Midkast vorm vergelijk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Re:

Berichtdoor pappaleo » za 02 apr 2016, 10:19

ds23man schreef:
Henkjan schreef:zo, heb voor een nog te openbaren project :wink: een leuk midkastje in elkaar gefreubeld... 30cm lange gevouwen tapered pipe, twaron demping, bitumen en vilt op de wanden, lege ruimte opgevuld met audiofiel zand.

Hoe is dit experiment eigenlijk afgelopen HJ?

Met de Nescio toch? Dit is precies die top behuizing.

pappaleo

Re: Midkast vorm vergelijk

Berichtdoor pappaleo » za 02 apr 2016, 10:22

Wieger61 schreef:Hoe verminder je staande golven in de kast?

Een truc die ik toepas is interne kastdimensies zo te kiezen, dat de staande golven van tonen uit onze en meest voorkomende toonladder (Gelijkzwevende stemming) niet ontstaan. Een luidspreker die bijvoorbeeld een 'a' van 440Hz kan weergeven moet dan niet in een box zitten met een maat gelijk aan 440/343/2=64,2 cm. Beter zou zijn een afstand tussen deze en de volgende toon, bijv 415,3Hz (of 466; zie toonhoogtetabel op Wikipedia), bijvoorbeeld halverwege: 62,3 cm. Aan de hand van de toonhoogtetabel heb ik een lijst met interne voorkeursmaten berekend.

Ik heb hieraan (nog) geen metingen aan gedaan, maar de panelen van boxen die zo gebouwd waren trilden weinig. Ik heb dit niet met Indiase raga's getest ....

Leuke theorie. :mrgreen:

Maar wat als je geluidssnelheid nou verandert, omdat de luchtvochtigheid, de temperatuur of de luchtdruk wijzigt door weersinvloeden? En heb je rekening gehouden met vertraging van de geluidssnelheid door de invloed van het toegepaste dempingsmateriaal?

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Re:

Berichtdoor ds23man » za 02 apr 2016, 11:23

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Henkjan schreef:zo, heb voor een nog te openbaren project :wink: een leuk midkastje in elkaar gefreubeld... 30cm lange gevouwen tapered pipe, twaron demping, bitumen en vilt op de wanden, lege ruimte opgevuld met audiofiel zand.

Kan geen technische achtergrond informatie over vinden. Of staat dat alleen in het Elektor artikel?
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 02 apr 2016, 11:55

Het is gewoon een gesloten tapse pijp, a la Nautilus dus. Alleen opgevouwen zodat het in een "schoenendoos" past: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... lit=nescio

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 02 apr 2016, 12:36

de vorm van de kast alleen zorgt niet dat er geen staande golven zijn, het is de combinatie van vorm en demping die t m doet. Hier wat metingen aan een leeg en gedempt driehoekig midcompartiment (in punt uitlopend vanaf mid gezien):
Afbeelding

Burst decay leeg en met demping:
Afbeelding
Afbeelding

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
correct, daar zagen we die topkast van de Nescio. en zoals Leo zegt, het is een opgevouwen in een punt toelopende behuizing. ondanks goede voornemens nooit er aan toe gekomen om een vergelijking met rechthoekige kast te doen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 03 apr 2016, 21:18

pappaleo schreef:
Wieger61 schreef:Hoe verminder je staande golven in de kast?

Een truc die ik toepas is interne kastdimensies zo te kiezen, dat de staande golven van tonen uit onze en meest voorkomende toonladder (Gelijkzwevende stemming) niet ontstaan. Een luidspreker die bijvoorbeeld een 'a' van 440Hz kan weergeven moet dan niet in een box zitten met een maat gelijk aan 440/343/2=64,2 cm. Beter zou zijn een afstand tussen deze en de volgende toon, bijv 415,3Hz (of 466; zie toonhoogtetabel op Wikipedia), bijvoorbeeld halverwege: 62,3 cm. Aan de hand van de toonhoogtetabel heb ik een lijst met interne voorkeursmaten berekend.

Ik heb hieraan (nog) geen metingen aan gedaan, maar de panelen van boxen die zo gebouwd waren trilden weinig. Ik heb dit niet met Indiase raga's getest ....

Leuke theorie. :mrgreen:

Maar wat als je geluidssnelheid nou verandert, omdat de luchtvochtigheid, de temperatuur of de luchtdruk wijzigt door weersinvloeden? En heb je rekening gehouden met vertraging van de geluidssnelheid door de invloed van het toegepaste dempingsmateriaal?

Nog geen onderzoek naar gedaan. Is eigenlijk niet zo moeilijk denk ik: boor in een hoek van je luidspreker een gat, stop daar je meetmicrofoon in en doe onder verschillende omstandigheden frequentiemetingen. Zoek het verband tussen de staande golven en de afmetingen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op zo 03 apr 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 03 apr 2016, 21:37

Met afmetingen voorkom je geen staande golven. Waarschijnlijk met standaard golftheorie te bewijzen. Zelfs in bijvoorbeeld een lege bolluidspreker ontstaan staande golven. Maar als de muziek alleen de tonen gebruik die niet overeenkomen met de eigenfrequenties van de ruimte in de box, komen deze ook niet in trilling. Helaas gebruikt sommige muziek ook andere tonen. Bijvoorbeeld Indiase ;-)

Woutertje

Re:

Berichtdoor Woutertje » zo 29 jan 2017, 22:24

Edo schreef:Ik zal vanavond nog even de test doen met alleen de baffle, dus geheel zonder kast. Wat die richel op de 2Khz doet...zit in beide grafieken dus zal iets in de kamer of met de driver zijn denk ik, maar kome ik nog wel achter.
@Jan: in de punt zit wel wat wol ja. Alles bekleed met vilt en met wat wol gevult.

Even kort hoe je de grafiek nu uitleest. Je biedt de driver een ruis-burts aan, dus gedurende korte tijd alle frequenties (ruis dus). Die burst stop je plotseling maar je blijft wel meten. Dus wat je ziet op die waterval grafiek is helemaal achteraan bij 0 zie je nog alles, en langzaam komt die golf van energie naar je toe. Je blijft meten tot 4ms in dit geval. Na een bepaalde tijd zie je dat de energie op bepaalde frequenties uitdooft. Je ziet bijvoorbeeld heel goed de resonantiefrequenties rond de 10Khz, die zijn van de driver zelf. Maar hoe eerder die bergrug om het maar zo te noemen weg is hoe beter dus. Kijkende nar de verschillen dus, zie je dat de bergruggen rond de 1...2Khz eerder weg zijn dan bij de rechthoekige kast.
Phoe, lastig te omschrijven, maar ik hoop dat het wat duidelijker is zo.

Ik snap dus vanaf nu wat je daar ziet! Kudos voor je "simpele" uitleg!

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 20 aug 2017, 19:18

De individuele vragen over optimalisatie van de behuizing voor een SPH-115 heb ik even van dit sticky vergelijkingsonderzoek afgesplitst.

Het nieuw draadje: Grotere behuizing met diagonale schotten voor SPH-115

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”