Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor jeroen_d » wo 16 mei 2018, 19:08

Klopt hier heb je een magneet van 40mm voor nodig zodat je mechanische Xmax in de buurt zit van de Xmax van de surround. Lineair in ieder geval minimaal 32,25 mm voor dikte magneet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 18 mei 2018, 8:58

Bedankt voor de reacties Walter en Jeroen,

Ja. had ik eigenlijk ook bedacht: dubbele magneten zodat de spoel genoeg plaats heeft om t bewegen. Skaaning schrijft dat die 48mm PP (uit de datasheet) "is what the driver is able to move, before the surround is fully stretched", zo gaat niet om de magneten. Ik heb t eea zitten lezen en volgende schets gemaakt om het beter te begrijpen:

Het midden van de 40mm lange coil ligt op dezelfde hoogte als het midden van de topplate - de hartlijn. Zeg dat deze 10mm dik is. Onder de topplate zit de magneet van 24mm dik. Dat wil zeggen, tussen hartlijn en rear plate zitten 29mm. De halve coil is 20mm hoog, dus deze kan max 9mm "zakken" tot ie de rear plate raakt. Klopt dat?

Dank en fijn weekeinde!
Erik
schets.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Berichtdoor Walt » vr 18 mei 2018, 9:18

Klopt inderdaad, daarom heb je normaal gesproken de 25mm lange spoel ipv 40mm. Met de 40mm spoel moet je een dubbeldikke magneet erop laten zetten.

Gr. Walter

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 18 mei 2018, 9:59

Voor die prijzen kan Per best voorgevormde en verdiepte poolplaten leveren (al is een dubbele magneet voor hem goedkoper).
Mark Bakker

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 18 mei 2018, 10:39

Dank voor je antwoord Walt!

Tot nu ben ik aan het heen- en weer mailen met Per, en hij mist waarschijnlijk het komplete plaatje, maar ik ga er maar vanuit dat wanneer het tot een bestelling komt, hij zou merken dat de 40mm hoge spoel ook een hogere magneet - of andere constructie - verlangt. Dat heeft dan eigenlijk niets te maken met wel of niet OB - maar "gewoon" de mechanische X-max.

En Mark, ja, die voorgevormde en verdiepte poolplaten kou dan ook kunnen, volgens mij gebruiken ze die bij AE dipole? De magneet is maar vrij dun, maar de gehele "pole constructie" is erg hoog.
http://aespeakers.com/shop/dipole/dipole18/#prettyPhoto

En die prijzen. Ik denk dat Per ook wat meer zou kunnen meedenken voor die prijzen - hij zei idd eerder dat een dubbele magneet niet nodig is voor de 40mm hoge coil. Mss heeft ie daar idd andere poolplaten voor? 40mm is een standaard maat bij AT en ik zou niet de eerste zijn die er naar vraagt. Anderzijds ben ik al blij met de reacties: hij heeft waarschijnlijk genoeg ander werk te doen en van mij heeft ie nog geen rode cent gezien.

Ik heb m iig gemaild betreffende de mechanische xmax met de 40mm hoge coil, ik ben benieuwd.

Groet! Erik

Walt

Berichtdoor Walt » vr 18 mei 2018, 10:45

Ik zou zelf graag die dubbele magneet zien, 15mm voice coil overhang is natuurlijk zinloos als je na 9mm al ‘kloink’ hoort, sterker nog, dat is schadelijk voor de spoel. Dus of een dubbele magneet of zeer sterk doorgediepte poolplaat toepassen.

Trouwens ik kan me niet voorstellen dat hij de 40mm spoel vaak verkoopt, de woofers van de S1 waren de eerste die ik daarmee zag, met dus dubbele magneet. Met zo’n konus oppervlak van een 12” kom je vaak met 8mm one way excursion al een heel eind.

Gr. Walter

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 18 mei 2018, 10:52

Die AE-drivers hebben denk ik een 'underhung' constructie waarbij de poolplaat juist dik is en de spreekspoel kort. Kijk maar eens naar de lage zelfinductie van de spreekspoel. Maar ik bedoel meer zoiets van JBL.
Mark Bakker

Walt

Berichtdoor Walt » vr 18 mei 2018, 13:49

Zo fancy maakt Per het niet, gewoon lompe massa, dubbele magneet toepassen.

richard

Berichtdoor richard » vr 18 mei 2018, 16:01

markbakk schreef:Voor die prijzen kan Per best voorgevormde en verdiepte poolplaten leveren (al is een dubbele magneet voor hem goedkoper).
Een dubbele magneet geeft toch ook een hogere veldsterkte in de luchtspleet? Dat compenseert ook weer wat verlies van rendement door de langere spoellengte.
Bij een verdiepte poolplaat heb je dat voordeel niet.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 18 mei 2018, 16:23

Daar kun je niet zomaar algemene uitspraken over doen. Een sterkere magneet verhoogt weliswaar het rendement maar verlaagt de Qe weer, en daarmee in belangrijke mate Qt. En nog zo wat zaken die anders worden. Het gaat om het gehele samenspel van verschillende parameters die een optimaal resultaat voor de beoogde toepassing moeten geven.
Peter de Jong

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 18 mei 2018, 16:49

Hi!
Ik heb al een reactie:

"Yes you are right. With the 40 mm voice coil in combination, the travel before damage is “only” 19 mm or 39 mm P-P.
We can do a driver with 35 mm voice coil in 6 mm gap, which will give 6,5 mm extra movement before damage ( 25,5 mm) so then we’re good.
Linear excursion = 17 mm."

maar ik heb hem toch maar gevraagd of ik een dubbele magneet kan krijgen, om nog wat meer speelruimte te hebben :) Dat de materiaalkosten dan nog wat hoger worden, dat is dan maar zo (die ferriemagneten kosten eigenlijk niks).

Walt

Berichtdoor Walt » vr 18 mei 2018, 16:55

Die 19mm lijkt mij niet te kloppen met een enkele magneet, zie jouw eigen tekening.

Gr. Walter

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 18 mei 2018, 18:47

markbakk schreef:Voor die prijzen kan Per best voorgevormde en verdiepte poolplaten leveren (al is een dubbele magneet voor hem goedkoper).

Bij welke andere leverancier kan je op maat drivers laten maken per paar, zonder dat je gedwongen wordt er meteen 100 af te nemen? In dat licht bezien is de prijs belachelijk laag. Je moet bij Per gewoon een beetje doordrukken zodat weet hij dat je serieus bent. Ik heb verder nog nooit zo'n flexibele en sympathieke leverancier gezien.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » vr 18 mei 2018, 20:45

Alleen jammer dat hij geen 18 inch en 21 inch drivers maakt... :mrgreen:

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 19 mei 2018, 7:39

Die dubbele magneet is juist een nadeel bij OB, dat kun je afleiden uit wat Peter schrijft. Als je tenminste een (vrij) lichte conus wil. Maar de uitdaging van OB is nu eenmaal dat het niet echt matcht met de techniek van gewone dynamische speakers.
Mark Bakker

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » za 19 mei 2018, 14:07

markbakk schreef:Die dubbele magneet is juist een nadeel bij OB, dat kun je afleiden uit wat Peter schrijft. Als je tenminste een (vrij) lichte conus wil. Maar de uitdaging van OB is nu eenmaal dat het niet echt matcht met de techniek van gewone dynamische speakers.

Bedoel je Per? Maar waarom zou een dubbele magneet invloed hebben op het conusgewicht?

Ik vind deze discussie en de mailwisseling met Per iig al een heel leerzaam proces, en hopelijk komen er nog mooie units uit. En betreft de prijs ben ik het met Jeroen eens, niet spotgoedkoop, maar voor een handgemaakt Deens "Einzelanfertigung" die ook nog aan mn wensen voldoet en blijkbaar gewoon heel goed klinken, heb ik t er wel voor over :)

En nu weer iedereen naar t huwelijk kijken!
Erik

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 20 mei 2018, 9:41

Een dubbele magneet betekent een hogere veldsterkte. Die heeft invloed op de Q(e), die zal lager worden. Dat wil je niet. De voor de hand liggende remedie is dan de conus verzwaren (of je spreekspoel afwikkelen natuurlijk, die variant vergat ik hierboven). Een zwaardere conus wil je ook niet, wat Tom al betoogde.

Een en ander is natuurlijk alleen van toepassing op niet actief gecorrigeerde systemen. Een lage Q kun je simpelweg met een actief tweede-ordetrapje (opamp, twee weerstanden en twee condensatoren) corrigeren, of met een Linkwitz-schakeling aanpassen. Met DSP is het nog eenvoudiger.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 mei 2018, 9:57

Sterker nog Qe gaat kwadratisch omlaag met het Bl product. Je kunt dat wel elektrisch gaan compenseren middels filter/feedback technieken maar dat kost je dan wel elektrisch vermogen. Beste is gewoon een optimale set van parameters. Het is een misvatting dat een grotere/sterkere magneet altijd beter is.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 20 mei 2018, 12:08

En (om het maar even af te maken) de spreekspoel afwikkelen is ook niet handig: slecht voor de elektrische belastbaarheid, want minder wikkelingen betekent dunner draad (al is de manier van warmte afvoeren bepalend...).
Mark Bakker

Terug naar “Luidspreker Drivers”