Visaton Atlas Ribbon "Midi"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Matthijs1969

Visaton Atlas Ribbon "Midi"

Berichtdoor Matthijs1969 » wo 31 okt 2018, 2:17

In de studie/werkkamer heb ik zulke slechte kant & klaar boxen staan waar ik me al een tijd aan erger dat het hoog tijd werd om die eens te gaan vervangen, de woonkamer is ook aan de beurt maar daar is de haast minder groot, en kan eerst wel een opfris cursus/project boxen bouw gebruiken voor dat ik aan het grote Atlas Ribbon "maxi" in de woonkamer ga beginnen, en om in termen van mini/midi/maxi te spreken komt er misschien ook nog wel een keer een Atlas Ribbon "mini" voor in de slaapkamer :rofl:

Het komt goed uit dat ik door mijn Visaton verzamel woede in 't nu & een decennia terug (veelal uit één faillissement verkoop) genoeg units op de plank (zolder) heb liggen waar ik uit kan kiezen, dus de zolder opgedoken en alles eens uitgelegd en na een tijdje schuiven en samenvoegen met het "ine mine mutte" principe drie units uitgekozen waar ik de Atlas Ribbon "midi" mee ga bouwen.

Ben daarna naar bouwmarkt gegaan om MDF te laten zagen, heb het eerst bij de voor fronten gehouden kijken of ik de MDF skills nog heb ... daarna komt de rest wel als het mee valt ... dat was een tijdje later in het bouw proces gelijk een leermomentje, doe dat NOOIT in twee fases want de één zaagt daar minder precies dan de ander bouwmarkt medewerker :-"
Een schrale troost is dat mijn eisen niet erg hoog zijn 't hoeven voor mij geen ultra precieze met CNC machine gemaakte kasten te worden, ga toch boren en schroeven wat beteken dat ik daarna toch moet gaan plamuren dus even wat met een schuurmachine weghalen is dan ook een kleine moeite.

De voor fronten heb ik gekozen voor 22 mm MDF en de rest van de kast voor 18mm MDF om toch iets wat aan gewicht reductie te doen.
Na wat martelen met de decoupeerzaag en wat test zagen was dit klusje snel gedaan en had ik twee fronten staan voor de woofer kast.
01.JPG
02.JPG

Een dag later de rest laten zagen uit 18mm MDF en daar heb ik de rest van de kast mee opgebouwd, heb nog in dubio gestaan om alles te gaan lijmen maar dat zou gaan inhouden dat dat het proces behoorlijk zou gaan vertragen en ik maar 1 creatieve werkbank had (aanhangen met een zware massieve deur er op) zoals je misschien gaat zien op de foto's dat ik niet heel veel ruimte heb, sta in de schuur te klussen tussen de grasmaaier, aanhanger en een joekel van een camper die rest van de schuur in beslag neemt, zijn straf zal zijn dat hij onder een laag MDF stof gaat komen, dat is zorg voor volgend zomer \:D/

Dus ik heb gekozen voor de (lelijkere) manier van voorboren, verzinken, schroeven & later plamuren, dat gaat wel een stuk sneller en misschien dat ik tussendoor eens wat ga testen/oefenen met lijmen, zal de youtube er eens op nakijken over "hoe wat & waarom" en of ik dan rekening moet gaan houden met het zaagplan etc. dus de opzet is gaan voor het "recht toe recht aan" en had al een idee over de laatste verf/lak laag en weet zeker dat dan de geplamuurde schroef gaten niet meer zichtbaar zullen zijn, kom ik nog op terug in het vervolg van het Visaton Atlas Ribbon "Midi" verslag.
03.JPG
04.JPG

Hieronder foto van de eerste kast schroef en kit klaar en maar eens even kijken hoe en waar ik het filter ga plaatsen ... aangezien de middeltoner en tweeter een eigen onderkomen (kast) krijgen heb ik de aansluit punten achter in de kast gemaakt dat het ontkoppelen mogelijk is tijdens vervoer of verplaatsen, ga nog brainwave'n over hoe ze dan tijdelijk vast op elkaar komen te staan dat ze er niet af kunnen vallen. Het filter is de standaard Visaton HW 220 NG die helaas niet zo laag filtert voor de "Visaton WSP 21 S" woofer maar wel geschikt is voor de "Visaton RHT 13 AW" Ribbon tweeter, een custom filter bouwen kan je een rib uit je lijf kosten dus eerst maar eens zo en zie later wel weer verder, de gebruik te middel toner is wel beetje een onbekende in de Visaton lijn, het is de "Visaton DV 13 P" een bas middeltoner ... google maar eens op "Visaton Picco" is een geel mini satelliet setje waar de DV13P gebruikt wordt in een subwoofer, maar hij past zo mooi bij de Polypropeen Nawi membraan van de WSP 21S dus was de keus om hem te gebruiken snel gemaakt en zien later wel of er een aanpassing moet komen in het filter
05.JPG
06.JPG

Na een paar avonden doorpakken ben ik eindelijk zo ver dat ik de twee kasten zicht klaar heb en een overzicht heb hoe het er in grote lijnen er uit gaat zien ... 't brein had natuurlijk wel een plaatje voor ogen (rare uitspraak eigenlijk) maar nu kunnen mijn oogjes het eindelijk ook eindelijk zien. Ben zeer tevreden met de looks :yeah: kan nu tevreden alles weer demonteren en begint de volgende fase ... 't afwerken met schuren, plamuren, grondverf en eindlaag etc. ... maar 't begin is er !
07.JPG
08.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SARK

Re: Visaton Atlas Ribbon "Midi"

Berichtdoor SARK » wo 31 okt 2018, 18:43

Looking good :rock:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » vr 02 nov 2018, 1:25

SARK schreef:Looking good :rock:

Dank :dank:

Vandaag weer even een paar uurtjes actief bezig geweest met mijn kastjes, de eerste klus was alle schroefgaten dicht te plamuren (lekker geurtje heeft dat spul) en na het uitharden kon ik beginnen met schuren. Ze zeggen toch altijd "goed gereedschap is 't halve werk" wat zeggen ze dan bij slecht gereedschap ? De motor van de eerste bandschuurmachine begon na een paar minuten te roken ('t kreng ligt zichtbaar weg gesmeten op de eerste foto) en een bij een ander knapte de aandrijfriem ... geluk bij een ongeluk paste de aandrijfriem uit de doorgebrande exemplaar op het tweede apparaat ... dus na een klein oponthoud kon het schuren beginnen.
IMG_6752.JPG

Na het schuren kunnen de kasten in de grondverf, dat vindt ik wel een leuk klusje, je ziet gelijk resultaat alle afteken lijnen verdwijnen en de kast krijgt nog meer vorm, je ziet dan ook gelijk alle oneffenheden ofwel er moet nog een keer geplamuurd worden (houd je van de straat) ... dit keer vergeten om latex handschoentje te gebruiken, die MDF grondverf hecht bijzonder goed op de handen en reageert slecht op water en zeep, achja dat slijt ook wel weer :)
IMG_6756.JPG
IMG_6758.JPG

Oja nog excessen voor de slecht kwaliteit van de foto's, helaas maar heb nog een ouwe iPhone en heb kennelijk niet genoeg licht in de werkplaats, is in ieder geval beter als niets.

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 02 nov 2018, 8:50

Lekker bezig hoor!

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » za 03 nov 2018, 6:51

Mooi! Facetjes zien er ook strak uit!

SARK

Berichtdoor SARK » za 03 nov 2018, 11:02

En dat met een bandschuurmachine?!?! Ik had daar (uit de losse hand) al een mooi golfpatroontje van gemaakt :rofl:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » di 06 nov 2018, 17:08

Dit keer niet heel veel gedaan dan facetjes op de middel toner kast geschuurd en geplamuurd, dat kan nu mooi uitharden en de volgende keer nog even na schuren en in de grondverf, de grote kasten heb ik nog even nagelopen met een schuurpapiertje en daarna weer wat plamuur zodat hij nog strakker wordt, de tweeter houder vergeten facet aan te schuren maar ben gelijk wezen palamuren domdomdom

5CC62726-728A-4FDD-AAF9-9FCB9419EC42.jpeg

Hoeveel lagen grondverf is een beetje gebruikelijk ?
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op do 08 nov 2018, 7:37, 1 keer totaal gewijzigd.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » di 06 nov 2018, 17:45

Als het stopt met zuigen, zit er genoeg grondverf op.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » wo 07 nov 2018, 19:57

Dank voor je antwoord Coen !

Heb vanmiddag de boel weer lichtelijk geschuurd en de tweede laag op de bas kast gerold en zal morgen eens bij daglicht kijken of de grondverf nu helemaal dekend is, ik verwacht op de zaagkant van ‘t MDF nog wel een laagje moet ... de mid en tweeter kastjes hebben nu ook met facet geschuurd en zitten nu in de eerste grondverf laag.

D4FA5EFD-F3D8-47A9-B113-29342C09B557.jpeg

EDFA84F7-1DE3-4C40-95C8-11BE93D7DE67.jpeg

Voordat ik de kasten klaar heb wil ik alles wel in huis hebben dus ook genoeg vulling (BAF wol) hier in de buurt van Zwolle zit er volgens mij niet echt een speakerwinkels en wil ook niet bestellen, voor zo’n pakket moet je atijd weer thuis zijn. Ben vandaag maar even wezen kijken bij een stoffen winkel en heb daar een kilo synthetisch pluis spul mee genoemen maar ik wil eigenlijk rolletjes kunnen maken en even gegoogld kwam uit bij een stoffigsbedrijf en heb daar een seat foam mat mee genomen, de check lijst heeft weer een vinkje er bij, het gaat lekker zo.

Duik zo nog even de schuur in voor de volgende laag, deste eerder ik aan de eindlaag kan beginnen :rock:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 nov 2018, 23:08

Seat gaan is niet geschikt. Het moet geluid absorberen, dat is wat anders dan koudschuim oid lijkt me.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » do 08 nov 2018, 7:32

Ik zie nu als je Seat foam googled je 95% andere spul te zien krijgt dan wat ik gehaald heb, het is een synthetische deken van +/- 3 cm dik en is open van structuur, ze gebruiken het als extra comfort in de grote kussen op een banken etc. net onder de stof. Het lijkt heel erg op dit plaatje hieronder en wat ik mij kan herinneren van de vorige bouw een decennia terug wat er in zo’n Visaton demping materiaal zak zit.

82BC80D4-69E9-4B45-BF79-4F51E6CCAF37.jpeg

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”