Drivers matchen/selecteren, waar let je allemaal op ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Drivers matchen/selecteren, waar let je allemaal op ?

Berichtdoor Nooby » ma 08 okt 2018, 13:43

Goedemiddag allen,

Ondanks dat mijn bluetooth speaker nog niet af is en ik veel hulp nodig heb (en krijg :yeah: ) kan ik me er niet van weerhouden verder te denken (lees: dromen) dan waar ik nu mee bezig ben.

Ik zou heel graag eigen rear speakers maken, vanaf 0. Ook een mooie set fronts vanaf 0 staat op het verlanglijstje. All in good time natuurlijk maar ik denk graag vooruit O:)

Een van de vragen die dan bij me opkomen is: Hoe match je een tweeter aan een mid en een mid aan een woofer of een tweeter aan een midwoofer ed, waar kijk je naar en hoe zie je op papier dat het wel een match kan zijn ?

Dingen die ik me zo kan bedenken:

- Gevoeligheid
- Weerstand
- Frequentieverloop/bereik (crossoverpunt)
- Belastbaarheid
- Materiaal (metalen conus klinkt anders dan papier enz ?)
- Formaat ( wat is haalbaar in het te maken ontwerp )

Er zullen vast zaken zijn die ik mis, maar welke ? :think:

Chocomel

Re: Drivers matchen/selecteren, waar let je allemaal op ?

Berichtdoor Chocomel » ma 08 okt 2018, 13:49

Ik denk dat het het beste werkt om te beginnen met wat je totale luidspreker moet kunnen en dat je daarna kijkt welke onderdelen daarin passen. Heb je al een lijstje met gewenste specificaties?

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 08 okt 2018, 14:24

Als rears moet het een compacte 2 weg worden, in de trant van de overnight sensation bijvoorbeeld. Goed betaalbaar en voor het geld lekker klinkend, ook inzetbaar als compacte speakers in een stereo opstelling. Een Low Budget Monitor Speaker om het zo te zeggen :)

De fronts 2 weg (of 3 :hide: ) met actief laag. We kijken graag films of een concert en houden van de "complete ervaring"

Formaten heb ik allemaal nog niet, de rears zitten wel in de pijpleiding de fronts voorlopig (zeker een jaar) nog niet maar is wel een hersenspinsel en een beetje meimeren over wat ik zou willen en kunnen is (voor mij iig) deel van de lol van de hobby :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 okt 2018, 19:26

Nooby schreef:Als rears moet het een compacte 2 weg worden, in de trant van de overnight sensation bijvoorbeeld. Goed betaalbaar en voor het geld lekker klinkend, ook inzetbaar als compacte speakers in een stereo opstelling. Een Low Budget Monitor Speaker om het zo te zeggen :)

Ik zou zeggen, bouw de inimini ;
viewtopic.php?f=77&t=22676&hilit=inimini

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 08 okt 2018, 19:46

ray5150 schreef:
Nooby schreef:Als rears moet het een compacte 2 weg worden, in de trant van de overnight sensation bijvoorbeeld. Goed betaalbaar en voor het geld lekker klinkend, ook inzetbaar als compacte speakers in een stereo opstelling. Een Low Budget Monitor Speaker om het zo te zeggen :)

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=inimini

Ik geloof direct dat ze erg goed zijn, Wouter heeft ze ook al getipt.

Maarrr ik wil juist:

Ik zou heel graag eigen rear speakers maken, vanaf 0.

Om mee te beginnen, dat is toch juist het leukste :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 08 okt 2018, 19:58

Mwa, het is in ieder geval wel de moeilijkste weg...

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 08 okt 2018, 20:29

ray5150 schreef:Mwa, het is in ieder geval wel de moeilijkste weg...

Wellicht maar als ik alles wat moeilijk is maar niet wil leren of proberen kom ik er nooit toch ?

Ik kan altijd nog besluiten dat het allemaal te hoog gegrepen is...

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 09 okt 2018, 9:57

Nooby schreef:... compact ... Goed betaalbaar ... lekker klinkend ...

Probeer specifiek te zijn en het bij voorkeur in meetbare eigenschappen uit te drukken. Een hulpmiddel is om er getallen aan te hangen. Pas dan kan je er keuzes mee maken.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 09 okt 2018, 11:24

Wensen beperken de keuze.

Smalle kast = geen grote driver, klein of groot budget heeft een logisch gevolg.

Het gaat me een beetje om de te volgen stappen als er over bezetting nagedacht gaat worden, is onderstaande iets ?

- formaat ( wat past er in )
- budget
- soort gebruik, hoe diep moet het gaan, hoe luid (is het uberhaubt haalbaar in het formaat dat mogelijk is)
- 1, 2, meerweg

Met deze 3 kan je een hoop wegstrepen, in hoeverre is gevoeligheid / belastbaarheid van belang. Veel is in het filter te compenseren maar tot hoe ver is dat wenselijk ?

Als ik dan dit voorbeeld neem zou het zijn:

- 2 weg
- 150 - 200 euro per paar
- Br ivm lage gewenste afstemming om zonder sub te gebruiken
- compact (een liter of 5/6)

richard

Berichtdoor richard » di 09 okt 2018, 21:06

Rendement, het is niet handig als de woofer gevoeliger is dan de tweeter en middentoner.
Belastbaarheid, handig als dat een beetje op elkaar aansluit bij de gekozen overgangsfrequenties.
Niet al te moeilijk te filteren, dus een goed gedrag buiten het weergavegebied.

Weergavekarakteristiek, maar dat is m.i. een wat subjectief dingetje. Hoge interne demping en relatief licht; papier i.c.m. textiel, of plastic units, of harde en stijve materialen als metaal en keramiek. Leuk als de verschillende units een beetje dezelfde filosofie volgen. Of juist niet om de sterke kanten van het specifieke materiaal te benadrukken.
Genoeg is beter.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 09 okt 2018, 22:27

Nooby schreef:
ray5150 schreef:

viewtopic.php?f=77&t=22676&hilit=inimini

Ik geloof direct dat ze erg goed zijn, Wouter heeft ze ook al getipt.

Maarrr ik wil juist:

Ik zou heel graag eigen rear speakers maken, vanaf 0.

Om mee te beginnen, dat is toch juist het leukste :D

Dat is helemaal niet gezegd. Het is zeer leerzaam om uit bestaande ontwerpen er een te kiezen. Om goed te kiezen ga je moeten verdiepen in de achtergronden van deze ontwerpen. Dan ga je bij speakerland luisteren. Wat ervaar je dan, op basis van de verwachting. Dan heb je het bouwproces. Je komt er achter wat je wel en niet moeilijk vindt. Dan ga je die leuke speaker eens lekker verder beluisteren. Wat bevalt op lange termijn goed, wat minder. Wat zou er wellicht beter kunnen? Wordt het beter als je een veel steviger kast bouwt dan origineel? Zeer leerzaam, kosten beperkt. Als je vervolgens in wisselfilters wilt verdiepen, koop de meetset bij Rumoh en ga dat begrijpen. Zo langzamerhand begin je dan eindelijk voldoende kennis te hebben om je eigen ontwerp te kunnen maken. Geniet van de tussenresultaten en het leerproces. Een goede luidspreker maken is echt lastig en kan pas na grondige verdieping in alle aspecten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 09 okt 2018, 23:46

..en de andere kant van dat verhaal is : hij hééft al een aantal kant-en-klaartjes nagebouwd. Zie zijn signature, en postgeschiedenis.
Het kán zijn, dat hij al een redelijk duidelijk beeld heeft van wat hij 'mooi' vindt. Kan net zo goed zijn dat dat niet zo is; dan is luisteren (en vergelijken met meetdata/ontwerpcriteria) inderdaad best een heel goed advies.

Als je de grote stap wilt maken om alles zelf te doen, zul je toch érgens, op een zeker moment, moeten beginnen...
Wanneer is dat moment dan ?

Mijn gevoel is ook dat 'nu' aan de vroege kant is. Maar wanneer is ie er dan wél klaar voor ?
Wat mij betreft is de praktijk veruit de beste leermeester. Dan kóst het maar wat centen, frustratie en tijd. Voor-je-uitschuiven is ook geen goede oplossing. Learn while you're still young. Verkrijgen van een meetset heeft ie al aangekondigd (zij het niet in dit topic). Ik heb al wel gemerkt dat het zeker niet aan zijn vastberadenheid, motivatie en kundigheid w.b het vinden van relevante kennis zal liggen...
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 10 okt 2018, 9:23

Ten eerste dank voor de input!

Het "nabouwen" heb ik al een aantal keer gedaan inderdaad, ik weet wat ik fijn vind klinken en wat ik zou zoeken als ik iets wil maken dat toch een geruime tijd de muziek moet voorzien in huis.

De meetset van Rumoh staat op de lijst voor mijn verjaardag, dat is volgende maand. Dan wil ik lekker eens gaan meten aan hetgeen ik heb staan e.d.

Tevens ben ik me er van bewust dat ik veel hooi op mijn vork neem, te veel waarschijnlijk maar ik heb niet de illusie dat ik binenn nu en (zeg wat) een jaar op eigen houtje een eigen goede speaker zal kunnen ontwerpen. ik heb een hoop vragen en dit was er een van, die knaagt dan en wil ik graag beantwoord hebben. zo zit ik in elkaar.

Ik ben het type ervarend leren, niet goed, dan opnieuw enzovoort :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 10 okt 2018, 19:53

Om maar even terug te komen op je eerste post: het lijkt erop dat je terecht gaat komen op een tweeweg. Kies iets tussen een 6,5” en een 5” basmiddentoner met een papier- of kunststofconus die niet vervelend opbreekt boven de 4kHz. Verder: let op een redelijke Xmax van rond de 4-5mm one way. Zorg ook ervoor dat in de motor koperringen zijn toegepast en (vooral bij een 6,5” met grotere spreekspoel) dat de zaak goed ontlucht is met een doorboorde poolkern, gaatjes in de spreekspoeldrager of anders een phase plug.
V.w.b. een tweeter: kies een 25mm softdome of ringradiator. Bij voorkeur ook hier eentje met een doorboorde poolkern en een luchtkamer achter de magneet. Ferrofluid hoeft niet per se, maar corrigeer de impedantiepiek als je eentje zonder ff kiest. Zo kom je op een hele veilige uitgangspositie waarmee je altijd wel een goed klinkende speaker kunt maken.
Mark Bakker

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 11 okt 2018, 9:23

markbakk schreef:Om maar even terug te komen op je eerste post: het lijkt erop dat je terecht gaat komen op een tweeweg. Kies iets tussen een 6,5” en een 5” basmiddentoner met een papier- of kunststofconus die niet vervelend opbreekt boven de 4kHz. Verder: let op een redelijke Xmax van rond de 4-5mm one way. Zorg ook ervoor dat in de motor koperringen zijn toegepast en (vooral bij een 6,5” met grotere spreekspoel) dat de zaak goed ontlucht is met een doorboorde poolkern, gaatjes in de spreekspoeldrager of anders een phase plug.
V.w.b. een tweeter: kies een 25mm softdome of ringradiator. Bij voorkeur ook hier eentje met een doorboorde poolkern en een luchtkamer achter de magneet. Ferrofluid hoeft niet per se, maar corrigeer de impedantiepiek als je eentje zonder ff kiest. Zo kom je op een hele veilige uitgangspositie waarmee je altijd wel een goed klinkende speaker kunt maken.

Thx!, Wel wat aanvullende vragen :)

Voorral in trant van waarom deze eisen ? wat is de gedachte daar achter ? Ik vul zelf in dat hiermee 2 vergevingsgezinde drivers gekozen worden maar welke eigenschappen maken dat zo.

Wat is het voordeel van een doorboorde poolkern / koperringen tov drivers die dit niet hebben enz :hide:

FF zorgt voor koeling in de lastigere regionen ? Vandaar de compensatie in impendantie gok ik

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 11 okt 2018, 9:57

Een 'zachte' wooferconus is inderdaad vergevingsgezinder. Met een harde conus komt het filter krapper: het laagdoorlaatfilter moet ver onder de eerste resonantie liggen of je moet de resonanties nauwkeurig verzwakken met een notch. Het voordeel van een zacht boven een hard tweetermembraan weet ik niet, tegenwoordig ligt de resonantie van een metalen (hard) membraan al hoog genoeg om er geen last van te hebben. De grote Xmax maakt dat je luidspreker hard genoeg kan als je bas uit zo'n relatief kleine woofer probeert te halen. De woofer moet relatief klein zijn omdat je een tweeweg maakt, wat een stuk makkelijker is dan een drieweg. Koperringen (of alu, werkt iets minder goed) verlagen de zelfinductie en harmonische vervorming: ('shorting ring') http://www.klippel.de/fileadmin/klippel ... Poster.pdf. Ze zijn vrij duur om toe te passen dus je moet er wel budget voor hebben. Ventilatie bij de woofer voorkomt bijgeluiden bij lange slagen. Een 25 mm tweeter is groot genoeg om op een 6,5" woofer aan te sluiten en (net) klein genoeg om een acceptabele spreiding te hebben bij de hoogste tonen. Ferrofluid is bedoeld als koeling en heeft in jouw geval als relevante bijwerking dat de piek op de resonantiefrequentie in de impedantieplot lager wordt, waardoor het makkelijker is om een filter te maken. Een luchtkamer achter de magneet verlaagt de resonantiefrequentie, zodat de impedantiepiek nog lager in frequentie komt te liggen, verder weg van je kantelfrequentie. Je hebt er dan nog minder last van bij het maken van het filter.

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 11 okt 2018, 11:25

Bedankt voor je uitleg!

richard

Berichtdoor richard » do 11 okt 2018, 20:38

Chocomel schreef:... tegenwoordig ligt de resonantie van een metalen (hard) membraan al hoog genoeg om er geen last van te hebben.
Dat je de resonantie niet hoort wil niet zeggen dat je ze (of de gevolgen daarvan) niet waarneemt.
Bij een cd-speler die maar tot 20 kHz gaat maakt het misschien weinig uit, maar als dat ding is 'gemodificeerd' en ook de hoogfrequente rommel uitspuugt kan zo'n tweeter, al is het onhoorbaar, toch over zijn nek gaan, helemaal als de resonantie en de frequentie van de rommel in de buurt liggen). Die AMT tweetertjes hebben daar trouwens ook meer last van.
Genoeg is beter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 11 okt 2018, 21:57

Ter aanvulling: ik stelde een softdome voor omdat ze doorgaans wat goedkoper zijn dan metaldomes en zeker dan diamantdomes ;) . Tegen vergelijkbare prestaties. Technisch gezien heb je met metaldomes wat andere spreidingsissues dan met softdomes of ringradiatoren. Maar dat is detailwerk. En over de resonantiepieken ruim boven 20kHz maak ik me geen zorgen (ik heb ook Dynaudio-softdomes met hele vervelende resonantiepieken a.g.v. slechte demping achter de dome liggen).
Mark Bakker

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » vr 12 okt 2018, 15:15

markbakk schreef:Ter aanvulling: ik stelde een softdome voor omdat ze doorgaans wat goedkoper zijn dan metaldomes en zeker dan diamantdomes ;) . Tegen vergelijkbare prestaties. Technisch gezien heb je met metaldomes wat andere spreidingsissues dan met softdomes of ringradiatoren. Maar dat is detailwerk. En over de resonantiepieken ruim boven 20kHz maak ik me geen zorgen (ik heb ook Dynaudio-softdomes met hele vervelende resonantiepieken a.g.v. slechte demping achter de dome liggen).

De meeste dome tweeters presteren dan ook eigenlijk allemaal hetzelfde.
Hoewel er een aantal merken zijn die echt niet begrijpen en voor soms veel geld producten hebben die er vooral fancy uitzien en hippe materialen gebruiken. Een aluminium face-plate ziet er natuurlijk super mooi uit, het betekent nog niet dat een tweeter beter hoeft te presteren.
Het gaat er vaak eerder om of een fabrikant toevallig net de specs/parameters heeft uitgekozen die in jouw specifieke toepassing past.
Wat betreft hoorbaarheid/waarneembaarheid, boven de 20kHz bundelt geluid echt enorm en wordt ook nog eens gigantisch geabsorbeerd (zelfs door de lucht).
Tel daarbij op dat menselijk gehoor gewoon als een lowpass filter afloopt en praktisch betekent dat als je je hoofd maar een beetje verplaatst, je alles kwijt bent
Ook heeft zelfs de meest audiofiele muziek geen informatie boven de 20kHz (dat kun je gewoon checken in software)
Het kan natuurlijk een harde eis zijn voor een systeem, maar het beperkt je ook direct heel erg veel in je keuze.
Typisch een spec waarbij je kosten/baten moeten gaan afwegen, vaak moet je andere (belangrijker) dingen daarvoor laten, totaal los van de discussie of het onzin is of niet.

Het bij elkaar zoeken van speaker gebeurt bij ons altijd via een stappenplan;

1 - Toepassing/eisen (audiofiel, home hi-fi, PA, outdoors etc) (SPL, diepgang ed)
2 - Budget
3 - Formaat
4 - Kwaliteit/prestaties (freq resp, gevoeligheid, vervorming ed)
5 - Looks

Hoewel de looks voor sommige projecten eigenlijk zwaarder telt.
Sommige mensen willen eenmaal iets hebben wat mooi in het geheel past en een bepaald soort uitstraling heeft.
Ook moet je bij de toepassing letten op wat voor soort directivity je wilt.
Een omnipool speaker heeft andere eisen, dan een zeer sterk bundelend systeem of juist een dipool.

Mits je voldoende wegblijft van alle gekkigheden en resonanties zijn zelfs de verschillen tussen papier, aluminium ed heel erg minimaal.
Je moet de verschillen dan ook meer zien in de context dat elk materialen fysisch gewoon voor- en nadelen hebben.
Een luidspreker is een vrij complexe "dans" tussen allerlei eigenschappen.
(helaas heeft daar marketing departement weer z'n eigen draai aan gegeven en zijn veel van die verhalen een eigen leven gaan leiden)

Buiten dit alles zul je na jaren ervaring zien dat er bepaalde merken zijn waar je echt op kunt bouwen.
Die hebben bv veel dingen goed voor elkaar zodat je redelijk blind kunt vertrouwen op hun specs en datasheets.
Of blijken gewoon mechanisch kwalitatief goed in elkaar te zitten voor een zeer schappelijke prijs.
Anderen maken er echt een puinhoop van (zelfs in het duurdere segment)
Sommige merken of producten zijn ook populairder. Op die manier kun je al een hoop info vinden door ervaringen te lezen.
Tegenwoordig zie je ook merken die metingen al meegeven, dat kan bv handig zijn om te kijken of een bepaalde combinatie werkt.

Ik kom eigenlijk altijd wel weer terug op dezelfde merken (waarvan een aantal minder bekend)

Maar misschien is het nog het meeste belangrijk om voor JEZELF een soort van prioriteitenlijst te maken met dingen die voor JOU belangrijk zijn.
Dat lijstje kun je totaal baseren op wetenschappelijke artikelen, maar het mag ook echt wel gewoon subjectieve punten hebben.
Er is namelijk helemaal niets mis met smaak, muziek blijft nog steeds iets persoonlijks.

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 13 okt 2018, 11:43

Dank voor je reactie!

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » wo 24 okt 2018, 4:22

Nooby schreef:Een van de vragen die dan bij me opkomen is: Hoe match je een tweeter aan een mid en een mid aan een woofer of een tweeter aan een midwoofer ed, waar kijk je naar en hoe zie je op papier dat het wel een match kan zijn ?

- Gevoeligheid
- Weerstand
- Belastbaarheid

Metingen van distortie, CSD en ook heel belangrijk de 'off-axis' afstraling.
Meeste driver fabrikanten vermelden dit laatste er wel bij en laten bij het frequentie grafiek ook de afstraling bij 30 graden en 60 graden zien. Als je dan de tweeter ziet welke zonder grote waveguide altijd even hard afstraalt van 0 tot 60 graden onderin zijn frequentie gebied, en de mid-woofer die vaak al wat "beaming' vertoont bovenin zijn bruikbare frequentie gebied dan krijg je dat je een niet gelijkmatige afstraling krijgt je ruimte in, minder hard vlak onder de crossover frequentie en dan ineens weer harder als de tweeter het overneemt (terwijl het directe geluid recht voor de speaker wel vlak is dus). Dit is een erg belangrijk iets om rekening mee te houden bij je ontwerp qua driver keuze en crossover frequentie (en om eventueel een waveguide toe te voegen).
Wat verder een belangrijk iets is is de afstand tussen de drivers en hun crossover frequentie ivm "lobing", dat wil zeggen onder welke hoek blijven de mid-woofer en tweeter in fase en onder welke hoek onstaat de eerste cancellation axis. Kleinere drivers kun je dichter bij elkaar plaatsen uiteraard, en crossover frequentie is hier dus ook heel belangrijk in.
Wat ookbelangrijk is is of de drivers met hun akoestisch centrum wel op dezelfde vertikale lijn staan. Als je dit niet doet via de baffle door de tweeter iets terug te plaatsen en dit niet oplost met een aktief of DSP crossover (persoonlijk geen idee of verstand van hoe dit te doen in een passief crossover) dan kan het misschien goed zijn te kiezen voor een tweeter die al in een diepe waveguide komt (bijv Seas DXT) waardoor bij veel niet al te grote woofers de tweeter en woofer zo alsnog op een vertikale lijn komen met hun akoestisch centrum.

En als laatste, waar ik persoonlijk ook rekening mee hou qua distorsie is de equal loudness curve. Als bijv van een aluminium woofer de cone breakup resonantie op 3-4kHz valt dan is dit het meest gevoelige gebied voor ons oor vooral ook voor hele zachte geluiden, het scheelt wel 20dB qua ons gehoor met 10kHz. Ookal lijkt het vaak dat het goed genoeg weggefilterd is en laag genoeg in volume het is vaak toch nog te horen als een soort "forwardness". Dus ik let er zelf extra goed op dat het 2-6kHz gebied heel schoon is van distortie producten van lagere frequenties, vrij van cone breakup van de mid-woofer ookal is het tweeter gebied, en de tweeter crossover onder de 2kHz is. Maar dit is dus persoonlijk en gaat misschien wat ver besef ik me nu ik het schrijf :)

Pythagoras

Berichtdoor Pythagoras » wo 24 okt 2018, 4:23

Nooby schreef:Een van de vragen die dan bij me opkomen is: Hoe match je een tweeter aan een mid en een mid aan een woofer of een tweeter aan een midwoofer ed, waar kijk je naar en hoe zie je op papier dat het wel een match kan zijn ?

- Gevoeligheid
- Weerstand
- Belastbaarheid

Metingen van distorsie, CSD en ook heel belangrijk de 'off-axis' afstraling.
Meeste driver fabrikanten vermelden dit laatste er wel bij en laten bij het frequentie grafiek ook de afstraling bij 30 graden en 60 graden zien. Als je dan de tweeter ziet welke zonder grote waveguide altijd even hard afstraalt van 0 tot 60 graden onderin zijn frequentie gebied, en de mid-woofer die vaak al wat "beaming' vertoont bovenin zijn bruikbare frequentie gebied dan krijg je dat je een niet gelijkmatige afstraling krijgt je ruimte in, minder hard vlak onder de crossover frequentie en dan ineens weer harder als de tweeter het overneemt (terwijl het directe geluid recht voor de speaker wel vlak is dus). Dit is een erg belangrijk iets om rekening mee te houden bij je ontwerp qua driver keuze en crossover frequentie (en om eventueel een waveguide toe te voegen) want wat je uiteindelijk hoort is een combinatie van het directe geluid en alle weerkaatsingen in je ruimte waarin de ruimte meestal zelfs dominant is.
Wat verder een belangrijk iets is is de afstand tussen de drivers en hun crossover frequentie ivm "lobing", dat wil zeggen onder welke hoek blijven de mid-woofer en tweeter in fase en onder welke hoek onstaat de eerste cancellation axis. Kleinere drivers kun je dichter bij elkaar plaatsen uiteraard, en crossover frequentie is hier dus ook heel belangrijk in.
Wat ook belangrijk is is of de drivers met hun akoestisch centrum wel op dezelfde vertikale lijn staan. Als je dit niet doet via de baffle door de tweeter iets terug te plaatsen en dit niet oplost met een aktief of DSP crossover (persoonlijk geen idee of verstand van hoe dit te doen in een passief crossover) dan kan het misschien goed zijn te kiezen voor een tweeter die al in een diepe waveguide komt (bijv Seas DXT) waardoor bij veel niet al te grote woofers de tweeter en woofer zo alsnog op een vertikale lijn komen met hun akoestisch centrum.

En als laatste, waar ik persoonlijk ook rekening mee hou qua distorsie is de equal loudness curve. Als bijv van een aluminium woofer de cone breakup resonantie op 3-4kHz valt dan is dit het meest gevoelige gebied voor ons oor vooral ook voor hele zachte geluiden, het scheelt wel 20dB qua ons gehoor met 10kHz. Ookal lijkt het vaak dat het goed genoeg weggefilterd is en laag genoeg in volume het is vaak toch nog te horen als een soort "forwardness". Dus ik let er zelf extra goed op dat het 2-6kHz gebied heel schoon is van distortie producten van lagere frequenties, vrij van cone breakup van de mid-woofer ookal is het tweeter gebied, en de tweeter crossover onder de 2kHz is. Maar dit is dus persoonlijk en gaat misschien wat ver besef ik me nu ik het schrijf :)

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 24 okt 2018, 12:13

Bedankt voor deze aanvulling!

Terug naar “Luidspreker Drivers”