Fasecorrectie

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

interron

Fasecorrectie

Berichtdoor interron » zo 04 nov 2018, 17:02

Hallo,

Voor een projectje wil ik satelliet boxjes bouwen (mid en hoog) waarbij ik fasecorrectie wil toepassen door de bron van beide op hetzelfde punt te plaatsen.
Maar wat is de bron bij de middentoner? het puntje van de stofkap of juist daarbuiten?
En van de (dome) tweeter? Het puntje van de dome?
Graag jullie mening.

Groet,
Ron

MarcoSQ

Re: Fasecorrectie

Berichtdoor MarcoSQ » zo 04 nov 2018, 23:19

Hoi Ron, welkom hier !

Je vraagt je misschien af waarom reacties uitblijven. Je stelt een heel eenvoudige vraag. Maar die vraag heeft een nogal ingewikkeld antwoord; eentje die jou als ogenschijnlijk beginnend iemand niet zal verder helpen...

Kortst mogelijk antwoord : Dat punt kun je niet met een lineaal bepalen. Gaat gewoon niet. Als je er ietsje verder over nadenkt : er IS ook niet zo'n punt, in de letterlijke zin.Er is een groot oppervlak wat afstraalt. En dat oppervlak duikt óók nog eens de diepte-dimensie in. Welk fysiek punt moet er dan precies aangewezen ?

Iets praktischer : in de praktijk zit er zo'n 35-50mm diepteverschil (=Z-as) tussen deze 'punten', bij verzonken dometweeter en verzonken midbasje van normaal formaat. Sorry, specifieker kan ik het niet maken.

Waarschijnlijk al iets te vergaand : Je maakt de vraag extra lastig, door expliciet 'fase' te benoemen ipv tijd of afstand. En daaarbij komen jouw filter, en de frequentiekarakteristiek van je drivers zélf óók nog even hun zegje doen... :(. Die spelen nl. allen ook nog met jouw fase...
Kort en goed : die akoestische centra zijn best meetbaar (dat woord zocht je, lijkt me). Maar dat gaat helaas niet zonder akoestische meetgereedschapjes.
Moeilijk haalbaar voor jou om te meten, maar ik schat óók voor het merendeel van de andere bezoekers hier.
Je zult het met wat ruwe schattingen mogen doen. En daarbij : vraag je gerust af, of het uberhaupt wel zinnig is om antwoord op je vraag te vinden.
Puur praktisch bezien zeg ik : nee, dat heeft niet veel zin.

Sory, dit type antwoord is niet helemaal mijn stijl. Maar wel het zinnigst, in dit geval.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 05 nov 2018, 9:22

Hallo Ron, welkom!

Alles wat Marco zegt +1 , maar met 1 "kort door de bocht" toevoeging: als 1e inschatting van wat men wel het akkoestisch centrum noemt wordt vaak de voorste poolplaat genomen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 05 nov 2018, 9:35

Hoe wil je de correctie toepassen?

richard

Berichtdoor richard » ma 05 nov 2018, 22:42

interron schreef:... door de bron van beide op hetzelfde punt te plaatsen...

Dan denk ik aan de creaties van Dunlavy. Met 6 dB filtering. Klonk trouwens erg goed.
Afbeelding
Genoeg is beter.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 05 nov 2018, 23:00

richard schreef:
interron schreef:... door de bron van beide op hetzelfde punt te plaatsen...

Dan denk ik aan de creaties van Dunlavy. Met 6 dB filtering. Klonk trouwens erg goed.[plaatje}
Dat lijkt me hét perfecte voorbeeld, van een systeem waarbij alle bronnen NIET op 1 punt liggen :lol: . Op de diepte-as, misschien. Maar vertikaal zijn de afstanden zeker meer dan een meter...Dat gaat een behoorlijk flinke luisterafstand nodig hebben, om een klein beetje op een puntbron te gaan lijken...(is ook mijn ervaring dit soort spul. Wel mooi idd!)

Maar ik begrijp wat je bedoelt : die stapjes die de kast in de diepte maakt. Zo had ik de vraag idd ook opgevat.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 06 nov 2018, 15:13

Een passief allpassnetwerkje doet het ook best goed. Twee spoelen en twee condensatoren.
Mark Bakker

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » wo 07 nov 2018, 22:01

De effectieve positie van het akoestisch centrum van een luidspreker kun je eigenlijk alleen bepalen via de akoestische fase in het relevante frequentiegebied. Corrigeer de afstand in de fasemeting, totdat de fasekarakteristiek geen helling meer vertoont, en je hebt de afstand gevonden.
Het akoestisch centrum ligt bijna altijd achter de conus. De reden is dat alle drivers een beperkt frequentiebereik hebben, de daarmee geassocieerde low-pass functie produceert in het lage gebied een faseverschuiving. De helling van deze faseverschuiving is op te vatten als een vertraging. Vooral woofers met een lage bovengrens hebben een duidelijk verder weg naar achter liggend akoestisch centrum.
Wil je de akoestische centra op één lijn brengen via all-pass netwerken, dan introduceer je een stukje fasekarakteristiek extra, dat niet minimum-fase is. Als de driver dat zelf wel was, is dat jammer. Het maakt de impulsresponsie nodeloos slechter.
Tom M
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Terug naar “Luidspreker Drivers”