Twaron dempings materiaal.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Leobus

Berichtdoor Leobus » do 22 mei 2008, 21:53

Twaron is de Nederlandse tegenhanger van Kevlar, dat helaas netzoals Kevlar een aantal nadelen heeft waardoor Spectra of het Nederlandse Dyneema toch de voorkeur heeft.

Hallo Sander,

Wat bedoel je met deze opmerking?
Even voor de goede orde: ik ben in het dagelijks leven werkzaam bij de research afdeling van Twaron. Je mag van mij aannemen dat ik het een en ander over Twaron en Kevlar, maar ook over Dyneema, weet.
Graag zou ik voorbeelden van je zien die je bewering waarmaken. Ik weet best dat Dyneema eigenschappen heeft die beter zijn dan die van Twaron, maar andersom geldt dat in veel meer gevallen.
Verder even over het Twaron als dempingsmateriaal in boxen.
De allereerste box die met Twaron gevuld werd, stond bij mij thuis. Ik ben dus de uitvinder c.q. de ontdekker van deze toepassing.
Toen ik de Twaron voor het eerst in mijn boxen stopte (ik had kennis van de eigenschappen en een vermoeden dat het wel eens goed zou kunnen dempen) geloofde ik mijn oren niet. Dus snel de test over gedaan met een aantal vrienden. Die waren ook stomverbaasd dat een vulling iets dergelijks kon bewerkstelligen. Kort en goed: we hebben een aantal boxenbouwers van materiaal voorzien en die waren vrijwel unaniem enthousiast. Zo ook Eltim. Zij hebben de distributie op zich genomen.
Misschien is hun site wat vol van superlatieven, maar dat betekent niet dat er onzin staat.
Ik zou zeggen probeer eerst eens voordat je met ongefundeerd commentaar komt.

Groet,

Leobus

P.S.
Kijk ook eens even op de site van Isophon naar de Cassiano en Arabba speakers.

Godtoh

Berichtdoor Godtoh » do 22 mei 2008, 22:11

[off-topic]
Ik gebruik Dynemaa voor vliegertouw...
[/off-topic]

4-weg

Berichtdoor 4-weg » za 24 mei 2008, 13:49

Roland schreef:Vergelijking met Baileys wol:
Angel hair 100 gram = 34.95 euro
Bailey's wol 100 gram = 2.00 euro
Groet Roland

De visie van LT lichtelijk kennende over de marge die een distribiteur behoort te hebben, en wat hij dan ook altijd in de praktijk heeft toegepast, komt deze verkoopprijs bij mij niet geheel als een verrassing over.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 30 mei 2008, 18:50

Leobus schreef:
Twaron is de Nederlandse tegenhanger van Kevlar, dat helaas netzoals Kevlar een aantal nadelen heeft waardoor Spectra of het Nederlandse Dyneema toch de voorkeur heeft.

Hallo Sander,

Wat bedoel je met deze opmerking?
Even voor de goede orde: ik ben in het dagelijks leven werkzaam bij de research afdeling van Twaron. Je mag van mij aannemen dat ik het een en ander over Twaron en Kevlar, maar ook over Dyneema, weet.
Graag zou ik voorbeelden van je zien die je bewering waarmaken. Ik weet best dat Dyneema eigenschappen heeft die beter zijn dan die van Twaron, maar andersom geldt dat in veel meer gevallen.
Verder even over het Twaron als dempingsmateriaal in boxen.
De allereerste box die met Twaron gevuld werd, stond bij mij thuis. Ik ben dus de uitvinder c.q. de ontdekker van deze toepassing.
Toen ik de Twaron voor het eerst in mijn boxen stopte (ik had kennis van de eigenschappen en een vermoeden dat het wel eens goed zou kunnen dempen) geloofde ik mijn oren niet. Dus snel de test over gedaan met een aantal vrienden. Die waren ook stomverbaasd dat een vulling iets dergelijks kon bewerkstelligen. Kort en goed: we hebben een aantal boxenbouwers van materiaal voorzien en die waren vrijwel unaniem enthousiast. Zo ook Eltim. Zij hebben de distributie op zich genomen.
Misschien is hun site wat vol van superlatieven, maar dat betekent niet dat er onzin staat.

Groet,

Leobus

P.S.
Kijk ook eens even op de site van Isophon naar de Cassiano en Arabba speakers.

Je had kennis van de eigenschappen: op welke doel je precies? Waarom had je het vermoeden dat het goed zou kunnen dempen, substantieel beter dan andere materialen? Welke fysische verschijnselen liggen hieraan ten grondslag, wetende dat akoestische demping niets anders is dan het omzetten van geluidsgolven in warmte? Maw wat is eigenlijk je probleem met de post van SSassen?

Als het inderdaad zoveel beter dempt dan is dat heel eenvoudig aan te tonen in een meting. Zo niet, dan schaar ik de claims onder de categorie audio kwakzalververij. Want dat is het dan, het vragen van exorbitante prijzen voor een dergelijk product. Niet meer en niet minder. Geld verdienen over de rug van goedgelovigen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 30 mei 2008, 19:49

Leobus schreef:Ik zou zeggen probeer eerst eens voordat je met ongefundeerd commentaar komt.

Zoals Jeroen zegt, een simpele meting zou voldoen, maar vooralsnog ontbreekt elke vorm van bewijs (zelfs een theoretische uiteenzetting ontbreekt) en blijven de meeste mensen sceptisch, onder meer vanwege de prijs van het spul.

jantje-secuur

Berichtdoor jantje-secuur » vr 30 mei 2008, 20:24

Echter, bij 'nuchtere' mensen is het ook al ontdekt dat dit spul extreem dempt. Het is daarom oppassen, dat je het niet dooddempt. Ook kun je twee keer zoveel schaap erin doen voor 3 keer zo weinig geld natuurlijk.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » vr 30 mei 2008, 20:24

Hoi,

Anyway voor we de beste man van allerlei viezigheid beschuldigen...

Ongeveer zo werkt het volgens mij: grote claims over de verbeteringen op de site. Audiofiel of audioliefhebber (naief of niet) koopt het spul...Probeert het thuis en hoort wel of niet een verschil. Hoort geen verschil (jammer centen weg) hoort wel verschil fijn! Het is rond dit materiaal volkomen stil op de forums. Vandaar mijn interrese...

En de structuur van het Angel hair is zeer fijn, ik kan me daar bij voorstellen dat het daardoor meer warmte kan opnemen als gewone wol, zo even uit de losse duim. Ik was er nieuwsgierig naar. Ik heb er geen belang bij verder.

Het lijkt soms wel alsof de oorlog is uitgebroken hier! Er wordt haast standaard vanuit gegaan dat de audiofiel altijd en immer goedgelovig en naief is en beschermt dient te worden. Iedere zool kan toch zien dat het spul een factor 17.5 duurder is dan de ook al behoorlijk prijzige baileys wol! Denk je nu echt dat iemand zonder een moment met zijn ogen te knipperen er een 100 liter kast mee volplempt?

Is het niet eens tijd dat er bewijs komt voor het bestaan van de denkbeeldige naieve audiofiel die er hier steeds maar weer te pas en te onpas met zijn haren bijgesleept wordt? Of zou je de man om meer bewijzen kunnen vragen zonder hem gelijk het mes op de keel te zetten?

De bewijzen zijn hoormatig verkregen en het spul is duur, ok das een mindere combinatie... Maar dan hoeft deze meneer toch niet gelijk op de brandstapel?

Ik wil trouwens mijn sample Angel hair wel uitlenen voor een test. Als die unbiased uitgevoerd wordt... En als er ook de moeite wordt genomen te luisteren naar dit materiaal. Ik stel me zovoor dat een x aantal gram van dit spul de kast virtueel y keer groter maakt ten opzichte van materiaal W dat de kast virtueel B keer groter maakt etc, etc.

Zeer vriendelijke groet van Roland op wie het soms allemaal net wat te bloeddorstig overkomt :shock: . Het gaat me om de toon, of dat Angels hair nu the egg of columbus is of niet heb ik echt geen flauw idee van. En ik loop het spul ook niet te promoten of te verdedigen. Ik heb er namelijk nog geen mening over. En dat is volgens mij ook de manier hoe we dat in het beschaafde westen doen. Iemand is pas schuldig als er bewijs is van zijn schuld. In dit geval dus oplichterij. Best een heftige beschuldiging! Zou je die in het dagelijks leven als je niet achter de computer zat face to face ook zo snel en hard uitspreken?

Maar goed mischien ben ik wel naief en gaat het spul met honderden kg over de toonbank werkt het puur op suggestie en verdient Eltim er tonnen aan over de rug van de hardwerkende maar goedgelovige audiofiel.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 30 mei 2008, 21:40

Hoi Roland,

Ik zie niet in wat er bloeddorstig word gereageerd. Er komt een bepaalde hype op gang, en de gemiddelde zelfbouwer is vanwege zijn nuchtere (en vaak kostprijsbewuste) aard niet zo makkelijk over te halen met superlatieven. En al helemaal niet als de wat meer technisch ( en meer absolute?)georiënteerde zelfbouwers zich er mee gaan bemoeien. Het lijkt me redelijk aan een werknemer die nota bene in de ontwikkeling van Twaron zit om wat meer reproduceerbare en meettechnische onderbouwing te vragen.

Ik zie ook wel dat er een buitengewoon kritische houding ontstaat, die de romantiek een beetje wegjaagd. Maar helaas is het spul dermate kostbaar dat het een interessante vraag of het presteert naar zijn prijs. Want áls het dat doet..........maar de vraag is of het wat doet. Als het niet ENIGZINS te meten is (moet niet al te lastig te zijn toch?) zou het geen zin hebben om het materiaal te verkopen als dempingsmateriaal. En als het wél te meten en te reproduceren is in enige mate kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij het er voor over heeft om aan te schaffen.

Ik denk dat er toch wel aardig wat mensen zijn die wachten op het antwoord van een ultieme insider. Lijkt me een aardig opbouwende houding niet?

Dus gewoon even afwachten.

Wowly

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 30 mei 2008, 21:47

Leobus,

Ik kan heel kort zijn over de nadelen die zowel Twaron als Kevlar (en veel andere aramide vezels) hebben en da's in het geheel niet gerelateerd aan de hier besproken toepassing, daar doelde ik namelijk niet op. Het grootste nadeel is dat ze gevoelig zijn voor UV, na langdurige blootstelling loopt de treksterkte (significant) terug en daarmee blijven veel industriële toepassingen buiten bereik van deze supervezels. Dyneema en Spectra (feitelijk dezelfde kunststof, alleen een andere naam) hebben dit niet, maar hebben weer een (in vergelijking met Twaron/Kevlar) veel lager smeltpunt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 30 mei 2008, 21:50

Leobus,

Ik kreeg vanochtend ook al een email van Eltim, ik zal hieronder even een deel van m'n reply quoten:

Ik kan d'r heel kort in zijn: het betreft hier een materiaal wat in
samenstelling en gebruik niet anders is dan gangbare materialen zoals bv.
baf en daarmee is volgens mijn bescheiden mening alles gezegd.

De doelstelling van dit soort materialen is om luchttrillingen dmv. wrijving
om te zetten in warmte, hier berust de term 'dempingsmateriaal' op. Twaron
in de hier gebruikte toepassing (plukken Twaron in een kast) zal in mijn
optiek dus niet anders werken dan vergelijkbare materialen in dezelfde
toepassing. Dat jij d'r een andere mening op nahoudt daar kan ik weinig mee,
een mening is namelijk iets heel persoonlijks. Als je 't niet meettechnisch,
maar alleen gehoormatig, kunt onderbouwen is 't wat mij betreft gerommel in
de marge, omdat het effect dan niet aantoonbaar is.

Materiaaltechnisch en ook gezien eerdere verhandelingen over diverse
dempingsmaterialen (tot aan uitgeplozen schapenwol aan toe) die door
verschillende mensen in de afgelopen decennia zijn verricht laten zien dat
het gedrag van het gros van de materialen heel voorspelbaar is. Evt.
waargenomen 'gehoormatige verbeteringen' schrijf ik dan ook toe aan (auto)
suggestie, zeker als hiervoor de meetdata ontbreekt. Een verandering in
klank oid. is namelijk gewoon meetbaar, alsmede hoe effectief een materiaal
dempt en in welk frequentiegebied het dit het meest effectief doet. dit gaat
in de regel op meer cijfers achter de komma dan de gehoordrempel van 't
menselijk oor.

.... Dat heeft verder niks met 'luisteren' met
de oren of met meetapparatuur te maken, maar wel met een nuchtere kijk op
zaken en het reproduceerbaar kunnen aantonen of iets aantoonbaar juist, of
onjuist, is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 30 mei 2008, 22:00

[off-topic]
Ik gebruik Dynemaa voor vliegertouw...
[/off-topic]

Ik ook, verschillende treksterktes, 300KG voor kitesurfen (vier lijnen), 150KG (voor buggyen, zie hieronder) en het lichte spul (<75KG) voor het tomen van matrasvliegers etc. De laatste keer dat ik Kevlar gebruikt heb in deze toepassing is zeker tien jaar terug, dat was Skybond, met een mantel van Dacron (polyester) om het schuren en daardoor slijten van 't Kevlar tegen te gaan. Helaas was het Kevlar getwist en het Dacron gevlochten en kwam 't Kevlar na een paar keer gebruik door de Dacron mantel heen zetten.

http://www.hardwareanalysis.com/images/articles/large/12047.jpg
* plaatjes svp als attachment *

Of een beeldvullend plaatje (even op klikken):

http://www.hardwareanalysis.com/images/ ... /12033.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » vr 30 mei 2008, 22:58

Hoi,

Het gaat me puur om de toon. Meer niet, laten we er nu eens vanuit gaan dat de Twaron medewerker inderdaad een audio hobbyist is die het spul eens uitgeprobeerd heeft in zijn speakers.

Vondt ie super klinken! En van het een kwam het ander. En uiteindelijk eindigt het wonderspul op de site van Eltim. Met allemaal marketing bla d'r omheen.

Kunnen we toch nog steeds rustig gaan vragen waarom ze denken dat het spul zo goed werkt als dempings materiaal? Het bedrijf dat Twaron maakt is redelijk high tech. Daar zal toch wel eens iemand over nagedacht hebben? En als het dan na zoveel vragen inderdaad stil blijft en er alleen maar marketing bla blijft komen kan de toon wat scherper gaan worden. Maar niet gelijk bats! Alleen hoortests + hoge prijs = kwakzalverij! En bewijs maar van niet! Nu!

Aan de "nuchtere" kant wordt er te snel zonder enig bewijs van schuld de hooivork getrokken. Vindt ik gewoon niet zo chiq en in dit geval niet zo redelijk. Zover waren we nog helemaal niet. Die suggestieve opmerkingen over "LT" spelen daar ook wel een beetje in mee. Dat zou in het echte leven toch gewoon iemand zwart maken zijn? Of zitten we hier nu echt volledig langs elkaar heen te praten?

Groet Roland
(ik lijk wel een hippie)

Leobus

Berichtdoor Leobus » za 31 mei 2008, 12:28

Hallo allemaal,

Mijn reactie naar Sander was in eerste instantie van algemene aard. Hij beweert dat Dyneema beter is dan Twaron. Dat is soms waar, maar vaak ook niet. Zijn opmerking was mij wat te eenzijdig van aard. Hij heeft gelijk als je over touwtjes van vliegers praat. Ik heb zelf ook ca 50 vliegers en die vlieg ik met Dyneema.
Sander moet daarentegen maar eens Dyneema in zijn remblokken stoppen als vervanger van Twaron. :wink:
Over de dempende eigenschappen van Dyneema weet ik niets. Maar Sander denk ik ook niet.
Van Twaron weet ik:
-Dat de structuur van elk draadje fibrillair is en dat bij bewegen (en dunne draadjes komen makkelijker in beweging dan dikke wolle) die structuren weerstand bieden. Ik vermoed dat die wrijvingsweerstand omgezet wordt in warmte.
-Dat Twaron in staat is de enorme energie van een inslaande kogel om te zetten in warmte. We hebben daar IR foto's van.
-Dat er bij het sturen van een geluidspuls door een draad verliezen optreden. We hebben dat gemeten.
-Dat Kevlar (is identiek) in conussen in staat is te dempen (B&W)
-Dat aan de Universiteit van Leuven metingen gedaan zijn aan Twaron die de dempende eigenschappen aantonen; overigens niet in boxen en ook in een andere materiaal configuratie.
-Dat bij een test bij een Nederlandse speakerbouwer na vervanging van wol door Twaron (1/3 aan gewicht genomen) het waterval diagram van de midsectie een rustiger patroon liet zien.

Helaas, kan en mag ik daar geen plaatjes van laten zien.
Tel dit alles op bij de positieve ervaringen van een aantal gerenomeerde speakerbouwers en een aantal amateurs die ooit een monstertje gehad hebben (nog voordat Eltim er iets mee deed) en denk dan nog eens na over alle negatieve opmerkingen die voornamelijk op de prijs gebaseerd zijn.
Ik zou zeggen: voor een paar tientjes heb je wat materiaal, dus probeer het eerst eens voor je schiet. (Op mij mag je schieten; ik doe wel een kogelvrij vest aan :wink: )
Oh ja,
Ik heb totaal geen commercieel belang bij de verkoop van Twaron als dempingsmateriaal. Een paar kilo op de miljoenen kilo' s die we maken zullen er niet veel toe doen.

Groet,

Leobus

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 mei 2008, 13:12

Klinkt interessant en het lijkt me dat ELTIM dan niets te verbergen zou moeten hebben. Op het moment dat de claims ondersteund worden met dempingsmetingen zoals je op de site van de akoestiekwinkel ziet, of de resultaten op het waterval diagram laat zien in vergelijk met wol, ga je zien dat er hier een heleboel mensen enthousiast gaan worden.
Als materiaal werkelijk goed is, kunnen een paar tientjes voor dempingsmateriaal er ook nog wel bij. Er zijn er hier genoeg die voor een enkele audiofiele condensator ook zoveel neertellen.
Juist omdat ELTIM op de zelfbouwmarkt is gericht zou ik ze adviseren om een paar mooie meetresultaten te publiceren, dan krijgen ze er vast en zeker klanten bij.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 mei 2008, 23:31

Roland, als jij voorlopig toch niks met dat materiaal doet: ik heb nog een mooie 3,5 liter 2-weg monitor staan. Die is nu gevuld met 45 gram longhair wool, ik wil dat best vervangen door Twaron en de meetresultaten (frequentiecurve, waterval) publiceren.

Leobus

Berichtdoor Leobus » zo 01 jun 2008, 17:15

Beste Jeroen_D,

Roland, als jij voorlopig toch niks met dat materiaal doet: ik heb nog een mooie 3,5 liter 2-weg monitor staan. Die is nu gevuld met 45 gram longhair wool, ik wil dat best vervangen door Twaron en de meetresultaten (frequentiecurve, waterval) publiceren.

Dit vind ik een positieve insteek.
Ik weet niet waar je woont, maar als dat voor mij niet al te ver is, wil ik wel bij je langs komen met wat Twaron. Voor promotiedoeleinden heb ik een paar honderd gram op het werk liggen. Overigens denk ik dat je speakers niet de meest geschikte zijn om te testen. Ik neem aan dat je een basreflex systeem hebt. Het mooiste zou het zijn als je aan een gesloten midsectie kon meten. Maar toch, proberen kan altijd.
Ik woon in de omgeving van Arnhem.

Groet,

Leobus

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 01 jun 2008, 18:29

Arnhem is te ver weg, ik woon vlakbij Delft. Enkele tientallen grammen opsturen lijkt me veel handiger.

De 2-weg is denk ik wel geschikt, aangezien het een gesloten systeem is. Ik gebruik hem als surround box, de midwoofer is de Peerless HDS134. Hij zit in een behuizing die intern gekruld is. Ondanks de geringe inhoud van 3,5 liter is de lengte daarmee ongeveer 0,5meter. De behuizing loopt taps toe. Op het einde zit een klein stukje pritex. Verder is hij gevuld vanaf het ruime gedeelte achter de woofer met wol, in toenemende dichtheid naar het tapse einde toe.

Hieronder zie je in blauw de gedempte behuizing (gemeten met microfoon vlakbij de ongefilterde midwoofer) en in rood de ongedempte. Daaronder zie je de waterval diagrammen, ongedempt en gedempt. Bij de gedempte meting is iets meer signaal toegevoerd, ter verklaring dat het niveau wat hoger ligt.

Het kan zijn dat ik al het optimale uit de demping heb gehaald uit deze midwoofer en dat Twaron in dit geval geen verbetering geeft. Om de claims waar te maken zou ik dan in ieder geval veel minder grammen Twaron dan de huidige 45 gr wol moeten nodig hebben om dit resultaat te bereiken.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 02 jun 2008, 18:43

Hoi,

Prima idee, ik heb voorlopig nog geen tijd om aan die kasten te zagen. Dus wil je mijn sample Angels Hair of regel je iets met Leobus?

Ik vindt het verschil tussen ongedempt en gedempt in je "krul" groot genoeg. Inzoomen op de curve kan altijd nog. Ik vindt het erg tof als je het spul zou willen testen!

Groet Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 02 jun 2008, 19:19

Het is handiger dat jij me het materiaal stuurt, dan staat Leobus als medewerker van Twaron buiten deze test. Lijkt me prettiger voor hem, hoeft hij geen toestemming te vragen en dit hele verhaal onder de aandacht van zijn werkgever te brengen.

Ik bestel binnenkort nog wat onderdelen bij je, dan kan je het meteen meezenden.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 02 jun 2008, 20:16

als het inderdaad een "egg of columbus" is dan is hier de eerste klant van dit forum.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 03 jun 2008, 16:44

Ook als je dezelfde meetresultaten kunt bereiken met veel minder dempingsmateriaal kun je gehoormatig soms veel winnen qua klank. Bij mijn laatste project heb ik veel moeite gedaan (gelukkig met succes) om een kastvorm te vinden die met relatief weinig dempingsmateriaal een goed waterval diagram laat zien. Het effect van overdemping is vaak goed hoorbaar.

Indien de twaron vezel veel fijner van structuur is kan er natuurlijk wel degelijk een verschil zijn in dempend effect. Of dat gehoormatig ook goed uitpakt is een tweede.

Die HDS is toch de Black label versie met sandwich membraam? Die is denk ik heel geschikt om zo'n meting te doen. Het is een luidsprekertje met goede mid kwaliteiten. Jammer dat ze niet meer verkocht worden maar gelukkig heb ik nog 2 tweede handsjes liggen
Always be in doubt until sure

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 03 jun 2008, 17:43

Ja, dat is de befaamde HDS die helaas niet meer gemaakt wordt. Heerlijke midwoofer.

Ik ben het met je eens, als er minder dempingsmateriaal nodig is zou dit gunstig kunnen zijn. Het belangrijkste is vooral dat het lineair werkt (frequentie-onafhankelijk) en daarbij zoveel mogelijk dempt. Het moet dus de backwave goed doorlaten (niet reflecteren want dan dempt het niet) en tegelijkertijd hier zoveel mogelijk energie aan onttrekken. Ik kan me voorstellen dat materiaal met een fijne structuur dit goed doet.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 05 jun 2008, 18:43

Hoi Jeroen,

Ik heb mijn sample Angel Hair net naar je toe gestuurd met de tnt. Ik ben benieuwd wat je er van vindt!

Groet Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 05 jun 2008, 20:10

Mooi, als ik het binnen heb zal ik de test snel uitvoeren, het is niet veel werk.

De monitor is denk ik een goede testcase, omdat de gesloten behuizing staande golven van 300-1500Hz laat zien. We kunnen dan een goede indruk krijgen over het werkingsgebied van het Angel Hair. Daarbij is het aardig om te vermelden dat de staande golf op 300Hz heel effectief kon worden aangepakt met het stukje pritex op het taps toelopende einde van de transmissielijn. Slechts vullen met wol gaf niet voldoende onderdrukking op 300Hz. Ik ben benieuwd of het stukje pritex nog nodig is bij toepassing van Twaron.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 06 jun 2008, 23:48

Het Twaron kwam vandaag binnen en ik heb meteen testen gedaan. Het is een bijzonder materiaal. Het is in kleine hoeveelheden gewicht gemakkelijk te verwerken. Geen gedoe met uitpluizen van strengen wol en het neemt veel volume in. Gewoon in de box doen, een beetje gelijk verdelen en het werkt meteen goed. Uit mijn metingen leid ik voor mezelf af dat ik van de aanbevolen hoeveelheid van 3-10gr/liter ergens in het midden zou gaan zitten, 6gr/liter dus.

Hieronder een foto van 35gr Angel Hair (geel) en daarnaast 46gr longhair wool.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”