bekleden met geluidsisolatie. De basreflex dient tevens opnieuw te worden berekend (hoewel ik niet een echte voorstander ben van bas-reflex -> geeft een wat 'wollig' laag).
Het filter wil ik tevens sowieso buiten de speaker bouwen. Het filter bevindt zich nu vla achter de magneet v.d. W 250 S, wat volgens mij
ongewenste 'inductieve' invloeden heeft op het filter (met name de spoelen). Tevens ook makkelijk om e.e.a. aan te passen-/tweaken.

Nu heb ik een aantal mogelijk opties die ik jullie wilde voorleggen, te weten:

1) het oude filter met bestaande speaker-configuratie (Visatons ->DTW 95 FFL, WS 13/MRS 13NG, W 250S) gaan verbeteren;
2) alles eruit gooien en volgens de Visaton-opgave (drivers, voor zover nog te verkrijgen + filter) opnieuw opbouwen;
3) de huidige DTW 95 FFL, WS 13/MRS zijn v.e. 'redelijke' kwaliteit meen ik, maar de W 250s is sub-standaard en dient te worden vervangen, bijv.
door Visaton TIW 250 met daarbij een compleet nieuw 3-weg parallel filter berekenen.
4) Alles anders doen => kwalitatief goede (medium tot High-end) drivers van bijv. Audax (welke ?) of high-end kwaliteit van Visaton (welke?)
met een compleet nieuw filter (bijv. serie filter?, parallel ?), wel of geen basreflex-poort (dicht maken in dat geval). Welke Speakers ik ook kies,
de Speakers dienen in mijn geval ten allen tijde toch de bestaande behuizing van de Visaton Atlas Ribbon te accomoderen? Dus gebaseerd daarop
de geschikte drivers met de juiste specs gaan zoeken, toch?
5) ? ==> betere-/andere oplossing, iemand met ideeen ?

Daarbij, ik heb dit type van Visaton nog nooit in het echt (volgens de officiele Visaton specs) gehoord, iemand ervaring met dit type Speaker?

Daarnaast zou ik ze graag geschikt maken voor Bi-wiring.
Tevens lijkt het me handig om er per speakerkast, voor zowel het hoog als het midden, 2 aparte DB-regelaars (L-pads) er tussen te zetten waardoor je in mijn ogen veel eenvoudiger kan 'fijn tunen' ipv er maar weer een weerstand tussen te 'bakken'. (bij tevreden bevindingen kan ik de regelaars er dan wellicht door een vaste weerstand (R) vervangen).

Een erg lang verhaal, maar vooral om jullie wat achtergrond te geven bij het geheel.
Helaas kan ik mijn audio vriend van toen niet meer bereiken, vandaar dat ik het een ieder die het maar lezen wil, voor leg.
Ik zelf ben gewoon een hobbyist en totaal geen expert.

Ik ben heel erg benieuw naar jullie reacties aangezien ik een beetje op een 'dood' spoor zit.

Andere ideeen zijn ook van harte welkom :).

Overigens wees gerust erg kritisch! ... : :D ).

Opmerking: wie heeft er ervaring met luidspreker simulatie programma's? welke is de beste? Waar kan ik deze eventueel vinden of verkrijgen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vincent156 op vr 12 okt 2018, 14:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Visaton Atlas Ribbon, maar niet helemaal....

Berichtdoor Henkjan » vr 12 okt 2018, 13:28

Hallo Vincent, welkom hier.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

beijert

Berichtdoor beijert » vr 12 okt 2018, 13:49

Hoi, welkom. Is zo'n TIW 250 niet lastig te verkrijgen?
Mark

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » vr 12 okt 2018, 14:35

Dat klopt, de TIW 250 wordt niet meer geproduceerd, maar daar is hier en daar nog wel aan te komen en anders wel een substitutie.
Dankjewel voor de hartelijke ontvangst overigens ..... :).

piet1955

Berichtdoor piet1955 » vr 12 okt 2018, 15:06

Hoi Welkom.
Als iets wil doen met Visaton units moet je zeker Boxsim gebruiken als simulatie programma.
Daar staan alle Visaton drivers in. Misschien ook nog wel de Boxsim simulaties bij ze te vinden.

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » vr 12 okt 2018, 15:15

Ok, thnx Piet, goede tip!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 12 okt 2018, 15:17

Welkom in ons midden!
Om heel eerlijk te zijn... Zet de kasten bij het vuilnis en speur het forum af naar een leuk ontwerp, we hebben zat hier. Heel veel leuke 3 weg luidsprekers, veel mooie ontwerpen, en nog veel meer geweldige hulp!
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » vr 12 okt 2018, 16:56

Dankje voor je eerlijke reaktie anonamemouse,
Dat is inderdaad een optie :) , de kasten weg doen, maar weet je, het is wellicht wel zo aardig om er nog wat leuks van te maken en voor mij persoonlijk om er weer een beetje in te komen en aan te 'rommelen' en daarbij gelijk weer wat extra kennis op te doen.

Overigens, nog makkelijker is het om een paar kant en klare speakers te kopen, bijv. de Sonus Faber Stradivari te kopen, ben je gelijk klaar, toch?
Maar ik zoek juist een 'beetje' de uitdaging.......

beijert

Berichtdoor beijert » vr 12 okt 2018, 18:08

De kasten zijn een kwestie van smaak, de units zijn echter alleen oud.

Dat wil zeker niet zeggen dat nieuwe units beter zijn, wordt vaak verkondigd maar niet bewezen.
Mark

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 12 okt 2018, 18:49

Vincent156 schreef:Dankje voor je eerlijke reaktie anonamemouse,
Dat is inderdaad een optie :) , de kasten weg doen, maar weet je, het is wellicht wel zo aardig om er nog wat leuks van te maken en voor mij persoonlijk om er weer een beetje in te komen en aan te 'rommelen' en daarbij gelijk weer wat extra kennis op te doen.

Overigens, nog makkelijker is het om een paar kant en klare speakers te kopen, bijv. de Sonus Faber Stradivari te kopen, ben je gelijk klaar, toch?

Daarom zei ik ook de kasten... Niet de units. Met deze units kan je echt wel leuke dingen doen! Een oud collega had de Ribbons, hij heeft een jaartje geklooid met het filter, en toen klonken ze echt goed. Hij heeft op een gegeven moment de kast weggedaan, een kast geoptimaliseerd en toen klonken ze (weer na een tijd klooien met het filter) echt super.
Ik heb geen contact meer met hem, dus kan helaas niet vragen wat hij destijds precies gedaan heeft...

Kant en klaar... Uhm... Nah... 8)
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

richard

Berichtdoor richard » vr 12 okt 2018, 21:31

anonamemouse schreef:Daarom zei ik ook de kasten...
Waarom? Misschien niet moeders mooiste en gedateerd, maar misschien daarom heeft het ook wel wat. Als de kasten verder degelijk zijn gebouwd en bruikbaar zijn voor het doel is er geen reden ze in de haard te stoppen.
Een beetje duurzaam omgaan met de grondstoffen en hergebruik is trouwens ook helemaal van deze tijd.
Genoeg is beter.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 12 okt 2018, 21:42

Netjes strak gebouwd! :goedzo:
.

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 9:36

anonamemouse schreef:
Vincent156 schreef:Dankje voor je eerlijke reaktie anonamemouse,

Daarom zei ik ook de kasten... Niet de units. Met deze units kan je echt wel leuke dingen doen! Een oud collega had de Ribbons, hij heeft een jaartje geklooid met het filter, en toen klonken ze echt goed. Hij heeft op een gegeven moment de kast weggedaan, een kast geoptimaliseerd en toen klonken ze (weer na een tijd klooien met het filter) echt super.
Ik heb geen contact meer met hem, dus kan helaas niet vragen wat hij destijds precies gedaan heeft...

Kant en klaar... Uhm... Nah... 8)

De units -die er nu inzitten- zijn idd al wat ouder, zeker de Visaton =====>>> DTW 95 FFL, WS 13/MRS 13NG, W 250S. Waarbij de W250 toch echt wel een lagere klasse woofer is volgens mij (wordt tevens nog steeds verkocht). De DTW 95 FFL en de WS 13/MRS 13NG zijn dacht ik wel van een behoorlijke kwaliteit.

De originele fabrieks-af aanbevolen units ===>>> ( laag -> Visaton TIW 250, ###### midden -> Visaton CBM 130 AW ##### Hoog -> Visaton RHT 12 S) zitten er namelijk NIET IN en ik vraag me af of die er ooit wel inhebben gezeten.

Kant-en-klaar is natuurlijk hierin niet mijn optie :) , het was maar om aan te geven dat ik niet de 'gemakkelijke weg' kies.

Dit project is voor mij nu juist de reden WAAROM ik hier op dit forum ben gekomen. Om de meningen van ander zelfbouwers te peilen, Ideeën op te doen en om weer opnieuw in de 'stof' te duiken, mezelf weer wat bekend maken met akoestische eigenschappen van zowel speaker als LS-kast, akoestiek van de ruimte etc.
Want ik weet zeker dat hier wel wat van te maken is.

PS: Overigens ERG jammer dat je er geen contact meer met je 'oud' collega hebt .......

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 9:46

beijert schreef:De kasten zijn een kwestie van smaak, de units zijn echter alleen oud.

Dat wil zeker niet zeggen dat nieuwe units beter zijn, wordt vaak verkondigd maar niet bewezen.

Idd wat je zegt beijert => Het zijn wellicht niet 'moeders mooiste' maar ze zijn zeer degelijk gebouwd en hebben wel wat. Het is weer eens wat anders.
Verder zijn ze zeer strak gezaagd en gefreesd. Overal even consistent qua frees- en zaagwerk. Dit heeft professioneel plaatsgevonden . Simpelweg het originele bouwpakket van Visaton dus.

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 9:48

richard schreef:
anonamemouse schreef:Daarom zei ik ook de kasten...
Waarom? Misschien niet moeders mooiste en gedateerd, maar misschien daarom heeft het ook wel wat. Als de kasten verder degelijk zijn gebouwd en bruikbaar zijn voor het doel is er geen reden ze in de haard te stoppen.
Een beetje duurzaam omgaan met de grondstoffen en hergebruik is trouwens ook helemaal van deze tijd.

Yep, thanks! :)

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 9:48

Hondasnl schreef:Netjes strak gebouwd! :goedzo:

Dankje :).

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 10:06

Ik weet dat er vele malen betere zelfbouw systemen zijn, maar daar gaat het mij in dit geval niet om .

Nogmaals mijn opties:

1) het oude 3-weg 2e orde filter met bestaande speaker-configuratie (Visatons ->DTW 95 FFL, WS 13/MRS 13NG, W 250S) gaan verbeteren-/tweaken;

2) alles eruit gooien en volgens de Visaton-opgave (drivers, voor zover nog te verkrijgen + filter) opnieuw opbouwen;

3) de huidige DTW 95 FFL, WS 13/MRS zijn v.e. 'redelijke' kwaliteit meen ik, maar de W 250s is sub-standaard en dient te worden vervangen, bijv.
door Visaton TIW 250 met daarbij een compleet nieuw 3-weg parallel filter berekenen.

4) Alles anders doen => kwalitatief goede (medium tot High-end) drivers van bijv. Audax (welke ?) of high-end kwaliteit van Visaton (welke?)
met een compleet nieuw filter (bijv.SERIE FILTER? of toch PARALLEL ?), wel of geen basreflex-poort? (gat dicht maken in dat geval).

Maar welke Speakers ik ook kies, de Speakers dienen in mijn geval te allen tijde toch de bestaande behuizing van de Visaton Atlas Ribbon te accomoderen? Dus gebaseerd daarop, de geschikte drivers met de juiste specs gaan zoeken, toch?

5) ? ==> betere-/andere oplossing, iemand met ideeen ?

Ik zoek dus wat advies van andere zelfbouwers, want wat kan ik nu het beste doen met dit project?
(en 'de haard er mee aansteken' is eigenlijk niet echt een optie hahaha ..... :)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 13 okt 2018, 15:16

Ik gebruik de Visaton ribbon ook nog steeds, en dan een 18 dB filter, klinkt best goed.

Je kunt ook dan eens kijk naar een aangepast geheel, heb ik ook gedaan, maar dan op basis van de ACR 200 uit vroegere dagen.
Hans

richard

Berichtdoor richard » za 13 okt 2018, 19:32

hannesie schreef:...maar dan op basis van de ACR 200 uit vroegere dagen.
Waren dat destijds geen omgestikkerde Fostex luidsprekers?
Genoeg is beter.

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » za 13 okt 2018, 20:47

hannesie schreef:Ik gebruik de Visaton ribbon ook nog steeds, en dan een 18 dB filter, klinkt best goed.

Je kunt ook dan eens kijk naar een aangepast geheel, heb ik ook gedaan, maar dan op basis van de ACR 200 uit vroegere dagen.

Jij ze hebt dus helemaal origineel zoals volgens Visaton Atlas Ribbon specs wordt voorgeschreven?

hannesie

Re: Visaton Atlas Ribbon, maar niet helemaal....yep

Berichtdoor hannesie » za 13 okt 2018, 22:32

Ja, het goede filter, en dan met Reference condensators waren gelijk aan de goedkopere fostex, maar niet zo goed de top fostex.tweeter.
Dus een 18 dB filter, met daaronder de Fs21RP., cross over op 5000 Hz.
Hans

Vincent156

Berichtdoor Vincent156 » vr 19 okt 2018, 22:06

BTW, is er iemand die de officiële specificaties (pdf file oid) van de Visaton dtw 95 ffl heeft liggen?
En de eventuele Thiel Small Parameters van deze beide ...
Het gaat dus om de:

* DTW 95 FFL 8 Ohm High Power Hifi Dome Tweeter 60/90 Watt
* WS 13/MRS 13NG 8 Ohm High Power Midrange Woofer 40/60 Watt

Ik weet dat ze niet meer gefabriceerd worden, ik kan er hleaas verder weinig tot niets over vinden op het internet....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 19 okt 2018, 23:18

Die WS13NG kun je denk ik vrijwel gelijk aan de WS13BF beschouwen, en de T/S van een tweeter lijken me niet relevant. Daarvoor maak je geen kastafstemming.
http://www.visaton.de/en/products/archi ... 3-bf-8-ohm

De DTW tweeters hebben in het nummer de faceplate afmetingen. De FFL duidt op ferrofluid als koeling (magnetische olie), maar NG of FFL lijkt me vrij uitwisselbaar. Aan de impedantiecurve te zien heeft de DTW95 het ook:
http://www.visaton.de/en/products/archi ... 5-ng-8-ohm

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 19 okt 2018, 23:25

13ng.JPG
dtw.JPG

Zo goed?
gegevens uit 1986.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

boxfreak

Berichtdoor boxfreak » za 20 okt 2018, 13:48

Dag Vincent .
Bij deze een reactie van een visaton-freak die al
een jaartje of dertig met dit merk "rommelt" .
Naar mijn bescheiden mening kun je met dit project kiezen uit 2 opties . 1) Je bouwt de nieuwere versie van de ribbon met visaton onderdelen die nu nog gewoon leverbaar zijn in hun assortiment (informatie is te vinden op de visaton homepage onder bauvorschläge) . Dit wordt wel een kostbare grap gezien de huidige prijzen van de chassis ( tiw250xs , al130 en mht12). 2) Als de de kasten qua maatvoering identiek zijn aan het origineel , de ribbon weer opbouwen met de originele chassis en vertrouwen op het door visaton bedachte ontwerp. (mocht je dit willen , ik heb alle chassis op voorraad). Laat maar eens iets van je horen . Gr. Boxfreak !

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”