Midkast vorm vergelijk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 20 jan 2008, 23:24

Ja, er zit wel wat verschil in, maar het is een stuk minder dan ik zou verwachten. Ik moest echt zoeken!
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 23 nov 2008, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 20 jan 2008, 23:27

Kijk, wat wel is, is dat het alleen nu ging om de hoeveelheid wol. Beide metingen hadden pritex op de achterkant van de kast en geheel voorzien van 1cm dik zacht vilt rondom.

Ohja, hieronder nog even een foto van de hoeveelhied wol in de kast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Jeroen G

Berichtdoor Jeroen G » zo 20 jan 2008, 23:30

Het is inderdaad een minimaal effect, maar is dat niet het hele eieren eten
bij luidsprekerbouw? alle minimalistische negatiefe effecten wegfilteren

Maar los daarvan, mij lijkt een logische verklaring:
De rechte kast heeft een grotere hoeveelheid staande golven
Wol en dergelijke dingen dempen deze staande golven
In de druppelkast worden de staande golven door de kastvorm en de
pritex als het ware al gewist, met wol hier nog bovenop zal dit dus maar
een minimaal effect hebben

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 20 jan 2008, 23:33

Jeroen G schreef:In de druppelkast worden de staande golven door de kastvorm en de
pritex als het ware al gewist, met wol hier nog bovenop zal dit dus maar
een minimaal effect hebben

Druppelkast heb ik niets aan gemeten vandaag, deze metingen waren met de rechthoekige kast.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Jeroen G

Berichtdoor Jeroen G » zo 20 jan 2008, 23:36

aha sorry :roll:

PN

Berichtdoor PN » ma 21 jan 2008, 8:47

Henkjan schreef:misschien is PN over te halen met deze kast en een simpele kubus bij Edo langs te gaan (of Edo bij PN?)....

Lijkt me wel een leuke test om te vergelijken wat de invloed van de "golfjes" zijn ten opzichte van de tapse en de rechte kast.
Alleen de kast waar ik nu mee bezig ben heeft een netto inhoud van iets minder dan 3 l en is niet kubus vormig. :cry:

Maar ik heb nog voldoende stroken liggen om wat golfjes van te maken, dus als ik de buiten maten van de kast kan krijgen of de minimale binnen maten voor de driver, wil ik wel een test kasje met een netto inhoud van 4 l maken en bij Edo gaan meten.

fgroen

Berichtdoor fgroen » ma 21 jan 2008, 10:34

Interessant topic, Edo!! Dit sluit ook weer aardig aan op het werk van Ed, in het kader van "team Concave". ;)

Wat ik zie, is dat het verschil tussen kubus en driehoek zich voornamelijk in het mid-hoog manifesteert. In feite, daar waar de grootte van de geluidsgolven relevant worden voor de vorm van de kast (dus geluidsgolven in de orde-grootte van de kastafmetingen). Bij lagere frequenties speelt alleen het volume een rol, en verdwijnen de verschillen.

Wat betreft met en zonder wol vulling zie je, dat het wol voornamelijk zijn impact heeft op lagere frequenties. De hogere frequenties worden dus al voldoende gedempt door de demping op de wanden. Waardevolle les is dus, dat het dempen van volume dus voornamelijk zin heeft voor lage frequenties. Omgekeerd durf ik te stellen, dat het totaal onzinnig is om een laagkast van een 3-weg systeem te bekleden met pritex. Omdat die kast alleen laagfrequent energie te verwerken krijgt, moet je daar een volumedemping toepassen.

Edo heeft met dit experiment sowieso aangetoond, dat een midcompartiment zowel wanddemping (voor het midhoog) als volumedemping (voor het midlaag) moet bevatten.

En over de ideale vorm van een middentoonbehuizing is nog veel te schrijven.. :lol:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 21 jan 2008, 12:58

Waarom zou je volumedemping willen toepassen? Dit levert niets goeds, alleen maar rendementverlies.

Voor een laagkast moet je wel bedenken dat, zodra de woofer flink belast wordt en gaat vervormen, alsnog kastresonanties in het mid worden aangesproken. Vanuit dat oogpunt kan het wel degelijk zinvol zijn een laagkast met pritex te bekleden om onder alle omstandigheden paneelresonanties te voorkomen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

fgroen

Berichtdoor fgroen » ma 21 jan 2008, 15:21

jeroen_d schreef:Waarom zou je volumedemping willen toepassen? Dit levert niets goeds, alleen maar rendementverlies.

Voor een laagkast moet je wel bedenken dat, zodra de woofer flink belast wordt en gaat vervormen, alsnog kastresonanties in het mid worden aangesproken. Vanuit dat oogpunt kan het wel degelijk zinvol zijn een laagkast met pritex te bekleden om onder alle omstandigheden paneelresonanties te voorkomen.

:?:

Ik kan je redenatie niet helemaal volgen. Mischien ben ik niet helemaal volledig geweest. Ik doelde op gesloten kasten (immers, daar gaat het hier over). Met een bass-reflex behuizing heb je gelijk dat je rendement verliest met het toevoegen van dempingsmateriaal. Als je een gesloten kast te weinig dempt, en de kast is voldoende stijf gebouwd (om mechanische trillingen van de wanden tegen te gaan) dan zal de energie van de woofer dóór de woorfer terug naar buiten willen. Lagere frequenties kun je m.i. door slimme geometrie die relatief klein is t.o.v. de golflengte niet dempen. Om die reden heeft een dode kamer ook enorme "wedges" aan de muur hangen. Op die manier komt de absorptie op de wand lager qua frequentie.

Dus als je je gesloten kast in het diepere laag onder contrôle wilt houden zul je òf een enorme tapered behuizing moeten maken (à la originele Nautilus), òf volume demping toe moeten passen.

Wat betreft paneelresonanties denk ik dat ik loodbitumen zou prefereren boven Pritex (of bedoel jij iets anders met paneelresonanties?).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 21 jan 2008, 17:46

De gesloten box ontleent zijn afstemming juist aan de backwave die terugwerkt op de conus, daar waar de box afmetingen klein zijn tov de golflengte. Meer of minder demping verandert dan alleen nog de Q-factor van dit massaveersysteem. Het is beter om de box 10% groter te maken (voor lagere Q en Fs) dan het volume kunstmatig 10% te verhogen met dempingsmateriaal omdat dit gepaard gaat met verliezen. Je haalt dus meer laag uit een grote stevige box zonder dempingsmateriaal.

Maar goed, enigszins off-topic dit, het ging over midkasten en niet over laagkasten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 21 jan 2008, 22:27

jeroen_d schreef:Waarom zou je volumedemping willen toepassen? Dit levert niets goeds, alleen maar rendementverlies.

Volledig mee eens.
Probeer eerst een kastvorm te creëren die zonder demping geen storingen geeft.
De minimale storing die dan nog over is kun je dan met gecontrolleerde demping gaan aanpakken.

Voor de baskast geldt dezelfde theorie. In geval van een Reflex kast met poort komt er, zoals Jeroen aangeeft, een ongewenst middengebied uit de poort. Daar dient die eventuele pritex voor. Bij een gesloten kast is dat niet het geval, echter daar geeft demping een lagere luchtsnelheid en een schijnbaar hoger volume.

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 21 jan 2008, 23:34

Dat is zo'n beetje, zei het dan in zeer beperkte uitvoering, heb gedaan met de midkamer van de tricone.

Het was me al eerder opgevallen dat je het geluid van een midunit kunt "dooddempen" (nieuwe term :D ) als je de kast vol stopt met demping. Bij de tricone heb ik getracht om met minimale demping en een nog eenvoudig te maken kastvorm zoveel mogelijk van de openheid van de unit te behouden. Ook uit die waterval diagrammen kun je zien dat het werkt.

Een volledige bolvorm met kegel zal natuurlijk beter werken maar is niet in alle kasten realiseerbaar.
Always be in doubt until sure

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 21 jan 2008, 23:54

Misschien moet je na dooddempen het filter aanpassen? Mijns inziens wil je alle energie die de kast in gaat dempen. Dat het zoals Jeroen uitlegt voor het laag een klein beetje rendement kost is jammer, maar we hebben het hier inderdaad over midkasten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 22 jan 2008, 0:32

Als er teveel dempingsmateriaal in zit, zal de beweging van de konus mede bepaald gaan worden door de eigenschappen van dit dempingsmateriaal. Je doet dus ook iets met de gewenste energie die de konus naar buiten toe afgeeft. Je tast de lineaire werking van het massaveersysteem aan. Uitsluitend indien het dempingsmateriaal zuiver lineair werkt kan je ongebreideld dempen. Zo niet, dan krijg je kleuring in het lage middengebied en gebrek aan levendigheid, een min of meer verstopt geluid. Dit is niet te compenseren met filteren. Ik kan me voorstellen dat het niet zo erg is als je de kast hoog affiltert (pure mid), maar als hij ook het gebied van zeg 100-300Hz moet weergeven is teveel demping ongewenst.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 23 jan 2008, 21:08

kijk nou eens, een amerikaan is creatief met een CSS SDX7...

Timn8ter op DIYaudio schreef:The pipe behind the SDX7 is a 6" diameter plastic elbow pipe stuffed with polyester wool. The bass reflex box below it is empty except for the port tube and crossover.

I can't provide much in the way of emperical evidence as to why it works so well. It just seemed to make sense, in an intuitive sort of way.
My assumptions are:
1. The pipe reduces reflections back to the rear of the cone.
2. The relatively small area of the pipe provides some air mass support to the cone.
3. The stuffing in the pipe converts much of the higher frequencies to heat so mostly low frequencies are entering the lower chamber.
3. The combination of small area to large area transition, stuffing and length of the "line" is similar to a "restricted terminus quarter wave resonator" though it is a bit short to truly set up a resonance.

edit: typo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Henkjan op do 24 jan 2008, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2008, 21:38

Hoi,

Wat ik eens op een Duitse site gelezen heb is dat er erg goede resultaten bereikt werden met een laag golfkarton tegen de achterwand. Dat dempte vrijwel geheel de reflecties daarvan. Was ondersteund met mooie waterval metingen. Het golfkarton was zo'n 5 cm dik en zodanig aangebracht dat de openingen van de ribbeltjes in de kast uitkwamen. De ribbels dus haaks op de kastwand zeg maar.

Wil dit zelf nog eens gaan uittesten maar het past wel mooi in dit draadje.

Ander punt is de overgang van mid naar woef m.b.t. het afstraal gedrag. Mij valt steeds weer op dat als de midkast los van de baskast staat, met enige tussenruimte, het geluid homogener is en de stereoplaatsing ook beter.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 23 jan 2008, 21:52

Wanneer valt jou dat steeds op? Ik ken dergelijke luidsprekers niet, dus ik ben benieuwd hoe je dit vast stelt. Behalve natuurlijk satelliet/sub, maar daar is juist vaak de klacht dat de overgang minder homogeen is dan bij een goede drieweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 jan 2008, 21:58

Het is een algemene indruk die is blijven hangen door de loop der jaren. Echt AB vergelijken heb ik niet gedaan maar dat zou misschien wel eens de moeite waard kunnen zijn.

Denk dat hierbij zoiets speelt als waarom monitorspeakers beter gewaardeerd worden om hun stereoplaatsing.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 23 jan 2008, 23:55

Nu lijkt het alsof je deze uitspraak doet op basis van het luisteren naar 2-weg monitoren. Op zich is het logisch dat een 3-weg erg goed gefilterd moet zijn wil het net zo coherent zijn als een 2-weg. Maar dit heeft niets te maken met de woofer wel of niet los van de kast.

Misschien kun je nog wat meer uitleg geven welke situaties dat dan waren in de loop der jaren, ook als was het niet A/B?

StevenW

Berichtdoor StevenW » do 24 jan 2008, 0:40

Dit is ook een interessante vormgeving voor een midkast:

Afbeelding

http://www.6moons.com/industryfeatures/siltech/pantheon.html
Cut The Crap

b_force

Berichtdoor b_force » do 24 jan 2008, 11:30

Niet weer dat ding :(

(iets met marketing enzo .... )

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 19 feb 2008, 22:29

maar ff sticky van gemaakt

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » di 15 apr 2008, 13:08

Henkjan schreef:maar ff sticky van gemaakt

Had je niet moeten doen :D .

Betreffende die meting met en zonder de wol Edo.
Ik zie toch duidelijk een verschil tpv 1 a 2 Khz.
Wellicht kun je dit ook wel horen.
Of sla ik de plank mis?
.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 02 jun 2008, 18:22

jeroen_d schreef:Als er teveel dempingsmateriaal in zit, zal de beweging van de konus mede bepaald gaan worden door de eigenschappen van dit dempingsmateriaal. Je doet dus ook iets met de gewenste energie die de konus naar buiten toe afgeeft. Je tast de lineaire werking van het massaveersysteem aan. Uitsluitend indien het dempingsmateriaal zuiver lineair werkt kan je ongebreideld dempen. Zo niet, dan krijg je kleuring in het lage middengebied en gebrek aan levendigheid, een min of meer verstopt geluid. Dit is niet te compenseren met filteren. Ik kan me voorstellen dat het niet zo erg is als je de kast hoog affiltert (pure mid), maar als hij ook het gebied van zeg 100-300Hz moet weergeven is teveel demping ongewenst.

Dus dan ga je er van uit dat het dempingsmateriaal die dempende werking voornamelijk heeft in het lage middengebied (100-300 Hz)?
Maar in een midkastje wil je toch vaak de staande golven bij hogere freq. dempen? Een kastje met een diepte van bijv. 30 cm heeft zijn 1e staande golf al bij ca. 570 Hz. Die (en de hogere harmonischen) zou je willen wegdempen. Dus wil je dempingsmateriaal dat juist in het hogere mid-gebied veel doet en niet bij lagere freq. Toch?
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 02 jun 2008, 19:13

Hans Nootdorp schreef:Dus dan ga je er van uit dat het dempingsmateriaal die dempende werking voornamelijk heeft in het lage middengebied (100-300 Hz)?

Nee, dempingsmateriaal werkt het beste in het hogere middengebied. Maar als je teveel in de kast stopt, om in het hogere middengebied werkelijk helemaal geen backwave meer te hebben, dan ga je dat negatief merken in het lage middengebied.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”