Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 08 sep 2010, 14:43

Af en toe kom je op dit forum verwijzingen naar de group delay (GD) van luidsprekers tegen. Wat is de zin van de GD bij luidsprekers?
De GD is een concept uit de transmissie-wereld. Stel: een signaal is smalbandig gemoduleerd op een draaggolf, zoals een radiosignaal. Dit geheel reist door een transmissieweg (kabel, zender-ontvanger combinatie) Deze heeft vrijwel altijd een laagdoorlaat karakter. Het blijkt dan dat de draaggolf een vertraging ondervindt van fase/frequentie (de faselooptijd) en de smalbandige modulatie een vertraging van dPhi/dOmega (de groeplooptijd), berekend op de draaggolffrequentie. Voor breedbandige signalen heeft dit geen betekenis. Luidsprekers zijn hoogdoorlatende systemen. Je kunt de GD ervan wel uitrekenen, maar wat moet je ermee? De GD van een hoogdoorlaat lijkt sterk op die van de laagdoorlaat van dezelfde soort, bij een Butterworth LP en HP zijn ze zelfs identiek. Het gedeelte van de GD karakteristiek dat niet 0 is ligt in beide gevallen onder de grensfrequentie. Bij een LP is dat dus in diens doorlaatband, bij een HP ligt de hele GD-bult in de sperband! Over de eventuele signaalvertraging hoef je je dus geen zorgen te maken, het eventueel vertraagde signaal wordt niet of sterk verzwakt weergegeven.
Het is bekend dat scherp afsnijdende karakteristieken een grote fasedraaiing, en dus een grote GD meebrengen. Het gaat er dan vooral om hoe scherp de karakteristiek van doorlaat naar spergebied gaat. Hoe "vierkanter" de karakteristiek, hoe groter de GD. En zo'n karakteristiek gaat ook gepaard met een langduriger en sterker golvend overgangsverschijnsel. Bereken je hoe een in de nuldoorgang ingeschakelde sinus wordt weergegeven door een basreflex, dan blijkt dat enorm mee te vallen. Er is meestal niet meer te zien de een iets golvende amplitude van de eerste twee perioden. De absolute grens voor onhoorbaarheid van dit verschijnsel ligt bij de 4e orde systemen ongeveer bij Butterworth afstemmingen. Van enige signaalvertraging blijkt ook hier niets, de sinus begint meteen bij t=0. Het is helaas niet zo dat je het overgangsverschijnsel rechtstreeks uit de GD kan berekenen, de GD is niet meer dan een grove indicatie. Veel beter is het, de vorm van de frequentie-karakteristiek als criterium te nemen, alles wat scherper verloopt dan Butterworth zal misschien een beetje hoorbare transient effecten geven. En je moet al een heel droge goed gedempte kamer hebben, wil je er iets van horen, want de staande golven in een kamer trillen gewoonlijk veel langer na.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

TTS

Berichtdoor TTS » wo 15 dec 2010, 17:38

Ik zou wel eens willen weten wat GOED is.

Het schijnt erg moeilijk te zijn om te bepalen wat goed is.

Maar stel nou dat ik er achter kom wat GOED is.....

Ga me dan alsjeblieft niet vragen wat BETER is.. oke?

SARK

Berichtdoor SARK » do 16 dec 2010, 7:31

TTS schreef:Ik zou wel eens willen weten wat GOED is.

Maar mag ik dan wel vragen wat je nu eigenlijk wil zeggen :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

TTS

Berichtdoor TTS » do 16 dec 2010, 10:54

SARK schreef:

Maar mag ik dan wel vragen wat je nu eigenlijk wil zeggen :?:

:lol: Probeer eens in te voelen wat ik bedoel, .....iets meer te verdiepen...... en van jezelf uit te gaan.....

SARK

Berichtdoor SARK » do 16 dec 2010, 15:14

TTS schreef: :lol: Probeer eens in te voelen wat ik bedoel,

Ik probeer het ...... :-k lukt niet.
TTS schreef: .....iets meer te verdiepen......

Probeer ik ook ..... [-( nog steeds niets.
TTS schreef:en van jezelf uit te gaan.....

Hmmmmmm ..... [-X nope, helemaal niets.

Maar vertel eens wat je gebruikt want ik heb sterk het vermoeden dat het A) lang werkt en B) het je in hogere sferen brengt :shock: ksnap je nog steeds niet 8-[
Afbeelding

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 16 dec 2010, 15:56

SARK schreef:
TTS schreef: :lol: Probeer eens in te voelen wat ik bedoel,

Ik probeer het ...... :-k lukt niet.
TTS schreef: .....iets meer te verdiepen......

Probeer ik ook ..... [-( nog steeds niets.
TTS schreef:en van jezelf uit te gaan.....

Hmmmmmm ..... [-X nope, helemaal niets.

'Tis i.i.g. nu duidelijk dat je al 3 punten hebt waar graag meer van te wilen weten.... :mrgreen:
Peter de Jong

TTS

Berichtdoor TTS » vr 17 dec 2010, 0:48

SARK schreef:Maar vertel eens wat je gebruikt want ik heb sterk het vermoeden dat het A) lang werkt en B) het je in hogere sferen brengt :shock: ksnap je nog steeds niet 8-[
Afbeelding

Naar mijn gevoel overschrijdt jouw reactie een fatsoensnorm. In ieder geval mijn norm.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 17 dec 2010, 1:32

Ik kan mij zeker voorstellen wat je bedoeld, toevallig vanavond was er iemand die reageerde met wat klinkt die klarinet, die hoorde hij dus, hard.

Ik zij toen tegen hem, mijn broer speelde klarinet, dat klinkt vrij hard als je er dicht op zit.

Hij had blijkbaar niet die ervaring, waardoor hij het blijkbaar vriendelijker had weergegeven had willen zien.

De realiteit is dus blijkbaar het gewenste en niet het realistische geluid.

Mensen zijn zich niet altijd bewust van hoe instrumenten echt klinken, zeker als je er dicht op zit.

Ook in de concertzaal of theater is het vaak op welke afstand je zit van de musicerende mensen ook het klankbeeld vaak wat vertroebeld.

Het lijkt mij wel eens dat de realiteit vaak in de audio niet als gewenst word beschouwd.
Hans

SARK

Berichtdoor SARK » vr 17 dec 2010, 6:10

TTS schreef:Naar mijn gevoel overschrijdt jouw reactie een fatsoensnorm. In ieder geval mijn norm.

Excuses daarvoor, ik zal er voortaan op letten.
Afbeelding

pcw

Berichtdoor pcw » zo 17 jul 2011, 9:55

Waldekker schreef:Ik zou wel eens willen weten waarom LoudMagnet.com niet in de links staat...
zou ik aardig vinden ..

ik ook wel ja. prijzen op die site zijn erg scherp voor sommige delen. slechte ervaringen mee of gewoon goede winkel om te kopen?

Candisa

Baffle Step!!!

Berichtdoor Candisa » za 20 aug 2011, 14:59

Misschien dat het al vermeld is, maar het is iets waar ik mbh van de zoekfunctie nog niet meteen wijzer van wordt en dat naar mijn mening toch wel een eigen (kleverig?) draadje verdient: Baffle Step :-s :? :-k

Dit lijkt me toch iets heel belangrijk om mee rekening te houden vanaf het begin van het ontwerp...
Het kan namelijk een effect hebben op de keuze van de drivers en het bepalen van de afmetingen van de kast
...en ook belangrijk blijft tot je al een heel eind bezig bent met filteren!
Het moet tenslotte gecorrigeerd worden door een compensatienetwerk, een goed afgefilterde hulp-driver, de keuze van de crossoverfrequenties en -steilheden...!

Wij hebben bijvoorbeeld een MTMW-ontwerp op papier staan met de bedoeling de 2 mids te laten samen spelen in het 4pi-gebied en slechts 1 van de twee te laten doorspelen in het 2pi-bereik om het rendement maximaal te houden...
Nu heb ik geen idee:
- hoe ik de baffle-step frequentie moet bepalen,
- met hoeveel dB/oct de overgang tussen 2pi en 4pi plaats vindt
- Hoeveel dB er in het 4pi-bereik moet "bijgepompt" worden om op het niveau van het onverzwakte 2pi-bereik te komen
- ...

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat bovenstaande tekst (met termen als 2pi en 4pi bijvoorbeeld) al knap "hoog gegrepen" zal overkomen bij sommigen!

Een (kleverig?) draadje waarin op eenvoudige manier het fenomeen Baffle Step wordt uitgelegd, samen met wat je er aan kan doen en hoe je dit berekent, zou volgens mij niet alleen voor mij een zeer welgekomen aanvulling zijn op de informatie die momenteel beschikbaar is op dit forum! :)

groetjes,
Isabelle

b_force

Berichtdoor b_force » za 20 aug 2011, 16:45

Eigenlijk kun je al je vragen beantwoorden met het programma Edge of met Boxsim.

Voor de mensen die dan daarachter weer "het waarom" willen weten, kun je beter in de boeken duiken.

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 20 aug 2011, 17:59

Wel, het vermelden van die programma's is natuurlijk ook zeer interessant in een mooi draadje, in simpele taal met daarin een uitleg over wat baffle-step nu precies is en wat er aan kan gedaan worden.
Het onderwerp is -aan het aantal zoekresultaten te zien- hier op het forum al enorm vaak voorbij gekomen, maar een echt duidelijk, simpel te begrijpen apart draadje er over ben ik nog niet tegengekomen...
Op die manier is het niet verwonderlijk dat dit onderwerp al jaren te pas en te onpas in verschillende topics opduikt... :wink:

b_force

Berichtdoor b_force » za 20 aug 2011, 18:09

Mjah ik zou eerlijk gezegd niet echt weten wat je er dan allemaal over zou moeten vertellen.

Het is puur een fenomeen waarbij een een bron (luidspreker in dit geval) van een hele bol uitstraling (4 Pi radialen) naar een halve bol uitstraling (2 Pi radialen) gaat, waarbij het verschil maximaal 6dB is.
Dat loopt geleidelijk toe.

De frequentie waarbij dat gebeurt hangt van de hoogte en breedte van de baffle (voorkant) af.
Hoeveel je moet corrigeren hangt dan weer van nog van veel meer factoren af (oa afstand tov de muur).

Daar is dat zo ongeveer alles mee gezegd.
De rest moet je uit simulaties halen, of gewoon meten en dan gaan corrigeren.

Ik zie trouwens vaak dat diffractie hiermee wordt verward.
Dat is echter wel wat anders.

Arno

Berichtdoor Arno » za 20 aug 2011, 18:13

b_force schreef:Daar is dat zo ongeveer alles mee gezegd.

Het is maar goed dat jij niet voor de klas staat.

b_force

Berichtdoor b_force » za 20 aug 2011, 18:15

Arno schreef:
b_force schreef:Daar is dat zo ongeveer alles mee gezegd.

Het is maar goed dat jij niet voor de klas staat.

En jij niet in de klas zit, want volgens mij heb ik inmiddels al heel wat succesvolle uitleg, tutorials, workshops gehouden.

Over dit onderwerp kun je gewoon niet meer (op een simpele manier, zonder allerlei formules) vertellen.

Arno

Berichtdoor Arno » za 20 aug 2011, 18:25

b_force schreef:En jij niet in de klas zit...

Ik prijs me dagelijks weer gelukkig O:)

b_force

Berichtdoor b_force » za 20 aug 2011, 18:32

Arno schreef:
b_force schreef:En jij niet in de klas zit...

Ik prijs me dagelijks weer gelukkig O:)

Dat is mooi, ik ook :wink: :D
Klein jaar MBO werk gedaan (waar overigens niks mis mee is!!!) en ik werd daar helemaal gek.
Zo heeft ieder zijn vakgebied en niveau.
Gelukkig maar overigens :D

Maar goed, mocht het onduidelijk zijn, of toch iets te snel gaan, dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Gezien we hier met een gemengd publiek zitten, is het soms lastig in schatten tot hoe ver ik kan gaan.

Arno

Berichtdoor Arno » za 20 aug 2011, 19:10

b_force schreef:Klein jaar MBO werk gedaan (waar overigens niks mis mee is!!!) en ik werd daar helemaal gek.

Kan ik me voorstellen. Dan vertel je ze dat 200 centimeter absoluut niet hetzelfde is als 2 meter, en dan begrijpen ze er helemaal niets van. :shock: :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 20 aug 2011, 19:23

:lagge: Ga zo nog ff door jongens.

B.t.w. De topic titel "Waar zouden we graag meer van willen weten?" houdt volgens mij niet in dat we graag meer over het persoonlijk reilen en zeilen van forumlid Bart_force willen weten :lol:
Peter de Jong

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 20 aug 2011, 21:49

b_force schreef: Maar goed, mocht het onduidelijk zijn, of toch iets te snel gaan, dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Gezien we hier met een gemengd publiek zitten, is het soms lastig in schatten tot hoe ver ik kan gaan.

Het gaat inderdaad een beetje kort door de bocht.
Een luidspreker geeft akoestische energie af aan zijn omgeving via de akoestische impedantie. Als de conus beweegt ontstaat een beweging van luchtdeeltjes, en een daarbij horende druk. Die druk werkt ook terug op de conus, die daardoor tegen een druk in moet werken, en zo arbeid verricht, en dus vermogen afgeeft. Die akoestische impedantie vertolkt de rol van de tegendruk. Hij bestaat uit twee delen, een reëel deel Ra en een imginair deel Ma , dat overeenkomt met een massa. Het reële deel is verantwoordelijk voor de geluiddruk.Als de luidspreker een oneindig groot klankbord heeft, dan verloopt de akoestische impedantie golvend,de blauwe curve. Is het klankbord afwezig, of in ieder geval zeer klein t.o.v de golflengte, dan geldt de rode curve.
Zak-1 copy.jpg
We zien dat de rode curve in het diepe laag de helft is (6 db er onder ligt)t.o.v de blauwe. Dat is een gevolg van het feit dat de straling zonder oneindig klankbord in de 4pi ruimte plaats vindt, en met klankbord in de 2pi ruimte.Bij gelijke conusbeweging krijgen we daarom de halve druk (-6 dB). Bij hogere frequenties treedt in beide gevallen bundeling op. Bij voldoende hoge frequenties compenseert die bundeling de daling van de conussnelheid die altijd zal optreden als gevolg van de conusmassa. In het geval van een ontbrekend klankbord wordt de bundeling bij hogere frequenties zo sterk dat alle straling naar voren gaat, en de luidspreker effectief in de 2pi ruimte straalt. Uiteindelijk wordt de geluiddruk voor beiden gelijk.
FreqKar1 copy.jpg
Nu is de rode curve die van het oneindige klankbord, sorry.
Wat nu als er een eindig klankbord is? Gewoonlijk gaan we dan uit van de situatie met een oneindig klankbord, en berekenen we het drukverlies dat door de beperkte afmetingen optreedt van daar uit, door een aan de rand gereflecteerde, tegenfasige golf aan te nemen. In de volgende grafieken zien we hoe dat uitwerkt voor een klankbord van 25x80 cm met de luidspreker op de verticale hartlijn, en 35 cm vanaf de bovenkant, en idemmet een klankbord van 45x45 cm met de luidspreker in het midden. In beide gevallen is de luidspreker rond met een diameter van 14 cm, met Qb=0.7, Fs = 50Hz
Diffractie2 copy.jpg

Diffractie1 copy.jpg
We zien hoe de curves beginnen alsof er geen klankbord is, en dan via een diffractie-effect overgaan in de curve met klankbord. Dat diffractie-effect hangt sterk van het klankbord af, zoals te zien is. En zeker bij het vierkante klankbord is het verloop nog wel wat ingewikkelder dan een simpele baffle-step. Is het klankbord groot, dan kan het laagfrequente drukverlies er toe leiden dat het net lijkt of de ondergrens van de luidspreker hoger ligt dan was berekend, en is de baffle-step niet meer als zodanig te herkennen.
groet, Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 20 aug 2011, 22:09

b_force schreef:Ik zie trouwens vaak dat diffractie hiermee wordt verward.

Pech, Bart.
De golvende curve die de akoestische impedantie weergeeft van een membraan in een oneindig klankbord, en die we in bijna elk leerboek opnieuw tegenkomen, ontstaat door diffractie. In dit geval door de verstrooing aan de rand van het membraan. Daar wordt immers de voorwaartse component van de snelheid, (loodrecht op het membraan) abrupt 0, hetgeen tot diffractie leidt, op dezelfde manier als dat in de optica gebeurt door diffractie aan een diafragma.
groet, Tom

b_force

Berichtdoor b_force » zo 21 aug 2011, 1:07

Tom Magchielse schreef:
b_force schreef:Ik zie trouwens vaak dat diffractie hiermee wordt verward.

Pech, Bart.
De golvende curve die de akoestische impedantie weergeeft van een membraan in een oneindig klankbord, en die we in bijna elk leerboek opnieuw tegenkomen, ontstaat door diffractie. In dit geval door de verstrooing aan de rand van het membraan. Daar wordt immers de voorwaartse component van de snelheid, (loodrecht op het membraan) abrupt 0, hetgeen tot diffractie leidt, op dezelfde manier als dat in de optica gebeurt door diffractie aan een diafragma.
groet, Tom

Pech, misschien was ik wat onduidelijk of begrijp je niet helemaal wat ik bedoelde.
Diffractie en bafflestep hebben idd met elkaar te maken, maar het zijn echter wel twee losse fenomenen.
Net zoals interferentie en diffractie altijd samen gaan, maar interferentie is niet altijd diffractie.
Diffractie leidt dan wel eigenlijk altijd weer tot interferentie.

Je uitleg is zeker mooi :), maar gaat weer een stapje verder
(noem het les 2 en les 3 :P)

Ik begin meestal bij de theoretisch simpele modellen.
Dus hier een puntbron die bolvormig uitstraal en een puntbron op een oneindig klankbord zonder diffractie, wat dus een halve bol geeft.
Lekker ideaal allemaal en nog te behappen. (niet iedereen verdiept zich er zo ver in of heeft een relevante studie of werk)
Als mensen dat snappen, kun je gaan combineren en kom je bij Toms verhaal uit :)

Dan

Berichtdoor Dan » ma 26 nov 2012, 21:53

Ik heb enkele uren gegoogled op afstraalgedrag van luidsprekers en bundeling bij toenemende frequentie maar ik kom er niet uit.
Gisteren ontdekte ik dat het middengebied van mijn testspeakers me al een tijdje niet kan bekoren. Ik kan me ook niet herinneren waarom ik ooit vond dat ik een tweeter "laag" zou moeten crossen maar met het verhogen van het crossoverpunt van 1200 naar 2000 hz klonken mijn speakers opeens een stuk vriendelijker. De scherpe randen waren helemaal weg. Ik heb dus maanden naar een stuk vervorming zitten luisteren waardoor meer dan de helft van mijn muziek eigenlijk niet om aan te horen was.
Nu vraag ik me af hoe het bundelingsprincipe werkt. Het plotje dat in de Scan Speak 15W 8530 laat zien is in een IEC baffle, maar hoe ziet het er uit als de speaker is gemonteerd in een oneindig lange buis? Of in een bol van een zeker diameter?
Het verhaal van Tom Machielse is al een stukje in de goede richting maar ik zoek domweg de maximale frequentie waarbij mijn tweeter het netjes over kan nemen van de midwoofer. In dit geval een 15W8530 maar het zou net zo goed voor een 3" of een 4" kunnen zijn. Ik hoop iets te leren van dit fenomeen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik zelf moet meten maar liever zou ik het uitrekenen of wellicht is hier een programmaatje voor als X-dir maar dan waar je bafle-afmeting, speakerdiameter en frequentie kan invoeren waarna het afstraalgedrag zichtbaar wordt.

ief

Berichtdoor ief » do 13 mar 2014, 21:17

Waar ik wel meer van zou willen weten/ zien is een opsomming van waargenomen 'effecten' en de mogelijke oorzaken. Ben nu al een tijdje behoorlijk aan het klooien met verschillende combinaties van drivers, opsteling, crossovers etc. (vooral dipool) en loop dan tegen dingen aan die ik soms wel maar meestal niet zo goed kan verklaren. Vermoed dat meer ervaren mensen wel een aantal kunnen bedenken (?)

Nu bijv. weer dat stemmen en instrumenten erg breed zijn, dat is maar een voorbeeldje.
De vragen, de vragen...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”