Het grote afkortingen/definitie topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Beheerder

Het grote afkortingen/definitie topic

Berichtdoor Bart_M » zo 19 sep 2004, 16:46

Hierbij een lijst van afkortingen en definities die vaak bij het speakerbouwen worden gebruikt.
Mochten jullie er een tegenkomen die hier nog niet staat, meld het dan. Heb je een goede of betere definitie van een term, geef deze dan ook. :wink:
Ik geef vast een klein voorzetje, maar ik reken op jullie hulp.

De T/S parameters:
B
Magnetische fluxdichtheid in de luchtspleet van het chassis

Bl
Krachtfactor, dit is het product van B maal l [m/N of Tm]

Cas
Akoestische compliantie van het ophangsysteem van het chassis

Cms
Mechanische compliantie van het ophangsysteem van het chassis [N/m]

fs
Resonantiefrequentie van het chassis (niet ingebouwd, vrije veld frequentie) [Hz]

fc
Resonantiefrequentie van het chassis (ingebouwd) [Hz]

f3
Frequentie waarbij de output 3 decibel (dB) gedaald is

L
Hoogte van de wikkelingen van de spreekspoel

Le
Zelfinductie van de spreekspoel [mH]

Mms
Mechanische massa van het trillend systeem van het chassis (inclusief luchtmassa) [g]

Mmd
Mechanische massa van het trillend systeem van het chassis (exclusief luchtmassa)

Qes
Elektrische Q-factor van het chassis bij fs

Qms
Mechanische Q-factor van het chassis bij fs

Qts
Totale Q-factor van het chassis bij fs

Re
Elektrische gelijkstroomweerstand van de spreekspoel [ohm]

Rms
Mechanische weerstand ten gevolge van de verliezen van het ophangingsysteem [kg/s]

SD
Effectieve oppervlakte van de conus [cm2]

VAS
Hoeveelheid lucht [L] met dezelfde akoestische compliantie als de mechanische compliantie (Cms)

Vd
Maximale lineaire volume verplaatsing (Sd maal Xmax) [cm3]

Xmax
Maximale lineaire conusuitslag [mm]

Xmech
maximale mechanische uitslag. (ook bekend als Xdamage).
Laatst gewijzigd door Bart_M op di 21 sep 2004, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » di 21 sep 2004, 16:47

8)

michiel

Berichtdoor michiel » di 21 sep 2004, 18:06

Xmech, maximale mechanische uitslag. (ook bekend als Xdamage).

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 30 okt 2004, 19:57

Ik zag dat bij de uitleg over gesloten boxen op deze site wordt gesproken over Qtc. Wat is Qtc?
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 30 okt 2004, 22:44

Vance Dickason schreef:de Q factor staat voor de mate waarin de electrische, mechanische, en pneumatische componenten van de combinatie luidspreker en box samen voor de resonantie verantwoordelijk zijn

de Q waarde is dus een manier om de mate van demping aan te geven, hoe lager hoe beter gedempt, wat ook een beter impulsgedrag tot gevolg heeft (bij lagere Q). het effect is te zien in de frequentie curve, bij een Q van boven de 0.7 ontstaat een piek. bij een zelfde chassis geeft een grotere kast een lagere Q.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 30 okt 2004, 22:51

Ik bedoel het iets specifieker: je hebt Qms, Qts en Qes. Wat is Qtc in deze opsomming?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 30 okt 2004, 22:54

Leeuwarden schreef:Ik bedoel het iets specifieker: je hebt Qms, Qts en Qes. Wat is Qtc in deze opsomming?
een samengestelde algemen Q, is uit Qm en Qe te berekenen

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 30 okt 2004, 22:56

Dit wordt vast een lastige vraag: kan je me dat eens uitleggen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 okt 2004, 10:47

in formulevorm:

Qt = (Qm*Qe)/(Qm+Qe)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 31 okt 2004, 11:47

Pfff... lastig hoor. Ik heb Vance D al eentijdje in huis en soms zoek ik even wat op. En ondanks dat ik vroeger wel getest ben als wiskundeknobbel heb ik nooit interesse gehad in berekeningen. Vanmiddag zijn vrouw en kinderen weg... eens kijken of ik me er (nog verder...)in kan verdiepen. Bedankt tot zover Henk Jan!

weidok

Berichtdoor weidok » zo 14 nov 2004, 11:26

Leeuwarden schreef:Ik zag dat bij de uitleg over gesloten boxen op deze site wordt gesproken over Qtc. Wat is Qtc?

Qtc of Qc is een algehele kwaliteitsfactor van een luidspreker is een
geloten of basreflexkast meestal wordt 0,707 aangehouden
Het is eigenlijk een kwaliteitsfactor van het impulsgerdag van het
gehele systeem..

Qtc= Qts * 0,93 (Wortel Vas/Vb +1)
" there is no box like no box" :)

SARK

Berichtdoor SARK » di 21 dec 2004, 6:10

IHA
Interner Helmholtz Absorber

Toch maar even het plaatje ge-upload ipv. Image-hek :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door SARK op za 30 mei 2009, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 17 mar 2005, 20:24

weidok schreef:
Leeuwarden schreef:Ik zag dat bij de uitleg over gesloten boxen op deze site wordt gesproken over Qtc. Wat is Qtc?

Qtc of Qc is een algehele kwaliteitsfactor van een luidspreker is een
geloten of basreflexkast meestal wordt 0,707 aangehouden
Het is eigenlijk een kwaliteitsfactor van het impulsgerdag van het
gehele systeem..

Qtc= Qts * 0,93 (Wortel Vas/Vb +1)

Waar komt die factor 0,93 vandaan? Als daar de verliezen van het dempingsmateriaal en kastmateriaal in verdisconteerd zijn, lijkt mij dat een beetje natte vinger werk.

Q = Q-factor = kwaliteitsfactor = 1/dempingsfactor = 1/D

Eigenlijk kun je alleen van Q-factor spreken bij een 2e orde systeem zoals een gesloten box. Bij hogere orde systemen krijg je meerdere Q-factoren (van de afzonderlijke 2e orde systemen) zoals in een BR.

Het woord "kwaliteitsfactor" is een beetje vreemd bij een speaker. Hoe LAGER de kwaliteitsfactor, hoe beter het impulsgedrag? Die term komt dan ook uit de oude radiotechniek waarin met de Q-factor de kwaliteit van de afstemkringen wordt aangegeven en dat was ook een indicatie van de selectiviteit van een ontvanger. Hoe hoger de Q-factor hoe beter de selectiviteit. Q-factoren van 100 zijn daar vrij normaal.
Peter de Jong

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 29 mei 2005, 10:30

Hier zijn er nog een paar:
Pe
Thermische belastbaarheid in Wattjes

Xmax, volgens DUMAX, bestaat uit een combi van:
Xsus
maximale lineaire uitslag op basis van de ophanging (suspension). Lineair is gedifinieerd als het punt waar Cms=25%
Xmag
maximale lineaire uitslag op basis van het magnetisch veld. Lineair is gedifinieerd als het punt waar Bl=70%
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 24 jul 2005, 17:09

Misschien dat ik mijn vraag hier kan plaatsen:

Wat wordt bedoeld met bafflestep???

Groetjes,

Jasper Joppe Geers

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » zo 24 jul 2005, 19:03

Met bafflestep wordt bedoeld het effect wat je krijgt als je een unit in een eindig vlak (een box...) zet.

Stel voor een geluidsbron die in een enorme muur is gemonteerd en een theoretische puntbron die vrij in de ruimte staat. De speaker in de muur heeft een hoger rendement omdat deze maar over 180 graden hoeft rond te stralen. De puntbron moet echter, om hetzelfde volume op de luisterplek weer te geven, meer geluid produceren omdat het geluid uitgewaaierd wordt over 360 graden rondom. De puntbron heeft daarom een lager rendement (6dB om precies te zijn).

Alle conventionele luidsprekers zijn een tussenvorm van bovenstaande extremen. Meestal is de baffle tussen de 15 en 45cm breed. Hoe lager de frequentie, hoe groter de golflengte en aan de hand van de golflengte en de bafflebreedte kun je de omslagfrequentie berekenen waarboven de luidspreker in 180graden rondstraalt (0dB) en waaronder de speaker in 360 graden straalt (-6dB). Om het midden van die overgang te bepalen (-3dB) kun je de volgende formule gebruiken:

F3=11582/bafflebreedte in cm

Niet alleen de breedte maar natuurlijk ook de hoogte is van belang. Maar omdat de kortste maat min of meer leidend is en omdat dat normaal gesproken de breedte van de baffle is, nemen we voor het gemak de breedte als uitgangspunt. Het verlies in laag ziet er voor een 45cm brede baffle zo uit:
Afbeelding
Plaatje genomen van deze site waar ongeveer hetzelfde verhaal in het engels wordt verteld.

Dat verlies van de basweergave moet je corrigeren om een rechte curve te krijgen. Althans, in theorie...

In een kamer ziet het verhaal er weer iets anders uit. Hoe dichter je de speaker bij de muur zet, hoe meer de langste goflengten 'denken' dat ze vanuit een oneindig vlak stralen. Bovendien is er nog een effect dat we roomgain noemen, waarbij de frequenties onder +/- 50Hz fors versterkt worden (+/- 10 tot 12dB/octaaf). In de praktijk houdt je daarom ongeveer 3-4dB over van de bafflestep die je moet compenseren. Je kunt die effecten redelijk goed simuleren met de juiste software, maar de uiteindelijke afstemming bereik je normaal meten en luisteren.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op zo 24 jul 2005, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » zo 24 jul 2005, 19:38

Kijk, dat is duidelijk!

Hartstikke bedankt!

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 25 jul 2005, 4:02

Ik heb nooit veel last van baffle step gehad, er is ook een programmaatje om baffle step compensatie te berekenen genaamd the edge. Ik krijg daar waardes uit die er kortgezegd op neer komen dat de aarde plat is.

Als je wat meet apparatuur hebt zal je zien dat baffle step niet iets is om heel erg wakker van te liggen. (dat is tenminste mijn ervaring, in het project waar ik nu mee bezig ben, heb ik ook voor de lol die bafflestep compensatie toegepast, en daarna de boel gemeten :lol:, baffle breedte 12.4 cm, dikke onzin waardes, gewoon luisteren en meten en vergeet wat mij betreft dat hele baffle step verhaal maar weer)

Groeten Roland

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 25 jul 2005, 13:49

De werkelijkheid is nog iets complexer dan ik hierbiven aangegeven hab. Bafflestep is een reeel en meetbaar fenomeen. Ik zal vanavond een reply'tje op je post schrijven. Nu ff te druk op het werk. Misschien kunnen we beter een nieuw draadje beginnen ipv het afkortingen topic vol te pennen over bafflestep?

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » ma 25 jul 2005, 14:05

DIY_Freak schreef:Misschien kunnen we beter een nieuw draadje beginnen ipv het afkortingen topic vol te pennen over bafflestep?

Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » ma 25 jul 2005, 14:32

Edo schreef:
DIY_Freak schreef:Misschien kunnen we beter een nieuw draadje beginnen ipv het afkortingen topic vol te pennen over bafflestep?

Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?
Dat wil ik wel doen, maar de komende discussie zal vast nog een interessant licht op het onderwerp doen schijnen en dat zou ik wel in het verhaal op willen nemen, nog even los of ik me er persoonlijk mee kan vinden. :)

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » ma 25 jul 2005, 14:41

Toppie, zou erg leuk zijn.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » ma 25 jul 2005, 15:14

Als ik het eerlijk zeggen mag, ik zou het voor het forum in ieder geval een gigantische meerwaarde vinden als een paar mensen zulke dingen ook echt op z'n janboerefluitjes zou kunnen uitleggen..

De materie an sich leent zich er natuurlijk niet voor, maar des te meer dat zoiets wel een uitdaging is.

Als ik het verhaaltje van DIY freak hierboven lees over bafflestep, dan wordt het voor mij meteen een stuk duidelijker, omdat het begrip duidelijk op een simpele manier wordt vertaald naar de praktijk. sjappoo!

Soms heb ik het idee dat die kennis voor sommige mensen ook meteen een isolement is, en dat men niet meer in staat is om begrippen simpel te kunnen vertalen. En dat er dus ogenschijnlijk maar één manier is waarop je je bouwsel helemaal op en top kan krijgen.. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar tegelijkertijd maak je mij dus niet wijs als je een van die vele dingen niet goed doet of niet goed berekent je eigenlijk je hele plan overboord kan kieperen..

Ik denk dat er genoeg mensen zullen zijn die zich graag eens voor een keer op een zelfbouwluidspreker zouden willen storten, maar tegelijkertijd gedemotiveerd kunnen raken van al die formules! Natuurlijk heb je die uiteindelijk wel nodig, maar het is zeer prettig (en wenselijk) dat iemand ook zonder die formules en andere zaken kan uitleggen wat een begrip nou precies inhoud..

Maar goed, dat is dus mijn idee...

Groetjes,

Jasper Joppe Geers

Jasper Joppe Geers

Berichtdoor Jasper Joppe Geers » wo 03 aug 2005, 15:59

Mag ik trouwens nog zo'n vraag plaatsen?

Ik worstel een beetje met het begrip Vas. Was is dat nou precies, de hoeveelheid lucht aan kastruimte die een bepaalde driver nodig heeft, of de hoeveelheid lucht die een driver in trilling kan brengen?

Ik ben bezig om een ideetje uit te werken voor een luidspreker in een bol, (gesloten kast) en zit dus met de inhoud daarvan. Als ik uitga van een 20 cm driver (Scan speak 23W/4557T00) dan heb ik volgens mij nogal een bol nodig of niet??

DIY_Freak

Berichtdoor DIY_Freak » wo 03 aug 2005, 19:51

Jasper Joppe Geers schreef:Mag ik trouwens nog zo'n vraag plaatsen?

Ik worstel een beetje met het begrip Vas. Was is dat nou precies, de hoeveelheid lucht aan kastruimte die een bepaalde driver nodig heeft, of de hoeveelheid lucht die een driver in trilling kan brengen?

Ik ben bezig om een ideetje uit te werken voor een luidspreker in een bol, (gesloten kast) en zit dus met de inhoud daarvan. Als ik uitga van een 20 cm driver (Scan speak 23W/4557T00) dan heb ik volgens mij nogal een bol nodig of niet??
Hier staat een uitstekende uitleg: http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/params02/params.htm#Vas

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”