De Vijf Dwergen [in aanbouw] (Klein Seas Surround-setje)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 28 feb 2009, 16:43

Nee hoor, in het echt zijn ze juist mooier dan op de foto ;-). Zal er binnenkort wel 1tje in het licht maken; deze camera kan niet zo goed om met weinig licht...

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 01 mar 2009, 11:44

Speciale aanbieding : vanaf nu geen verzendkosten op commentaar/kritiek/suggesties/vragen/complimentjes/publieke afkrakingen !

Filter is bijna definitief, maar ik raak hier helaas door de onderdelen heen. Zojuis een pakketje besteld waar ik verder mee kan experimenteren. Ik verwacht dat ik daar minstens een stereopaartje mee definitief kan maken; mogelijks zelfs 5 stuks. Maar eerst meer de tijd nemen om kritisch te luisteren.

De pijnpuntjes zaten vooral bij 1 en 3k ; met een kleine condensator over de laagspoel was dat opgelost. Daarbij ontstond echter nogal een opslingering bij 10k, maar was wel prettiger. Een dipje bij het overnamepunt moet ik helaas voor lief nemen; ik vermoed dat het midje daar wat last heeft van de wel erg dichtbij liggende kastwanden.

Heb nu dit deel iets omlaag getrokken door R1021=8.2 ohm en c1021=8.2 uF. En verder met de paralleltak op de tweet het hoog een tikje verzwakt; ik meen R2061=8.2 ohm. Meting volgt na ontvangst 'echte' onderdelen :wink: .

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 10 mar 2009, 12:23

Heeft iemand enig idee waarom (bijvoorbeeld) de meeste ontwerpen van meneer Troels, een licht aflopende helling naar het hoog toe hebben ? Meestal ergens tussen -2 en -4dB van 100 naar 20.000 Hz ?

Reden van vragen : hoe verder ik mn kastjes probeer te optimaliseren dmv luisteren, hoe meer ik neig naar zo'n curve. Vanaf 100 Hz, geleidelijk afvallend tot -2dB bij 20k.

Normaal gezien ben ik meer van de rechte lijnen, of als het echt niet anders kan, een heel klein beetje 'badkuip', dus ik begrijp niet zo goed waarom dat nu anders is.

Ik kan me er natuurlijk bij neerleggen, maar dat werkt niet zo goed bij mij. Is hier een logische verklaring voor te vinden (behalve dat m'n gehoor niet spoort :lol: ) ? Zou dit te maken kunnen hebben met het rondstralen, wat zo'n klein midje bij hogere frequenties nog doet ?

MarcoSQ

Re: De Vijf Dwergen [in aanbouw] (Klein Seas Surround-setje)

Berichtdoor MarcoSQ » za 15 okt 2011, 20:39

:lol: Vier posts op een rij :lol: ! Tijd voor een update in dit topic.

De dwergjes zijn nu ongeveer een jaar in gebruik, met een totaal ander filter dan in de startpost. Helaas kan ik niet zeggen dat ik ooit écht tevreden ben geweest met het geluid wat er uit komt...Niet vreselijk slecht hoor, maar zeker niet zoals het hoort.
Het laag mist compleet, terwijl het midlaag juist vreselijk overheerst. Midhoog erg tam, hoog was wel weer O.K.

Ergens moest iets drastisch fout gegaan zijn, maar wat, dat kon ik zo gauw niet vinden...Het niet voorhanden hebben van een meetset in het nieuwe huis, helpt daar natuurlijk ook niet erg bij...

Afgelopen week heb ik de meetset weer opgebouwd. Vandaag was fantastisch weer om lekker buiten te meten, dus die kans heb ik met beide handen aangegrepen :D. Hiervan een klein verslagje :

De basreflex-afstemming bleek veel te laag, zie onderstaande blauwe curve :
winisd.png

De hoofdoorzaak was dat Fs veel hoger was dan volgens de datasheet (67 ip 57Hz). De afstemming is gewijzigd naar bovenstaande gele curve (poortlengte 8cm).
In mijn voormalige kleine kamertje heb ik zo laag nooit kunnen meten. Het gebrek aan laag wat ik toen hoorde, heb ik geprobeerd te vereffenen met een veel grotere laagspoel, voor (veel) meer bafflestep correctie. Vandaag heb ik kunnen vaststellen dat dat een zeer ongelukkige keuze was : inderdaad een enorme berg midlaag. Het ergste was nog wel, dat de bafflestep verre van weggepoetst was : nog altijd een brede hoge bult rond 1kHz. De meting heb ik weggepleurd, en zou ik anders eigenlijk ook niet durven laten zien... :oops:

Vandaag een aantal filters gesimuleerd en getest, en de beste hieruit staat nu lekker muziek te spelen op een stereo paartje.
Ik denk nu stiekem eigenlijk al dat het niet meer beter kan, wat een enórm verschil ! Een stuk neutraler dan mijn Vifa Impulsjes, hoewel die ook zeker niet verkeerd zijn !
Toch laat ik ze voor de zekerheid nog een poosje op test voordat ik ze alle 5 definitief maak, je weet maar nooit...

Het filter zoals het er nu bijstaat :
filter.png

De respons hiervan :
sum mid high.png

Nette uitdoving bij omgekeerde fase (negeer de groene curve, was een testje):
sum mid minus high.png

Helaas moet ik hier en daar de impedantie wel wat laag laten duiken...Maar goed, de versterker doet er niet moeilijk over :
impedance.png

Dit is écht een verademing, wat een lekker natuulijk geluid ! Het vorige filter durfde ik niet met de wereld te delen. Deze zeker wel ! (En dan is ie misschien nog niet eens definitief :lol: ). Kun je gewoon nabouwen dit, val je je geen buil aan.

De tonale balans is weer lekker op orde, en er komt zelfs weer iets van laag uit de kastjes ! Als het echt moet kan de subwoofer wel uit, maar liever natuurlijk niet. Onder de pakweg 70Hz is de koek wel een beetje op.

JBHC

Berichtdoor JBHC » zo 16 okt 2011, 21:19

Wanneer zijn ze te beluisteren? :roll:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 16 okt 2011, 21:47

Ze staan nú in een testopstelling te spelen (lees : met een als een spinnenweb in elkaar gebakken testfilter) :), en dus te beluisteren.Ik verwacht heel dichtbij de definitieve versie te zitten, maar wanneer ik ze echt netjes weer in elkaar ga zetten weet ik nog niet. Wanner zijn de jouwe aan de beurt ;-) ?

Vanavond nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd die het kleine tikkie schel heeft weggehaald2031 :
- R1041 veranderd naar 8.2 ohm (was 6.8)
- R2021 veranderd naar 2.7 ohm (was 2.2)
- R2031 veranderd naar 15 ohm (was 22)
- C2021 veranderd naar 13.3 uF (was 12 uF)
kaarsrecht2.png

Dit is de on-axis respons, op tweeterhoogte. Heel keurig lijkt me. Omgepoold nog steeds een ruime 20dB dip.
Horizontaal off axis zéér netjes, vertikaal ook heel behoorlijk. Fijn, die drivertjes zo dicht tegen elkaar aan ;-).

Het kan haast niet anders, dat deze versie definitief gaat worden.
(De 2 dB dip rond 2.5kHz valt zonder negatieve bij-effecten niet omheen te werken. Als ik die wegpoets, krijg ik er een voor het gehoor veel naardere piek rond 4kHz of 2kHz voor terug).

JBHC

Berichtdoor JBHC » zo 16 okt 2011, 22:12

Die grafiekjes zien er toch wel heel erg mooi uit. :rock:

En wanneer die van mij aan de beurt zijn? Ik heb zo veel projecten nog niet af dat de waf voor zoiets op dit moment niet echt aanwezig is. :lol:

Gelukkig heb ik met een waf te maken want ik ken mensen :-#

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 16 okt 2011, 22:21

Haha, nou, hier wordt net ook flink tegengestribbeld door de vrouw des huizes hoor ! 'Waarom ben je daar nou daaagenlang mee bezig joh ? Er zijn nog zat andere dingen te doen, blablabla'.

Dagen ? Ze weet vast niet dat het nog minstens 3 of 4 weken duurt :lol:

Mooi klinkende muziek motiveert tijdens het klussen !

JBHC

Berichtdoor JBHC » zo 16 okt 2011, 23:21

MarcoSQ schreef:
Mooi klinkende muziek motiveert tijdens het klussen !

Daarom gebruik ik nog steeds mijn 1e zelfbouw project tijdens het klussen :rock:

Maar serieus ik heb nog steeds een heel huis wat maar half af is :oops: Gelukkig heb ik geen trap die ik om moet draaien :roll:

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » wo 29 feb 2012, 21:52

Kortgeleden heb ik van MichaelB, 4 CSS SDX7 drivers overgenomen. Waarschijnlijk ga ik daar ooit eens, in de verre toekomst, een drieweg van bouwen icm mijn huidige Seas drivers.

Voorlopig heb ik daar niet de tijd voor, dus heb ik de afgelopen drie dagen besteed aan een 'tussenoplossing' : Zuilsubjes voor onder de kleine monitortjes. Eisen :

- Simpel en eenvoudig, moet binnen een paar avondjes af kunnen zijn
- Moet qua uiterlijk matchen met de monitortjes
- Moet héél goedkoop zijn (afgezien van de drivers).

Dat is gelukt. Alles is uit restmateriaal opgebouwd : MDF voor enkele stukken, Okoume multiplex als een soort nep-kersenhout waar je geen kopse kanten ziet (zie je toch niet veel van onder de kleurlak), en reststukken kersenfineer om het af te maken. Stukjes baf uit de restvoorraad, evenals kleur- en eindlak, schroeven en kabel. Enige wat aangeschaft is, zijn 8 banaanbussen en 1 lap bitumen. Oh ja, 4 setjes spikes moeten nog binnen komen...

Voor nu zullen ze waarschijnlijk de 12 inch Adire cornersub vervangen. Mogelijk komt die ooit weer terug, als dit een echte drieweg geworden is.

Door de hoge bouwsnelheid is het er een beetje bij in geschoten om foto´s te nemen tussendoor :oops: ...Gelukkig heeft m´n vriendin er nog eentje genomen :
P2262643resized.JPG

Alles gebouwd in het CV-hok van 1 bij 1,5 meter :lol:. Je ziet wat ongelakt okoume, een gefineerde bovenzijde en baffle, en waarschijnlijk ben ik bezig om wat foutjes in het multiplex op te lossen met kneedbaar hout :?:

Het eindresultaat tot nu toe :
P2292655resized.JPG

Zowel onder de sub als onder de monitor komen nog spikes, maar die heb ik nog niet binnen. Nog een fotootje met de andere sub erbij :
P2292656resized.JPG

Ze worden aangesloten op de reeds bestaande Hypex DS4.0 + MiniDSP. Monitorjes ontlast van het laag door de Marantz versterker.

Hoe dat klinkt ? Geen flauw idee :oops: . Ze staan nog niet beneden, eerst moet de bekabeling worden aangepast (langer gemaakt, en speakon of xlr vervangen door banaan).

Wel valt me met sinustonen alvast op, dat de speakers onder flinke uitwijking niet zo 'schoon' klinken als ik had gehoopt. Vooralsnog wijt ik dat even aan luchtlekken door de konus, maar weet dat nog niet zeker. Ik vermoed dat het me bij muziek misschien niet eens zou opvallen; de tijd zal het leren. Feit is, dat dit toch wel tamelijk extreme drivertjes zijn voor dit formaat ! Zelf heb ik zulke power nog niet eerder gezien bij zo'n kleintje :lol: ! (En ze zien er echt geil uit vind ik)

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » vr 02 mar 2012, 11:16

Blijf het 1 van de mooist ogende woofers vinden... :goeie:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 02 mar 2012, 13:19

Vinculum schreef:Blijf het 1 van de mooist ogende woofers vinden... :goeie:
toch maar geen downfiring dan :rofl:

Vinculum
Contacteer:

Berichtdoor Vinculum » vr 02 mar 2012, 13:27

Henkjan schreef:
Vinculum schreef:Blijf het 1 van de mooist ogende woofers vinden... :goeie:
toch maar geen downfiring dan :rofl:

Heb er echt serieus over nagedacht!! Dit is de laatste kans dat ik ze in huis kan halen, maar ja. Als echt een sub zijn ze niet zo geschikt. Meer zoals hier als (mid)woofer.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » vr 02 mar 2012, 14:23

Vinculum schreef:Als echt een sub zijn ze niet zo geschikt. Meer zoals hier als (mid)woofer.

Nou...ik heb gister één enkele driver aangesloten gehad, zonder enige DSP, en dat is niets minder dan zéér indrukwekkend voor een 16,5cm driver. In een basreflex zou het waarschijnlijk zelfs al voldoende zijn voor mij, schat ik. (Ik gebruik ze nu trouwens echt als sub, niet als midwoofer! Tegen de tijd dat ik oud, grijs of kaal ben is het pas een echte drieweg geworden :lol: ) )

Daarna provisorisch alle vier even aangesloten. Ik geloof niet dat ik luchtverplaating tekort kom hoor, aantal zeer laagfrequente dingen gedraait, en meerdere keren me afgevraagd wat de buren zouden denken.... :twisted:

Het zóu kunnen, dat 20-25Hz inderdaad tegen een limiet aan loopt als het erg hard gaat. Denk dat het wel los loopt. Daarboven is absoluut geen enkel probleem, zoals ik gisteren hoorde.

In tegenstelling tot mn vorige bericht, klinkt het beneden allemaal keurig schoon trouwens. Waarschijnlijk heb ik, toen ze op de bovenverdieping stonden, iets in de kamer horen resoneren oid ?

De verwachtingen zijn hoog gespannen, want met DSP kan het alleen nog maar beter worden natuurlijk ;-).

JBHC

Berichtdoor JBHC » za 03 mar 2012, 22:25

Zoals gewoonlijk ziet het er weer ontzettend mooi uit.
Maar je moet me toch eens uitleggen hoe dat werkt; Voor een 3-weg voorlopig geen tijd hebben maar dan wel 2 nieuwe subs bouwen en fineren en iets met een tl kast........ :sure:

En ik zie dat je weer verhuisd bent?

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 05 mar 2012, 19:07

Nou, dat is heel eenvoudig uit te leggen hoor. Deze twee subjes zijn in 1 dag en 3 avondjes helemaal in elkaar gebatst, en in alle eerlijkheid, van dichtbij zie je dat er ook aan af. Ik heb er géén filterwerk aan, afgezien van het afstellen van de DSP, wat op zich wel eventjes kan wachten. Ondertussen heb ik gewoon muziek :).

De drieweg echter, die zou de komende járen zeker nog dienst moeten doen, dus daarvan zou de afwerking veel meer tijd gaan kosten. Veel belangrijker nog, het ontwerpen van een echt goeie drieweg kost (mij) gewoon serieus veel tijd. Vooral het proces van steeds weer opnieuw meten->beoordelen->wijzigen->meten->beoordelen->wijzigen etc. Als ik betrouwbaar wil oordelen, kan ik dat maar heel korte tijd achter elkaar, en moet de speaker lang ongewijzigd blijven staan...En ondertussen heb ik dus geen systeem waar ik en 'dinnetje muziek op kunnen luisteren.

Die TL's, tja, dat was gewoon een beetje spelen tussendoor :lol: .

Edit. Tuurlijk niet verhuisd, gewoon te lui om mn profiel aan te passen :oops: . Alsnog gedaan.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 13 dec 2012, 20:46

Ikzelf schreef:Tegen de tijd dat ik oud, grijs of kaal ben is het pas een echte drieweg geworden :lol:

...Eens goed gezocht of er ergens grijze haren zitten, en ja hoor ! Ik mag :lol: !

Ben stiekem al een paar weekjes bezig, maar liep tegen wat meetprobleempjes aan waardoor het niet wilde vlotten.
Alles onder 500Hz 'op gehoor' gedaan, en ik zat behoorlijk dicht bij de werkelijkheid gelukkig...

Vandaag wat dingetjes weggepoetst in de response, en ik ben nu toch wel héél dicht bij het beoogde eindresultaat.
Klinkt absoluut heel fijn !
Ik meen bij sommige opnames nog een tikje 2000-4000Hz-scherpte te horen, maar het kan goed zijn dat ik weer even moet wennen aan correct geluid hier.
Tevens soms nog een klein beetje lomp in het laag; beetje spelen nog met de LCR denk ik.
En man man, wat gaat dit diep :shock: . Het is inmiddels een (gedempte) basreflex geworden, een sub is echt niet meer nodig. 30 Hz in-room op niveau is geen enkel probleem; dat had ik echt niet verwacht...

Het filter is een beetje 'anders'; erg steile akoestische hellingen en vrij veel componenten, Doe ik normaal niet, maar met deze set pakt dat blijkbaar het beste uit, en met veel minder componenten kom ik ook niet goed weg. Smal kastje, drivers met veel rommel aan de aan het einden van hun werkgebied...het blijft compromissen zoeken.
schema.png
Filterschema

LSPCAD.jpg
Simulatie

Naamloos.jpg
Meting, Midspeaker omgepoold en goed gepoold. Fase gaat toch nog niet helemaal goed 2-6kHz. Ff pielen nog...
Bijlagen
horizontaal.png
Meting horizontaal afstraalgedrag op 0, 15, 30 en 45 graden.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 13 dec 2012, 20:57

Hee, ik zie je topic nu pas!

Hahaha, dat je de SDX7 imposant zou vinden dat wist ik wel 100% zeker. Die dingen, helemaal met z'n viertjes, gaan afgrond diep. Bij ons in huis werd met gemak de 20Hz gehaald. Grote orgel muziekstukken zijn om rillingen van te krijgen. Iedere keer dacht ik weer: nu gaan ze over hun nek, maar nee hoor. On..ge..lo..fe..lijk.

Ziet er mooi uit wat je gebouwd hebt!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 13 dec 2012, 21:30

Die metingen onder hoeken zijn mooi zeg!!! :rock:

Ik zie wat scherpe knieen in de filtering en de overlap lijkt inderdaad tussen 2 en 6kHz niet optimaal qua fase.

Opwelke positie meet je de tweeter en de midwoofer? Ik zou het optimaliseren voor rond de korf van de woofer, of de rolrand, nabij hart op hart van beide drivers. Zeker niet tweeter hoogte, maar dat is mijn gevoel.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 13 dec 2012, 21:57

Dank jullie ! Met name met dat horizontaal afstralen ben ik zelf ook wel gelukkig, ja !

Met scherpe knieen bedoel je neem ik aan, het ineens beginnen met roll-off, in plaats van vloeiend ? Het duidelijkste voorbeeld bij 3.7kHz or so ?
Dat heb ik zeker ook gezien, ja. Ik krijg dat niet weg. Althans, ik krijg er breedbandige dips voor terug die slechter klinken en meten. Het komt vooral omdat ik bovenop diffractie-effecten zit te filteren. Onder hoeken is het ook iets vloeiender (maar niet vloeiend).

Die fase komt wel goed volgens mij, met name R2041 geeft me daar wat mogelijkheid (ten koste van output tussen 2-5kHz, wat ik toevallig vermoedelijk zoek :lol: )

Er is gemeten en geoptimaliseerd op het hart van de mid, vol op de as. Niet geheel ontoevallig is dat ook de luisterhoogte ;-).Op de as van de tweeter is inderdaad lastiger (en ook niet zo heel zinvol in mijn luistersituatie).

Jij zou kiezen voor tussen de WOOFERS, dat is ongeveer 50cm boven de vloer ?
Of bedoel je tussen mid en tweeter ? Ik begrijp niet waarom dat beter zou zijn, kun je dat uitleggen ?

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 15 dec 2012, 18:38

Weer een klein stapje verder, optimalisatie nog steeds op dezelfde hoogte.

- Niveau mid en hoog verlaagd met ongeveer 0.5 dB
- Lage kantelpunt middentoner iets verlaagd om weer een nette aansluiting te krijgen
- Extra condensator op het hoog toegevoegd (elektr. 3e orde) om de fase daar wat beter te krijgen.
- Kantelpunt tweeter een ietsje omhoog ivm teveel energie rond 5-6k naar mijn smaak
- Gepoogd om het 'hoekige' van de middentoner iets te verminderen

Al met al een heleboel geprobeerd, maar er is niet eens zoveel gewijzigd uiteindelijk.
Vier componentjes zijn heel licht gewijzigd, 1 is er toegevoegd. Schema volgt pas als dit definitief is.
15dec_FR_units_0deg.jpg
0 graden (voor middentoner)

15dec_reversed_polarity.jpg
0 graden (voor middentoner)

15dec_horizontal_angles.jpg
Horizontale hoeken. Niet té veel waarde aan hechten; hoeken zijn op de goeie gok en meetafstand wordt steeds groter met toenemende hoek...

Helaas nog steeds rottig steile (en ongelijk steile) hellingen, ik denk dat hier toch echt het beste compromis ligt.

Op het oog is het verschil tamelijk klein. Op het oor is het heel goed waarneembaar, een stuk minder 'in your face' en naar ik nu denk ook natuurlijker. Ik moet er echter nog even wat langer naar luisteren. Vriendinnetje is nu ook weer thuis, dus dat laat nog even op zich wachten :lol:.

(Het lompe in het laag blijkt verband te houden met mn luisterplek tegen de wand; een stukje naar voren leunen en het is weg. Dat laat ik zoals het is.)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 05 jan 2013, 15:40

Nou, dat transparante en ruimtelijke was eventjes leuk en indrukwekkend, maar na een paar dagen blééf ik het mid en hoog maar temperen...
Tijdens het aanpassen gelijktijdig ook geprobeerd om alle curves beter de 4e orde te laten benaderen, en das op zich redelijk gelukt.

Op basis van gehoor ben ik gekomen op heel soortgelijke curve zoals Jeroen_d die hier ooit heeft gepost : -2 tot 2.5dB/decade tot 4kHz, daarna min of meer rechtdoor. Dit klonk heel erg goed, veel meer power, geloofwaardige ruimtelijkheid en een beter kloppende balans. Ondanks de helling klinkt het nog steeds agressief als de cd daarom 'vraagt', scheurende saxofoons of gitaren bijvoorbeeld, of een kille opname. Iets waar ik overigens geen barst van begrijp...waarom is de gemeten balans niet dezelfde, als die ik ervaar ?

Vanwege de sterke gelijkenis met Jeroen's target, ben ik zijn target eens zo goed mogelijk gaan volgen.
Het resultaat staat hieronder. Ook dit klinkt heel goed, een klein tikkeltje aggressiever misschien, maar ik ben er nog niet uit welke nu correcter klinkt. Mijne klinkt prettiger, vooral met pop/rock/metal, maar is dat ook beter op de lange termijn...? Gelukkig zit het verschil in maar 2 weerstandswaarden ;-).

Ik ben heel blij met dit resultaat, het klinkt serieus beter dan de luidsprekers die ik tot nu toe gehad heb, ook na anderhalve week elke dag veel luisteren.
Maar de grote vraag 'WAAROM?' blijft door m'n hoofd spoken. Waarom klinken deze slechter uitziende metingen beter, dan de beter uitziende metingen hiervóór ? Ik vind het psychologisch moeilijk om de speakers zo te voltooien, wetend dat het meettechnische resultaat niet optimaal is. Raar, toch :lol: ? Toch ga ik ze lekker zo afmaken. Afgezien van die twee weerstandjes ;-).
On mid axis + target.gif
De dunne rode lijn in Jeroen_d's target

woof mid tweet sum.gif
Niet zo hoekig meer, 4e orde targets beter benaderd

polarity switch on axis.gif
Mooie diepe dips uit fase, en ook aan weerszijden van de kantelpunten geen gekkigheid in de optelling/fase

horizontal dispersion.gif
Iets minder mooi dan de vorige horizontale afstraling, maar nog steeds keurig wat mij betreft ?

blueznl

Berichtdoor blueznl » ma 07 jan 2013, 10:51

Ben je al sinds 2009 bezig met de filters? Wauw...

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 07 jan 2013, 13:42

blueznl schreef:Ben je al sinds 2009 bezig met de filters? Wauw...
Nee, natuurlijk niet, maar ik snap dat het zo lijkt :lol: .
Begin 2009 de kleine tweeweg topkastjes gebouwd en sort-of afgemaakt, voor in het nog te kopen nieuwe huis. Ik wilde daar nl. iets kleiners hebben. Vervolgens de kastjes ongeveer 1,5 jaar ongebruikt op de plank geparkeerd, omdat ik de grotere luidsprekers nog in gebruik had.
Eenmaal in het nieuwe huis (halverwege 2011 ?) nog een aanpassing gedaan, omdat de ruimte nogal groter is en het geluid daarmee dunnetjes werd.
En nu, sinds een maand ofzo, gaat alles echt helemaal op z'n kop omdat het een drieweg moet worden. De kleine kastjes waren in hun eentje namelijk toch nogal ontoereikend voor me, ook met een sub erbij...

Lijkt dus ernstiger dan het is; feitelijk is dit gewoon een nieuw project waarbij alles wat ik al had, opnieuw gebruikt is.
Een drieweg is echt iets anders, dan een subje toevoegen aan een tweeweg :) . (En ja, stiekem vind ik het ook gewoon leuk om er steeds aan te klussen. Maar dit keer wordt hij echt afgemaakt. Ja, echt. Denk ik.... :lol: )

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 03 mar 2013, 22:04

Nog even een laatste pagina aan het dagboek toevoegen. Daarna mag het boek dicht, want de boel is eindelijk klaar :goedzo: !

Ik moest duidelijk weer flink wennen aan wat 'goed geluid' nu eigenlijk ook weer was, want inmiddels ben ik tonaal weer ongeveer terug bij de post van 13 december.. Een bijna rechte response, maar dan op een iets andere manier bereikt :
summed response 0deg.png
Laag+mid+hoog, 0 graden, hoogte=hart van mid. Meting onder slechte omstandigheden, luidspreker op de vloer en redelijk wat reflectiepunten in de buurt. Een meting in vrijere opstelling is een stuk minder hobbelig, maar wel globaal gelijkvormig. Maar waar heb ik die nou ook weer opgeslagen...?

Enkele hellingen zijn nóg iets steiler gemaakt, om een betere fasegelijkheid en optelling te krijgen.
Je ziet dat recht op de as, het midje nog een kleine bijdrage levert aan het tophoog. Dat is absoluut niet storend, en al onder kleine hoeken is dat volledig weg. Het lichte brede bultje rondom 850Hz is opzettelijk; zonder werd het iets muffig vond ik. Het kan me niet zoveel schelen of dat correct is of niet :lol: . Voor de zekerheid heb ik het mogelijk gemaakt hem eenvoudig recht te trekken : een condensatortje van 2.2uF verwijderen (zie schema hier onder).

Ik luister er nu ongeveer 6 weken naar, en heb eigenlijk niks meer te wensen over.
Het schema :
schema.png

Van de polariteiten ben in niet meer zeker, was volgens mij inderdaad 'alles rechtdoor'.
De 17.2uF bestaat uit 15+2.2uF parallel, en die laatste kun je dus verwijderen voor een rechtere response rond 850Hz.
(En ik had niet voldoende 3.3ohms liggen, dus de serieweerstand op het hoog is bij mij 2x6.8ohm parallel geworden. Het verschil is meetbaar, maar voor mij niet te onderscheiden zonder direct vergelijk).

Verder was Ray zo vriendelijk om een setje printjes te bakken, en wat wijzigingen in mijn tekening aan te brengen. Die lagen afgelopen week op de mat :
P3021213.JPG

Twee mooie printen, en een flinke hand gebruikte onderdelen die ik hiervoor ga gebruiken; er moet toch echt een beetje gesnoied in de onderdelenvoorraad. Nog aan te schaffen : 2x82uF, 2x33uF, 1x2.2uF, 1x1mH.

Deze componenten afgehaald bij Speaker&Co afgelopen zaterdag, na een bezoekje aan het concertgebouw wat er praktisch naast ligt (mooi zo'n Cavaille-Coll orgel in het echt, en ik mocht er zelfs even op pielen !).

Zo staat het er nu bij aan de achterzijde, en wat mij betreft blijft het nog heeel lang staan zo :
P3031220.JPG

Niet super netjes, maar dat voor mij ook nergens voor nodig. Je ziet het nooit, tenzij je de boel omdraait om er naar te kijken.
Alles extern, zodat ik er makkelijk bij kan mocht dat onverhoopt nodig zijn. En ik vind het leuk om te kunnen laten zien, waar de 'magie' van zo'n luidspreker nou eigenlijk in zit :D .
Elke driver zijn eigen banaanconnector, op de vloer ligt een male/female xlr combinatie, zodat ik de speakers gemakkelijk als geheel kan weghalen (daarna gaat alles namelijk in een hele dikke kabelboom naar de versterker, en da's niet gemakkelijk los te koppelen.

...en hij luisterde nog lang, en gelukkig :D .

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”