Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Beheerder

Waar zouden we graag meer van willen weten?

Berichtdoor Bart_M » do 16 sep 2004, 12:25

Wat zijn nu onderwerpen waar nog vaak vragen over zijn?
Als we deze verzamelen en daarna een mooi verhaal met goede uitleg en plaatjes van maken, zal het daarna op de website gepost kunnen worden.
Dus SHOOT! :)

Ik zal een voorzet geven:
Hoe bereken ik een kastvolume?

Hoe meet ik mijn drivers door?

Welke verschillende systemen zijn er?

Hoe werk ik mijn kast het beste af?

Hoe kan ik het beste drivers combineren?

Reviews van meet en bereken software
Laatst gewijzigd door Bart_M op ma 04 okt 2004, 18:43, 7 keer totaal gewijzigd.

michiel

Berichtdoor michiel » do 16 sep 2004, 12:36

Je wilt als het ware een site maken met info over zelfbouw luidsprekers?? (als ik het goed begrijp) In dat geval kun je flink aan de slag met jatten van andere sites, want die zijn er geloof ik al. :D

Wat men zoal in een forum zal vragen is meestal gericht op hun eigen situatie. En dergelijke doel gerichte vragen zijn niet samen te vatten in een artikel. Nadeeltje is wel dat je telkens weer het zelfde verhaaltje moet ophangen in een iets andere context.

Uiteraard lijkt het me wel leuk om een soort van faq op te zetten waar veel basis info instaat. Dat is erg handig voor de beginners onder ons!

Bart_M
Beheerder

Berichtdoor Bart_M » do 16 sep 2004, 12:39

michiel schreef:Je wilt als het ware een site maken met info over zelfbouw luidsprekers?? (als ik het goed begrijp)

Klopt! :)

In dat geval kun je flink aan de slag met jatten van andere sites, want die zijn er geloof ik al. :D

Er is heel veel info te vinden, maar het is vaak of moeilijk of in het engels.

Wat men zoal in een forum zal vragen is meestal gericht op hun eigen situatie. En dergelijke doel gerichte vragen zijn niet samen te vatten in een artikel. Nadeeltje is wel dat je telkens weer het zelfde verhaaltje moet ophangen in een iets andere context.

Dat hopen we met het forum op te lossen

Uiteraard lijkt het me wel leuk om een soort van faq op te zetten waar veel basis info instaat. Dat is erg handig voor de beginners onder ons!

Gaan we ook zeker doen.

Ik denk dat jij vast wel wat over TL kan schrijven. :wink:

michiel

Berichtdoor michiel » do 16 sep 2004, 13:10

Krunk schreef:

Hahaha, als ik nou eens tijd had!!

Het geen waar ik nu mee aan het spelen ben (als ik met TL systemen bezig ben) is juist dat wat meer iets voor de gevorderde is. En voordat ik er echt ga roepen hoe het precies zit moet ik toch wat in de praktijk gaan toetsen. Tot nu toe blijft het bij de simulatie en een hele enkele proef, en dat zeg ik er ook altijd entjes bij as ik iemand informatie geef over het ontwerpen van een TL.
Mocht eht ooit zo ver komen dat ik de verschillen in de praktijk ga bregne dan komt hier uiteraard uitgebreid verslag van. Maar ik zie dit niet snel gebeuren aangezien ik het druk zat heb met studie, werk en andere bezigheden. :cry:
Mijn eigen speakers staan nog op de eerste plaats, geef me nog een paar jaar om dit project af te ronden!

SARK

Berichtdoor SARK » do 16 sep 2004, 15:03

Hoe meet ik mijn nieuwe/oude units door (TSP :lol: ), met welke basis materialen (vooral niet te duur), welke methodes zijn er, waar moet ik op letten en hoe kan ik controleren of ik er niet vreselijk naast zit.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » vr 17 sep 2004, 0:13

Ik heb nog wat staan over afkortingen, Basreflexkasten en gesloten systemen. Kun je zo van m'n site overnemen (met misschien wat aanpassingen)

Ik ben nog bezig met TL te verwoorden, maar is lastig.
Dan nog filtertechnieken/uitleg diverse verschillen en berekeningen misschien.
Metingen aan luidsprekers zonder al te veel kosten te maken misschien (heb nog wel wat suggesties)
En natuurlijk de links waar we "onze" spullen redelijk goedkoop kunnen verkrijgen.
Er zal nog een stukje bijkomen van houtbewerking denk ik....lijmentechnieken, klemmen, freezen, deuvelen, verstekzagen, gereedschap..

Oftwewel alles voor de beginnende spiekerbouwer....

Edo

SARK

Berichtdoor SARK » vr 17 sep 2004, 13:17

Welke "zachte waar" kan ik gebruiken om filters/kasten mee te ontwerpen, en eventuele ervaringen van mensen hiermee. (misschien een rating erbij;
1=super-flut
10=helemaal toppie (en onbetaalbaar :? )
Afbeelding

SARK

Berichtdoor SARK » ma 20 sep 2004, 21:12

Hier alvast een link naar freeware programma's, ik heb ze (nog) niet getest maar het ziet er veelbelovend uit.
Bron = Klang + Ton
Afbeelding

Caratje

Berichtdoor Caratje » ma 04 okt 2004, 8:33

Kast versteviging/demping:

Wand materialen
Demping voor Bass vs hoge tonen
Optimale Matrix constructie

Maar daar mijn Engels goed genoeg is zijn veel 'beginner' vragen al beantwoord:
http://www.diysubwoofers.org/faq.htm
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

priens

Berichtdoor priens » ma 04 okt 2004, 17:22

Ik ben nog echt een n00b op dit gebied. Voorheen was ik vooral bezig met car-audio, maar nu ben ik bezig met een projectje om een paar luidsprekers te bouwen voor m'n vriendin. (Klik)
Erg simpele (Gradient) componenten, en een gewoon bass-reflex kastje. Je kan dit eigenlijk zien als een soort oefening. Want wanneer we samen gaan wonen ben ik van plan om ook zelf speakers te gaan bouwen van iets betere componenten.

Het grote probleem was het frezen van mooie ronde gaten en het verzinken van de driver zelf. Misschien dat daar wat aandacht aan besteed zou kunnen worden.

Verder misschien iets over dempingsmaterialen, wanneer gebruik je wol, schuim of iets anders.

Milner

Berichtdoor Milner » ma 04 okt 2004, 22:24

Vergelijkende tests!

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » ma 04 okt 2004, 22:28

Milner schreef:Vergelijkende tests!

Van zelfbouwluidsprekers/kabels/versterker?
Lijkt me een leuk punt. Paar keer per jaar iets organiseren ergens. Even hobby'isten onderling. Met natuurlijk een verslag op de site.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » ma 04 okt 2004, 22:29

priens schreef:Het grote probleem was het frezen van mooie ronde gaten en het verzinken van de driver zelf. Misschien dat daar wat aandacht aan besteed zou kunnen worden.

Verder misschien iets over dempingsmaterialen, wanneer gebruik je wol, schuim of iets anders.

Ik zal eens kijken als ik wat tijd heb om een "handleiding" freezen kan maken met foto's e.d. voor de site. Is wel een goede, want het blijkt dat meer mensen daar problemen (en angst) voor hebben.

Edo

Milner

Berichtdoor Milner » ma 04 okt 2004, 22:33

Edo schreef:
Milner schreef:Vergelijkende tests!

Van zelfbouwluidsprekers/kabels/versterker?
Lijkt me een leuk punt. Paar keer per jaar iets organiseren ergens. Even hobby'isten onderling. Met natuurlijk een verslag op de site.

Ja goed idee!

michiel

Berichtdoor michiel » di 05 okt 2004, 13:35

michiel schreef:
Krunk schreef:

Hahaha, als ik nou eens tijd had!!

Tijdens het schrijven van een reply op dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=148 kwam ik er achter dat ik al eens een artikeltje heb gebakken over het tunen van de TL. In het topic is een link naar het artikel te vinden, en van mij part wordt deze op de site geplaatst. Misschien dat ik voor de duidelijkheid nog het een en ander kan veranderen.

sietse

Berichtdoor sietse » zo 31 okt 2004, 16:28

Hallo heren,

Als dit onderwerp nog steeds actueel is, wil ik wel proberen iets mee te doen op TL gebied, maar dan als tegenhanger van rekenmachines en zo. Dus van uit mijn praktijk ervaringen.
Ik ben al jaren verslingerd aan TL en heb er al wat gebouwd. Edo en misschien ook anderen zullen zich misschien nog mijn kastjes van HiFi.nl forum herinneren.
Ik heb de indruk van de diverse forums, dat TL boxen niet de meest gebruikte kasten zijn. Vandaar.

Ik hoor het wel,
groeten Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op zo 31 okt 2004, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » zo 31 okt 2004, 16:30

Ja die kan ik me nog wel herinneren.

Is het niet een leuke idee om een stuk te schrijven/maken voor op deze site?
Ik heb gesloten en basreflex al gedaan. Misschien een leuke uitdaging om het hoofdstuk "TL" te maken voor de site?

Edo

sietse

Berichtdoor sietse » zo 31 okt 2004, 16:44

Hoi Edo,

Lijkt me leuk, al moet ik er even over nadenken hoe, want je hebt wel goed begrepen van uit welke hoek ik het benader?
Dus om het spannend te maken moet ik rekenmachines tegenover mij hebben met de bedoeling een positief verhaal te krijgen. Discussie dus ook al zijn er verschillen in opvattingen en aanpak bij het bouwen en zo.
Kan druk worden voor moderatoren maar dat begrijp jij wel.

Het is toevallig zo dat ik binnen afzienbare tijd een paar Wharfdale breedbanders zonder niks in TL ga zetten. Deze speakers zijn ongeveer 40 jaar oud. Altijd zuinig bewaard in de doos.

Sietse

weidok

Berichtdoor weidok » zo 31 okt 2004, 21:28

sietse schreef:Hallo heren,

Als dit onderwerp nog steeds actueel is, wil ik wel proberen iets mee te doen op TL gebied, maar dan als tegenhanger van rekenmachines en zo. Dus van uit mijn praktijk ervaringen.
Ik ben al jaren verslingerd aan TL en heb er al wat gebouwd. Edo en misschien ook anderen zullen zich misschien nog mijn kastjes van HiFi.nl forum herinneren.
Ik heb de indruk van de diverse forums, dat TL boxen niet de meest gebruikte kasten zijn. Vandaar.

Ik hoor het wel,
groeten Sietse

Hier een link kun je alvast een beetje voorbereiden
http://www.t-linespeakers.org/linx/linx.html :idea: :idea:

Groeten Weidok

Nog een mooie:
http://www.positive-feedback.com/Issue10/morelpreludes.htm
" there is no box like no box" :)

sietse

Berichtdoor sietse » ma 01 nov 2004, 14:32

Hoi Weidok,

Leuke info. Ik weet dat er al vele soorten TL kasten zijn bedacht. Die zullen het vast ook wel doen. Ik denk dat het in dat eventuele topic onderandere moet gaan over, wat zoek ik uit dat in de kamer past, wat duw je er in, en zal het kunnen werken. Want jij en ik weten, dat het niet per definitie schreeuwende duur hoeft te zijn.

Ik moet er nog even over blijven nadenken. Want de broedmachine tussen mijn oren heeft gisteravond tijdens een pilsje, een dubbeltje horen vallen betreffende die Wharfdale in een TL. Dus weet mijn verstand heel zeker, dat het kwartje ook nog wel gaat vallen. Als dat zo is hebben we misschien nog iets leuks te vertellen.
Bovendien ben ik nog niet erg thuis in de gebruiksmogelijkheden op forums. En dat zou wel eens lastig kunnen zijn.
Edo bedankt voor de reactie off topic.

U hoort nog van mij,
Sietse

sietse

Berichtdoor sietse » do 18 nov 2004, 21:31

Is het hier ook de plek om een voorstel te doen om iets te veranderen op de front page?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 18 nov 2004, 23:45

sietse schreef:Is het hier ook de plek om een voorstel te doen om iets te veranderen op de front page?
ik zou dat liever op "forum algemeen" zien

teacher

Berichtdoor teacher » vr 26 nov 2004, 11:10

Even een ander idee,

Zijn er meer mensen geintresseerd in bijv. AJHorn of meetsoft/hardware?
Zouden we dit met meer mensen kunnen kopen en zo korting bedingen?
tjolk op het ZBA forum...

sietse

Berichtdoor sietse » do 02 dec 2004, 22:36

Het frezen is verhuisd naar Kast Ontwerp.

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

sietse

Berichtdoor sietse » vr 10 dec 2004, 12:47

Hallo allemaal,

Het valt mij op dat er nog al eens vragen zijn over filters. Vooral van beginnende zelfbouwers. Ik kan wel een basis verhaal samen stellen met basis schema's van filters. Goed voor de front page?

Sietse
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”